Merrie niet te rijden door draaien

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:16

StalNollie schreef:
Met welk tuig werd ze bij de vorige gereden en dan vooral zadel en eventueel bitje.
Is ze gekeurd en zo ja is er bloed bewaard?

Dat wou ik ook vragen, of ze gekeurd is en niet gedrogeerd was.En dan of het tuig wel past.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:23

Check de rug eens. Die van ons deed dit ook. Ze had pijn in haar rug. Kun je checken door met lichte druk van schoft tot bekken langs de ruggengraat te gaan. Doe dit aan beide kanten. Als ze in elkaar krimpt, ga dan maar uit van een rug probleem.

BigOne

Re: Merrie niet te rijden door draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:34

Misschien dat Jane Doe nog even kijkt en verdere aanvulling geeft? Wel zo handig.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:19

Mijn ervaring is dat paarden en misschien jonge paarden nog meer...veel langer de tijd nodig hebben om aan een nieuw huis te wennen.

Als het paard niet op de foto is geweest bij de koop is dat zeker aan te raden. Maar ik zou met dit paard bij het begin beginnen; een band opbouwen middels grondwerk, werk aan de hand en dan langzaam de training oppakken. Paarden zijn geen machines, het zijn hele gevoelige wezens en hebben meer tijd nodig dan we vaak denken.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:23

Er worden hier heel veel verschillende en ook goede adviezen en gedachten gedeeld, en ik zal dan ook niet in herhaling vallen. Wel wilde ik delen dat ik bij de openingspost moest denken aan het verhaal van bokker Monique1963. Zij dacht een brave en beleerde jonge tinker gekocht te hebben maar dat liep toch een beetje anders dan verwacht. Haar logboek dat ze bijhield tijdens de zoektocht naar oplossingen en antwoorden heeft ze uiteindelijk in een topic gedeeld. Het is een lang topic, maar zeker het lezen waard. Ook trouwens als het bij jullie paardje anders blijkt te zijn. Haar proces is heel leerzaam wat dat betreft. [PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:14

Er van uitgaande dat je paard fysiek in orde is, ligt het probleem bij je (angstige) dochter.

Ik heb mijn paard nu 9 jaar, en was in het begin ook angstig. Dit resulteerde in soortgelijk gedrag: mijn paard draaide zich plotseling om en liep naar de uitgang van de piste. Ik moest leren om zelfzekerder te zijn, en haar gepast te corrigeren. Dit niet door met de zweep te slaan. Wil je draaien? Dan draaien we lekker door, 20x als het moet.

Aan de hand ging het bij ons ook altijd goed. Dus hebben we dat een tijdlang gedaan, en gedurende die tijd ben ik niet meer opgestapt. Ik heb de tijd genomen om mijn paard van op de grond te leren kennen, en me enkel bezig gehouden met de dingen die goed gingen. Van daaruit heb ik verder gebouwd.

Een aantal maanden later kwam de ommezwaai. Ik begreep haar beter, kon haar lichaamstaal ook beter lezen. Ik heb ook moeten leren om op een manier te communiceren die voor haar duidelijk was. Wanneer en hoe beloon ik, op welke manier en op welk moment geef ik aan dat bepaald gedrag niet gewenst is, ... Op een manier die zij begrijpt vooral!

Ondertussen heb ik haar dus 9 jaar. We rijden nu alweer 8 jaar bitloos. Zowel in de bak als op wandeling. Ik kan alles aan mijn paard vragen. Ik beweer niet dat ze altijd meteen doet wat ik vraag, of dat ze nooit eens "iets probeert" maar het gaat niet meer zo ver als vroeger. Ik kan passender reageren, ik ben die angst ook verloren waardoor er plezier voor in de plaats gekomen is, en vertrouwen, en dat heeft alleen maar positief effect op ons beide en op ons rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:29

LWDaisy schreef:
Er van uitgaande dat je paard fysiek in orde is, ligt het probleem bij je (angstige) dochter.

Ik heb mijn paard nu 9 jaar, en was in het begin ook angstig. Dit resulteerde in soortgelijk gedrag: mijn paard draaide zich plotseling om en liep naar de uitgang van de piste. Ik moest leren om zelfzekerder te zijn, en haar gepast te corrigeren. Dit niet door met de zweep te slaan. Wil je draaien? Dan draaien we lekker door, 20x als het moet.

Aan de hand ging het bij ons ook altijd goed. Dus hebben we dat een tijdlang gedaan, en gedurende die tijd ben ik niet meer opgestapt. Ik heb de tijd genomen om mijn paard van op de grond te leren kennen, en me enkel bezig gehouden met de dingen die goed gingen. Van daaruit heb ik verder gebouwd.

Een aantal maanden later kwam de ommezwaai. Ik begreep haar beter, kon haar lichaamstaal ook beter lezen. Ik heb ook moeten leren om op een manier te communiceren die voor haar duidelijk was. Wanneer en hoe beloon ik, op welke manier en op welk moment geef ik aan dat bepaald gedrag niet gewenst is, ... Op een manier die zij begrijpt vooral!

Ondertussen heb ik haar dus 9 jaar. We rijden nu alweer 8 jaar bitloos. Zowel in de bak als op wandeling. Ik kan alles aan mijn paard vragen. Ik beweer niet dat ze altijd meteen doet wat ik vraag, of dat ze nooit eens "iets probeert" maar het gaat niet meer zo ver als vroeger. Ik kan passender reageren, ik ben die angst ook verloren waardoor er plezier voor in de plaats gekomen is, en vertrouwen, en dat heeft alleen maar positief effect op ons beide en op ons rijden.

Onderhandelingen zijn niet altijd simpel. Maar mooi dat je dat proces aan gegaan bent.

Uitgaand van een gezond paard dat tijdens proefrijden niet gedrogeerd of anderszins onderdrukt is, zal de dochter van TS wellicht haar versie van dit proces aan moeten gaan.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 08:41

JDoe2015 schreef:
Hay,

Sinds eind Februari is JD bij ons. Ze is net 5 jaar en nog redelijk groen.
Tijdens de proefrit was ze superbraaf en goed te rijden. We rijden voornamelijk dressuurmatig, maar een sprongetje vind ze ook erg leuk.

Echter, sinds ze bij ons is, is ze helaas haast niet te rijden, in ieder geval niet 'normaal' en lastig door de bak heen te
krijgen. Inmiddels dusdanig dat het wachten is op een ongeluk. Mijn dochter word steeds angstiger, wat beiden niet helpt natuurlijk.

Ze volgt de hoefslag maar met moeite, is snel afgeleid en ziet geregeld kabouters. Ze draait heel vaak en vooral, heel onverwacht. We kunnen corrigeren wat we willen, uiteindelijk doet ze het gwoon weer. Wanneer ze pittig gecorrigeerd word (zweep) bokt ze en steigert ze. Ook is ze door iemand met een hoger niveau gereden, en daar vertoont ze hetzelfde gedrag.

Buiten het rijden om, is ze braaf. Loopt mooi mee, staat mooi stil, etc. Longeren gaat ook prima.

Heeft er iemand tips voor ons.
We zijn gek op onze merrie maar we moeten hier wat mee.

Ik heb de reacties niet gelezen dus misschien is het al gezegd. Maar ik zou bij deze pony lessen gaan nemen in het grondwerk! en eerst vanaf de grond haar netjes aan het lopen krijgen.

Mijn paard was zo schots en scheef die kon niet recht lopen en we konden niet eens een volte rijden. Galoperen how maar dan ging die bokken en staken.
Slaan met de zweep zou echt niet helpen. Maar met rust, grondwerk en hem lekker in zijn vel krijgen wel! Dmv bepaalde oefeningen maak je je paard sterker, leniger en dus rechter.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 08:58

bigone schreef:
Zoek hulp. Neem aan dat ze volledig gekeurd is en kon ze wel normaal lopen bij de vorige zal het probleem eerder bij je dochters rijvaardigheid dan bij het paard liggen.
d8 ik ook. Onervaren eerlijk paard, met te jonge onervaren ruiter, die niet de juiste leiding kan geven die paard nodig heeft.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:06

Ik snap dat bokt gelijk aanhaalt om alles te laten controleren bij het paard.
Maar laten we even voorop staan dat het paard spoken ziet zoals ik het lees en daarvoor wel braver was.

Ikzelf heb ook zo groene 5 jarige staan, alles is werkelijk waar eng. Vooral in stap want dan is er tijd om dingen te “zoeken” waar je uiteraard niet meer langs wilt waar je al 10 x langs gegaan bent in de draf.

Het zelfde rondje kan ik hier wellicht 4 x langs rijden zonder enge kabouters terwijl er in rondje 5 ineens wel een kabouter is. Dan weer bij de A, dan bij de F en ga zo maar door.

Ik neem het paard veel mee naar buiten om het zelf verzekerd te maken, km maken, niet boos worden als ze weg springen, in het begin wilde ik ook harder corrigeren tot mijn lesgever zei dat ik dat juist niet moest doen.
Je rijd simpel door, je houd ze actief aan je binnenbeen, je vraagt iets wat lichtjes stelling naar binnen en je rijd door, springt het paard opzij niks van aantrekken jij rijd gewoon door naar de overkant waar je heen wilde, herhalen, herhalen en herhalen.

Ik had de neiging spring je opzij maken we volte en rijden we weer langs, dan ging het paard geheel
In verzet en liep dan achterwaarts om niet meer in de buurt te willen komen van de bakrand. Dus dat was een optie wat niet werkte.

Kidde

Re: Merrie niet te rijden door draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:07

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:10

Spaansepony schreef:
Maar laten we even voorop staan dat het paard spoken ziet zoals ik het lees en daarvoor wel braver was.

Ikzelf heb ook zo groene 5 jarige staan, alles is werkelijk waar eng. Vooral in stap want dan is er tijd om dingen te “zoeken” waar je uiteraard niet meer langs wilt waar je al 10 x langs gegaan bent in de draf.

Het zelfde rondje kan ik hier wellicht 4 x langs rijden zonder enge kabouters terwijl er in rondje 5 ineens wel een kabouter is. Dan weer bij de A, dan bij de F en ga zo maar door.

Ik neem het paard veel mee naar buiten om het zelf verzekerd te maken, km maken, niet boos worden als ze weg springen, in het begin wilde ik ook harder corrigeren tot mijn lesgever zei dat ik dat juist niet moest doen.
Je rijd simpel door, je houd ze actief aan je binnenbeen, je vraagt iets wat lichtjes stelling naar binnen en je rijd door, springt het paard opzij niks van aantrekken jij rijd gewoon door naar de overkant waar je heen wilde, herhalen, herhalen en herhalen.

Ik had de neiging spring je opzij maken we volte en rijden we weer langs, dan ging het paard geheel
In verzet en liep dan achterwaarts om niet meer in de buurt te willen komen van de bakrand. Dus dat was een optie wat niet werkte.

Dit heb ik bij de mijne ook geprobeerd, maar dat hielp toen niet hij ging in de staak :(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:02

Spaansepony schreef:

Leuk geschreven maar hierbij ga je voor het gemak maar voorbij aan het feit dat de ruiter niet bij benadering die ervaring in kan brengen en dus simpelweg te weinig te melden heeft.

Dat laatste is een redelijk cruciale factor om zo'n aanpak tot een succes te maken.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:15