Regedeken nog waterdicht na een nacht gietende regen ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 08:31

Ik heb al 20 jaar Rhino dekens. Hij lekt soms wat van voren in, maar welke deken zonder hals heeft dat niet. Deken kan door de enorme regen zwaar worden, maar het zijn lichte dekens dus dat vind ik geen probleem. Dan wel oplaten. Haal je hem af en gooit hem op een hoop dan kan ie doorslaan.

Ik heb weleens andere dekens gehad, maar nooit zo goed en licht als Rhino.

Ieder jaar laat ik hem wassen bij een wasserij die weet hoe ze met dit soort dekens om moeten gaan. Ze zijn er nog nooit minder waterdicht van geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 08:35

Blussem schreef:
Harry horse deken gaat hier super. Ondanks deken paar jaar oud is en deze buien die we hadden.
1 tip nooit deken in wasmachine wassen. Daar worden ze lek van.
Enig wat kunt doen is voorzichtig hand was.

Nog beter is laten wassen bij een deken wasserij, deze hebben er speciaal wasmiddel en machines voor :) scheelt je zelf ook een berg met werk. Heb zelf met de hand een staldeken gewassen, nou echt wat een werk. En met geen mogelijkheid op de waslijn te krijgen natuurlijk.

beatje

Re: Regedeken nog waterdicht na een nacht gietende regen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 08:38

Ik heb amigo dekens,weaterbeeta en Rhino. Die lekken allemaal niet door en gaan naar het seizoen de wasmachine in samen met een bus waterdicht maker. Ik heb nooit geen lekke dekens. Ze staan bij ons 24/7 buiten. Ik heb zelf slechte ervaringen met Bucas en Br en de goedkopere dekens.

Fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:15

Br en bucas hebben het tot nu toe altijd goed gedaan ook bij hevige regen en storm, maar wat apart dat de verkoopster dat zegt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:24

Bij mijn nieuwe bucas merk ik wel dat bij echt heel heftige regen de schouder toch een beetje nat wordt langs de binnenkant -O- de deken ligt echt perfect maar toch loopt het zo naar binnen.

Verder hier nog geen klachten over waterdichtheid bij bucas, amigo en rambo!
Ze staan dan wel niet heel de nacht buiten, maar overdag heeft het bij ons ook al flink geregend :)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:30

Het maakt niet uit of je een goedkope deken hebt of een dure (al zijn dure wel vaker al beter water dicht) Je moet kijken naar de millimeterdruk per m2. Je hebt daarin 3 soorten: waterafstotend, waterdicht en absoluut waterdicht.

Tot 1000 mm/m2 is een deken waterafstotend, dit betekent dat de deken beschermt tegen lichte motregen en kleine buitjes.

1000 tot 3000 mm/m2 betekent dat de deken waterdicht is. Ondanks dat de stof goed waterdicht is, zijn de naden vaak doorgestikt waardoor, bij heftige of langdurige regenbuien, de deken op de naden kan gaan lekken.

Bij 3000 mm/m2 of meer kan je paard langdurig of zelfs dag en nacht naar buiten. De kans op doorlekken bij deze deken is minimaal. Heb zelf vroeger (knollie staat nu zonder deken) altijd gekozen voor dekens van 3000 meer. Omdat hij 24/7 buiten stond. En hoewel hij elke keer droog was onder de deken, krijg hij altijd een droge deken op na het werk. Ik had er totaal een stuk of 4 liggen. Al heb ik 1tje nooit gebruikt en de 3de af en toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:31

Interessante info! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:33

chamion schreef:
Het maakt niet uit of je een goedkope deken hebt of een dure (al zijn dure wel vaker al beter water dicht) Je moet kijken naar de millimeterdruk per m2. Je hebt daarin 3 soorten: waterafstotend, waterdicht en absoluut waterdicht.

Tot 1000 mm/m2 is een deken waterafstotend, dit betekent dat de deken beschermt tegen lichte motregen en kleine buitjes.

1000 tot 3000 mm/m2 betekent dat de deken waterdicht is. Ondanks dat de stof goed waterdicht is, zijn de naden vaak doorgestikt waardoor, bij heftige of langdurige regenbuien, de deken op de naden kan gaan lekken.

Bij 3000 mm/m2 of meer kan je paard langdurig of zelfs dag en nacht naar buiten. De kans op doorlekken bij deze deken is minimaal. Heb zelf vroeger (knollie staat nu zonder deken) altijd gekozen voor dekens van 3000 meer. Omdat hij 24/7 buiten stond. En hoewel hij elke keer droog was onder de deken, krijg hij altijd een droge deken op na het werk. Ik had er totaal een stuk of 4 liggen. Al heb ik 1tje nooit gebruikt en de 3de af en toe.

Waar kun je de millimeterdruk per m2 terug vinden van een deken? Divoza heeft op de website bij de pagony tiger deken alleen bij waterdicht "ja" aan.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:38

bucas en amigo heb ik goede ervaring mee. Bucas wel door de dekenwasservice laten doen die de originele bucas wash gebruikt. Amigo laat ik liever ook niet overal wassen, even de juiste wasservice voor zoeken en altijd een reserve deken hebben liggen. Na wassen check ik altijd even na een uurtje, als hij dan nog droog is lukt het meestal ook de hele nacht wel.
(pony staat gewoon altijd liever buiten, hij heeft ruime schuilmogelijkheid en durft daar ook naar binnen maar voorkeur is toch buiten ondanks regen)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:52

Ik heb NIKA dekens met 1650 denier. Mijn paarden staan ook 24/7 buiten en eentje het liefst zo veel mogelijk in de regen. Die was ook midden in een diepe plas gaan rollen met zijn deken om en hij was zelf nog helemaal droog daarna.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:56

Marije_1997 schreef:
chamion schreef:

Waar kun je de millimeterdruk per m2 terug vinden van een deken? Divoza heeft op de website bij de pagony tiger deken alleen bij waterdicht "ja" aan.

Raar dat het er niet bij staat online. Ik zou via de helpdesk dan naar vragen. Maar ik koop mijn dekens eigenlijk altijd of in de winkel (en kan ik dus het etiket lezen) of in online winkels waar het wel erbij staat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:22

Mijn paard staat 24/7 buiten met deken. Het blijft wel een dingetje goede dekens. Ze moeten passen. Maar ook goed waterdicht zijn. Mijn bucassen werden na jaren toch wat lek. Dus over gegaan naar Felix Buhler die na 1 jaar het al niet meer aan kon. Dat was overigens een 600D maar wel waterdichtheid van 3000. Had het doorlekken dan ook echt niet verwacht.

Nu heb ik een Fedimax. 1800D en een waterdichtheid van 6.000-10.000 mm, waar de meeste dekens bij 3000 stoppen (Rambo gaat geloof ik tot 5000 sommige). Ik verwacht er dan ook veel van. Deze natte winter nog geen enkele keer doorgelekt. Klein nadeel is dat hij zwaarder is dan bv een Amigo deken. Bij lichtere buien en drogere dagen krijgt ze de Amigo op, om wat af te wisseln.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 11-03-20 11:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:29

Vorige week was er een dag regen en wat sneeuw. Mijn paard had toen een EJ deken op en toen ik svaonds kwam was de deken loeizwaar en bijna aan het doorlekken. Op haar flanken was ze wat klammig. Dus heb toen gelijk de deken af gedaan en een droge opgedaan. Als de deken nog veel langer op had geleden was die wel serieus doorgelekt.

Verder heb ik nog een Amigo en daar nooit problemen mee tot nu toe.

Ook de andere paarden met Amigo deken waren niet nat onder de deken die dag.

Overigens zijn Amigo dekens helemaal niet zo duur. Gisteren nog 1 besteld bij Agradi voor € 51,-. En ook Hypostore heeft ze in de aanbieding vanaf € 55,- ongeveer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:59

chamion schreef:
Marije_1997 schreef:

Raar dat het er niet bij staat online. Ik zou via de helpdesk dan naar vragen. Maar ik koop mijn dekens eigenlijk altijd of in de winkel (en kan ik dus het etiket lezen) of in online winkels waar het wel erbij staat.

Dan moet ik even in het label kijken. Heb dacht ik de kaartjes die aan de deken zaten van de 200grams versie nog haha. Ik heb de dekens al, maar ben nu wel benieuwd hoe water dicht ze zijn. Niet dat hij er al eens nat onder is geweest, maar is wel fijn om te weten.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:04

Ik koop mijn outdoor jassen en skikleding altijd met een waterkolom van minimaal 10.000 maar ook dan moet je op den duur opnieuw impregneren en bij heel veel regen lekt ook die stof door. Bij paardendekens zal het niet anders zijn. Bij ons op stal staat alles onder horseware of bucas (ook die 24/7 buiten staan) en dat gaat prima maar die dekens worden wel ieder jaar opnieuw geïmpregneerd.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:08

Wij hebben dekens van Bucas en Horseware waar de paarden zonder enig probleem mee in de ergste stortregens staan zonder doorslaan. Maar ook 1 van Harry's Horse die niet doorlekt.
Overigens ook een paar "goedkope" merkloze dekens die het prima doen. Onze paarden staan altijd overdag buiten en 's nachts in een stal met uitloop. Meestal staan ze dan ook nog wel buiten als het regent maar nog geen natte paarden gehad.
Wel met een regendeken van Pagony en van een ander merk ( naam weet ik zo snel niet) die doorsloegen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:12

Ik heb een shires stormsheetha en een rambo beide op bij paarden die altijd buiten staan. Met veel regen doe ik wel de hals er Bij om tegen inregenen. Vooral van de shires ben ik fan omdat die echt een mega staart flap heeft die de billen goed droog houden

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:23

Mijn vorige paard had een Harrys horse regendeken. Die heeft ze 12 jaar lang opgehad. Nog steeds een prima deken. Is nog steeds waterdicht. Helaas past mijn nieuwe paard deze deken niet, maar hij gaat nu als bescherming bij onze arabier over de andere deken ( bescherming tegen het slopen van zijn goede dekens). Verder nu 2de hands dekens van EJ overgenomen; nog steeds waterdicht. QHP, Nika, weatherbeeta, allemaal prima dekens.

Ooit 1x een weatherbeeta gehad die na een paar regenbuien niet meer waterdicht was. Was een foutje in de deken. Konden we weer terug brengen naar de winkel en ruilen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:27

Julia schreef:
Hier tot dusver een serie dekens die echt heel goed waterdicht blijven: Pagony, Weatherbeeta en Rambo. Pagony qua kwaliteit, pasvorm en prijs het meest tevreden over. Nog geen enkele keer nat geweest.
Bucas Smartex wordt hier niet meer gebruikt. Duurste en meest waardeloze deken ooit, wat een miskoop was dat. Na enkele uren weegt de deken 10+ kg en is door en door nat, daarnaast ook geen goede pasvorm en daardoor snel schuurplekken. Opgestuurd en opnieuw laten impregneren maar helaas zo lek als een mandje.

Grappig, ik heb dezelfde ervaringen met zowel Pagony als Bucas.

En dan is Pagony maar ongeveer een kwart van de prijs van Bucas ook nog.

Van mijn Bucas liet de waterdichte lining tussen de voering en het buitengedeelte los.
Dráma.

Met mijn laatste pagony winterdeken heb ik 4 winters gedaan, voordat hij toch echt wat te versleten raakte.
(Full time op)

Ik heb er nu een eigen merk winterdeken van een ruitersportzaak in Nijkerk opliggen. (Ik meen Nijha of zoiets)
Ook oké. Iets minder dan pagony qua pasvorm, voor mijn paard iig. Maar ook prima kosten/kwaliteit verhouding.

Maar voorlopig blijf ik toch wel pagony fan.
Het heeft geen naam, is geen a-merk. Maar is wel gewoon echt prima.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:17

Dat wat de verkoopster zegt heb ik ook eens gehoord toen ik kwam klagen over twee lekke Bucas dekens.

Mijn paard staat nu hele dagen buiten. Van 7 uur tot 17 uit. En we hebben nu ook overdag zo veel regen gehad dat die periode vergelijkbaar is met een nacht.

De mijne staat onder een 1680D deken van Premier Equine. Ze was 100% droog.
Twee andere paarden stonden onder Horseware en waren krap aan droog (klam).

Áls je een echt goede deken zoekt, dan zou ik naar Premier Equine kijken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:21

Amigo al twee keer slechte ervaring mee gehad, al na enkele uren met een nieuwe deken.
Harry's horse en EJ altijd droog.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:34

Gewoon een fleece gevoerde harry's horse deken, na een nacht gieten nog droog.

Onder de amigo winterdeken was het na een nacht gieten toch wel wat doorgelekt en klam

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:17

Deken van de Boerenbond.Al zeker 2 jaar en nog waterdicht.

Debbyvrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:47

Over het algemeen blijven regendekens goed waterdicht tenzij je ze in de wasmachine doet.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:07

Hier in Spanje is het vaak mooi weer, maar ALS het regent dan gaat het echt ontzettend hard en regent het vaak dagen en nachten achtereen.

Ik heb nu een deken van Zaldi, maar 600 den en helemaal niet duur, die het gewoon houdt! Ongeloofliljk. Paard is heerlijk warm en droog.

Oh, ze hebben overigens een schuilstal, die jongens van mij, maar daar staan ze niet veel onder.