Paspoort aanpassen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:14

anjali schreef:
Gini schreef:

Dat zou fraude en diefstal wel heel gemakkelijk maken.

Nou nee,want als iemand een paard steelt heeft hij het paspoort toch niet? En mocht het paspoort toch gepikt worden dan moet mijn naam erin staan als rechtmatige laatste eigenaar.Als iemand het paard wil doorverkopen moet het paspoort er toch bijzitten en dat ziet men dan toch.

Maar als jij het er zelf in schrijft, dan staat jouw naam er niet “als rechtmatige laatste eigenaar in”.
Laat je paard bij het stamboek overschrijven, het stamboek is in geval van nood verplicht aan de overheid door te geven op wiens naam het paard geregistreerd staat.

LoveBodin

Re: Paspoort aanpassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:18

Plus dat de naam van de eigenaar die in het paspoort staat niet uitmaakt. Het is in NL niet verplicht het paspoort op naam te zetten. Het is ook geen eigendomsbewijs.

Mijn paspoort staat ook enkel de fokker in als eigenaar. Heb geen zin om het op te sturen naar de KNHS (of andere paspoortuitgevende instantie) om enkel een naam te er bij in te zetten.

Stamboek is anders, daar weet ik niet zoveel van. Maar paspoort betekent niet veel.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:24

Een paspoort is geen eigendomsbewijs, dus dat op naam zetten is echt onzin.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:25

Zou niet best zijn, ik jat overal paspoorten, schrijf m'n naam erin en klaar, eigendomsbewijs....
Wat een onzin. Het is toch al tig jaar bekend dat een paspoort geen eigendomsbewijs is?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:00

Kinke schreef:
Zou niet best zijn, ik jat overal paspoorten, schrijf m'n naam erin en klaar, eigendomsbewijs....
Wat een onzin. Het is toch al tig jaar bekend dat een paspoort geen eigendomsbewijs is?

Jij kunt gerust een stapel paspoorten jatten maar als je de bijbehorende paarden (te zien aan chipnummers) niet hebt dan heb je toch niets aan die boekjes.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:08

waarom niet? Ik meld me bij de politie dat mijn paard op die stal staat. Tenminste, als jouw redenering over eigendom en paspoort zou kloppen (wat dus niet waar is)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:18

anjali schreef:
Kinke schreef:

Jij kunt gerust een stapel paspoorten jatten maar als je de bijbehorende paarden (te zien aan chipnummers) niet hebt dan heb je toch niets aan die boekjes.

Nee, maar als het paspoort eigendomsbewijs zou zijn, dan heb jij dus mét dat gestolen paspoort met jouw zelf er in geschreven naam dus vanaf dat moment dat paard in eigendom.
Maw, je hoeft het paard niet te stelen, je steelt alleen het paspoort, zet jouw naam er in, en hey presto, het paard is van jou. Want dat staat toch in het paspoort?

Kortom, a) een paspoort is een identiteitsbewijs (net als een mensenpaspoort) geen eigendomsbewijs en b) je mag er zelf niets in veranderen (net als in een mensenpaspoort - daar ga je ook niet zelf in zetten dat je getrouwd bent)

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:33

Sterker nog, bij mij is er ooit een paard gestolen.
Ik belde de politie, paard ging viraal over het internet en binnen 24 uur terug gevonden.
Ik had uiteraard paspoort van het paard wat niet op mijn naam staat, want paspoort is geen eigendomsbewijs (staat zelfs letterlijk in je paspoort).

Alles voor de rechtbank geweest tegenpartij werd uiteraard niet geloofd. Omdat de dader oa geen paspoort in bezit had en hoefde niet op onze namen te staan. En is veroordeeld voor diefstal. Paard stond na de vondst ook direct weer bij mij op stal.

Je mag nooit zomaar in paspoorten schrijven, dit is gewoon niet rechtsgeldig. En waarom zou je de naam willen veranderen? Je kan ze toch gewoon een andere roepnaam geven, zelfs in de sport mag je een andere naam kiezen. Overigens kost t vaak geen drol zo tussen de 15/25 euro om een bladzijde aan te laten passen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:33

Jullie zeggen dus dat je alleen bij de paspoortuitgevende instantie officieel jullie naam in het paspoort kunt krijgen.Maar dan zul je een officieel aankoopbewijs moeten overleggen zeker,want anders weten zij toch ook niet dat je het paspoort of het paard niet gestolen hebt?Als ze dit nl. zomaar doen als je maar betaalt,dan heeft het niet meer waarde dan het zelf erin schrijven.Naar mijn bescheiden mening....Echter worden veel paarden verkocht met handjeklap en zonder schriftelijk bewijs.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:35

anjali schreef:
Jullie zeggen dus dat je alleen bij de paspoortuitgevende instantie officieel jullie naam in het paspoort kunt krijgen.Maar dan zul je een officieel aankoopbewijs moeten overleggen zeker,want anders weten zij toch ook niet dat je het paspoort of het paard niet gestolen hebt?Als ze dit nl. zomaar doen als je maar betaalt,dan heeft het niet meer waarde dan het zelf erin schrijven.Naar mijn bescheiden mening....Echter worden veel paarden verkocht met handjeklap en zonder schriftelijk bewijs.

Nee vaak hoeft dit niet, echter wat ze wel willen is 9 vd 10 keer dat je eerst lid moet worden van stamboek, dan kan je het pas opsturen en aanpassen en word het paard ook gelijk op jou naam gesteld in paspoort wat geen meerwaarde dus heeft eigenlijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:38

@Spaanspony: Op mijn pensionstalling heb ik het paspoort moeten inleveren.Het wordt wel gebruikt om de jaarlijkse entingen in te laten noteren door de DA.Als de naam op/in het paspoort anders is dan de naam die ik gebruik voor mijn paard en het staat niet zo op het paspoort,dan weten ze in die hele stapel van ik schat zo'n 50 of 60 paarden toch niet welk boekje bij mijn paard hoort?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:46

Werkwijze verschilt per stamboek gok ik. Wij moeten bij de IJslanders alle papieren op sturen met een ingevuld formulier erbij door oude en nieuwe eigenaar om paard op naam te zetten.
Als je dit tenminste wilt. Op papier zit ook 25 euro statiegeld wat oud eigenaar dan terug krijgt bin overschrijven

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:48

anjali schreef:
Jullie zeggen dus dat je alleen bij de paspoortuitgevende instantie officieel jullie naam in het paspoort kunt krijgen.Maar dan zul je een officieel aankoopbewijs moeten overleggen zeker,want anders weten zij toch ook niet dat je het paspoort of het paard niet gestolen hebt?

Je snapt het nog steeds niet hè? Het IS geen eigendomsbewijs, dus je hoeft dat eigendom niet aan te tonen bij het op naam zetten.

Eigendom dien je aan te kunnen tonen op het moment dat dat eigendom betwist wordt. En dat toon je aan door óf een kwitantie óf door aan te tonen dat je langdurig de kosten voor het paard heb betaald. En dan nog is het idd héél moeilijk eigendom aan te tonen. Maar je toont het iig niet aan met het paspoort.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:06

anjali schreef:
@Spaanspony: Op mijn pensionstalling heb ik het paspoort moeten inleveren.Het wordt wel gebruikt om de jaarlijkse entingen in te laten noteren door de DA.Als de naam op/in het paspoort anders is dan de naam die ik gebruik voor mijn paard en het staat niet zo op het paspoort,dan weten ze in die hele stapel van ik schat zo'n 50 of 60 paarden toch niet welk boekje bij mijn paard hoort?

Dat is inderdaad een werkje voor je stal eigenaar. Echter kun je ervoor kiezen om een stickertje op de voorkant van je boekje te plakken met paard zijn naam en eigenaar. Dan hoeft jou stal eigenaar niet eens alle bladzijdes open te slaan van wie het paard is.

Paspoort is geen eigendomsbewijs dus het hoeft niet op naam gesteld te worden. Is niet eens verplicht in Nederland. Daarnaast staat denk 8 van de 10 paarden nog op fokkers of oude eigenaren.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:25

djuulsie schreef:
Een paspoort is geen eigendomsbewijs, dus dat op naam zetten is echt onzin.

Wordt vaak genoeg door de politie gebeld bij ons op het stamboekkantoor dat er een pony gevonden is, of wij even kijken wie de eigenaar is..

Zelf in het paspoort schrijven mag absoluut niet, hiermee maak je het paspoort ongeldig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:43

Het paspoort is geen eigendomsbewijs in de strikte zin van het woord, maar als er ooit een rechtszaak van komt, dan kijkt de rechter naar alle factoren: contracten, facturen, alle officiële documenten waaruit afgeleid kan worden aan wie het paard hoogstwaarschijnlijk toebehoord.

Dus als zelf schrijven in een paspoort toegelaten en rechtsgeldig zou zijn, dan zou dit vele wegen openen voor fraude en diefstal.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:09

Bij het ICS NL tinkerstamboek hoef je geen koopcontract te overleggen bij het overschrijven op naam,
enkel een verklaring digitaal ondertekenen dat je de rechtmatige eigenaar bent:

"De nieuwe eigenaar verklaart hierbij het
bovenvermelde paard op legale wijze te hebben verkregen"

Met andere woorden, als je het paard overschrijft terwijl je niet de rechtmatige eigenaar bent, pleeg je fraude.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:24

Eigenlijk zou een paspoort wel een eigendomsbewijs moeten zijn. Momenteel heb ik een bijrijder voor mijn paard, die nu meer met het paard doet dan ik zelf. Paard staat op pensionstalling en paspoort ligt daar. Hoe kan ik dan bewijzen dat het paard van mij is?

Maar goed, dat is een andere discussie..

Het is aan TS of ze naam van pony wil laten aanpassen. Snap prima dat ze dat wil, maar hoe vaak kijk je in het paspoort?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:26

Spaansepony schreef:
anjali schreef:

Dat is inderdaad een werkje voor je stal eigenaar. Echter kun je ervoor kiezen om een stickertje op de voorkant van je boekje te plakken met paard zijn naam en eigenaar. Dan hoeft jou stal eigenaar niet eens alle bladzijdes open te slaan van wie het paard is.

Bij ons zit er inderdaad een post-it op de paspoorten voor paarden met een andere naam.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:34

Lindor92 schreef:
Eigenlijk zou een paspoort wel een eigendomsbewijs moeten zijn. Momenteel heb ik een bijrijder voor mijn paard, die nu meer met het paard doet dan ik zelf. Paard staat op pensionstalling en paspoort ligt daar. Hoe kan ik dan bewijzen dat het paard van mij is?

Altijd zorgen voor een koopcontract of aankoopbewijs.

Miss wil ze de naam veranderd hebben zodat hij op wedstrijden zijn nieuwe naam heeft?

Met een paard en het paspoort kun je hem wel zo verkopen. En ja dat kun je samen hebben als bijv stalhouder, bijrijder die wedstrijden rijdt, oud eigenaar die het paspoort zogenaamd kwijt is. Ik noem maar wat. Zeker als een paard alleen paspoort heeft en geen papier en jij het als nietsvermoedende koper koopt.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:38

Rivjenn schreef:
Lindor92 schreef:

Altijd zorgen voor een koopcontract of aankoopbewijs.

In mijn geval is het paard zelf gefokt en staat naam van mijn vader in het paspoort. Ik heb bijvoorbeeld dan allemaal foto's en filmpjes vanaf veulen af aan. Is dat bijvoorbeeld voor een rechter voldoende bewijs? Ik ben daar gewoon nieuwsgierig naar omdat het eigenlijk allemaal 'vaag' is.

2Horsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:14

Heb de indruk dat er hier wel mensen zitten die weten waarover ze het hebben, dus ik smijt ook even een vraag in de groep :D
Ik woon zelf in België, heb een veulentje gekocht waarvoor papieren nu in aanvraag zijn. (Is quarter, dus moet eerst documenten uit Amerika krijgen waarop ik als eigenaar vermeld sta). Paardje zal gestald staan in Nederland (ik woon vlakbij de grens). Vraag ik paspoort aan bij Belgische of Nederlandse instantie? Zowel BQHA als NQHA geven mij tegenstrijdige info....
Iemand van jullie een idee? Alvast bedankt!

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:29

Lijkt mij in Belgie aangezien jij daar woont. Dat hij gestald staat in Nederland maakt daarbij niks uit.
Wrschlk moet je er wel een Equipas bijhebben omdat hii over de grens gaat. Weet niet exact de Belgische papierwinkel

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:32

Rivjenn schreef:
Lijkt mij in Belgie aangezien jij daar woont. Dat hij gestald staat in Nederland maakt daarbij niks uit.
Wrschlk moet je er wel een Equipas bijhebben omdat hii over de grens gaat. Weet niet exact de Belgische papierwinkel

Maar ik begrijp nu dat jij het niet gefokt hebt?
De fokker moet zorgen voor het padpoort. Anders mag het niet eens vervoerd worden

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:03

anjali schreef:
Nou nee,want als iemand een paard steelt heeft hij het paspoort toch niet? En mocht het paspoort toch gepikt worden dan moet mijn naam erin staan als rechtmatige laatste eigenaar.Als iemand het paard wil doorverkopen moet het paspoort er toch bijzitten en dat ziet men dan toch.

Dit moet je door de paspoort uitgevende instantie laten doen, want die zet er gelijk zijn stempel overheen.
Anders is het niet geldig.

EN indien je paard weg loopt of kwijtraakt, kunnen ze jou zo terugvinden. Want je staat dan in het systeem van je Stamboek/ paspoort uitgevende instantie en staat meteen de chip op jou naam.