Situatie met honden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:21

Ik zou het ook vervelend vinden als je met een paard/pony zou wandelen in een hondenlosloopgebied en ik mijn hond moet aanlijnen. Dat is dan juist de enige plek waar ze los mogen. Kan je echt niet ergens anders wandelen? Langs de weg oid?

MarritdeG

Re: Situatie met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:28

Mensen kunnen hun hond toch gewoon even bij zich roepen als ze een paard zien? Ik begrijp niet zo goed waarom dat heel vervelend is. Langs de weg lopen is ook met paarden helemaal niet zo prettig.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:28

Eilish schreef:
Ik zou het ook vervelend vinden als je met een paard/pony zou wandelen in een hondenlosloopgebied en ik mijn hond moet aanlijnen. Dat is dan juist de enige plek waar ze los mogen. Kan je echt niet ergens anders wandelen? Langs de weg oid?

Als iedereen in het gebied welkom is, dan schik je er maar naar of ga je zelf een ander gebied opzoeken.

> Buiten de situatie van TS om.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:29

Eilish schreef:

Als je je hond onder appel hebt hoeft die niet aangelijnd te worden natuurlijk

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:33

MarritdeG schreef:
Mensen kunnen hun hond toch gewoon even bij zich roepen als ze een paard zien? Ik begrijp niet zo goed waarom dat heel vervelend is. Langs de weg lopen is ook met paarden helemaal niet zo prettig.

Dat kan dan niet prettig zijn, maar iemand die geen paarden heeft weet daar meestal helemaal niks van.
Ik weet niet hoe het wettelijk gezien zit in dat gebied waar de TS het over heeft, maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen hun honden daar uitlaten en echt niet zitten te wachten op een paar pony's die daar 'uitgelaten' worden.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:36

MarritdeG schreef:

Nou inderdaad..

Hier lopen de ruiterpaden door het hondenlosloopgebied heen. Hoe vaak ik hier wel niet een grote mond heb gekregen. Terwijl mijn paarden prima onder controle waren maar mensen hun hond totaal niet onder appel hadden. Als het goed is staat er ook op de borden dat honden los mogen lopen, mits onder appel. Hondeneigenaren denken soms echt dat het hele bos van hun is :')

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:40

Wat jammer dat deze mevrouw zo’n vervelende opmerking naar je maakte TS.
Bij ons loopt door het losloopgebied gewoon een ruiterpad en een wandelroute. Waarom zou een losloopgebied alleen voor mensen met honden zijn?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:46

Poekkie schreef:
Geen idee over nl,
Maar in belgie wordt een pony gezien als huisdier en een paard als vee. Dus wandelen met pony staat gelijk aan wandelen met hond of kat, maar wandelen met paard niet.

Ik vind ook dat een Shetlander heel wat anders is dan een groot paard.En een hond is een roofdier en een pony niet.Jammer dus dat ts agressie tegenkomt als ze met haar ponies wandelt.Honden die zouden kunnen bijten mogen volgens mij nooit los,ook niet in een losloopgebied.Die zouden ook een andere hond of een mens kunnen aanvallen.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 13:00

Eilish schreef:

Langs de weg zou op zich kunnen, maar dan loop ik weer op het fietspad en zit ik de fietsers in de weg. En het is naast een 80 weg, dus is niet mijn favoriete optie.

De honden die ze bij zich had reageerden totaal niet op de pony's. Ik kan honden wel redelijk lezen en ik zag geen enkele vorm van extreem interesse of fixatie of iets dergelijks. Ook geen uitvalgedrag. Als ik zoiets had gezien, had ik ze wel gemeden. Vandaar dat ik de reactie zeer bijzonder vond.

Als er andere mogelijkheden waren had ik die graag benut, want de meeste honden vliegen toch op de pony's af en daar doen de eigenaren niks aan. Nu vertrouw ik mijn pony's dat ze niks doen omdat ze het gewend zijn, maar ik kan niks garanderen. Echter is dus de enige andere optie of op het fietspad of langs een 80 weg.

Ik heb inmiddels navraag gedaan bij de gemeente en wacht op antwoord.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:01

Misschien dacht de vrouw dat je een sneer maakte omdat je de fietser uitdrukkelijk bedankte? Zo van..... bedacht dat jij jouw hond wel aanlijnt.

Ik heb 2 honden. 1 van de twee kan echt niet met paarden. Die lijn ik altijd aan bij ruiterpaden, ik ben ook wel eens chaggie als ik dan paarden tref waar ze niet mogen lopen.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:05

Mijn hond gaat heeeel slecht met paarden, dus als ik er opeens drie tegenkwam in een HONDEN losloopgebied zou ik ook not amused zijn.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 13:07

Nogmaals, het "losloopgebied" is een pad om een plas water heen, zowat in een woonwijk. Dus geen apart gebied of iets dergelijks. Daarbuiten loopt een fietspad. Waar dus de meeste honden ook al loslopen en ik deze mensen eerst tegenkwam.

Daarnaast: ik sta open voor een gesprek. Mijn hond kan ook niet met andere honden, dit zeg ik dan gewoon. Als iemand een probleem heeft met de pony's hoor ik dat graag op een fatsoenlijke manier.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:11

Isabel schreef:
Mijn hond gaat heeeel slecht met paarden, dus als ik er opeens drie tegenkwam in een HONDEN losloopgebied zou ik ook not amused zijn.

Het ligt er aan waar je woont.
In het bos waar ik rij, loopt het ruiterpad (en die voor mountainbikers) door het honden losloopgebied.
Maar dat weet je dan.

Ik vermijd dat pad meestal omdat er alsnog redelijk wat mensen zijn met loslopende honden die vinden dat het dan mijn probleem is als hun hond achter het paard aan gaat, want hun hond mag daar los.

Het vervelendst vind ik dat mensen hun hond los uit de auto gooien op de parkeerplaats, waar ik dan net mijn paard sta te laden en hondlief enthousiast mijn paard gaat begroeten.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:11

Ik heb even naar je woonplaats gekeken.

Speelt dit alles zich af in Nederland of Zwitserland?

Want ik kan me voorstellen dat dat voor de regelgeving wel enigszins uitmaakt.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 13:21

Dit speelt zich af in Nederland. Ik loop er dus ook niet regelmatig, maar als ik er wel loop wil ik wel graag ontspannen lopen en dit geldt uiteraard ook voor mijn medemensen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:21

Ik begrijp al die meningen niet met 'ik zou not amused zijn'.
Als TS daar mag lopen, mag ze daar toch gewoon lopen.
Net zoals dat ruiters not amused zouden zijn als ze iemand met een shet aan de hand op een ruiterpad tegenkomen of als fietsers voor haar moeten uitwijken op het fietspad. Als ze niets mis doet, schik je je toch gewoon? En als jou hond op een pony springt, veronderstel ik dat ze meestal ook niet zomaar zonder agressie langs de andere honden lopen en je daar eigelijk niet echt op je plek bent?

Echt waar... sommige hondeneigenaars 8)7

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:31

essie_blue schreef:
MarritdeG schreef:

Nou inderdaad..

Hier lopen de ruiterpaden door het hondenlosloopgebied heen. Hoe vaak ik hier wel niet een grote mond heb gekregen. Terwijl mijn paarden prima onder controle waren maar mensen hun hond totaal niet onder appel hadden. Als het goed is staat er ook op de borden dat honden los mogen lopen, mits onder appel. Hondeneigenaren denken soms echt dat het hele bos van hun is :')

Heel herkenbaar! Nu ik zelf een hond heb die ik ook graag los laat lopen begrijp ik hondeneigenaren iets beter maar nog steeds als er iets aan komt, komt Floki bij mij en ik laat hem pas weer los als het gepasseerd is. Kan een paard zijn maar ook een mountainbiker oid. Onze hond is nog jong en gaat soms een beetje onhandig aan de kant dus dan maar even hier komen. Ik hoef hem dan niet vast te houden maar even zitten tot dat hetgeen gepasseerd is en weer door. Mensen moeten gewoon lekker rekening met elkaar houden. Als ik met hond en paard aan het wandelen ben krijg ik overigens alleen maar leuke reacties.. -O-

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:50

AnnickT schreef:
Nogmaals, het "losloopgebied" is een pad om een plas water heen, zowat in een woonwijk. Dus geen apart gebied of iets dergelijks. Daarbuiten loopt een fietspad. Waar dus de meeste honden ook al loslopen en ik deze mensen eerst tegenkwam.

Daarnaast: ik sta open voor een gesprek. Mijn hond kan ook niet met andere honden, dit zeg ik dan gewoon. Als iemand een probleem heeft met de pony's hoor ik dat graag op een fatsoenlijke manier.

Persoonlijk zou ik zelf niet in een park gaan wandelen met paarden. Ik lees woonwijk ,niet groot,losloopgebied. Klinkt mij niet als ideale combinatie om met pony's te gaan wandelen. Heb je geen andere mogelijkheden?

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:54

Poekkie schreef:
Net zoals dat ruiters not amused zouden zijn als ze iemand met een shet aan de hand op een ruiterpad tegenkomen of als fietsers voor haar moeten uitwijken op het fietspad. Als ze niets mis doet, schik je je toch gewoon? En als jou hond op een pony springt, veronderstel ik dat ze meestal ook niet zomaar zonder agressie langs de andere honden lopen en je daar eigelijk niet echt op je plek bent?

Maar ze mag er dus misschien niet komen..... Mijn hond reageert op niks behalve op paarden. Niet op andere honden, niet op kinderen, en ook niet op herten, reeen of konijnen. Ze wil ze overigens ook niet afmaken maar er wel achteraan jagen. Het kan dus wel..

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:55

Waarom loop je niet 1 voor 1 met ze ? Kan me goed voorstellen dat als je niks met paarden hebt en je ziet 1 iemand er met 3 lopen dit best intimiderend kan zijn.
dan kan je ook gewoon langs het fietspad en ben je minder tot last voor de andere weggebruikers.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 14:03

beatje schreef:
AnnickT schreef:

Persoonlijk zou ik zelf niet in een park gaan wandelen met paarden. Ik lees woonwijk ,niet groot,losloopgebied. Klinkt mij niet als ideale combinatie om met pony's te gaan wandelen. Heb je geen andere mogelijkheden?

Klopt, is inderdaad niet ideaal, maar zeg maar het best van het slechtst. Andere opties zijn langs een 80 weg of over het fietspad. Ik moet sowieso over het fietspad om er te komen, dan loop ik altijd in de berm.

duikpaardje schreef:
Waarom loop je niet 1 voor 1 met ze ? Kan me goed voorstellen dat als je niks met paarden hebt en je ziet 1 iemand er met 3 lopen dit best intimiderend kan zijn.
dan kan je ook gewoon langs het fietspad en ben je minder tot last voor de andere weggebruikers.

Kan op zich wel, maar met alledrie tegelijk is het makkelijkst en voor de pony's het minst stressvol.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:07

Sjong schreef:
Poekkie schreef:

Maar ze mag er dus misschien niet komen..... Mijn hond reageert op niks behalve op paarden. Niet op andere honden, niet op kinderen, en ook niet op herten, reeen of konijnen. Ze wil ze overigens ook niet afmaken maar er wel achteraan jagen. Het kan dus wel..

Maar je weet toch wel dat een paard\pony zeer bang kan worden en op hol slaan als er een hond achteraan gaat jagen?

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:14

Het antwoord is op zich vrij simpel.

Je mag daar gewoon niet komen met je pony's.

Artikel 8 RVV 90

1.Ruiters gebruiken het ruiterpad.

2.Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt

Volgens de KNHS:

Plaats op de weg

Als er een ruiterpad is, dan moet je dat gebruiken. Is er geen ruiterpad, dan houd je zoveel mogelijk rechts op de rijbaan, als het kan in de berm. Op voetpaden, stoepen, fietspaden en fietsstroken mag je niet komen, ook niet als je naast je paard loopt. Dit alles geldt ook voor menners. Tot slot: rijd je op de rijbaan, dan mag je niet naast elkaar rijden.

Voorrang verlenen

Als ruiter of menner ben je in het verkeer een bestuurder. Voor jou gelden dan dezelfde voorrangsregels als voor fietsers, bromfietsers en autobestuurders. Rechts heeft dus altijd voorrang, tenzij anders is aangegeven.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:19

Ik denk dus ook dat je daar niet mag lopen tenzij er speciale ruiterpaden zijn.

Bij ons in het park zijn er ruiterpaden en als ik daar een ruiter met paard zie roep ik mijn hond bij mij.
Veel ruiters die buiten de ruiterpaarden rijden.
Dus de hopen mest liggen op het voetpad.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:22

Bovenstaande regels zou ik mij door niet laten afschrikken. Denk dat de ruiters die op de rijbaan rijden in de minderheid zijn, vrijwel algemeen bekend. Neemt niet weg dat je rekening moet/mag houden met anderen.

Die vrouw kan om heel veel verschillende redenen zo gereageerd hebben, misschien had ze haar dag niet, heeft ze een hekel aan pony's, heeft ze net iets meegemaakt. Ik zou het niet zo persoonlijk opvatten en pas maatregelen nemen als je er daadwerkelijk op wordt aangesproken. Misschien is zij het allang vergeten en maak jij je nu druk om niets...