Normale gang van zaken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:45

Lara_Silver schreef:
Ja, dat is normaal, zelfs bij een kleine pensionstal, kan me niet voorstellen dat het ergens via handje contantje gaat. Maar dan annuleer je toch de automatische betaling voor de 1e mei en maak je hem manueel over een paar dagen vantevoren. Zo heb je genoeg tijd om alles op orde te krijgen met je oude stalhouder.

Ik sta op een kleine stal, maar beta contant. Omdat daar voer etc ook contant word betaald. Dat maakt het wat makkelijker. Als bijv. De hoefsmid komt en de stal schiet het voor, krijg ik wel een betaalverzoek.

Sonja_vR

Re: Normale gang van zaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 13:33

Als je de ruimte hebt financieel , zou ik Mei alvast over maken (en die automatische overschrijving dan ook even stop zetten)
en dan in gesprek gaan met de stalhouder
Vertellen dat je mei al hebt overgemaakt en per 1 mei je paard wil verhuizen naar de nieuwe stal

Op die manier kan hij met eigen ogen zien dat alles vanaf jouw kant gewoon netjes geregeld is en lijkt het me bizar als hij dan nog zou willen dat je mei blijft staan :?

Sowieso vreemd dat hij je zou willen verplichten je paard te laten staan die maand , kan me hooguit voorstellen dat hij bang is dat je de 1ste vetrekt en dat geld in je zak wil houden (jij bent dat niet van plan, maar genoeg mensen die dat wel proberen)
Maar door het financieel alvast glad te werken neem je die zorg al weg bij hem

Want verder ben ik het eens met de meesten hier , jouw paard, jouw beslissing

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 13:53

Ik heb een hoop gehoord in mijn paardenleven, maar dit is echt een nieuwe . Kan mijzelf bijna niet voorstellen dat je dit goed begrepen hebt.

Hou je ons op de hoogte?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 13:57

Enige wat ik nog voor kan stellen is een scenario waarbij het buiten komen van de paarden zo afhangt van jouw paard. Dat er anders 1 alleen komt te staan ofzo.

Anders kan ik me echt niet voorstellen waarom ze liever hebben dat je blijft.

Edit: dan nog is dat echt niet jouw probleem...

Caviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 15:32

Utixo schreef:
Ik heb een hoop gehoord in mijn paardenleven, maar dit is echt een nieuwe . Kan mijzelf bijna niet voorstellen dat je dit goed begrepen hebt.

Hou je ons op de hoogte?

Ik ga het van de week nog een keer navragen!

Caviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 15:33

MariekeS_ schreef:
Enige wat ik nog voor kan stellen is een scenario waarbij het buiten komen van de paarden zo afhangt van jouw paard. Dat er anders 1 alleen komt te staan ofzo.

Anders kan ik me echt niet voorstellen waarom ze liever hebben dat je blijft.

Edit: dan nog is dat echt niet jouw probleem...

Nee, dat is ook niet het geval. Hij gaat in een groepje naar buiten en als mijn paard weg is, is dat nog steeds een groepje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:59

Ik zou mei alvast betalen, en vervolgens in gesprek gaan dat mei keurig betaald is maar jij liever eerder vertrekt en uiteraard geen aanspraak wil maken op restitutie ivm eerder vertrekken in mei.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:45

Eigenlijk vind ik die opzegtermijn dat je nog moet betalen voor een ongebruikte maand al oneerlijk en nu komt er ook nog bij dat je moet betalen en niet weg mag ?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 17:01

Hoezo is een opzegtermijn voor een ongebruikte maand oneerlijk? Het is TS haar keuze dat ze eerder weg wil gaan, daar hoeft de staleigenaar niet de dupe van te zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 17:16

Inderdaad, dat is letterlijk hoe een opzegtermijn werkt.

Caviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 19:41

anjali schreef:
Eigenlijk vind ik die opzegtermijn dat je nog moet betalen voor een ongebruikte maand al oneerlijk en nu komt er ook nog bij dat je moet betalen en niet weg mag ?

Ik vind het niet oneerlijk, want idd zo werkt dat gewoon. Het is mijn eigen keuze dat ik eerder weg zou willen, ik vind het alleen raar dat ik dus die keuze om eerder weg te gaan niet heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:57

Selina schreef:
Mindim schreef:
Ik geef trouwens altijd een kopie van het paspoort, elk jaar na de entingen vernieuw ik de kopie. Ik geef ook geen paspoort af, misschien een tip voor op de nieuwe stal?

Een kopie volstaat niet.

Ik doe het al jaren zo.
Ik sta meestal prive, maar ook bij de prof stal heb ik enkel een kopie overlegd, persoonlijk heb ik er nooit problemen mee gehad. Wat als je met de trailer weg gaat dan, dan moe je telkens naar de stalhouder voor je papieren? Wat een gedoe.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:23

Caviaatje schreef:
anjali schreef:

Ik vind het niet oneerlijk, want idd zo werkt dat gewoon. Het is mijn eigen keuze dat ik eerder weg zou willen, ik vind het alleen raar dat ik dus die keuze om eerder weg te gaan niet heb.

Als je de opzegtermijn hebt betaald ben je vrij om te gaan en staan met je paard. Ik snap echt niet dat je zo'n stalhouder serieus neemt. Of is het paard eerder van iemand anders op die stal geweest ofzo die dan weer dingen beloofd had? Ik zag maar wat want dit is gewoon vreemd.
Was het geen lolletje "je mag nog niet vertrekken..."

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:40

Mindim schreef:
Ik doe het al jaren zo.
Ik sta meestal prive, maar ook bij de prof stal heb ik enkel een kopie overlegd, persoonlijk heb ik er nooit problemen mee gehad. Wat als je met de trailer weg gaat dan, dan moe je telkens naar de stalhouder voor je papieren? Wat een gedoe.

Appje en hij zorgt dat het klaar ligt.
Nooit gedoe.

Ik zag er eerst erg tegenop om mijn paspoort in te leveren. Maar het is gewoon verplicht overal. Behalve op jouw stallen blijkbaar. En gelukkig valt het achteraf erg mee.

Zou ook niet weten waarom staleigenaar van TS hem zou moeten houden als hij geld heeft...

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:42

Snel je stalhouder aanspreken. Dan is het uit de lucht.
Als jij betaald heeft hij geen reden meer waarom het paard niet zou mogen vertrekken. Dus ik neem aan dat zijn uitspraak niet gelden gaat voor je

Miray

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:21

Heb je een contract moeten ondertekenen waarin staat dat je een maand opzegtermijn hebt? Misschien dat daarin staat beschreven hoe en wat. Toch vind ik het wel apart. Als jij hebt betaald voor de maand mei en je besluit bijvoorbeeld 1 mei al te gaan, dan maakt dat toch niet uit. In principe is die stal betaald en heeft hij er geen verlies aan.

Hier helaas hoop gezeik meegemaakt wat maand opzegtermijn betreft. Ik hield mij aan zijn regels, stal op tijd opgezegd en mij aan die maand opzegtermijn gehouden. Vanwege omstandigheden besloot ik eerder te verhuizen en daar was hij het absoluut niet mee eens. Hij besloot het paspoort van mijn paard als machtsmiddel te gebruiken en weigerde het mee te geven. Ik moest nóg een maand betalen. Hij stond zo niet in zijn recht. Ik wist dat hij in alle Staten kon zijn en omdat ik daar geen dag langer wou staan heb ik betaald. Zo kreeg ik tenminste het paspoort mee en kon ik mijn paard verhuizen. Moet zeggen dat dit wel een extreem geval was. Ik heb op veel stallen gestaan en verder nergens gedoe gehad.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 08:36

Mindim schreef:
Mindim schreef:
Ik geef trouwens altijd een kopie van het paspoort, elk jaar na de entingen vernieuw ik de kopie. Ik geef ook geen paspoort af, misschien een tip voor op de nieuwe stal?

Ik doe het al jaren zo.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/paarden/paardenpaspoort

de evt boetes voor de stalhouder zijn niet misselijk.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 08:42

Heb ik ook weleens gehad: Stal waar ik wegging had 2 maanden opzegtermijn, maar ik ben er na 1 maand opzegtermijn al weggegaan. Ik heb netjes de nog resterende maand betaald vóórdat ik daar weg ging.
Dan hebben ze het geld al en dan zou het toch weinig moeten uitmaken of je gebruik maakt van de faciliteiten of niet... (sterker nog: ze zouden het juist fijn moeten vinden, want tijdelijk een lege stal waarvoor wel betaald is, is toch makkelijk verdiend?)