Ruin dekt merrie, voorkomen mogelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Re: Ruin dekt merrie, voorkomen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 17:37

Onze 11-jarige ruin van 1.72m flikte het zelfs nog bij onze shetlandermerrie van 97 cm. Hij was al 6 jaar daarvoor gecastreerd. Zodra ze hengstig werd, was het feest.

We hebben haar twee keer snel laten dekken, maar zaten ook niet op een veulen te wachten elk jaar. Uiteindelijk hebben we haar om die reden verkocht. Gelukkig kwam ze prima terecht, 16 jaar later slijt ze haar oude dag nog steeds bij dezelfde lieve eigenaren. Maar het was erg lastig!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 17:43

Hier een ruin van 22/23 op stal. Maar zodra een merrie hengstig is en zich aanbied klimt hij er maar zeer gewillig op. Alleen hem erin krijgen heeft hij veel moeite mee.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 17:58

Dat lukte die van ons gelukkig ook niet. Maar hij werkte dat arme kleintje wel bijna onder de graszoden.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 18:01

MoniqueT schreef:
Dat lukte die van ons gelukkig ook niet. Maar hij werkte dat arme kleintje wel bijna onder de graszoden.

Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Arme pony :')

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 18:10

Mijn ruin is 20 en hij dekt ook bepaalde merries als hij de kans krijgt.

Tot zijn 17e deed hij dat niet, maar sinds hij het ‘kunstje’ herontdekt had is hij het niet meer verleerd.
Nu mag hij niet meer bij de merries staan.

Ik vind het als eigenaar van zo’n ruin niet fijn (stel dat ze hem kreupel slaan) en ik zou het als merrie-eigenaar ook niet fijn vinden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 18:18

Cioccolato schreef:
Google er eens op, zou ik zeggen.

gedaan,maar kan niks vinden?
ben wel benieuwd wat dat is.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 19:07

ellepel schreef:
Cioccolato schreef:
Google er eens op, zou ik zeggen.

gedaan,maar kan niks vinden?
ben wel benieuwd wat dat is.

In dit oude topic staat dat een merrie baarmoederontsteking met e coli bacterie heeft gekregen hierdoor.
Je hebt toevallig daar zelf ook in gereageerd! :D
[OPG] Ruin dekt merrie

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:13

Mijn pony was al 12 jaar geen hengst meer, maar had 4 veulens op de natuurlijke manier gedekt. Toen mijn moeders paard kwam was het liefde op het eerste gezicht, met het bijkomende fysieke contact. Dat hebben ze een jaar of misschien 2 volgehouden, toen was hij het zat en wilde hij er niet meer op, ondanks haar aanhoudende advances.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 10:37

mijn merrie is een week lang gedekt door een ruin, merrie is 1.54 en ruin 1.78, zij heeft nu dus wel een blessure eraan overgehouden. ik zit met grote dierenarts kosten. en de enige optie die ik krijg is mijn merrie die al 10 jaar in de kudde staat eruit halen voor een ruin die er net in staat, samen met mij hebben 3 andere eigenaren nu ook hun merries in de blessures staan. dus ik zou er wel mee oppassen. ik heb mn merrie nu met anti kanibalen spray ingespoten, in de hoop dat ze nu met rust word gelaten.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 10:56

Een ruin van 30 die bij ons stond als maatje voor mijn ruin begon op de vorige nieuwe stalling ook te dekken.Zijn eigenaar moest toen weer vertrekken met hem.En hij was al jaren ruin.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:07

Het ruinen is nog veel te kort geleden. Het kan maanden duren voordat het dekgedrag verdwijnt.

Hier ene voormalig dekhengst geruind in mei. Sprong dat hele zomer seizoen nog op merries (uit elkaar gehaald uiteraard).
Jaar erop, niks meer. Geen enkel beetje hengsten gedrag zelfs met een pis hengstig dame voor z'n neus.

Een dekkende ruin kan een merrie beschadigen en vuil maken dus absoluut uit elkaar halen.
Ik zou ze na de zomer weer proberen samen te zetten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:12

Onze ruin is op 1,5 gecastreerd. Inmiddels is hij 22 en woont al 14 jaar samen met mijn merrie. Zo nu en dan zie ik dat er gedekt is (super schone pielemuis). Mijn merrie is gek op hem, best friends for life. Dus ik heb ze altijd laten lopen en neem het risico op bv een baarmoeder ontsteking er bij.

Scheelt dat beide paarden van ons zelf zijn, dus alle risico’s zijn ook voor ons zelf. Maar ik vind het zo sneu om ze uit elkaar te halen. Vond ik altijd al.
Ze staan nu in totaal met de ruin met 4 eigen merries, en dat gaat hartstikke goed. Wel af en toe dekken.

Hebben een paar dagen een jonge hengst op stal gehad. De ruin was kapot, want die moest zijn mannelijkheid laten zien door voor de neus van het hengstje alle merries aan de lopende band te dekken :')
Hengstje bleek meer hengst dan verwacht, dus die is vrij snel vertrokken. Maar die ruin was er maar wat druk mee!

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:11

Zo lang voorzichtig doen en één van twee onvruchtbaar is dan is toch allemaal prima.

Want waarom zal seksualiteit alleen iets bestemd zijn voor mensen? Ook dieren hebben gevoelens.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:20

Blussem schreef:
Zo lang voorzichtig doen en één van twee onvruchtbaar is dan is toch allemaal prima.

Want waarom zal seksualiteit alleen iets bestemd zijn voor mensen? Ook dieren hebben gevoelens.

Verwondingen aan de merrie, belasting van beide dieren qua spieren/rug/achterhand geeft nog wel eens problemen en de kans op een baarmoederhalsontsteking bij de merrie is allemaal aanwezig.
Die ruin wast zijn pielemuis natuurlijk niet ff netjes voor elke dekking.

Ik zou ze ook uit elkaar laten en het later weer proberen.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:22

Blussem schreef:

Allemaal leuk en aardig, tot het jouw merrie is die beenproblemen/rugproblemen heeft en/of vol wonden zit van hoefijzers, of een baarmoederontsteking oploopt.

Ts, vervelend. Als ex-eigenaar van een ruin die incidenteel dekte toen hij jong was, heb ik nooit geweten wat ik er aan kon doen. Hij deed het bij 1 merrie, waar hij echt verliefd op was, toen zij net nieuw was. Na een half jaar samen in de kudde was het daarna voorgoed over. Ik denk dus dat voorlopig splitsen de enige oplossing is.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:33

Blussem schreef:

Verwondingen aan merrie en ruin. Plus bacteriën in de merrie tot fikse baarmoederontstekingen aan toe.

Dieren vermenselijken is nooit een goed idee!

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:38

Daar hebben die van mij geen last van en ijzers hebben ze niet. Erxtra gespierd achterhand is niks mis mee.

Als zo problematisch was dan waren ze in de natuur ook allang uitgestorven :=

Sterker nog bij mensen komen geslacht ziektes juist veel meer voor dan bij paarden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:38

Blussem schreef:
Daar hebben die van mij geen last van en ijzers hebben ze niet. Erxtra gespierd achterhand is niks mis mee.

Sterker nog bij mensen komen geslacht ziektes juist veel meer voor dan bij paarden.

Keep on dreaming

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:44

Droom maar zelf lekker veder :evaw:

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:49

Blussem schreef:

Ik denk dat veel mensen niet weten dat hun merrie vuil is van binnen.
Maar fijn dat die van jou er geen last van hebben. Geen goed advies dit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:03

Blussem schreef:

Kom jij veel ruinen tegen in de natuur?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:30

eilleen333 schreef:
Onze ruin is op 1,5 gecastreerd. Inmiddels is hij 22 en woont al 14 jaar samen met mijn merrie. Zo nu en dan zie ik dat er gedekt is (super schone pielemuis). Mijn merrie is gek op hem, best friends for life. Dus ik heb ze altijd laten lopen en neem het risico op bv een baarmoeder ontsteking er bij.

Scheelt dat beide paarden van ons zelf zijn, dus alle risico’s zijn ook voor ons zelf. Maar ik vind het zo sneu om ze uit elkaar te halen. Vond ik altijd al.
Ze staan nu in totaal met de ruin met 4 eigen merries, en dat gaat hartstikke goed. Wel af en toe dekken.

Hebben een paar dagen een jonge hengst op stal gehad. De ruin was kapot, want die moest zijn mannelijkheid laten zien door voor de neus van het hengstje alle merries aan de lopende band te dekken :')
Hengstje bleek meer hengst dan verwacht, dus die is vrij snel vertrokken. Maar die ruin was er maar wat druk mee!

Als je zelf eigenaar bent van de ruin en de merries dan zou ik het ook gewoon laten mits ze het allemaal leuk vinden natuurlijk.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:45

Hier dekt mijn ruin ook sinds kort een pony, althans dekken.....hij springt er vooral bovenop en verder gebeurt er weinig...

Hij is als 1jarige al gecastreerd en heeft dit nooit gedaan. Nu een merrie die hem ziet staan als man en zich continu aan hem opdringt. Nu haal ik de pony af en toe een paar uurtjes eruit zodat ze hopelijk beide heel blijven

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:06

Jessix schreef:
eilleen333 schreef:

Als je zelf eigenaar bent van de ruin en de merries dan zou ik het ook gewoon laten mits ze het allemaal leuk vinden natuurlijk.

En die twee zijn zo gek op elkaar.

En ja, er zitten risico’s aan, dat ben ik me heel goed bewust. Echter was het in het verleden niet echt paard-vriendelijk om ze niet samen te hebben, dan zouden ze alleen staan. En toen het al zo lang goed ging heb ik eigenlijk nooit meer de puf gehad om iets anders te proberen. De groep is super stabiel, iedereen is happy. Dus rommelen vond ik onnodig.
Moet zeggen dat meneer wel wat is afgevlakt (op het moment met die jonge hengst na). Er wordt tegenwoordig weinig gedekt. Incidenteel.

Het ‘lastigste” is eigenlijk dat er geen andere ruinen in die groep kunnen, want dan veranderd onze ruin spontaan in een stoere hengst, die de andere ruin ook echt de tent uit wil hebben.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:10

Mijn merrie kreeg serieuze rugklachten van springende ruinen. Ik zet haar niet meer in gemengde kuddes om deze reden.