Hoe krijg je een paard uit zijn "bubbel" ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Hoe krijg je een paard uit zijn "bubbel" ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:07

Ja dat doen een groot aantal mensen. Maar dat is niet wat ik zeg. Over een half jaar kan de wereld wel vergaan zijn. Beperk je tot het nu. De oefening is goed gegaan. Dat is je doel voor nu. Deze oefening. Er is in het “nu” geen plaats voor “over een half jaar”. Niet zoveel doordenken. Je paard leeft in het nu. Nu gaat de oefening prima voor een drie jarige. Dus: appeltje. Kus. En weer in het land. Klaar.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:08

Daan13 schreef:
Dat is toch wat mensen vaak doen met paard laden? jippie het staat erin dus hop dicht met de klep?
Hoe vaak komt er wel niet een topic voorbij met een paard wat niet te laden is?
Nu loopt die van mij er wel op maar hoe is dat als ik ga rijden? of hoe is het over een half jaar? Als die spanning blijft wordt de rest ook spannend. Kan ik de spanning weghalen dan wordt de volgende stap ook minder spannend/spanningsvrij.

En nee,ik maak het niet groter. Ik zie alleen wat er gebeurt en hoe het paard daarop reageert. En vooral in het belang van het paard wil ik graag dat het op sommige momenten bewuster is van de situatie. Gelukkig voor mij zijn er mensen die het gedrag wel herkennen en met adviezen komen ipv zeggen dat ik kort door de bocht ben.

Op de hoe is dat vragen zal je nu geen antwoord krijgen. Niemand heeft een glazen bol om te zien hoe dit paard zich zal gaan ontwikkelen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:12

Trainen heeft een mechanisch en een mentaal aspect. Het mechanische kan dan wel goed gaan, als het mentale niet mee is, gaat de oefening in mijn ogen niet goed.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:18

Een drie jarige mag echt wel wat spanning vertonen met trailer laden. Dan is de oefening echt niet mislukt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:22

Een kind van 8 mag ook een rekenfout maken, maar de oefening is dan toch echt wel niet goed. Fouten mogen gemaakt worden, maar TS vraagt raad omdat ze met deze oefening blijkbaar voelt hulp nodig te hebben.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:26

Mijn raad is: neem genoegen met hoe het nu gaat.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:35

Daan13 schreef:
Dat is toch wat mensen vaak doen met paard laden? jippie het staat erin dus hop dicht met de klep?
Nu loopt die van mij er wel op maar hoe is dat als ik ga rijden? of hoe is het over een half jaar? Als die spanning blijft wordt de rest ook spannend. Kan ik de spanning weghalen dan wordt de volgende stap ook minder spannend/spanningsvrij.

En het gekke is dat er tig mensen zijn die gedachteloos hun paard op de trailer zetten. Hop klep dicht, nog ff rammelen aan de sluiting en dan een strandrit gaan maken. Daar heerlijk rondgalopperen en weer lekker naar huis zonder ooit maar één probleem te hebben.

Er is een zekere balans tussen dingen in alle rust doen, het opbouwen van prikkels en het afvloeien van spanning. Dat doe je door vooral zelf heel relaxed te zijn. En al vergaat de wereld voor je paard: het baken van vertrouwen, leiderschap en rust te zijn.

Gewoon doen, uitstralen dat het allemaal normaal is en door met de volgende taak van die dag. 'Dat wat je aandacht geeft groeit' is misschien wel een mooi gezegde hier.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:41

Mee eens Kelly Ann, hier maakt bijv de smid bij jonge sensibele paarden juist extra geluiden (binnen de grenzen van het paard)zodat ze niet gelijk tegen het plafon zitten als er een keer iets onverwachts gebeurd wanneer hij ermee bezig is.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:43

Met de laatste post ben ik het eens zoek geen problemen die er blijkbaar niet zijn.
Die of het de normaalste zaak van de wereld is zet paard op de trailer en ga een rondje rijden .
Je moet het niet ingewikkelder maken als het is.
100 keer het laden oefenen en er weer uit levert in mijn ogen geen meerwaarde op als die er gewoon braaf inloopt. Door het vaak te oefenen wordt het alleen maar saai en reden om iets anders te verzinnen.
Je weet nu dat die er in loopt. Oefen het rijden een keer en daarna daadwerkelijk gaan gebruiken als je de trailer nodig hebt .
Je maakt er nu al heel ding van terwijl je paard het prima vindt .
Problemen zijn er om op te lossen als ze er zijn. Maar wie zegt dat die komen ?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:55

cobiie schreef:
Mee eens Kelly Ann, hier maakt bijv de smid bij jonge sensibele paarden juist extra geluiden (binnen de grenzen van het paard)zodat ze niet gelijk tegen het plafon zitten als er een keer iets onverwachts gebeurd wanneer hij ermee bezig is.

Maar daar doet de smid dus juist eigenlijk exact waar TS nu moeite mee heeft en hulp voor vraagt.
Waarom doet de hoefsmid dat namelijk? Om de focus van het paard te vragen. Om te zeggen: he kijk, ik ben hier, mijn materiaal is hier, ik ga deze geluiden maken, dit kan er allemaal gebeuren en nu ga ik je voet pakken.

Dus die smid doet juist al die dingen om het paard bewust te maken van wat 'een hoefsmid' eigenlijk is. En zoals ik het lees, vindt TS dat deeltje juist moeilijk. Om de focus op haar te leggen, om het paard bewust te krijgen van wat TS doet en er rondom haar gebeurt. Waardoor ze het gevoel heeft dat het paard 'plots' wakker schiet.

TS, je hebt nu het voorbeeld van trailerladen gegeven. Is dat de enige oefening waar je dit gemerkt hebt of zijn er nog andere dingen waar je zelf moeite mee hebt om haar aandacht vast te houden?

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 14:17

Vinger in de mondhoek steken zodat ze gaan likken en kauwen, zorgt er vaak voor dat ze weer gaan nadenken tijdens het proces.

Met mijn eerste merrie was introvert. ik heb met haar met grondwerk wel eens gefocust op oogcontact maken en proberen te zien wat ze nodig heeft; waar is het punt dat je echt contact kan maken. Soms is voor het paard het gezien worden heel belangrijk om uit die bubbel te komen. Even de volle aandacht voor wie ze zijn. Voor mijn idee stelde de oefening niks voor toen, leek zelfs wat vaag, maar mijn paard was echt anders daarna!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 15:04

Heel stom misschien, maar wat gebeurt er bijvoorbeeld tijdens het trailerladen als je haar niet naar binnen laat lopen als ze op de automatische piloot gaat? Dat je haar juist voor de klep of op de klep laat stil staan? Het patroon dus verbreken/ niet verder gaan als ze afsluit?

Mijn vorige paard had ook zo'n bubbel, maar bij hem was het juist zo dat hij in die bubbel kwam door spanning. Dan kreeg hij spanning en ging op de automatische piloot dingen doen tot hij ontplofte. Dat was dus een kwestie van eerder het patroon doorbreken en eerder de spanning herkennen, het was zijn manier van spanning uitten voordat de ontploffing kwam.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 15:10

Goed dat je kijkt naar hoe je paard zich voelt. Je hebt helemaal gelijk naar mijn idee. Zo'n bak spanning krijg je later altijd terug :) Kan je het beter gelijk goed aanpakken.

Zoals je het beschrijft, klinkt het alsof je paard de dingen meer doet uit gehoorzaamheid dan uit (zelf)vertrouwen. In dit stadium is de oefening niet van belang, belangrijker is het gevoel dat je paard eraan over houdt.
Je kan bijv. beter je je paard ontspannen met twee voetjes op de klep hebben staan en dan afsluiten, dan dat hij helemaal erin gaat en dan super gespannen is. In plaats van de trailer inlopen, kan je beter voetje erin, voetje eruit, voetje erin doen met ontspanning en dan afsluiten. Of zet bijv. een paar target rondom de klep en de trailer en doe een spelletje met de target ipv de trailer in. Maak het leuk en super makkelijk. Niet altijd iets doen wat moeilijk is en/of spanning oproept, maar veel vaker simpele en ontspannen dingen doen.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 16:15

Gini schreef:
Om de focus op haar te leggen, om het paard bewust te krijgen van wat TS doet en er rondom haar gebeurt. Waardoor ze het gevoel heeft dat het paard 'plots' wakker schiet.

TS, je hebt nu het voorbeeld van trailerladen gegeven. Is dat de enige oefening waar je dit gemerkt hebt of zijn er nog andere dingen waar je zelf moeite mee hebt om haar aandacht vast te houden?

Nee,zijn eigelijk veel meer voorbeelden van te noemen.
Stukje wandelen en als ze een object bijna voorbij is dan nog eens opzij kijken en echt reageren van '' huh wtf,hoe komt dat ding hier?''

Het is een paard wat sowieso erg op haarzelf is (staat de hengst ook om bekend) Mede door haar verleden verbaast het mij niet dat ze zich terug trekt in haar eigen bubbel.

Sanne,zo waren we ook bezig! :) Heel leuk om te doen,vooral ook omdat je dan de spanning ziet verdwijnen.
Vandaag heb ik alleen geoefend en geprobeerd zoveel mogelijk van de les toe te passen en ze stond er al veel rustiger in. Het contact houden/aandacht erbij houden bleef wel lastig.

Ik heb nog een jong paard -veel hipperiger dan de fries- en die gooit gelijk de spanning eruit,niks opkroppen zoals die andere. Nee gelijk groot maken en opblazen om vervolgens binnen 5 min een stuk rustiger te zijn.

Vandaag kon ik wat extra aandacht besteden aan 1 stapje achteruit ipv vol gas achteruit.
Bij beide viel dat kwartje binnen 5 min. <3

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 16:17

Gini schreef:
Om de focus op haar te leggen, om het paard bewust te krijgen van wat TS doet en er rondom haar gebeurt. Waardoor ze het gevoel heeft dat het paard 'plots' wakker schiet.

Nee,zijn eigelijk veel meer voorbeelden van te noemen.
Stukje wandelen en als ze een object bijna voorbij is dan nog eens opzij kijken en echt reageren van '' huh wtf,hoe komt dat ding hier?''

Het is een paard wat sowieso erg op haarzelf is (staat de hengst ook om bekend) Mede door haar verleden verbaast het mij niet dat ze zich terug trekt in haar eigen bubbel.

Sanne,zo waren we ook bezig! :) Heel leuk om te doen,vooral ook omdat je dan de spanning ziet verdwijnen.
Vandaag heb ik alleen geoefend en geprobeerd zoveel mogelijk van de les toe te passen en ze stond er al veel rustiger in. Het contact houden/aandacht erbij houden bleef wel lastig.

Ik heb nog een jong paard -veel hipperiger dan de fries- en die gooit gelijk de spanning eruit,niks opkroppen zoals die andere. Nee gelijk groot maken en opblazen om vervolgens binnen 5 min een stuk rustiger te zijn.

Vandaag kon ik wat extra aandacht besteden aan 1 stapje achteruit ipv vol gas achteruit.
Bij beide viel dat kwartje binnen 5 min. <3

Aankomende vrijdag les in oa longeren,lange lijnen en wat liberty. Kijken of we op die manier wat meer de aandacht erbij kunnen houden.

Nee,niet alles in 1 les. Geen zorgen. Kijken wat op dat moment bij ons past ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 21:21

Leuke filmpjes over focus krijgen en spanning zien en laten afvloeien: je kan het youtube kanaal van Warwick Schiller eens kijken. Voornamelijk de principles of training seizoen drie, daar staan heel veel leuke technieken in voor zo’n paard.
Hij heeft een goeie uitleg over hoe je met focus ontspanning kan triggeren en je paard kan aanleren van sympatisch (spanning) naar parasympatisch (ontspanning) te gaan.

Ik vind zelf ook veel met de target en clicker doen heel fijn. Heel veel positieve associaties leggen met elk klein mini dingetje dat ze goed doen :j

anitaroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:29

Daan13 schreef:

En nee,ik maak het niet groter. Ik zie alleen wat er gebeurt en hoe het paard daarop reageert. En vooral in het belang van het paard wil ik graag dat het op sommige momenten bewuster is van de situatie. Gelukkig voor mij zijn er mensen die het gedrag wel herkennen en met adviezen komen ipv zeggen dat ik kort door de bocht ben.

Ik begrijp je frustratie en je angst. Je schreef dat je ook grondwerk ed met je paard doet. Heb je misschien het idee dat je als ze als robot loopt geen contact met je paard hebt? Zijn er meerdere momenten waar dit voorkomt. Heb je al eens aan oefeningen gedacht die de connectie kunnen versterken tussen jullie?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:44

Ik snap wel wat je bedoelt TS, die van mij is net zo introvert. Wat vooral met inrijden een probleem gaf. Reed er een tractorcombinatie voorbij met een heleboel kabaal, keek hij alleen maar opzij. Even later vliegt er een mus over en lig in ik in het zand. :')
Wat mijn ervaring is, is vooral laten afvloeien. Met de trailer in stapjes doen, paar stappen erin, dan er weer uit, en even wat anders verzinnen.
Met rijden doe ik dat ook. Zien we iets "spannends", dan probeer ik dat voorwaarts op te lossen, en eventueel wat dressuuroefeningen ertussen door. Dan raakt hij het kwijt, en hoef ik niet bang te zijn dat hij met iets onbenulligs alsnog ontploft.