Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Elisa2 schreef:Vergeet niet dat ze "succes" heeft gehad de eerste keer waar je er af gevallen bent.
Ik zou gewoon de komende tijd even lekker longeren voor het rijden zodat ze de energie kwijt kan, imo mogen ze aan de longeerlijn prima bokken en gek doen.
Dan als je er op gaat, teugels kort, hoofd omhoog houden..zweep erbij..voorwaarts houden en als ze ook maar een beetje het hoofd tussen de benen wil doen gelijk een tikje geven en voorwaarts houden.

prugelpiet schreef:Het is een PRE en je noemt meerdere keren hoe doodbraaf ze wel niet is: is ze niet een vreselijke binnenvetter die nu haar emmertje vol had?
Mijn Spanjaard zou je op heel veel vlakken ook 'doodbraaf' vinden, ware het niet dat ze het eingelijk wel heel spannend/moeilijk vind maar dit niet duidelijk laat merken.
N4N4 schreef:Ik ga mee met AstridJ .
Als het paard nooit eerder zo geweest is , dan zou ik zeker een lichamelijk iets niet uitsluiten , misschien de veearts eens laten meekijken?

Isabel_k schreef:Mijn Arabier had flinke trauma’s met rijden toen in hem kreeg. Dit wist ik en ik ben hem rustig gaan inrijden. Als hij doodbraaf was ging ik er vaak al niet op omdat hij dan alles binnen aan het opbouwen was. Elke vlieg die voorbij vloog, vogels, mensen en alles wat ik deed sloeg hij op om dan te ontploffen. Hij kan ook nu nog sprinten zoals jij dat beschrijft aan de longe en in de bak. In zijn geval ook om spanning weg te halen.
Als ik zo luister naar je verhaal is dat ook bij jouw merrie gebeurd. Jij wat spanning, zij wat spanning en dan bouwt dat zich toch op. Ik zou haar gaan leren met grondwerk om iets sneller te laten zien wat haar dwarszit. Het echte binnenvetter kan je niet weghalen maar je kan haar wel handvaten bieden om
Beter om te gaan met interne en externe spanning.
Edit; wat Elisa2 oppert zou ik persoonlijk niet proberen bij een paard. Dat lijkt mij geen manier om te werken en zeker niet bij een gevoelig paard zoals een PRE. Ik denk niet dat het succesvol is.
Ja, ook bij andalusiers.Jenara schreef:Avanti schreef:Teveel energie? Had je haar nog gelongeerd voor het rijden?
Nee niet gelongeerd, maar ik kan haar normaal 2 weken rust geven en gewoon opstappen en wegrijden ...
Daarom vind ik het ook zo bizar ... Maar het leek inderdaad wel echt op vééls te veel energie
_Penotti schreef:Ik denk ook niet dat een lichamelijk ziek paard nog lekker uit zijn bol gaat als hij pijn heeft.
Natuurlijk wel als het zadel of de ruiter hem pijn doen. Maar ze vliegt zo te horen ook lekker rond zonder zadel
Ik zou dit nog wel even aan durven kijken zonder dierenarts erbij te halen.
bigone schreef:Lente, puberen, hengstig , er is één zin die opvalt in je verhaal. Je zadel was dusdanig beschadigt dat je een andere moest. Zou toch die rug van je normaal zo brave paard eens goed laten nakijken. En voor diegene die denkt dat ze met pijn niet gek doen ? Juist wel, vooral wanneer het de rug betreft .
bigone schreef:Sommige paarden reageren misschien anders maar wanneer er gereden word en er iets verschuift? waardoor er een pijnscheut door de rug gaat dan ontploffen de meeste paarden. En daardoor word soms de pijn nog heftiger en is de rodeo compleet. Ik geloof zeker in lentekriebels en misschien in combinatie met een tijdelijk onzekere ruiter maar vermoed bij deze wel wat lichamelijks , kan ook nog in combinatie met hengstig worden .
!
!
!!!
...
pittige looplustige trotse pown terug maar die dan iig wel tammer is
Evelienepien schreef:Pre’s worden niet voor niets ferrari’s genoemd![]()
Maw wil je ze paard houden (dus hun eigen karakter; pittig, cool, blij maar vnl zeer trots) hebben ze “het” gewoon soms nodig om helemaal los te gaan en hun eigen ding te doen...
Heb de mijne (is halve notabene) nu 14 jr !!!
En vergeet nooit meer dat ik de fokker in paniek heb gebeld toen ik hem net had (was 3) dat hij soms geen enkele oren had ad longe!
Waarop hij zei; laten uitrazen en als hij wat beter begint te luisteren (na 15 min volle galop, bokken, steigeren ed) dan ga je hem zelf longeren?!
1e x jren heb ik hem dus in winterperiode regelmatig (als ik “spitsheid” tijdens poetsen, zadelen oid merkte) eerst ad longe gegooid voordat ik erop ging.
Toen hij vol in werk stond in winterperiode 1 x p mnd los gelaten in de binnenbak; dat was toen genoeg.
Nu hij minder ( sinds 1,5 jr) in het werk staat, had hij me vorige winter weer mooi tuk!
Owkee vrouw, u staat me op de automatische piloot op te zadelen, we hebben daggie binnen gestaan en het heb gevroren![]()
!!!
Maw grote “wake up call” voor mezelf...
Dus nu toch maar weer 1x p week ad longe want dan heb ik mn ontzettendpittige looplustige trotse pown terug maar die dan iig wel tammer is
![]()
Mi is het dus ook deels karakter (ken meerdere pre’s met dit probleem; zo zijn ze poepmak, je knippert met je ogen en tis kassa (id winter) en zul je voor jezelf en haar hierin een middenweg dienen te vinden!
Suc6!