Aansprakelijkheid ongeluk op manege

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 23:38

Zo'n bordje wil helaas niets zeggen, maar dat wil ook niet zeggen dat de stal verantwoordelijk is voor het ongeluk.

Elke situatie is anders en zal anders beoordeeld worden, er is geen 1-op-1 antwoord in dit geval.

Bedenk wel of je hier echt achteraan wil. Je krijgt een verzuurde relatie met de stalhouder, moet wellicht verhuizen, etc... terwijl je niet eens zeker bent of je wel in je recht bent.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 23:39

Harry72 schreef:
Het gaat mij er vooral om hoeveel waarde dat bordje "eigen risico" heeft in dit geval.
Dan kan ik met de heren van het bestuur in gesprek morgen.

Dat bordje heeft geen enkele waarde wanneer iemand bijvoorbeeld een trap van een manegepaard krijgt. In dit geval zal e.e.a. iets grijzer liggen, omdat je dus wist dat de bodem niet goed was en toch besloot te gaan springen :). Dan ga je zelf wel akkoord met een bepaald risico dat je loopt, o.a. op uitglijden.

Kan een interessante zaak worden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 23:42

_San87_ schreef:
Harry72 schreef:
Het gaat mij er vooral om hoeveel waarde dat bordje "eigen risico" heeft in dit geval.
Dan kan ik met de heren van het bestuur in gesprek morgen.

Dat bordje heeft geen enkele waarde wanneer iemand bijvoorbeeld een trap van een manegepaard krijgt. In dit geval zal e.e.a. iets grijzer liggen, omdat je dus wist dat de bodem niet goed was en toch besloot te gaan springen :). Dan ga je zelf wel akkoord met een bepaald risico dat je loopt, o.a. op uitglijden.

Kan een interessante zaak worden.

dit idd.

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 23:46

_San87_ schreef:
Harry72 schreef:
Wij hielden de bodem al in de gaten.
De onderlaag is de oude bodem en die was spekglad, die bodem hebben ze vlak gemaakt en aangedrukt.
Daar over heen hebben ze toen een nieuwe bodem gelegd , en die is aan de dunne kant en wil niet hechten. En zo als nu eigenlijk blijkt is er denk ik ook wat mis gegaan met bak slepen.
Anders kan er niet in het midden 20-25 cm liggen en aan de kanten maar amper 5 cm.

En nu gaat het mis, en wil je de manege-eigenaar aansprakelijk stellen?

Als zij volhouden dat zij een prima nieuwe bodem hebben laten leggen die duur zat was.
En er veilig in te rijden is en er niks kan gebeuren, wie ben ik dan.
Ik ben niet uit op een rechtzaak laten we dat voorop stellen.
Maar nu is toch een punt bereikt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 23:51

Harry72 schreef:
_San87_ schreef:

En nu gaat het mis, en wil je de manege-eigenaar aansprakelijk stellen?

Als zij volhouden dat zij een prima nieuwe bodem hebben laten leggen die duur zat was.
En er veilig in te rijden is en er niks kan gebeuren, wie ben ik dan.
Ik ben niet uit op een rechtzaak laten we dat voorop stellen.
Maar nu is toch een punt bereikt.

Maar je wist dat de bodem niet goed was. Toch?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 00:09

Interessante casus.

Ik ben geen jurist, maar in je stalcontract staat wss dat je de piste vrij ter gebruik heb of zoiets dergelijks en dat de staleigenaar verantwoordelijk is om het veilig te houden, i.e. geen rommel of steenpuin e.d. Eisen aan de kwaliteit van de bodem staat er meestal niet in een stalcontract.
In dit geval is de bovenlaag niet meer toereikend geweest, maar was de bak op zich veilig. Dus aan het stalcontract is voldaan lijkt me. Dan verder: Je dochter heeft een inschattingsfout gemaakt door de pony bewust in een snelle galop in de hoek te sturen, wetende dat de toplaag daar dunner was. Het is niet aantoonbaar of de pony schoof door de bodem of dat de pony in haar val de bodem mee wegschoof (zoals hier boven al gezegd). En zelfs al konden jullie dit bewijzen, dan nog heeft de staleigenaar aan zijn contract voldaan. (Immers... een stal met een graspiste bvb kan ook lelijke schuivers geven, maar je ziet de bodem en bent op de hoogte van de kwaliteit, er is niets verborgen. Hier ook). Ook zijn jullie blijkbaar de enige die hier problemen mee ondervinden, wat niet in jullie voordeel speelt.
Ik vind het een heel interessant geval, maar denk niet dat je deze rechtszaak zou winnen. Wel is het zo dat een manege altijd een verzekering voor ongevallen heeft, die mogelijks aangesproken zou kunnen worden (nogmaals, ik ben geen jurist)

Alvast veel sterkte met de pony, hopelijk is het niets al te ernstig!

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 00:13

Maar je wist dat de bodem niet goed was. Toch?[/quote]

Het waren altijd bepaalde plekken waar je moest oppassen ,dit was in bepaalde hoeken.
Wij hielden er al rekening mee hoe wij de hindernissen neer zetten zodat wij daar nooit over hoefden.
De springinstructeur zette daar dan ook vaak pionnen neer.
Maar dit gebeurde op een plek waar anders nog nooit problemen waren, exact op de letter D.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 00:15

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 00:19

Poekkie schreef:
Interessante casus.

Ik ben geen jurist, maar in je stalcontract staat wss dat je de piste vrij ter gebruik heb of zoiets dergelijks en dat de staleigenaar verantwoordelijk is om het veilig te houden, i.e. geen rommel of steenpuin e.d. Eisen aan de kwaliteit van de bodem staat er meestal niet in een stalcontract.
In dit geval is de bovenlaag niet meer toereikend geweest, maar was de bak op zich veilig. Dus aan het stalcontract is voldaan lijkt me. Dan verder: Je dochter heeft een inschattingsfout gemaakt door de pony bewust in een snelle galop in de hoek te sturen, wetende dat de toplaag daar dunner was. Het is niet aantoonbaar of de pony schoof door de bodem of dat de pony in haar val de bodem mee wegschoof (zoals hier boven al gezegd). En zelfs al konden jullie dit bewijzen, dan nog heeft de staleigenaar aan zijn contract voldaan. (Immers... een stal met een graspiste bvb kan ook lelijke schuivers geven, maar je ziet de bodem en bent op de hoogte van de kwaliteit, er is niets verborgen. Hier ook). Ook zijn jullie blijkbaar de enige die hier problemen mee ondervinden, wat niet in jullie voordeel speelt.
Ik vind het een heel interessant geval, maar denk niet dat je deze rechtszaak zou winnen. Wel is het zo dat een manege altijd een verzekering voor ongevallen heeft, die mogelijks aangesproken zou kunnen worden (nogmaals, ik ben geen jurist)

Alvast veel sterkte met de pony, hopelijk is het niets al te ernstig!

De galop was bewust niet hard en ze gaat bewust niet door de hoeken want daar is het vaak dun. Het gebeurde exact op de letter D.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 00:26

Wat het bordje betreft, aansprakelijkheid kan zeker wel uitgevochten worden.

Toevallig heeft de manege waar ik heb leren rijden vroeger een ongeval gehad. Manegeruiter van manegepaard gevallen en zat daarna in een rolstoel (later weer niet en daarom ook terug de rechtzaal in bedaard) weet ik dat de manege eigenaar een schadevergoeding moest betalen.

Wat wel een normale gang van zaken is dat dit eerst onderling (eventueel met of zonder advocaat) via de verzekering gaat. Pas als beide partijen er niet uitkomen kom je in de rechtzaal terecht. Je had kennis van de slechte bodem dus ik denk (geen advocaat) dat je wel in een grijs gebied zit over wel of geen gelijk krijgen, hoe vaak je je ook in de verdediging gaat over het vermijden van de plekken, het feit blijft dat jullie de kwaliteit van de bodem in twijfel trekken.

Bedenk wel heel goed waar je aan begint. Manege- en pensionstalhouders praten ook met elkaar dus niet alleen hier weg moeten zal een optie zijn. Het kan dus ook wezen dat je niet zo makkelijk meer een andere stalling kunt vinden.

Succes en sterkte.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 00:26

Ja ok, maar galop is galop en hard/niet hard tijdens springen is moeilijk uit te leggen in een zaak.
(Niet dat ik je niet begrijp he... 't is logisch dat je dit wilt uitzoeken. Maar ik zie er alleen weinig kans in.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 00:29

Waarom laat je je dochter daar dan springen als je bij voorbaat al twijfels hebt over de kwaliteit van de bodem. Stuk nalatigheid aan jullie kant ook.
Als ik zo mijn twijfels had, zou ik mijn kind daar uberhaupt niet laten springen, waarom met je kennis op voorhand, stuur je je kind alsnog die bak dan in.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 00:44

daffie1986 schreef:
Wat het bordje betreft, aansprakelijkheid kan zeker wel uitgevochten worden.

Toevallig heeft de manege waar ik heb leren rijden vroeger een ongeval gehad. Manegeruiter van manegepaard gevallen en zat daarna in een rolstoel (later weer niet en daarom ook terug de rechtzaal in bedaard) weet ik dat de manege eigenaar een schadevergoeding moest betalen.

Dat komt omdat de eigenaar van het paard in beginsel altijd risico aansprakelijk is. Manegebedrijven hebben daar ook een aparte verzekering voor.

In dit geval gaat het om een eigen pony, geen manegepony. Dus zal causaal verband aangetoond moeten worden en daarna of de manegehouder verwijtbaar nalatig is geweest in het bodemonderhoud.

daffie1986

Re: Aansprakelijkheid ongeluk op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 00:51

Dus, is het bordje nog steeds niet per definitie rechtsgeldig.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 05:26

En bedenk ook even de kosten....
De pony heeft waarschijnlijk een dierenarts bezoek nodig, wellicht wat medicatie, een behandeling van een osteopaat?
Dat zal enkele honderden euro's kosten. In een gunstig geval minder.

En bedenk dan de kosten van een juridisch traject.
Waarvan een tikje onzeker is welke partij gelijk/schuld heeft.

En dan het menselijke aspect. Wil je aan een dergelijke strijd beginnen? Zoals gezegd wist je van de gebrekkige bodem. Was er wellicht al wat wrevel daarover? Is dit niet gewoon frustratie over zaken die niet helemaal gaan zoals je als klant wil?

De pony gaat het waarschijnlijk gewoon redden, er zijn in dit land voldoende mogelijkheden om een andere stalling te zoeken die past bij je eisen.
Ik zou dit verlies 'nemen', de pony laten herstellen van de blessure. Op zoek naar een stal met fijne springbodem. En dan je stalhouder opzeggen en verlaten met een vriendelijke handdruk, ondanks alles.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 05:33

De galop was bewust niet hard? En het was op een plek waar normaal niets aan de hand was? Er komt steeds meer bij.

Eerlijk, ik denk dat pony is gaan glijden (wat gewoon gebeurd helaas) en de bovenlaag eraf geslide heeft in de val..

Ik vind dit altijd zo bijzonder, als je het verhaal leest: pfoe levensgevaarlijk, maar dan wel springles gaan rijden met ineens de hindernissen en snelheid aangepast enz.
Klinkt gewoon als weer iemand die niet kan accepteren dat ongevallen gebeuren en niet altijd aanwijsbaar iemands schuld moet zijn.
Gegokt en verloren. Niemand dwong je in de bak te springen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 05:53

Ik vind het zeker een interessante casus.. Ik zie nl een patroon in je berichten..
Je zegt in een topic van iemand die een manegepony overneemt en daar 3000 voor heeft betaald, dat een manegepony niet meer mag kosten dan slachtwaarde plus 100euro voor het leven,want je hebt zelf ook een manegepony gekocht, je staat op een basic stalling met een te zware buitenbak en een nieuwe binnenbak die in de zomer loeiheet wordt. Maw je probeert alles zo goedkoop mogelijk te houden, maar je klaagt wel over van alles.
Je moet bedenken dat ook in de paarden alle waar naar zijn geld is. Als je de goedkoopste stalling neemt, kun je geen topbodem verwachten. Als je bereid bent wat dieper in de buidel te tasten, gaat de kwaliteit vaak al een stuk omhoog..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 06:02

Esther_r20 schreef:
Een kiest er zelf voor om daar te gaan rijden ook al is de bodem blijkbaar niet goed. Eigen risico lijkt mij

Dit denk ik ook. Je kiest ervoor om er toch te rijden, dus om je pony dat risico te laten lopen. Daarom hangen er ook vaak van die bordjes op stallingen: de manege kant niet aansprakelijk worden gesteld voor schade of diefstal.........

Als je een rechtsbijstand hebt kun je het navragen.
Hopelijk knapt de pony snel op.
Dochter ongedeerd??

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:01

Hoe is het met de pony TS?
Hoe erg is je pony kreupel, dierenarts geweest etc?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:32

Persoonlijk denk ik dat het gewoon je eigen verantwoording is.

Ik zie op wedstrijden ook wel eens mensen onderuit gaan in de snelle disciplines. Dat kun je ook nergens verhalen.

Zal wat zijn ook dat een ieder die stof hapt verhaal kan halen bij de manege eigenaar. Dan kan iedere manege wel gaan sluiten.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:41

Lijkt mij vooral heel erg lastig te bewijzen dat de bodem niet goed was.
Uitglijden kan altijd gebeuren, zeker met springen.

Of de manege aansprakelijk is.... als daadwerkelijk blijkt dat de bodem niet in orde was, misschien wel. Maar omdat je zelf al aangeeft dat de bodem niet geweldig was en jullie het al in de gaten houden... dan kan als tegenargument komen 'waarom ga je er dan in springen?'

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:50

Het lijkt me verstandig om morgen het Juridisch Loket of je rechtsbijstandsverzekering te bellen. Hier op Bokt hebben weinigen de juiste juridische kennis, maar men roept wel van alles. Bovendien zal men bij de rechtsbijstandsverzekering niet zo blij zijn als je alles al openbaar hebt gezet. Want wie weet leest de manege mee. Heb je de laatstgenoemde partij hier trouwens al over gesproken? En/of een dierenarts ingeschakeld voor een diagnose? Misschien heb ik daar overheen gelezen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:51

Het lijkt mij nog verstandiger om te gaan verhuizen naar een bedrijf met een behoorlijke bodem.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:56

rien10 schreef:
Het lijkt mij nog verstandiger om te gaan verhuizen naar een bedrijf met een behoorlijke bodem.
Mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:56

Staat in een contract vaak ook of de manege/pensionstalling in deze gevallen aansprakelijk is. Vaak is dat niet zo. Alles is vaak op eigen risico. Daarbij weet je dat de bodem niet helemaal goed is, toch ga je risico nemen door te springen. Dat is vragen om ongelukken. En sowieso zit een glij partij in een klein hoekje. Ik had mijn paard even los in de bak (zeer goede bodem), toch werd ie iets te enthousiast en maakte hij gleed ie even weg. Dat is gewoon het risico van een paard hebben.

Ik zou in dit geval alleen aankaarten dat de bodem echt niet goed is en gevaarlijk kan worden. Maar kosten verhalen op de stal eigenaar, dat zou ik niet gaan doen. Dat brengt alleen maar ellende.