Pony vergiftigd door taxus, kan ik hier iets mee?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Re: Pony vergiftigd door taxus, kan ik hier iets mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:19

Wil je allereerst sterkte wensen. Wat een nare wijze om je paard te verliezen. En ik zou deze meneer toch maar aansprakelijk stellen. W.s valt het onder zijn w.a. verzekering. Je bent toch je paard kwijt dus die kost geld en je hebt het moeten laten onderzoeken, ook dat zijn kosten. Ws zijn er nog wel meer kosten. Het lijkt me erg billijk dat je die vergoed krijgt. Had hij over je fiets gereden had je het ook vergoed gekregen. Wil of kun je er niet over praten met hem doe het dan schriftelijk en aangetekend. Als je dit ook vervelend vindt kun je de reden vermelden in de brief waarom je het per brief doet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:22

Net toch even het arrest gelezen. Ik vind het anders liggen als je paard van een afvalhoop eet waar het bij kan of dat het daadwerkelijk afval gevoerd krijgt. Iedereen weet dat je niet zomaar andermans dier mag voeren. Daar komt hier dan nog bij dat deze meneer taxus voert.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:23

Afgezien van het dumpen van het snoeiafval an sich, als hij dat draadje gewoon weer dicht had gedaan was er dus waarschijnlijk niks aan de hand geweest? Alleen dat al is gewoon nalatigheid.. Of had het paard er dan alsnog bij gekund?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:25

Heel veel sterkte ts :(:)

Deze meneer kun je wel aansprakelijk stellen, dat is iets anders dan aanklagen.

Heb je al foto's gemaakt van de hoop tuinafval met taxus? Je weet maar nooit waar je bewijs voor nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:37

Ik zou even kijken hoe het verzekeringstechnisch zit ;)
Rechterlijke stappen zetten zou ik (nog) niet doen. Schuld en per ongeluk zitten soms erg dicht bij elkaar. Maar zijn compleet verschillend.

Mocht er geen aanwijsbare oorzaak zijn, kun je (waarschijnlijk) niets.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-05-20 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:39

Rizette schreef:
Wil je allereerst sterkte wensen. Wat een nare wijze om je paard te verliezen. En ik zou deze meneer toch maar aansprakelijk stellen. W.s valt het onder zijn w.a. verzekering. Je bent toch je paard kwijt dus die kost geld en je hebt het moeten laten onderzoeken, ook dat zijn kosten. Ws zijn er nog wel meer kosten. Het lijkt me erg billijk dat je die vergoed krijgt. Had hij over je fiets gereden had je het ook vergoed gekregen. Wil of kun je er niet over praten met hem doe het dan schriftelijk en aangetekend. Als je dit ook vervelend vindt kun je de reden vermelden in de brief waarom je het per brief doet.

Het is allemaal niet zo simpel,als het een rechtszaak word krijg je ook de eigenschuld vraag voor geschoteld en een berg papier werk en gaat het allemaal niet op een dag geregeld zijn.
Dus je moet je af vragen wil ik dat?Terecht of niet ze gaan je zeker een eigen schuld gevoel willen proberen te bewijzen. Dus dat jij had moeten nakijken of het hek in orde was,of je kon weten dat er afval in die hoek gegooid werd en dat die pony er evt ,bij kon. Je gaat idd het bewijs moeten aan tonen dat het effectief de taxus is geweest.
Dus je moet je vooral afvragen of je dat wilt.

Ik heb het zelf voor gehad tijdens het buiten rijden met mijn paard ben ik nu ja het paard aangevallen door 6 loslopende honden, het kwam er op neer dat ik schade had en mijn vriendin behoorlijk zwaar gewond was. De honden liepen in gebied waar geen honden los mochten en eigenaar was niet in de buurt. Dus dan denk je schuld last is duidelijk. Uiteindelijk is het goed gekomen mede doordat de ziekenkas er mee tussen zat ivm de hospitalisatie en ziekten kosten van mijn vriendin. Maar we moesten oa bewijzen dat de paarden niet schrokken van ieder bloempje wat langs de weg stond. En of het verstandig was dat je met zulke schrikachtige paarden wel buiten ging. Aan het feit dat wij al 8 jaar samen het land door kruisde gingen ze voor het gemak voorbij.
Deze vragen zijn zeker niet leuk als het over je liefste vriendje gaat wat je zo verloren bent. Je zou hier mischien kunnen informeren of het zin heeft er aan te beginnen
https://www.balieantwerpen.be/nl/pro-deo/gratis-advies

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:28

Wat een verschrikkelijke manier om je paard te verliezen... Als het een Taxus-vergiftiging blijkt te zijn zou ik zeker wel degene die hiervoor verantwoordelijk is aansprakelijk stellen. Dit staat echt los van iemand aangeven bij de politie en iemand schuldig bevinden. Het is gewoon een verzekeringskwestie. Hoe groot het verdriet ook is, het minste wat gecompenseerd kan worden is je financiële verlies... Dat mogen de verzekeraars uitvechten. Ik zou daar ook als verantwoordelijke voor zo’n incident overigens ook geen enkel probleem hebben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:48

hedwig1 schreef:
Ik zou hem gewoon aansprakelijk stellen, als de taxus inderdaad de doodsoorzaak blijkt te zijn. Als het goed is wordt dit gedekt door zijn aansprakelijkheidsverzekering, ook - en juist - als er geen opzet in het spel is.

Dat is wat ik zou doen!

Vreselijk, sterkte ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:14

Ts, als je buurman een iemand is die zijn hele leven planten heeft gewerkt dan is hij bekend met het feit dat Taxus giftig is. Zou dus kijken of je het op(grove)nalatigheid kan gooien. Verder mag je m er fijntjes op wijzen dat Gemeentes specifiek taxusafval verzamelen om er Taxol van te laten maken. Wat een middel is wat gebruikt wordt bij de behandeling van baarmoederhalskanker.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:15

Veel sterkte TS. Afschuwelijk !

Mijn man heeft vroeger op dezelfde manier zijn pony kwijt geraakt. 1 van de buren had snoei-afval met taxus in de weide gegooid. Gelukkig nam de buurman zijn verantwoordelijk en heeft hij zelf zijn verzekering aangesproken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:26

Ik snap even niet waarom vergiftiging niet uit de autopsie komt? Schock is niet persee te wijten aan de taxus en vergifiting moet gewoon uit de autopsie blijken.

Ik zou dus voordat je verder gaat even de overige uitslagen afwachten.

Hemellichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:42

Ontzettend veel sterkte met het verlies.
Ik zou zelf eerst de autopsie afwachten en alles even laten bezinken.
Daarbij vroeg ik me net hetzelfde af als Sunnda, een taxusvergiftiging zou wel naar boven komen tijdens een autopsie.

Indien het toch door de taxusstruiken komt, zou ik eerst goed nadenken wat je eigenlijk wil bereiken en daaruit verdere stappen ondernemen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:47

Je kunt de beste man wel voor de rechter slepen, maar zo lang jij niet kunt aantonen dat je pony is overleden door die taxus, lijkt me dat je geen poot om hebt om op te staan?

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 20:02

Mag ik vragen wat je dan hoort te zien op een autopsie bij taxusvergiftiging? Ik heb verschillende papers doorgelezen en eigenlijk is er geen enkel specifiek symptoom, buiten aantonen van eventuele taxus in maaginhoud.
Daar kleine hoeveelheden dodelijk zijn, is de kans reëel dat er geen effectieve partikels kunnen aangetoond worden.

Ik kan de uitgebreide details van de autopsie altijd doorsturen, maar ze hebben me verzekerd dat het geen toxemische shock was (aangezien er geen oorzaak kan gevonden worden, zeker niets intestinaals).

Ik onderneem momenteel sowieso niets, maar ik vind het wel jammer dat het zomaar wordt afgewimpeld. Paarden van 9 jaar oud zonder onderliggende pathologie vallen echt niet zomaar dood, en aangezien andere voor de hand liggende zaken zijn uitgesloten is de waarschijnlijkheid zeer groot.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:25

Oliiviia schreef:
Mag ik vragen wat je dan hoort te zien op een autopsie bij taxusvergiftiging? Ik heb verschillende papers doorgelezen en eigenlijk is er geen enkel specifiek symptoom, buiten aantonen van eventuele taxus in maaginhoud.
Daar kleine hoeveelheden dodelijk zijn, is de kans reëel dat er geen effectieve partikels kunnen aangetoond worden.

Ik kan de uitgebreide details van de autopsie altijd doorsturen, maar ze hebben me verzekerd dat het geen toxemische shock was (aangezien er geen oorzaak kan gevonden worden, zeker niets intestinaals).

Ik onderneem momenteel sowieso niets, maar ik vind het wel jammer dat het zomaar wordt afgewimpeld. Paarden van 9 jaar oud zonder onderliggende pathologie vallen echt niet zomaar dood, en aangezien andere voor de hand liggende zaken zijn uitgesloten is de waarschijnlijkheid zeer groot.

Hier wil ik even op inhaken. Een pony, van elke leeftijd kan zomaar in elkaar storten..Denk aan een gescheurde aorta, hersenbloeding, hartaanval. Die bedoel ik niet dat dit met jouw pony is gebeurt, maar dat ook een jonge pony dus wel degelijk in kan storten..

Ik wil je heel veel sterkte wensen. Vreselijk je pony zo te vinden

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:56

Heel veel sterkte

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:33

Niks laksheid. Het is een plantenkweker van niks want juist de bessen zijn het minst giftig. De takken zijn voor mens en dier zwaar gif.
In elk geval veel sterkte met het verlies van je paard.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:43

Cinnepin schreef:
Oliiviia schreef:

Hier wil ik even op inhaken. Een pony, van elke leeftijd kan zomaar in elkaar storten..Denk aan een gescheurde aorta, hersenbloeding, hartaanval. Die bedoel ik niet dat dit met jouw pony is gebeurt, maar dat ook een jonge pony dus wel degelijk in kan storten..

Ik wil je heel veel sterkte wensen. Vreselijk je pony zo te vinden

Ik weet niet hoe een autopsie van een dier gaat maar als dat maar enigzins op die van een mens lijkt dan kunnen ze bovenstaand gewoon vinden en is dat dus de oorzaak van overlijden.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:55

Oliiviia schreef:

Op een autopsie ga je niks zien omdat taxus zo acuut toxisch is. De gifstof slaat op het hart waardoor een dier na 15 minuten al dood kan neer vallen, dat is niet lang genoeg om ergens schade te geven. Het enige wat je kunt doen is een botanisch onderzoek van de maaginhoud en dan hopen dat ze iets van de taxus kunnen vinden. Elk klein beetje dat wordt aangetoond is al voldoende om te besluiten tot een taxus vergiftiging.

Sterkte in ieder geval!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:11

Ik kan je niet van dienst zijn, maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen! Wat een vreselijk verhaal.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 00:15

Het is wijs dat je gelijk autopsie hebt laten uitvoeren. Gezien de reactie echter van de beste man, plus dat hij plantenkweker is maakt het (en dat is mijn mening) alleen maar kwalijker dat hij bewust een plant die
( ook al zou hij gedacht hebben dat het gedeeltelijk was) daar heeft neergegooid, maar veel erger, dat draad niet heeft gesloten,

Je woont in België en ik weet niet wat precies de wet daar voor schrijft. Maar gezien je eerdere gesprek met deze man zou ik dit niet persoonlijk aan gaan. Had je in NL gewoond dan had ik je aangeraden om je rechtsbijstand in te zetten , hun het autopsie rapport te geven en het adres van de beste meneer en hun de kosten van autopsie, alsmede de waarde van je paard te vorderen via de verzekering van de beste man. ( waarvan ik vind dat je er van uit mag gaan dat die deze heeft. Mocht het dan op een rechtszaak uitlopen dan kan men dat voor je regelen.

Geen idee hoe het in België werkt, als je daar via de verzekering kan regelen, doe dat. Laat t voor je doen ook. Als dat niet kan of lukt zou je evt aangifte kunnen doen, en het zwaarder inzetten,

Of je dit moet of wilt doen. Tsja die keus is aan jezelf. Hij zal het vast niet opzettelijk gedaan hebben , maar mij is geleerd door mijn ouders dat je verantwoordelijkheid moet nemen voor je daden, of dit nu ongeluk is of gemeend hoor je achter je kont aan op te ruimen als je er een zooitje van hebt gemaakt. En dit is niet boek dat je uitgeleend hebt en niet terug gebracht wordt of een kapotte vaas die vervangen kan worden. Dit is een levend dier, die ook nog eens veel emotionele waarde heeft. Hij kan dat misschien niet zo in zien maar dat maakt t niet terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 06:30

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 08:43

Even een update: bij het botanisch onderzoek is er wel degelijk taxus gevonden in zijn maag.

Ik heb de man er al over aangesproken hoe nu verder en hij hield zich een beetje van de domme, 'ja, het was niet met opzet, ik heb er niet op gelet'...
Dus ik gaf aan dat er geleden schade is en dat er normaal wel verwacht wordt dat deze gecompenseerd wordt. Hij ging eens bij zijn verzekering horen, maar uiteraard een week later nog steeds niet van gehoord (dit terwijl ik hem dagelijks zie, zo is hij gisteren ook nog over de koppeling van mijn aanhangwagen gereden die nu stuk is).

Zoals ik al aangaf zit ik helemaal niet met het geld, maar gewoon zijn houding maakt me echt misselijk.
En dan het feit dat hij hier elke dag rondhangt en gewoon doet alsof er niets gebeurd is. Ik zou in zijn geval mij zelfs niet meer in de ogen durven kijken, maar dat zal wel van persoon tot persoon afhangen.
Overigens is deze situatie helaas een pak ingewikkelder waardoor ik al helemaal met frustraties zit.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:52

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:05

Het is toch zijn eigen grond waar hij rond hangt?
Kan je hem zelf niet mijden?Om iemand zijn eigen grond niet te laten betreden gaat een moeilijke worden.Eerlijk gezegd had ik mijn spullen gepakt en zelf weg gegaan.
Verzekeringen doen er heel lang over. Ik heb na meer als een jaar nog niks ontvangen van een aanval van een uitgebroken hond op mijn hond. Verzekeringen doen er alles aan om de schuld in je eigen schoenen te schuiven. Ik was daar ook zo naief in ,dacht het komt wel goed. Bij mij gaat het om een oudere werkhond die nu niet meer werken kan en voor de rest van haar leven beschadigd is en waar ik nog altijd dierenarts kosten aan heb. De eerste rekening moet ik nog steeds betaald krijgen...