Jong paard van stalgenoot opvoeden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Re: Jong paard van stalgenoot opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 15:02

Zelf vind ik het leuk om te doen en lijkt het mij erg leerzaam. Ik ben nooit alleen op stal en kan altijd hulp inroepen mits nodig. Dit weekend ga ik eens met de eigenaar bespreken wat zij wil en wat er verwacht word ect..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:13

Het lijkt me ideaal voor de eigenaresse, peerd kan niks, wordt opgevoed door een ander, ze hoeft er zelf niks aan te doen en het kost ook niks :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:23

Yenni schreef:
Zelf vind ik het leuk om te doen en lijkt het mij erg leerzaam. Ik ben nooit alleen op stal en kan altijd hulp inroepen mits nodig. Dit weekend ga ik eens met de eigenaar bespreken wat zij wil en wat er verwacht word ect..

Lijkt mij dat je er prima over hebt nagedacht! Veel plezier ook ermee!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:29

Als je het leuk vindt lekker doen!
Vroeger deed ik dit soort dingen ook zo vaak, had ik altijd veel plezier in en voor je opleiding ook mooi meegenomen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:03

Als je dit wil doen om ervan te leren, doe dit dan alsjeblieft met instructie en vraag of de eigenaresse daaraan wil (mee)betalen. Zo geef je het paard ook een veel betere start. Een jong paard iets aanleren is niet zomaar iets, het is hetgeen de rest van zijn leven gaat bepalen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:59

Wil je een heel eerlijk antwoord?

Vele denken dat ze een jong paard kunnen opvoeden en dingen bij kunnen brengen. Helaas is dit bij vele niet het geval.

Je moet bepaald gedrag kunnen herkennen "Tegenwerken " en allemaal van dat soort dingen worden vaak gezien als niet "willen" luisteren enz.

Helaas merk ik steeds meer dat ik jonge paarden lees 4 tot 7 jaar aangeboden krijg die eigenlijk superbraaf zijn, maar niet begrepen zijn en waar te snel en lukraak mee gehandeld is.

Ik raad het dus af. Je hebt geen ervaring. Een paard is geen experiment. Als je dit wilt doen zal je dat de eerste keren zelf met goede begeleiding moeten doen.

Geloof me de paarden die ik krijg en als Knettergek bestempeld worden willen maar 1 ding en dat is een x gehoord worden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:16

Waarom doe je het niet samen met je stalgenoot.
Ten eerste kun je niets "fout" doen omdat het in overleg en samen gaat, dus ook geen gezeur achteraf dat je het verkeerd hebt gedaan.Daarbij gaan dingen makkelijker wanneer je het eerst samen doet.

De een houdt hem vast terwijl de ander het voetje oppakt bijvoorbeeld.
Met meelopen, de een neemt het dier mee en geeft commando/hulp, de ander loopt erachter ter aanmoediging wanneer het dier stopt.
Vastzetten met een lijn door de ring en de een houdt de lijn vast vast terwijl de ander poetst en wanneer het paard gaat hangen geeft de een iets druk wacht tot het paard weer toestaat en de ander staat erbij om het dier van achter weer iets op te drijven bv (ligt eraan wat je methode van leren vaststaan is....)

De bottom line is: als je samen bent, is er altijd overleg, men ziet wat er gebeurt en er is geen gezeur achteraf. Het is een leuke leer ervaring voor jou en later kun je dan wat dagen alleen op gaan pakken met herhaling.....herhalen....herhalen....

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 18:33

Dat is dus het hele probleem.. Zij heeft zelf niet genoeg tijd voor het paard

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:55

Yenni schreef:

Maar is dat jouw probleem of haar probleem?
Ben je er ondertussen wel mee begonnen, met het paard opvoeden?
Wat Gabbergill hierboven schrijft, vind ik een heel nuttige post.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:05

Yenni schreef:

Of is ie niet zo braaf en durft ze het niet en laat ze jou de eerste klappen opvangen?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:50

Wanneer de eigenaar geen tijd heeft terwijl het andere paard een blessure heeft klopt er iets niet. Dan moet deze niet aan een 2e dier beginnen. Of er klopt idd iets niet en heeft Benzz een punt wellicht...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:37

Ach jeetje, sorry, maar dit is wel een beetje grappig. Op zoek naar de dubbele agenda van de eigenaar. :+
Dit is een leuke kans voor TS om zonder gehijg in de nek en zonder tijdsdruk spelenderwijs te leren omgaan met een jong paard. Laat deze kans niet liggen! Als het je na een tijd toch niks lijkt, stap je er even gemakkelijk weer uit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:57

Je kunt het proberen en kijken of je het leuk vindt.Vrijblijvend van beide kanten dus. Vind je het niet leuk of gaat het niet dan stop je er gewoon mee.Heb je er eigenlijk zin in?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 09:24

Ik heb besloten om het te gaan doen. Ik ga er veel van leren en ik heb altijd mensen op stal die mij kunnen helpen waar nodig. Vooral het meelopen/halthouden ect wil ik de eerste tijd aan werken. Hier heb ik ervaring mee omdat ik zelf grondwerk lessen heb gehad met mijn pony.. De eigenaar blijft er de eerste keer bij. Het is de bedoeling dat ik het paard 2 x per week pak om iets te doen..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:43

Het gaat heus wel lukken!
Het is niet dat je voor het eerst een paard in handen hebt, gewoon consequent zijn en niet te veel in ene, voor jonge paarden is het snel veel.
Veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:13

Gewoon doen hoor als jij je er goed bij voeld. Wel vragen of eigenaar verzekerd is en ff contractje dat jij niet aansprakelijk bent voor ongevallen ed.

Bedenk wel dat als het paard jou een trap geeft jij daar te dupe v bent, dat risico is voor jezelf.

Vertel eerlijk jouw ervaring en motivatie het te gaan doen en dat mocht het niet goed gaan het de eigenaar zijn verantwoordelijkheid blijft.