StalNollie schreef:Met welk tuig werd ze bij de vorige gereden en dan vooral zadel en eventueel bitje.
Is ze gekeurd en zo ja is er bloed bewaard?
Dat wou ik ook vragen, of ze gekeurd is en niet gedrogeerd was.En dan of het tuig wel past.
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
LWDaisy schreef:Er van uitgaande dat je paard fysiek in orde is, ligt het probleem bij je (angstige) dochter.
Ik heb mijn paard nu 9 jaar, en was in het begin ook angstig. Dit resulteerde in soortgelijk gedrag: mijn paard draaide zich plotseling om en liep naar de uitgang van de piste. Ik moest leren om zelfzekerder te zijn, en haar gepast te corrigeren. Dit niet door met de zweep te slaan. Wil je draaien? Dan draaien we lekker door, 20x als het moet.
Aan de hand ging het bij ons ook altijd goed. Dus hebben we dat een tijdlang gedaan, en gedurende die tijd ben ik niet meer opgestapt. Ik heb de tijd genomen om mijn paard van op de grond te leren kennen, en me enkel bezig gehouden met de dingen die goed gingen. Van daaruit heb ik verder gebouwd.
Een aantal maanden later kwam de ommezwaai. Ik begreep haar beter, kon haar lichaamstaal ook beter lezen. Ik heb ook moeten leren om op een manier te communiceren die voor haar duidelijk was. Wanneer en hoe beloon ik, op welke manier en op welk moment geef ik aan dat bepaald gedrag niet gewenst is, ... Op een manier die zij begrijpt vooral!
Ondertussen heb ik haar dus 9 jaar. We rijden nu alweer 8 jaar bitloos. Zowel in de bak als op wandeling. Ik kan alles aan mijn paard vragen. Ik beweer niet dat ze altijd meteen doet wat ik vraag, of dat ze nooit eens "iets probeert" maar het gaat niet meer zo ver als vroeger. Ik kan passender reageren, ik ben die angst ook verloren waardoor er plezier voor in de plaats gekomen is, en vertrouwen, en dat heeft alleen maar positief effect op ons beide en op ons rijden.
JDoe2015 schreef:Hay,
Sinds eind Februari is JD bij ons. Ze is net 5 jaar en nog redelijk groen.
Tijdens de proefrit was ze superbraaf en goed te rijden. We rijden voornamelijk dressuurmatig, maar een sprongetje vind ze ook erg leuk.
Echter, sinds ze bij ons is, is ze helaas haast niet te rijden, in ieder geval niet 'normaal' en lastig door de bak heen te
krijgen. Inmiddels dusdanig dat het wachten is op een ongeluk. Mijn dochter word steeds angstiger, wat beiden niet helpt natuurlijk.
Ze volgt de hoefslag maar met moeite, is snel afgeleid en ziet geregeld kabouters. Ze draait heel vaak en vooral, heel onverwacht. We kunnen corrigeren wat we willen, uiteindelijk doet ze het gwoon weer. Wanneer ze pittig gecorrigeerd word (zweep) bokt ze en steigert ze. Ook is ze door iemand met een hoger niveau gereden, en daar vertoont ze hetzelfde gedrag.
Buiten het rijden om, is ze braaf. Loopt mooi mee, staat mooi stil, etc. Longeren gaat ook prima.
Heeft er iemand tips voor ons.
We zijn gek op onze merrie maar we moeten hier wat mee.
bigone schreef:d8 ik ook. Onervaren eerlijk paard, met te jonge onervaren ruiter, die niet de juiste leiding kan geven die paard nodig heeft.Zoek hulp. Neem aan dat ze volledig gekeurd is en kon ze wel normaal lopen bij de vorige zal het probleem eerder bij je dochters rijvaardigheid dan bij het paard liggen.
Spaansepony schreef:Ik snap dat bokt gelijk aanhaalt om alles te laten controleren bij het paard.
Maar laten we even voorop staan dat het paard spoken ziet zoals ik het lees en daarvoor wel braver was.
Ikzelf heb ook zo groene 5 jarige staan, alles is werkelijk waar eng. Vooral in stap want dan is er tijd om dingen te “zoeken” waar je uiteraard niet meer langs wilt waar je al 10 x langs gegaan bent in de draf.
Het zelfde rondje kan ik hier wellicht 4 x langs rijden zonder enge kabouters terwijl er in rondje 5 ineens wel een kabouter is. Dan weer bij de A, dan bij de F en ga zo maar door.
Ik neem het paard veel mee naar buiten om het zelf verzekerd te maken, km maken, niet boos worden als ze weg springen, in het begin wilde ik ook harder corrigeren tot mijn lesgever zei dat ik dat juist niet moest doen.
Je rijd simpel door, je houd ze actief aan je binnenbeen, je vraagt iets wat lichtjes stelling naar binnen en je rijd door, springt het paard opzij niks van aantrekken jij rijd gewoon door naar de overkant waar je heen wilde, herhalen, herhalen en herhalen.
Ik had de neiging spring je opzij maken we volte en rijden we weer langs, dan ging het paard geheel
In verzet en liep dan achterwaarts om niet meer in de buurt te willen komen van de bakrand. Dus dat was een optie wat niet werkte.
Spaansepony schreef:Ik snap dat bokt gelijk aanhaalt om alles te laten controleren bij het paard.
Maar laten we even voorop staan dat het paard spoken ziet zoals ik het lees en daarvoor wel braver was.
Ikzelf heb ook zo groene 5 jarige staan, alles is werkelijk waar eng. Vooral in stap want dan is er tijd om dingen te “zoeken” waar je uiteraard niet meer langs wilt waar je al 10 x langs gegaan bent in de draf.
Het zelfde rondje kan ik hier wellicht 4 x langs rijden zonder enge kabouters terwijl er in rondje 5 ineens wel een kabouter is. Dan weer bij de A, dan bij de F en ga zo maar door.
Ik neem het paard veel mee naar buiten om het zelf verzekerd te maken, km maken, niet boos worden als ze weg springen, in het begin wilde ik ook harder corrigeren tot mijn lesgever zei dat ik dat juist niet moest doen.
Je rijd simpel door, je houd ze actief aan je binnenbeen, je vraagt iets wat lichtjes stelling naar binnen en je rijd door, springt het paard opzij niks van aantrekken jij rijd gewoon door naar de overkant waar je heen wilde, herhalen, herhalen en herhalen.
Ik had de neiging spring je opzij maken we volte en rijden we weer langs, dan ging het paard geheel
In verzet en liep dan achterwaarts om niet meer in de buurt te willen komen van de bakrand. Dus dat was een optie wat niet werkte.