Wat doe ik toch verkeerd?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Re: Wat doe ik toch verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:05

Niet tot de winter op de wei maar tot volgend jaar april.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 07:18

Rizette schreef:
Niet tot de winter op de wei maar tot volgend jaar april.

Dat is geen optie. Ik sta op een pensionstal in de Randstad, daar stopt het weideseizoen zo rond oktober (helaas).

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:25

Een andere plek zoeken dan? Dat is toch iets wat heel vaak gedaan wordt hoor. Een paard met een blessure (of artrose bijvoorbeeld) dat op een pensionstal staat met beperkte weidegang, verhuizen naar een plek waar hij wel minstens de hele dag buiten kan. In mijn ogen is dat toch een logische stap hier?

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:45

Ik heb je een pb gestuurd, TS

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:06

dorothea schreef:
Over de wei: niets liever dan dat, maar hij zal volledig uit z’n plaatje gaan en daar ben ik erg bang voor. Pees weer naar de gallemiezer. Is namelijk een keer gebeurd aan het begin van z’n herstel (wandelen in de binnenbak) en daardoor is de pees slechter geworden dan toen we begonnen.
Hem kennende gebeurt dat weer. Een stuk wei afzetten is geen optie (pensionstal). Longeren is evenmin een optie (kleine kraal in combi met heel hard rennen). Grondwerk geprobeerd maar ontzettend last van m’n schouder gekregen (oorzaak probleem?) dus er blijft niet zo veel over :

Maar als hij zo aan de ren gaat overal, dan is het denk ik verstandig vanaf stap 1 les te nemen. Dan pak je het gelijk vanaf het begin goed aan en dan krijg je gelijk tips.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:10

dorothea schreef:
Grondwerk geprobeerd maar ontzettend last van m’n schouder gekregen (oorzaak probleem?) dus er blijft niet zo veel over :

Heb je hier les in gehad? Ik heb een hele slechte schouder, maar ook een hele fijne instructrice die me een spoedcursus grondwerk / werken aan de hand heeft gegeven (ik was er nooit in geïnteresseerd). Zij heeft me juist heel veel tips gegeven hoe ik dingen anders kan oplossen en daardoor mijn schouder niet belast. Ik kan mijn rechterarm niet te hoog en niet te ver van mijn lijf af houden.
Als ik het volgens de boekjes/ filmpjes moet doen dan loop ik binnen 3 dagen in de ziektewet.

BellaSharon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:13

dorothea schreef:
Over de wei: niets liever dan dat, maar hij zal volledig uit z’n plaatje gaan en daar ben ik erg bang voor. Pees weer naar de gallemiezer. Is namelijk een keer gebeurd aan het begin van z’n herstel (wandelen in de binnenbak) en daardoor is de pees slechter geworden dan toen we begonnen.
Hem kennende gebeurt dat weer. Een stuk wei afzetten is geen optie (pensionstal). Longeren is evenmin een optie (kleine kraal in combi met heel hard rennen). Grondwerk geprobeerd maar ontzettend last van m’n schouder gekregen (oorzaak probleem?) dus er blijft niet zo veel over :

Hersenwerk voor het paarden is ook erg leuk,
Mijn paard had onlangs ook een peesblessure die heb ik ook op de wei gezet, hij ging inderdaad helemaal uit zijn stekker de eerste keer maar daarna was het wel klaar, en hij is er wel beter van geworden

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:19

Een paard moet ook maar 1 keer uit de stekker gaan om het helemaal mis te laten lopen. Nee, ik snap wel dat TS hiervoor huivert, zeker bij een peesblessure. Mijn paard is ook zo, zelfs een klein afgesloten stukje gras langs haar kuddevriendjes en alsnog ging ze continu heftig doen. Sommige paarden moet je echt voor zichzelf beschermen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 10:04

gr_roos schreef:
dorothea schreef:
Grondwerk geprobeerd maar ontzettend last van m’n schouder gekregen (oorzaak probleem?) dus er blijft niet zo veel over :

Heb je hier les in gehad? Ik heb een hele slechte schouder, maar ook een hele fijne instructrice die me een spoedcursus grondwerk / werken aan de hand heeft gegeven (ik was er nooit in geïnteresseerd). Zij heeft me juist heel veel tips gegeven hoe ik dingen anders kan oplossen en daardoor mijn schouder niet belast. Ik kan mijn rechterarm niet te hoog en niet te ver van mijn lijf af houden.
Als ik het volgens de boekjes/ filmpjes moet doen dan loop ik binnen 3 dagen in de ziektewet.

Ik heb een paar lessen gehad, maar door last van schouder en de angst dat hij weer zou losbreken hiermee gestopt. En momenteel mogen er geen instructeurs van buitenaf op stal komen. -O-

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 10:13

wilmatj schreef:
Maar als hij zo aan de ren gaat overal, dan is het denk ik verstandig vanaf stap 1 les te nemen. Dan pak je het gelijk vanaf het begin goed aan en dan krijg je gelijk tips.

Hoe bedoel je dat precies? Helemaal van voor af aan te beginnen? Dus in de zin van: ik wil graag op paardrijden? :D

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:14

Gini schreef:
Een paard moet ook maar 1 keer uit de stekker gaan om het helemaal mis te laten lopen. Nee, ik snap wel dat TS hiervoor huivert, zeker bij een peesblessure. Mijn paard is ook zo, zelfs een klein afgesloten stukje gras langs haar kuddevriendjes en alsnog ging ze continu heftig doen. Sommige paarden moet je echt voor zichzelf beschermen.

Akkoord, maar ik krijg uit de OP heel erg de indruk dat TS eigenlijk geen goed oog meer heeft op een goed herstel. En dat zelfs zonder de peesblessure het voor haar eigenlijk geen leuke hobby meer is. Dus als je dat tegen mekaar afweegt zou ik er toch voor kiezen om hem buiten te zetten. Al is het nadat je eerst gereden hebt zodat hij rustiger is. Maar er zal toch ooit een moment moeten komen dat dit paard terug de wei op gaat? Of is het de bedoeling dat hij nooit meer los mag?

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:26

Mirranda schreef:
Kon een paard je maar vertellen wat er dwars zit he.

Hier ook een jonge merrie van mijn vriendin die ook t/m L2 mooie punten reed maar toch altijd het gevoel had dat haar paard het niet kon. Met name dan buigen, ze bleef vrij scheef. Meerdere keren in training ergens gestaan, Manueel behandeld, holistisch, foo's van rug gemaakt toen ze na een nieuw zadel enorm staakgedrag liet zien.

En dan nu, onlangs nogmaals naar kliniek en na inwendige echo bleek er op 3 plaatsen spondylose en artrose te zitten. Vrijwel zeker door jeugd trauma.

6 jaar en klaar. Nu happy weidepaard, maar ook zo'n gevalletje "er is iets maar kan mijn vinger er niet op leggen" .

Misschien toch een idee om medisch te laten onderzoeken in de kliniek. Zij is bij de Lingehoeve geweest.

Heel veel succes, hoop dat je hier wat aan hebt.

Hier hetzelfde gehad bij een paard van ons, maar dan in hals, facetgewrichten en SI. Wat niet wil zeggen dat dat bij jou ook zo is. We kennen allemaal wel dat hopeloze gevoel, zeker bij terugkerende blessures. Doodmoe en teleurgesteld word je ervan. Zadelmaker ook al gehad waarschijnlijk? Is het nog een optie om bv een tijdje met een barebackpad of fellsattel te rijden? Voor jullie beiden even een andere mindset, wel de mogelijk om hem redelijk onbelast in stap los te werken en weer bij het begin te beginnen. Focus op rechtmaken, stelling, ontspanning en (waar mogelijk met de pees) wat buiging. Kun je ook beter voelen wat hij onder je doet. Ik heb dit noodgedwongen bij mijn pony gedaan, hou er eigenlijk helemaal niet zo van zo "alternatief", maar hij is er echt beter van geworden en heeft veel meer bespiering gekregen rond schoft en rug. Daarna weer gewoon op kunnen pakken, zij het met een nieuw zadel, want de oude paste voor geen meter meer (en vraag me achteraf af of die wel ooit echt goed gepast heeft).

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 21:30

Heleennn schreef:
Akkoord, maar ik krijg uit de OP heel erg de indruk dat TS eigenlijk geen goed oog meer heeft op een goed herstel

Ben je nou serieus??

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:57

dorothea schreef:
Heleennn schreef:
Akkoord, maar ik krijg uit de OP heel erg de indruk dat TS eigenlijk geen goed oog meer heeft op een goed herstel

Ben je nou serieus??

Euh, ja. Anders zou ik dat niet zeggen. Is dat zo compleet het tegenovergestelde van wat je bedoelt dan? Je zegt dat je er geen lol meer in hebt, dat je het echt niet meer weet. Dat je alles en iedereen er bij gehad hebt en alles gedaan hebt om de problemen te onderzoeken. Dat ook iedere week lessen niks uit maakt. En dat je daar bovenop nu ook nog te kampen hebt met een peesblessure waardoor je paard niet op de wei mag. Je hebt een 'laat-maar-gevoel' zeg je. Dat klinkt niet erg hoopvol, toch?

Als dat niet is wat je bedoel zal je het toch wat anders moeten uitleggen om duidelijk te zijn.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:10

dorothea schreef:
gr_roos schreef:
[quote="dorothea"
[/quote

Ik heb een paar lessen gehad, maar door last van schouder en de angst dat hij weer zou losbreken hiermee gestopt. En momenteel mogen er geen instructeurs van buitenaf op stal komen. -O-

Oh wat jammer! Hielpen die lessen wel? Want met goed grondwerk kan je een hoop spanning loswerken, en daar heb je onder het zadel ook profijt van (er even van uit gaande dat het geen probleem is wat medisch opgelost moet worden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:20

Ik ga nu iets zeggen wat akelig kan overkomen, maar wat niet akelig is bedoeld. Ik zie dat je een hoop wijt aan je paard, alle hulp en diensten zijn komen kijken of er met hem niet iets mis is, dus daar begrijp ik uit dat je het probleem bij het paard legt.
Maar wat is jou bijdrage in het verhaal, je hebt er geen lol meer in, dit werkt niet, dat werkt niet, ook dat heeft een impact. Kijk ook naar je eigen bijdrage in het verhaal, het kan nooit enkel aan het paard liggen. Wat kan jij bijdragen zodat het voor je paard ook weer leuk wordt.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 08:24

Mindim schreef:
Ik ga nu iets zeggen wat akelig kan overkomen, maar wat niet akelig is bedoeld. Ik zie dat je een hoop wijt aan je paard, alle hulp en diensten zijn komen kijken of er met hem niet iets mis is, dus daar begrijp ik uit dat je het probleem bij het paard legt.
Maar wat is jou bijdrage in het verhaal, je hebt er geen lol meer in, dit werkt niet, dat werkt niet, ook dat heeft een impact. Kijk ook naar je eigen bijdrage in het verhaal, het kan nooit enkel aan het paard liggen. Wat kan jij bijdragen zodat het voor je paard ook weer leuk wordt.

Nee hoor, dat vind ik niet vervelend hoor, wel confronterend. En natuurlijk heb ik daar ook al heel vaak aan gedacht, en weet ik dat mijn lichaam ook niet echt meewerkt. Zodat we elkaar weer versterken. En dat het wegens zijn blessure (nog) niet mogelijk is om lange tijd de wei op te gaan zodat we eind seizoen samen opnieuw kunnen beginnen. Want dan blessure etc.
Maar het onderwerp zegt het dan ook: wat doe ik verkeerd! En ik heb momenteel zo weinig mogelijkheden om zaken radicaal om te gooien. Weer die blessure. Waarmee ik gelijk even aan wil geven dat het herstel van mijn paard boven alles gaat. Maar dat wordt nogal moeilijk met beperkte mogelijkheden én een ruiter en paard die elkaar tegenwerken. De pees moet namelijk wél sterker worden en dat bereik ik alleen door te trainen, maar dat moet dan wel goed gaan. Anders bereiken we daardoor juist weer het tegenovergestelde. En ja, hij gaat een paar keer per week door mijn instructrice gereden worden, zodat we niet nog verder afzakken (maar gezien het feit ik geen liggende gelden heb dit slechts tijdelijk is) maar dat lost het voor mij niet op.
Vandaar dat ik er nogal moedeloos van word...

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:38

Oke, maar ik heb wel wat suggesties voorbij zien komen, maar je blijft jouw moedeloosheid herhalen. Dus wat ga je doen?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:43

Als die instructrice hem rijd, loopt hij dan wel netjes?
Als hij dan fijn loopt kun je eigenlijk wel uitsluiten dat er iets medisch is.
Dan ga ik er wel vanuit dat de instructrice eerlijk rijd en hem niet door de pijn heen schopt, want dan gaat het niet op natuurlijk.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:52

Als het paard dus aldoor binnen staat, kan ik me iets voorstellen bij die frustratie. Bij het paard bedoel ik dan.

Mijn paard is begin februari geopereerd aan de sprong. Moest na thuiskomst nog ongeveer twee maanden op boxrust. Wel moest ik elke dag wat met hem stappen. Op den duur geraakte hij zo gefrustreerd dat het meer risico inhield om hem zo te laten voor de geplande tijd, dan hem toch weer buiten te zetten en meer rust ik zijn hoofd te geven.

In overleg met de kliniek en dierenarts hebben we hem denk ik een week of drie-vier vroeger dan voorzien op de wei gedaan, maar de eerste keer wel onder lichte sedatie. Dat ging erg goed. Nu is hij mentaal een ander paard ten opzichte van zijn 'quarantaine'.

Misschien is je paard mentaal helemaal dus opgedraaid door het continue binnen staan en is het een optie om in overleg met de dierenarts toch voor een oplossing op dat vlak te gaan.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:09

Tieneke schreef:
Misschien is je paard mentaal helemaal dus opgedraaid door het continue binnen staan en is het een optie om in overleg met de dierenarts toch voor een oplossing op dat vlak te gaan.

Ik ben het hier ook echt mee eens. Mijn merrie heeft half maart een operatie gehad om een huidtumor weg te laten halen bij haar buik/lies. Ze moest toen in principe eigenlijk ook een aantal weken verplicht op boxrust om te vermijden dat de hechtingen stuk sprongen. Ik heb ze elke ochtend ongeveer 30min uit de stal gehaald om wat te stappen (eigenlijk liever zelfs dat niet, zo min mogelijk beweging, maar dat vond ik wel heel slecht voor de rest van haar lijf) en te grazen. Na een week had ik dat grazen maar al naar een uur opgebouwd. Maar na 10 dagen had ik een giga springkonijn op stal staan. Paard was zo pissig! Ook heel schrikkerig en dat heeft ze normaal nooit. Ik kon ze er toen dus niet meer uithalen omdat ze erg brute bewegingen maakte. Na 2 weken heb ik met de DA besloten om de steunhechtingen er uit te halen. Als het dan mooi genoeg dicht bleef mocht ik ze toch op de wei zetten. Dit was het geval en paard was na enkele dagen weer helemaal de oude!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 13:03

_Penotti schreef:
Als die instructrice hem rijd, loopt hij dan wel netjes?
Als hij dan fijn loopt kun je eigenlijk wel uitsluiten dat er iets medisch is.
Dan ga ik er wel vanuit dat de instructrice eerlijk rijd en hem niet door de pijn heen schopt, want dan gaat het niet op natuurlijk.

Dan is hij ook niet echt makkelijk, ook weer kop in de lucht. Maar na een tijd, zeg half uur, gaat er toch wat ontspanning in de draf komen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:04

Dat is ook veel te lang.
Dat een paard los moet komen prima, maar echt de kop in de lucht en pas na een half uur zakken zou ik echt niet acceptabel vinden.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 13:07

Shalimar schreef:
Oke, maar ik heb wel wat suggesties voorbij zien komen, maar je blijft jouw moedeloosheid herhalen. Dus wat ga je doen?

Ik ga overleggen voor de wei, mijn instructrice gaat hem een aantal keer per week rijden, er komt toch grondwerk en dan zien we wel weer verder... :)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 13:07

_Penotti schreef:
Dat is ook veel te lang.
Dat een paard los moet komen prima, maar echt de kop in de lucht en pas na een half uur zakken zou ik echt niet acceptabel vinden.

Ik zal het vanavond wel eens klokken, een half uur is ook echt gevoelsmatig ;)