Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Harry72 schreef:Het gaat mij er vooral om hoeveel waarde dat bordje "eigen risico" heeft in dit geval.
Dan kan ik met de heren van het bestuur in gesprek morgen.
_San87_ schreef:Harry72 schreef:Het gaat mij er vooral om hoeveel waarde dat bordje "eigen risico" heeft in dit geval.
Dan kan ik met de heren van het bestuur in gesprek morgen.
Dat bordje heeft geen enkele waarde wanneer iemand bijvoorbeeld een trap van een manegepaard krijgt. In dit geval zal e.e.a. iets grijzer liggen, omdat je dus wist dat de bodem niet goed was en toch besloot te gaan springen. Dan ga je zelf wel akkoord met een bepaald risico dat je loopt, o.a. op uitglijden.
Kan een interessante zaak worden.
_San87_ schreef:Harry72 schreef:Wij hielden de bodem al in de gaten.
De onderlaag is de oude bodem en die was spekglad, die bodem hebben ze vlak gemaakt en aangedrukt.
Daar over heen hebben ze toen een nieuwe bodem gelegd , en die is aan de dunne kant en wil niet hechten. En zo als nu eigenlijk blijkt is er denk ik ook wat mis gegaan met bak slepen.
Anders kan er niet in het midden 20-25 cm liggen en aan de kanten maar amper 5 cm.
En nu gaat het mis, en wil je de manege-eigenaar aansprakelijk stellen?
Harry72 schreef:_San87_ schreef:
En nu gaat het mis, en wil je de manege-eigenaar aansprakelijk stellen?
Als zij volhouden dat zij een prima nieuwe bodem hebben laten leggen die duur zat was.
En er veilig in te rijden is en er niks kan gebeuren, wie ben ik dan.
Ik ben niet uit op een rechtzaak laten we dat voorop stellen.
Maar nu is toch een punt bereikt.
Poekkie schreef:Interessante casus.
Ik ben geen jurist, maar in je stalcontract staat wss dat je de piste vrij ter gebruik heb of zoiets dergelijks en dat de staleigenaar verantwoordelijk is om het veilig te houden, i.e. geen rommel of steenpuin e.d. Eisen aan de kwaliteit van de bodem staat er meestal niet in een stalcontract.
In dit geval is de bovenlaag niet meer toereikend geweest, maar was de bak op zich veilig. Dus aan het stalcontract is voldaan lijkt me. Dan verder: Je dochter heeft een inschattingsfout gemaakt door de pony bewust in een snelle galop in de hoek te sturen, wetende dat de toplaag daar dunner was. Het is niet aantoonbaar of de pony schoof door de bodem of dat de pony in haar val de bodem mee wegschoof (zoals hier boven al gezegd). En zelfs al konden jullie dit bewijzen, dan nog heeft de staleigenaar aan zijn contract voldaan. (Immers... een stal met een graspiste bvb kan ook lelijke schuivers geven, maar je ziet de bodem en bent op de hoogte van de kwaliteit, er is niets verborgen. Hier ook). Ook zijn jullie blijkbaar de enige die hier problemen mee ondervinden, wat niet in jullie voordeel speelt.
Ik vind het een heel interessant geval, maar denk niet dat je deze rechtszaak zou winnen. Wel is het zo dat een manege altijd een verzekering voor ongevallen heeft, die mogelijks aangesproken zou kunnen worden (nogmaals, ik ben geen jurist)
Alvast veel sterkte met de pony, hopelijk is het niets al te ernstig!
daffie1986 schreef:Wat het bordje betreft, aansprakelijkheid kan zeker wel uitgevochten worden.
Toevallig heeft de manege waar ik heb leren rijden vroeger een ongeval gehad. Manegeruiter van manegepaard gevallen en zat daarna in een rolstoel (later weer niet en daarom ook terug de rechtzaal in bedaard) weet ik dat de manege eigenaar een schadevergoeding moest betalen.
Esther_r20 schreef:Een kiest er zelf voor om daar te gaan rijden ook al is de bodem blijkbaar niet goed. Eigen risico lijkt mij