Paard slaat tijdens bosrit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Re: Paard slaat tijdens bosrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 08:57

Houd eens rekening met je paard, soms zijn dingen nu eenmaal wat ze zijn. Ongeacht wat de rijder (ster) wil.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:00

Dat zie je dan verkeerd. ( of in dit geval lees je het verkeerd)
Paarden zijn dieren met eigen karakters waar je tot op zekere hoogte echt wel afspraken mee kunt maken.

Mijn merrie is echt heel erg lief, maar houd ook niet van konthangers. Eerst trekt ze haar kont in, maar word daar niet naar geluisterd geeft ze toch echt een bokje naar achteren.

Ik waarschuw mensen die voor het eerst met ons rijden dat ze afstand moeten houden. Het hoort gewoon bij de normale omgangsvormen en kun je je daar niet aan houden kun je beter niet met ons rijden.
Mijn merrie loopt trouwens het liefst achteraan. Dat is dan wel weer makkelijk. Heb ik iemand die geen afstand kan houden ga ik er achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:24

Mept je paard als het niet voorop mag lopen, rood strikje in de staart en alle andere ruiters blijven op gepaste afstand, indien ze de boodschap begrijpen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:37

Maar een paard beslist toch niet waar het rijdt in een groep? Dat doe jij toch als ruiter?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:41

hier een brave dominante merrie. Kan overal rijden in de groep maar afstand houden is wel gewenst kan haar lang zeggen dat ze niet mag meppen maar een echte klever krijgt op de duur toch echt gewoon een knal. Heb dan wel de andere ruiter al lang gewaarschuwd dat afstand gewaardeerd word. Verwacht ook dat als iemand mee gaat gewoon een meter of 2 afstand kan houden en niet mijn kont als rem nodig heeft. Dus de basis regel van de manegelessen 1 paard moet er nog tussen kunnen.

Al zijn er paarden die we gewoon moeten mijden leuk met wedstrijden als er dan 1 in de losrijring zit waar mevrouw echt niets mee heeft. Dat los ik vaak op door een praatje met de andere ruiter en dan houden we rekening met elkaar. Vaak zie ik daar wel dat het meestal ook een merrie is en dat de ruiter zegt dat het ook een wat dominanter dier is. Die liggen elkaar gewoon niet zo goed.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:22

Heel simpel. Zorg er voor dat jij altijd in alle tijden de leider bent en de initieven neemt.
Vind jou paard dat ander paard te dicht in de buurt komt.
Neem het initiatief en stuur je eigen paard aan de kan of desnoods de berm of sloot in. Geef hem niet de tijd om de keuzes voor jou te maken.

Op deze manier laat jij duidelijk zien wie de leider is en op geven moment accepteren ze dit ook maar waardoor het trappen stopt.

Vosje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 11:25

meggiemeg schreef:
Dus een ander moet maar rekening houden met een ruiter die eigenlijk zijn eigen paard ook niet onder controle heeft omdat deze maar een mep mag uitdelen? Is in mijn ogen een beetje de omgekeerde wereld. Een paard kan altijd even schrikken van iets en een pas naar voren doen daardoor en dan heeft die ook direct een mep te pakken...
Persoonlijk ging ik met zo'n paard niet mee in een groep, wil niet dat er een ander paard eventueel gewond kan raken

Deze merrie haalt niet meteen uit, ze laat eerst heel duidelijk merken dat ze iemand te dicht op haar vindt zitten: met staart slaan, boos omkijken etc, ze haalt pas uit wanneer het paard of echt in haar staart zit of schuin achter haar loopt, het is dus niet dat als iemand achter haar op normale afstand rijdt ze dan ook al slaat, ze is wat opgefokter dan maar trapt niet meteen. Natuurlijk hou ik rekening met anderen maar ga niet continu mijn paard een klap geven omdat iemand geen afstand houdt.
Ik vroeg me alleen af of het af te leren is, maar als het al zo ingeprent bij haar staat blijkt dat dus lastig te zijn. En dan ben ik het met de rest eens: degene achter me moet dan maar niet bumperkleven

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:27

Rood strikje in de staart maakt mensen er meer alert op.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:35

Ik vraag mij af hoe “jullie” rijgedrag is als er met een groepje van 5 man/paarden dit gedrag geregeld voorkomt, zeker als het paard al duidelijk waarschuwd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:02

Vosje98 schreef:
meggiemeg schreef:
Dus een ander moet maar rekening houden met een ruiter die eigenlijk zijn eigen paard ook niet onder controle heeft omdat deze maar een mep mag uitdelen? Is in mijn ogen een beetje de omgekeerde wereld. Een paard kan altijd even schrikken van iets en een pas naar voren doen daardoor en dan heeft die ook direct een mep te pakken...
Persoonlijk ging ik met zo'n paard niet mee in een groep, wil niet dat er een ander paard eventueel gewond kan raken

Deze merrie haalt niet meteen uit, ze laat eerst heel duidelijk merken dat ze iemand te dicht op haar vindt zitten: met staart slaan, boos omkijken etc, ze haalt pas uit wanneer het paard of echt in haar staart zit of schuin achter haar loopt, het is dus niet dat als iemand achter haar op normale afstand rijdt ze dan ook al slaat, ze is wat opgefokter dan maar trapt niet meteen. Natuurlijk hou ik rekening met anderen maar ga niet continu mijn paard een klap geven omdat iemand geen afstand houdt.
Ik vroeg me alleen af of het af te leren is, maar als het al zo ingeprent bij haar staat blijkt dat dus lastig te zijn. En dan ben ik het met de rest eens: degene achter me moet dan maar niet bumperkleven

Klinkt inderdaad als stevige dominantie, meppen en niemand voor zich dulden. Ik zou sowieso een rood strikje in haar staart doen en mensen waarschuwen dat ze kan slaan.
Daarnaast zou ik me denk ik qua trainen richten op achter in de groep rijden, wat meer dressuurmatige controle over het paard verkrijgen en het paard dan aanleren achteraan te blijven. Dat is namelijk wel te trainen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:09

cobiie schreef:
Ik vraag mij af hoe “jullie” rijgedrag is als er met een groepje van 5 man/paarden dit gedrag geregeld voorkomt, zeker als het paard al duidelijk waarschuwd.

Inderdaad.
Heeft de rest van de groep dan ook geen controle over het paard en laat die zo maar op de voorganger botsen, zoals in de eerste beste manege groep op buitenrit?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:25

Ik begrijp even iets niet: waarom moeten anderen rekening houden met het gedrag van jou paard.???
Of je hebt zelf het dier onder controle, of je moet je aanpassen aan het gedrag van je paard.

Vosje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 13:25

cobiie schreef:

Iedereen kan gewoon prima rijden, alleen sommigen zijn te druk met wild spotten en letten niet heel goed op de rest. Ik zeg daar wel altijd wat van, maarja sommige mensen zijn behoorlijk eigenwijs.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:27

LadyAnna schreef:
Ik begrijp even iets niet: waarom moeten anderen rekening houden met het gedrag van jou paard.???
Of je hebt zelf het dier onder controle, of je moet je aanpassen aan het gedrag van je paard.

Gedeeltelijk mee eens.
Zoals ik het nu lees slaat ze "pas" als een ander echt veel te dicht bovenop rijd.
Dat is toch nooit een gedragsregel met rijden? Op je voorganger klitten :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:47

F_Orumster schreef:
Rood strikje in de staart maakt mensen er meer alert op.

Er zijn gewoon paarden die dit inderdaad doen. Zelfs al in de "goede oude tijd" toen paarden beter afgericht en beter bereden waren. En vanuit die tijd is inderdaad het teken van het rode strikje in de staart als waarschuwing er niet te dicht op te rijden.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:53

Als je het niet opgelost krijgt... moet je niet in een groep rijden..

Jij bent verantwoordelijk voor jouw paard... andere ruiters dienen rekening te houden met andere paarden... maar om nu maar te verwachten dat een ieder zich aanpast aan een rotbok die structureel trapt is in mijn ogen echt de omgekeerde wereld...

Ik zou mijn paard in bescherming nemen en niet meer met jou rijden...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:54

Het is een vrij normale regel dat je niet op je voorganger kruipt en ik denk niet dat deze merrie het nog echt afleert. Dus gewoon mensen waarschuwen en zeggen afstand te houden.
Jouw merrie waarschuwt eerst dus er is gelegenheid om het te vermijden.

Heb een valsere gekend, die schopte flink in het rond als ze haar dag niet had. Ook naast haar of verder achter haar, die schroomde er niet om om achteruit te lopen en te beginnen meppen, of kont keren en meppen. Die ruiter mocht toen idd mooi alleen gaan buitenrijden, niemand wilde nog mee. Maar zo extreem zijn ze zelden.

Mijn merrie schopt nooit, ook niet als ze op haar kont botsen. Maar als ze de keuze heeft loopt ze dus ook liefst in de kont van de voorganger geparkeerd. Als voorganger er niet van gediend is houd ik wel afstand of ga er voorbij. Maar het is wel al een keer gebeurd dat mevrouw afstand houden niet nodig vond en zich er behoorlijk druk over maakte dat ze 1) niet voorbij mocht en 2) niet te dicht. In overleg met voorganger haar toch dichter op laten rijden, leverde dus een trap op die ze nèt kon ontwijken en het was klaar met haar geneuzel, afstand houden was plots niet meer zo'n probleem.

Elk paard is anders, als iedereen op de hoogte is kan men er ook gewoon rekening mee houden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:57

Normaliter hoort men een paardlengte afstand van elkaar te houden.

Vosje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 13:58

Neon schreef:
Als je het niet opgelost krijgt... moet je niet in een groep rijden..

Jij bent verantwoordelijk voor jouw paard... andere ruiters dienen rekening te houden met andere paarden... maar om nu maar te verwachten dat een ieder zich aanpast aan een rotbok die structureel trapt is in mijn ogen echt de omgekeerde wereld...

Ik zou mijn paard in bescherming nemen en niet meer met jou rijden...

Ik geef van tevoren aan dat ze kan slaan als je te dicht op haar zit. Ik vind dan dat het iemand zijn eigen keuze is om mee te gaan en achter me te rijden. Als ze perse achter me willen moeten ze zelf er ook rekening mee houden. In een groep hoort iedereen rekening te houden met elkaar vind ik.
Mijn vraag was alleen of het nog af te leren valt, ik zit niet te wachten op preken over dat ik zogenaamd niet goed rijd, niet verantwoordelijk ben etc.
Mijn merrie is absoluut geen "rotbok" ze geeft duidelijk signalen af wanneer ze wilt gaan trappen, als iemand dan toch nog stug blijft bumperkleven of schuin achter me rijden is het diegene zijn eigen schuld vind ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 14:01

Uit je eerste post kreeg ik veel meer het idee dat het om acute klappen ging. Maar als er eerst gewoon normaal gedreigd of gegilt wordt en diegene zit dan nog steeds met zijn paard in jouw nek te hijgen dan gaat er inderdaad iets mis met het rijgezelschap.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 14:11

Het is gewoon normaal merrie gedrag.
Ik dacht eerst dat je merrie al meteen trapte en niet eerst andere signalen liet zien.
Nu duidelijk is dat ze wél eerst duidelijk andere signalen laat zien waarna je als ruiter nogmaals degene die achter je rijd kunt waarschuwen “ houd meer afstand, anders heb je grote kans op een trap van mijn paard”. is het meer de gezamenlijke verantwoordelijkheid en gaat het voor mij in de richting “ wie niet luisteren wil moet maar eens voelen”.

Voldoende afstand houden ipv kontkleven is sowieso in elke groep van belang om stuurfoutjes of schrikmomenten veilig te kunnen opvangen.

Lampjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 14:33

Hier ga ik wven meelezen want dit komt me bekend voor. Toch ook merries is ook mijn ervaring

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:28

Ik denk idd ook niet dat dit gedrag nog helemaal af te leren is.. en dat je er tot op zekere hoogte mee moet leren leven.
Ik zou persoonlijk wel proberen te blijven zorgen dat je andere blijft waarschuwen. Ik snap echt dat je hier niet altijd zin in hebt, maar doe het dan voor je merrie. Dat zij de nood voelt om te trappen geeft in mijn ogen aan dat ze zich niet lekker op dr gemak voelt. Probeer dat dan voor te zijn, en een situatie te creëren die voor haar wel fijn is waarin ze niet de nood voelt te trappen. Grote kans dat ze dan op den duur vanzelf ook rustiger wordt, als ze minder (in haar ogen) negatieve ervaringen heeft.

Wat doet ze als je naast een ander paard rijdt? En als dat goed gaat (dus ze helemaal vrede heeft met dat paard naast dr) Die combinatie net 1M minder ver naar voor rijdt dan jij? Dus een klein beetje schuin achter je komt?

Mijn ruin kan dit ook doen (wel een heel stuk minder erg dan jouw merrie, maar hij houdt ook gewoon echt niet van klevers. Dreigt 10x maar daarna is t raak) maar bij hem verschilt het ook enorm per paard. Het ene paard mag prima praktisch bovenop hem lopen, maar de ander moet echt afstand houden. Merk je daar nog verschil in?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 17:00

Maar wat doe jij als de merrie uithaalt? Helemaal niets? Je accepteert het?
Want als dat zo is zou ik dat als mederuiter van zo'n groepje ook niet echt erg leuk vinden.
Als mijn paard loopt te klieren/bijten/dreigen dan krijgt deze toch echt wel een correctie van mij, en deze correctie duurt zolang als dat nodig is tot het paard er mee ophoudt. Houdt het paard op met niet gewenst gedrag na een correctie zal het weer normaal en gezellig zijn en zal het paard ook zeker beloond worden voor goed gedrag.
Het zal wel ouderwets zijn van mij maar ik ben van mening dat als ik met de paarden bezig ben dat ze normaal kunnen doen en luisteren. De rest van de dag mogen ze lekker hun gang gaan buiten in de wei-paddock enzovoorts, maar als ik aan het verzorgen ben-rijden-longeren-mennen- paard is in de hand omdat de hoefsmid-dierenarts er bij is dan kan hij gewoon mee werken.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 17:06

Vosje98 schreef:
meggiemeg schreef:

Ik zou sowieso andere ruiters afleveren zo dicht op jou paard te rijden. Jou paard is geen vangnet voor iemand die zijn paard niet onder controle kan houden en een ander nodig heeft om af te remmen.
Ik vind niet zo heel ernstig klinken. Merrie geeft duidelijk aan dat ze het niet wil, dreigt, kijkt opzij dus er zijn al genoeg signalen. Ik vind in dit geval dat deze merrie duidelijk is en niet gevaarlijk.