Verzekering schade aan paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roosjuh17

Re: Verzekering schade aan paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 19:16

Nee helaas alle kosten voor mezelf.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:20

roosjuh17 schreef:
Nee helaas alle kosten voor mezelf.

Wat ontzettend jammer... Weet je ook de reden?

janineskolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:39

En als je het eens goed bespreekt met je bijrijdster? Omdat het is gebeurd door haar toedoen. Lijkt het me niet meer normaal, dat ze dan, in ieder geval een gedeelte bijspringt in de kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:03

janineskolla schreef:
En als je het eens goed bespreekt met je bijrijdster? Omdat het is gebeurd door haar toedoen. Lijkt het me niet meer normaal, dat ze dan, in ieder geval een gedeelte bijspringt in de kosten.

Dat moet de bijrijdster maar net kunnen natuurlijk... Veel die gaan bijrijden doen het omdat ze de kosten van een eigen niet betalen kunnen. Iemand zal het natuurlijk nooit met opzet doen. Dat is helaas het risico van bijrijders

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:10

Yvank_ schreef:
janineskolla schreef:

Dat moet de bijrijdster maar net kunnen natuurlijk... Veel die gaan bijrijden doen het omdat ze de kosten van een eigen niet betalen kunnen. Iemand zal het natuurlijk nooit met opzet doen. Dat is helaas het risico van bijrijders

Iedereen is toch verzekerd? Dat komt dan voor rekening van de avp van de bijrijder :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:15

TS zegt toch dat die niet uit gaan keren? Je moet natuurlijk wel voldoende bewijs hebben daarvoor he. Je kunt niet zomaar naar de verzekering gaan en zeggen keer dat eens even uit zo werkt het niet.

Daarnaast is een avp niet verplicht dus nee lang niet iedereen is verzekerd.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:15

Een avp verzekering is niet verplicht dus niet iedereen heeft het.
Je kan je bijrijder aansprakelijk stellen voor de kosten, dit kan zij dan indienen bij haar verzekeraar indien ze deze heeft. Of de kosten uit eigen zak betalen.

Pas als haar verzekeraar ook vindt dat er sprake is van aansprakelijkheid (bij bijv. nalatigheid Van de bijrijder waardoor dit is gebeurd) zullen zij uitkeren. Je eigen rechtsbijstand kan je hierin bijstaan, het kan nog wel eens op gesteggel uitlopen maar een lange adem werkt zeker is mijn ervaring.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:56

Yvank_ schreef:
TS zegt toch dat die niet uit gaan keren? Je moet natuurlijk wel voldoende bewijs hebben daarvoor he. Je kunt niet zomaar naar de verzekering gaan en zeggen keer dat eens even uit zo werkt het niet.

Daarnaast is een avp niet verplicht dus nee lang niet iedereen is verzekerd.

Zie mijn eerdere berichten. Als de bijrijder aangeeft bij haar verzekering dat het haar schuld was dan is dat voldoende. Ben dat toen ik bijrijder was proactief nagegaan omdat ik niet wilde dat de eigenaar van de pony voor kosten zou opdraaien.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:03

pluisje88 schreef:
Zie mijn eerdere berichten. Als de bijrijder aangeeft bij haar verzekering dat het haar schuld was dan is dat voldoende. Ben dat toen ik bijrijder was proactief nagegaan omdat ik niet wilde dat de eigenaar van de pony voor kosten zou opdraaien.

Echt waar? Dat lijkt me namelijk zo sterk. Het is juist het bestaansrecht en de taak van de verzekering om zulke zaken redelijk objectief uit te zoeken en juist niet emotioneel mee te gaan in de verhalen van de betrokken partijen. De partijen doen beiden hun verhaal en dan gaan de verzekeringen feitelijk kijken of er sprake is van nalatigheid. Je kan dan zelf wel zeggen dat het je eigen schuld is, als jouw verzekering zegt 'nee, er is geen sprake van nalatigheid', dan keren ze niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:14

Gini schreef:
pluisje88 schreef:

Echt waar? Dat lijkt me namelijk zo sterk. Het is juist het bestaansrecht en de taak van de verzekering om zulke zaken redelijk objectief uit te zoeken en juist niet emotioneel mee te gaan in de verhalen van de betrokken partijen. De partijen doen beiden hun verhaal en dan gaan de verzekeringen feitelijk kijken of er sprake is van nalatigheid. Je kan dan zelf wel zeggen dat het je eigen schuld is, als jouw verzekering zegt 'nee, er is geen sprake van nalatigheid', dan keren ze niet uit.

Precies, jij hebt dan wellicht een keer geluk gehad Pluisje. Maar dit is zeker niet de normale gang van zaken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:16

Ik heb geen geluk gehad want heb dit nooit nodig gehad maar heb preventief gevraagd hoe dit zat. Kijk even in mijn voorgaande berichten daar heb ik het toegelicht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:20

Welke verzekering is dit dan? Want mijn verzekering heeft heel duidelijk gezegd dat het dus niet zo werkt. Het moet voorgelegd worden aan de verzekering en dan gaan die kijken of er duidelijk genog bewijs is. Zeggen het is mijn schuld is totaal niet voldoende. Dit betreft Univé.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:22

Ons verzekeringskantoor hier in de buurt.
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 14-05-20 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:24

Dan kun je natuurlijk niet stellen dat dit overal zo geldt. Bij de grotere verzekeringen, Univé , Interpolis , Achmea werkt het namelijk niet zo.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:27

Yvank_ schreef:
Welke verzekering is dit dan? Want mijn verzekering heeft heel duidelijk gezegd dat het dus niet zo werkt. Het moet voorgelegd worden aan de verzekering en dan gaan die kijken of er duidelijk genog bewijs is. Zeggen het is mijn schuld is totaal niet voldoende. Dit betreft Univé.

Klopt, dit is bij twee andere maatschappijen ook mijn ervaring.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:28

Maar dat gaat dus op als je daadwerkelijk nalatig geweest bent, dan zal een verzekeraar aan de hand van de feiten dat ook concluderen.

Maar als een verzekeraar zegt: nee hoor, geen nalatigheid, kosten zijn voor de eigenaar van het paard. Dan kan de bijrijder wel heel hard roepen dat ze schuldig is, als ze daarvoor onvoldoende bewijs aan de dag kan leggen, dan zal de verzekeraar niet ineens van gedachten veranderen enkel en alleen omdat iemand zegt schuldig te zijn.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:29

Mijn verzekeraar zei toen dat als ik zou aangeven dat het mijn schuld was, dat ik het had kunnen voorkomen door anders te handelen en het was een geloofwaardig verhaal dan zouden ze daar in meegaan.

Maar ik was dus de bijrijder en het kwam vanuit mij. Niet omdat de eigenaar mij aansprakelijk wilde stellen maar omdat ik dat dus zelf aangaf

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:32

Die constructie is wel heel gevoelig voor verzekeringsfraude. Dan zou ik mijn eigen auto in de prak kunnen rijden en een vriend kunnen zeggen: Nee het was eigenlijk mijn schuld, dus mijn AVP keert het wel uit?

Hier werd er in 2 zaken best wel naar bewijs gezocht (vanuit de verzekeraar) waaruit moest blijken dat hun cliënt daadwerkelijk nalatig was geweest. Alleen schuldbekentenis was toen niet voldoende.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:47

pluisje88 schreef:
Mijn verzekeraar zei toen dat als ik zou aangeven dat het mijn schuld was, dat ik het had kunnen voorkomen door anders te handelen en het was een geloofwaardig verhaal dan zouden ze daar in meegaan.

Ah zo, ja dan snap ik het, dan bedoelen ze met dat geloofwaardig verhaal waarschijnlijk 'als je kunt bewijzen dat jij nalatig geweest bent'. Eenvoudigweg zeggen 'ik ben schuldig' is zeker niet voldoende.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:01

pluisje88 schreef:

Maar ik was dus de bijrijder en het kwam vanuit mij. Niet omdat de eigenaar mij aansprakelijk wilde stellen maar omdat ik dat dus zelf aangaf

Dan moet dat natuurlijk wel waar zijn, en niet alleen een geloofwaardig verhaal, anders is het gewoon verzekeringsfraude. En ik zou het risico niet willen lopen dat een verzekeraar daar achter komt. Als je op een zwarte lijst komt, ben je verder van huis.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:07

Anoeska schreef:
Dan moet dat natuurlijk wel waar zijn, en niet alleen een geloofwaardig verhaal, anders is het gewoon verzekeringsfraude. En ik zou het risico niet willen lopen dat een verzekeraar daar achter komt. Als je op een zwarte lijst komt, ben je verder van huis.

Ja deuh. Ik ga niet iets claimen als het niet waar is. Maar wilde voorkomen dat de eigenaar van de pony aansprakelijk zijn voor iets wat ik gedaan had/schade die ik zou aanrichten in de tijd dat ik zijn pony “gebruikte”. Mevrouw van de verzekering gaf toen aan dat zolang ik redelijkerwijs aannemelijk kon maken dat ik verantwoordelijk was voor de schade door een foute actie/inschatting of wat dan ook dat de pony op dat moment onder mijn avp zou vallen en niet onder die van de eigenaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:34

Focussed schreef:
Die constructie is wel heel gevoelig voor verzekeringsfraude. Dan zou ik mijn eigen auto in de prak kunnen rijden en een vriend kunnen zeggen: Nee het was eigenlijk mijn schuld, dus mijn AVP keert het wel uit?

Hier werd er in 2 zaken best wel naar bewijs gezocht (vanuit de verzekeraar) waaruit moest blijken dat hun cliënt daadwerkelijk nalatig was geweest. Alleen schuldbekentenis was toen niet voldoende.

Waarom zou je AVP schade aan de auto vergoeden? Daar is WA voor.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:40

_San87_ schreef:
Focussed schreef:

Waarom zou je AVP schade aan de auto vergoeden? Daar is WA voor.

Niet als een ongemotoriseerde partij de auto beschadigt. Zoals een fietser of voetganger ;)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:41

De meeste verzekeraars hebben in polisvoorwaarden ook staan dat schuld bekennen niet toegestaan is. Dit voor gevallen waarin schuld bekend wordt, maar het later anders blijkt en de tegenpartij alsnog uitkering vordert onder de schuldbekentenis.

En daarnaast is aansprakelijk zijn ook niet altijd voldoende om ook een uitkering te ontvangen van de AVP. Als het valt onder een uitsluiting, zal er geen uitkering komen en moet aansprakelijke het uit eigen zak vergoeden. Zo is schade veroorzaakt door een dier door jouw commando vaak uitgesloten. Als voorbeeld: als jij paard de hulpen geeft dat hij rechts moet en daardoor beschadig je iemand z’n tuinhek is dat uitgesloten. Als jouw paard er vandoor gaat en daarbij het tuinhek van iemand beschadigd, is dit een eigen gedraging van het dier en vaak wel gedekt. Maar ook dit verschilt per verzekeraar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:50

Het ligt er uiteraard aan waar en hoe je verzekerd bent Bij mijn verzekering stond de laatste keer dat ik de polis doorkeek in,dat schade aan rijpaarden niet verzekerd is. Er stond verder niet bij van wie die rijpaarden dan zouden zijn.Ik doe dan ook nooit iets met de paarden van een ander en laat buiten het stalpersoneel voor de noodzakelijke verzorging ook niemand iets met mijn paard doen.Want er gebeurt iets naars voor je het weet.Wil je toch interactie met paarden van anderen,kijk dan je verzekering goed na of schade gedekt zou zijn.