Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Blussem schreef:Harry horse deken gaat hier super. Ondanks deken paar jaar oud is en deze buien die we hadden.
1 tip nooit deken in wasmachine wassen. Daar worden ze lek van.
Enig wat kunt doen is voorzichtig hand was.
scheelt je zelf ook een berg met werk. Heb zelf met de hand een staldeken gewassen, nou echt wat een werk. En met geen mogelijkheid op de waslijn te krijgen natuurlijk.
de deken ligt echt perfect maar toch loopt het zo naar binnen.
chamion schreef:Het maakt niet uit of je een goedkope deken hebt of een dure (al zijn dure wel vaker al beter water dicht) Je moet kijken naar de millimeterdruk per m2. Je hebt daarin 3 soorten: waterafstotend, waterdicht en absoluut waterdicht.
Tot 1000 mm/m2 is een deken waterafstotend, dit betekent dat de deken beschermt tegen lichte motregen en kleine buitjes.
1000 tot 3000 mm/m2 betekent dat de deken waterdicht is. Ondanks dat de stof goed waterdicht is, zijn de naden vaak doorgestikt waardoor, bij heftige of langdurige regenbuien, de deken op de naden kan gaan lekken.
Bij 3000 mm/m2 of meer kan je paard langdurig of zelfs dag en nacht naar buiten. De kans op doorlekken bij deze deken is minimaal. Heb zelf vroeger (knollie staat nu zonder deken) altijd gekozen voor dekens van 3000 meer. Omdat hij 24/7 buiten stond. En hoewel hij elke keer droog was onder de deken, krijg hij altijd een droge deken op na het werk. Ik had er totaal een stuk of 4 liggen. Al heb ik 1tje nooit gebruikt en de 3de af en toe.
Marije_1997 schreef:chamion schreef:Het maakt niet uit of je een goedkope deken hebt of een dure (al zijn dure wel vaker al beter water dicht) Je moet kijken naar de millimeterdruk per m2. Je hebt daarin 3 soorten: waterafstotend, waterdicht en absoluut waterdicht.
Tot 1000 mm/m2 is een deken waterafstotend, dit betekent dat de deken beschermt tegen lichte motregen en kleine buitjes.
1000 tot 3000 mm/m2 betekent dat de deken waterdicht is. Ondanks dat de stof goed waterdicht is, zijn de naden vaak doorgestikt waardoor, bij heftige of langdurige regenbuien, de deken op de naden kan gaan lekken.
Bij 3000 mm/m2 of meer kan je paard langdurig of zelfs dag en nacht naar buiten. De kans op doorlekken bij deze deken is minimaal. Heb zelf vroeger (knollie staat nu zonder deken) altijd gekozen voor dekens van 3000 meer. Omdat hij 24/7 buiten stond. En hoewel hij elke keer droog was onder de deken, krijg hij altijd een droge deken op na het werk. Ik had er totaal een stuk of 4 liggen. Al heb ik 1tje nooit gebruikt en de 3de af en toe.
Waar kun je de millimeterdruk per m2 terug vinden van een deken? Divoza heeft op de website bij de pagony tiger deken alleen bij waterdicht "ja" aan.
chamion schreef:Marije_1997 schreef:
Waar kun je de millimeterdruk per m2 terug vinden van een deken? Divoza heeft op de website bij de pagony tiger deken alleen bij waterdicht "ja" aan.
Raar dat het er niet bij staat online. Ik zou via de helpdesk dan naar vragen. Maar ik koop mijn dekens eigenlijk altijd of in de winkel (en kan ik dus het etiket lezen) of in online winkels waar het wel erbij staat.
Julia schreef:Hier tot dusver een serie dekens die echt heel goed waterdicht blijven: Pagony, Weatherbeeta en Rambo. Pagony qua kwaliteit, pasvorm en prijs het meest tevreden over. Nog geen enkele keer nat geweest.
Bucas Smartex wordt hier niet meer gebruikt. Duurste en meest waardeloze deken ooit, wat een miskoop was dat. Na enkele uren weegt de deken 10+ kg en is door en door nat, daarnaast ook geen goede pasvorm en daardoor snel schuurplekken. Opgestuurd en opnieuw laten impregneren maar helaas zo lek als een mandje.