Paard krijgt schok schrikdraad ik sta bij haar

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LeenArnhem

Re: Paard krijgt schok schrikdraad ik sta bij haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 16:31

Wat in mij nog afvroeg, kan een paard een gebeurtenis koppelen aan mij? Bijv. Als ze mij ziet hoort en ruikt dat ze bang wordt. Of zit het echt tussen mijn oren en veroorzaak ik het gedrag met mijn afwachtige angstige benadering?

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:32

Wat zegt de eigenaar van het paard? Kan die je er niet bij helpen?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:35

LeenArnhem schreef:
Wat in mij nog afvroeg, kan een paard een gebeurtenis koppelen aan mij? Bijv. Als ze mij ziet hoort en ruikt dat ze bang wordt. Of zit het echt tussen mijn oren en veroorzaak ik het gedrag met mijn afwachtige angstige benadering?

Het komt waarschijnlijk door jouw angstige houding nu.

LeenArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 16:36

Ballard_L schreef:
Wat zegt de eigenaar van het paard? Kan die je er niet bij helpen?

Die zegt dat ik mijn angst niet kan verbergen voor een paard. Zeker niet voor dit paard, gewoon doen zoals ik altijd doe. Niks forceren op mijn tempo dit aanpakken. En een tik geven als ze slaat of steiger... Maar wordt dit gedrag dan niet versterkt? Ze wil mij graag helpen, helaas hebben wij op stal nu te maken met de Corona maatregelen, waardoor er steeds maar twee aanwezig kunnen zijn.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:49

Ik denk dat jij haar angst steeds bevestigt. Paarden leven in het hier en nu. Hoe minder jij ervan maakt hoe eerder het voorbij is. Niet troosten, en geen geode.
Mijn paard krijgt ook wel eens een klap van stroomdraad hij heeft zelfs een keer met een been achter een stroomdraad vast gezeten en kreeg dus schok na schok na schok, maar 5 minuten daarna was er al niks meer aan de hand. En ik heb een heel sensibel paard, een soort Martien Mijland- een en al drama ;) Hoe koeler ik blijf, hoe sneller hij weer oke is met de situatie. Blijf een rustige consequente leider.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:28

Ik denk dat jij nu inderdaad je angst overbrengt op het paard. Die heeft op dit moment een duidelijke leider nodig die aangeeft dat ze niet bang hoeft te zijn en haar corrigeert als ze te ver gaat (steigeren/slaan is voor mij altijd een no go!)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:49

Uiteindelijk is het op dit moment vooral jij die zich anders is gaan gedragen sinds die stroomtik. Die onzekerheid, daar heeft jouw paard moeite mee. Hoe onzekerder jij bent, hoe meer heftig gedrag jouw paard vermoedelijk zal gaan vertonen. Als jij weer je normale zelf wordt met de tijd, voelt je paard dit ook. Denk niet te veel na over dat ongeluk. Je paard leeft in het nu, niet in het verleden. Het zal jou helpen om dat ook te doen. Kijk alleen naar de situatie die nu bestaat, en hoe je die kunt oplossen. De oorzaak is nu minder relevant.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:11

Komt wel goed. Ik heb het ook keer gehad omdat er stroom op de handgreep stond en ik die vast pakte en in mijn andere hand een pony. Dit geleide natuurlijk naar de pony. Pony rende weg en ik kreeg haar even niet te pakken. Heb het toen maar even gelaten voor hoe het was en later kon haar weer pakken met wat brokjes.

Nickietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:25

Ik had een jong paard die ook steeds steigerde en oren plat deed richting mij als ze iets moest doen dat ze wat moeilijk vond. Ik kon toen letterlijk niet snel genoeg de piste uit zijn.

Daarna heb ik geleerd via lessen om daar eigenlijk niet bang van te zijn, want het was dreigen en haar groot maken ten opzichte van mij, maar als ik leiderschap toonde is het meteen gedaan. Nu doet ze het bijna niet meer. En als ze het nog eens in haar hoofd haalt, dan ga ik nu zelfs een stap haar richting uit en is het snel gedaan met haar grootmakerij.

Het is iets wat ik heb moeten oefenen (iemand met veel ervaring naast je en je voelt je al een stuk zekerder) en nu doe ik het instinctief. Ik kan nu zoveel meer en haar vertrouwen in mij is aan het groeien.

Zo is er hier ook een pony op de manege die bijt zodra je binnen komt. 1 tik op de neus en het is gedaan...maar met de beginners die op dat beestje moeten pakt het wel en durven ze met moeite in de buurt te komen. Opnieuw, toon leiderschap en er is niets aan de hand. Toon twijfel en schrik en je kan er niets mee en is het een "stoute" pony...ik noem het een "slimme" pony. :+

LeenArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 21:48

Hoi,dankjewel voor jullie reacties. Ik denk ook zeker dat ze mijn onzekerheid nog voelt. Ze gedraagt zich nu tijdens het borstelen veel beter. Elke vorm van dreigen of achteruit trappen heb ik bestraft door een flinke tik op haar schouder te geven. Die zag ze niet aankomen. Ook blijf ik staan naast haar en stap niet meer achteruit bij ongewenst gedrag.Vandaag bleef ze keurig staan. Ook het hoofdstel op en af doen gaat makkelijk. Ook weer twee keer gereden, ook dat ging goed na enkele bokken :-) Het vertrouwen van mij groeid weer. Het enige wat nog niet lukt is het halster omdoen in stal. Ze kijkt mij aan met de oren in de nek, loopt achteruit. Soms trapt ze. Ze gaat steeds verder achteruit lopen. Morgen ga ik dit oefenen, door niet 1 seconde af te wachten meteen op haar af lopen. Niet naar haar hoofd kijken. Naast haar schouder staan en het halster om doen. Ik heb al enkele mensen van stal gevraagd om hulp, iedereen krijgt met gemak het halster om... Conclusie ze voelt mijn spanning. Gek dat ik dit nog moeilijk vindt...

LeenArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 14:08

Vandaag begon het super, heb haar eindelijk zelf uit haar stal gehaald. Lekker buiten borstelen. Ze raakt mij met haar neusje aan en ik was statische waardoor ze een klein schokje kreeg. Steigeren hup weer een touw kapot. Probeerde haar te vangen, lukte niet ze ging weer snurken en een voorbijganger pakte haar zonder enige moeite. Uiteindelijk heb ik haar op stal gezet, haar daar geborsteld en haar gelongeerd. Nu probeerde ik haar op het einde nog even het halster weer om te doen. Dat lukte niet meer..... Weer terug bij af. Ik baal er weer van... Wat is het toch een clown dat paard. Morgen komt de eigenaar mij helpen. Misschien kunnen we het gedrag doorbreken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:53

Denk dat we weinig ‘clown’ aan je paard is. Zeker als ik lees dat een willekeurige voorbijganger het paard zo kon pakken. Ik zou echt aan je eigen gedrag rond je paard gaan werken, anders blijf je in hetzelfde cirkeltje hangen.