Inmiddels staat hij aan huis en is hij denk ik wel op zijn max kwa openstellen. Als hij denkt dat ik wat heb dan komt hij wel (maar echt niet in volle vaart), heb ik niets dan komt hij niet, ik kan hem wel gewoon pakken. Vrijheidsdressuur vindt hij heel leuk, dan wordt hij enthousiast en loopt me dan ook rustig om ver (mag niet, maar om aan te geven dat hij dat dus wel durft). Sinds een jaar heeft hij soms een dag dat hij opeens wel even wat extra aandacht komt vragen, dat komt hij dan zoeken door gewoon bij mij in de buurt te gaan staan en dan 'moet' ik hem kroelen. Normaal heeft hij een hekel aan aaien
In de kudde was hij ook altijd wel graag op zichzelf, maar ondertussen bleek hij wel een van de hogere paarden in rang (en een tijdje zelfs de leider) te zijn als het er op aankwam, hij is heel stabiel en zelfverzekerd maar heeft gewoon geen behoefte aan heel veel intiem sociaal contact.Ik denk niet dat het ligt aan het geen klik hebben, voor zijn doen heeft hij een klik met mij, want de meeste andere mensen moet hij al helemaal niet. Hij heeft zo'n typische blik waarmee hij dan van een afstandje diegene dood probeert te kijken. Dat doet hij bij mij niet, dus ik denk dat hij mij wel leuk vind
. Maar zonder gekheid, ik heb echt wel een klik met hem, een ander soort klik dan bij mijn andere paard (een RB extrovert PLUS
), maar daarom niet minder. De RB extrovert heeft met iedereen die hem een blik gunt een klik volgens mij
Dus de band met mijn LB introvert is daarom wel wat specialer ofzo.Mijn tip zou dan ook zijn om iets te zoeken wat ze leuk vindt en waar ze enthousiast van wordt, en je er verder niet al te druk om maken. Met dit soort paarden heeft een goede relatie opbouwen wat langer de tijd nodig.
Ik ga er vanuit dat je connectie en initiatief tot contact bij zo'n paard echt zal moeten aanmoedigen, simuleren en belonen. Dat komt niet vanzelf terug. 

Ik ben daar normaal ook best handig mee, ik ben niet snel te frustreren hoor. Maar het is soms wel lastig als het niet lijkt te verbeteren. 
Dan is het niet zo dat ze steeds iets moet, misschien helpt dat.