Paard gaat even "total loss", help?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 08:25

Wat rot voor je. En een kleine onzekerheid kan nu al voldoende zijn om uit de plaat te gaan.
En na een nare val is dat niet zo gek natuurlijk.

Mocht je de mogelijkheid hebben zou ik misschien even een ruiter er op laten rijden die niet onzeker is.
Mocht die mogelijkheid er niet zijn zou ik haar echt eerst los gooien. Laat al haar energie maar kwijt zijn. Beter te moe dan nog te fris de eerste paar keer weer.
En wat ik geleerd heb bij jonge paarden. Beter even 10 minuten flink aan het werk dan 30 minuten met veel stapwerk.
Juist in dat stapwerk kunnen ze dingen gaan verzinnen.
Dus gooi haar los of longeer haar. Dan is ze al los en hoeft ze bij jou onder het zadel niet meer warm te lopen.
Geen enkele keer rechtuit over de hoefslag. Helemaal niet. Want ook dan hebben ze tijd dingen om zich heen te zien.
Maak voltes 15 meter, maak achtjes, verander van hand door een s.
Ze mag niet de ruimte krijgen om te denken, joehaaaa ik kan vaart maken en aan de kletter gaan.
En dat eigenlijk direct in draf, hou haar bij de les, maak overgangen naar stap, maar 3 passen later weer draf. Draaf een halve volte, weer stap. Enz enz enz.
Het gaat er niet om of de figuren netjes zijn. Wel moet ze goed op jou letten. Vooral ook goed voorwaarts gaan op je been.
Beloon haar met je stem of zelfs een aai als ze dat ook doet. Mopper met je stem als ze te traag reageert. Echt continue de aandacht op jou en nergens anders.
10 minuten meer dan voldoende. Stap haar uit aan de hand zodat ze dan ook onder het zadel met uitstappen geen ruimte krijgt dingen te verzinnen.
Gaat dat goed ga je uitbouwen. 3 meter rechtuit. Iets langer stappen. Maar blijf haar bij de les houden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 08:26

Vergeet niet dat ze "succes" heeft gehad de eerste keer waar je er af gevallen bent.

Ik zou gewoon de komende tijd even lekker longeren voor het rijden zodat ze de energie kwijt kan, imo mogen ze aan de longeerlijn prima bokken en gek doen.
Dan als je er op gaat, teugels kort, hoofd omhoog houden..zweep erbij..voorwaarts houden en als ze ook maar een beetje het hoofd tussen de benen wil doen gelijk een tikje geven en voorwaarts houden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 08:35

Ik heb net hetzelfde met mijn 5 jarige PRE, in de gewone omgang superbraaf, zodra ze aan de longe aan het werk moet gaat ze helemaal los. Terwijl ze de zomer en afgelopen jaar gewoon kalm en rustig was.
Maar, ze is sinds de zomer verhuisd, de bodem bij mij is niet zo goed als op de vorige plek (daar hadden we een stabiele paddock waar ze constant in kon en kon losgaan, nu heb ik een verharding, wat zand, en vooral modder en gladde weide.)
En ze is aan het puberen.
Ik zet ze even los voor ik ga werken zodat ze haar ei kwijt kan...

Elisa2 schreef:
Vergeet niet dat ze "succes" heeft gehad de eerste keer waar je er af gevallen bent.

Ik zou gewoon de komende tijd even lekker longeren voor het rijden zodat ze de energie kwijt kan, imo mogen ze aan de longeerlijn prima bokken en gek doen.
Dan als je er op gaat, teugels kort, hoofd omhoog houden..zweep erbij..voorwaarts houden en als ze ook maar een beetje het hoofd tussen de benen wil doen gelijk een tikje geven en voorwaarts houden.

En als je dit doet bij een van mijn drie paarden (die alledrie compleet verschillend zijn), dan verongeluk je je gegarandeerd. Ik zou eerder werken naar vertrouwen en je paard leren dat ze mag aantonen als er spanning is, maar dan op een normale manier zonder je eraf te katapulteren.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 08:42

Mijn Arabier had flinke trauma’s met rijden toen in hem kreeg. Dit wist ik en ik ben hem rustig gaan inrijden. Als hij doodbraaf was ging ik er vaak al niet op omdat hij dan alles binnen aan het opbouwen was. Elke vlieg die voorbij vloog, vogels, mensen en alles wat ik deed sloeg hij op om dan te ontploffen. Hij kan ook nu nog sprinten zoals jij dat beschrijft aan de longe en in de bak. In zijn geval ook om spanning weg te halen.

Als ik zo luister naar je verhaal is dat ook bij jouw merrie gebeurd. Jij wat spanning, zij wat spanning en dan bouwt dat zich toch op. Ik zou haar gaan leren met grondwerk om iets sneller te laten zien wat haar dwarszit. Het echte binnenvetter kan je niet weghalen maar je kan haar wel handvaten bieden om
Beter om te gaan met interne en externe spanning. :)

Edit; wat Elisa2 oppert zou ik persoonlijk niet proberen bij een paard. Dat lijkt mij geen manier om te werken en zeker niet bij een gevoelig paard zoals een PRE. Ik denk niet dat het succesvol is.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:16

prugelpiet schreef:
Het is een PRE en je noemt meerdere keren hoe doodbraaf ze wel niet is: is ze niet een vreselijke binnenvetter die nu haar emmertje vol had?

Mijn Spanjaard zou je op heel veel vlakken ook 'doodbraaf' vinden, ware het niet dat ze het eingelijk wel heel spannend/moeilijk vind maar dit niet duidelijk laat merken.

Dit. Zou dit kunnen bij Nara?
Ik kan me dit zo voorstellen. Mijn Spanjaarden zijn beiden op een andere manier ook binnenvetters op momenten aan wie je de spanning niet zo standaard afleest.
Ik kan me voorstellen dat de val en die hele situatie (schrik van dat andere paard) best wat impact op haar gemaakt kan hebben.

Een beetje grondwerk/voorbereidend werk (en daar kun je prima wat SV / SB bij meepakken bijvoorbeeld) is heel fijn voor het rijden als warming up en om te voelen hoe ze is. Ik zou kijken of je kunt vinden waar de triggers zitten; waar de spanning begint.

Oh, en zeker niet vasthouden of 'aanpakken'. Gewoon los houden, los rijden, die Spanjaarden, forceren doet niks voor je. Kijk of je het voor kunt zijn en daar bespreekbaar kunt maken met haar en in andere banen kunt leiden.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:25

Ik ga mee met AstridJ .

Als het paard nooit eerder zo geweest is , dan zou ik zeker een lichamelijk iets niet uitsluiten , misschien de veearts eens laten meekijken?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:31

N4N4 schreef:
Ik ga mee met AstridJ .

Als het paard nooit eerder zo geweest is , dan zou ik zeker een lichamelijk iets niet uitsluiten , misschien de veearts eens laten meekijken?

Ik denk dat het goedkoper is om eerst eens twee weekjes te longeren voor het rijden :)

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:44

Ze is 5 jaar nu dus.... ik denk dat ze lekker aan het puberen geslagen is, in combi met het succes van de eerste keer wegspringen.... met heel veel geduld door pakken. Niet te veel longeren, daar wordt haar uithoudingsvermogen alleen maar beter van, dus alleen om even de eerste gekkigheid eruit te krijgen en dan gewoon opstappen...de aanhouder wint

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:50

N4N4 schreef:
Ik ga mee met AstridJ .

Dan vrees ik dat alle veeartsen in de lente overwerkt gaan zijn.
Er kan natuurlijk iets mis zijn, maar op het eerste gezicht lijkt het een typisch voorbeeld van lente-kriebels.

_Penotti

Re: Paard gaat even "total loss", help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:58

Ik denk ook niet dat een lichamelijk ziek paard nog lekker uit zijn bol gaat als hij pijn heeft.
Natuurlijk wel als het zadel of de ruiter hem pijn doen. Maar ze vliegt zo te horen ook lekker rond zonder zadel :)
Ik zou dit nog wel even aan durven kijken zonder dierenarts erbij te halen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:04

Isabel_k schreef:
Mijn Arabier had flinke trauma’s met rijden toen in hem kreeg. Dit wist ik en ik ben hem rustig gaan inrijden. Als hij doodbraaf was ging ik er vaak al niet op omdat hij dan alles binnen aan het opbouwen was. Elke vlieg die voorbij vloog, vogels, mensen en alles wat ik deed sloeg hij op om dan te ontploffen. Hij kan ook nu nog sprinten zoals jij dat beschrijft aan de longe en in de bak. In zijn geval ook om spanning weg te halen.

Als ik zo luister naar je verhaal is dat ook bij jouw merrie gebeurd. Jij wat spanning, zij wat spanning en dan bouwt dat zich toch op. Ik zou haar gaan leren met grondwerk om iets sneller te laten zien wat haar dwarszit. Het echte binnenvetter kan je niet weghalen maar je kan haar wel handvaten bieden om
Beter om te gaan met interne en externe spanning. :)

Edit; wat Elisa2 oppert zou ik persoonlijk niet proberen bij een paard. Dat lijkt mij geen manier om te werken en zeker niet bij een gevoelig paard zoals een PRE. Ik denk niet dat het succesvol is.

Grappig dan dat dit bij de meeste ingereden en puberende paarden/ paarden die gecorrigeerd moesten worden wel gewerkt heeft. ;-) Ja, ook bij andalusiers.
Het gaat er om dat je duidelijk bent, je timing goed is en je paard geen gelegenheid krijgt om "af te gaan". Hoe duidelijker je voor het paard bent, hoe sneller het gaat ontspannen want paarden zijn gebaat bij goed leiderschap.

Grondwerk is een mooie aanvulling maar lost het probleem ohz niet op.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:09

Jenara schreef:
Avanti schreef:
Teveel energie? Had je haar nog gelongeerd voor het rijden?

Nee niet gelongeerd, maar ik kan haar normaal 2 weken rust geven en gewoon opstappen en wegrijden ...
Daarom vind ik het ook zo bizar ... Maar het leek inderdaad wel echt op vééls te veel energie

Met dit weer is mijn mega brave paard die ik gerust 2 weken opgehokt zou kunnen hebben en dan weer rijden, zelfs gek. En helemaal omdat je de laatste tijd niet echt iets gedaan had vind ik dit geen raar gedrag.
Tip: eerst flink longeren voordat je erop gaat totdat ze weer wat minder fris is.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:11

Het hoofd er even goed bij houden (hoog) als ze graag bokken helpt wel degelijk ja. De kunst is om ook de ontspanning in de hals op te zoeken als je voelt dat dat kan.
Moet je een beetje handig en vlug voor zijn.

Voorwaarts houden spreekt voor zich toch?

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:29

Heel vervelend!
Echter merk ik dat veel paarden fris zijn en hun energie toch moeilijk kwijt kunnen.

Mijn 4 jarige tinker is deze tijd ook echt een draak... Maar hey, zie het zo!

DE LENTE STAAT VOOR DE DEUR *\o/*

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:09

Klinkt gewoon als voorjaar probleempjes. Mijne zijn ook alle 3 knetter gek de laatste weken. Ook uit het niks helemaal koekoek als ze los lopen en aan de longe zo wegschieten. Met rijden doen ze alleen wel normaal.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:43

_Penotti schreef:
Ik denk ook niet dat een lichamelijk ziek paard nog lekker uit zijn bol gaat als hij pijn heeft.
Natuurlijk wel als het zadel of de ruiter hem pijn doen. Maar ze vliegt zo te horen ook lekker rond zonder zadel :)
Ik zou dit nog wel even aan durven kijken zonder dierenarts erbij te halen.

Juist wel dus als er in de rug iets niet goed zit. Een wervel die niet lekker zit of een beknelling bij bepaalde bewegingen geeft vaak extreem bokgedrag (kissing spines bv ook). Dat bokken kunnen ze dan ook doen zonder zadel als het paard op een volte moet lopen bv, of de achterhand er verder onder moet zetten enz. Maar net wanneer het pijn geeft.

Het kan natuurlijk ook frisheid zijn zoals de meesten hier aangeven. Ik zeg ook niet dat je met elk bokkend paard meteen naar de dierenarts moet gaan. Maar als het bokken echt zo extreem aanhoud en ze dat ook doet nadat de energie eruit is zou ik het laten checken voor de zekerheid. Maar dan wel meteen op de foto. Een dierenarts laten kijken heeft weinig zin, die kunnen er niet inkijken. Een osteopaat ook niet. Aan de buitenkant is dat vaak niet te zien of te voelen.
Laatst bijgewerkt door AstridJ op 10-03-20 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:49

Lente, puberen, hengstig , er is één zin die opvalt in je verhaal. Je zadel was dusdanig beschadigt dat je een andere moest. Zou toch die rug van je normaal zo brave paard eens goed laten nakijken. En voor diegene die denkt dat ze met pijn niet gek doen ? Juist wel, vooral wanneer het de rug betreft .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:53

bigone schreef:
Lente, puberen, hengstig , er is één zin die opvalt in je verhaal. Je zadel was dusdanig beschadigt dat je een andere moest. Zou toch die rug van je normaal zo brave paard eens goed laten nakijken. En voor diegene die denkt dat ze met pijn niet gek doen ? Juist wel, vooral wanneer het de rug betreft .

Mijn paard had wel een lichte blokkade in de rug, maar hij deed juist niet gek. Deed alles iets te braaf. Dus dat zegt ook weer niets. Als je echt zeker wil zijn moet je natuurlijk na laten kijken, maar dekans is groot dat het lente kriebels zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:01

Sommige paarden reageren misschien anders maar wanneer er gereden word en er iets verschuift? waardoor er een pijnscheut door de rug gaat dan ontploffen de meeste paarden. En daardoor word soms de pijn nog heftiger en is de rodeo compleet. Ik geloof zeker in lentekriebels en misschien in combinatie met een tijdelijk onzekere ruiter maar vermoed bij deze wel wat lichamelijks , kan ook nog in combinatie met hengstig worden .

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:38

bigone schreef:
Sommige paarden reageren misschien anders maar wanneer er gereden word en er iets verschuift? waardoor er een pijnscheut door de rug gaat dan ontploffen de meeste paarden. En daardoor word soms de pijn nog heftiger en is de rodeo compleet. Ik geloof zeker in lentekriebels en misschien in combinatie met een tijdelijk onzekere ruiter maar vermoed bij deze wel wat lichamelijks , kan ook nog in combinatie met hengstig worden .

Precies Bigone, mee eens.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 18:41

Echt super bedankt voor de reacties allemaal!!
Heel veel interessante dingen gelezen!
Het feit dat jullie zoveel mogelijke verklaringen kunnen geven, geeft me ergens wel een geruststelling
dat er iets "normaal" achter kan zitten.

Ik denk dat ik het momenteel ook op lentekriebels ga houden en een tekort aan energie kwijt kunnen op een gladdere weide, maar ga het de komende keren / weken wel even goed in de gaten houden.

Even een paar dingen die naar boven kwamen bij vragen en opmerkingen:
Jenara is tot nu toe echt nog geen binnenvetter geweest, ze is juist heel expressief en extravert als dingen haar niet aanstaan, als ze iets lastig vindt of ze is onzeker of bang, laat ze dat enorm merken, niet altijd even handig, maar wel heel erg eerlijk.

Ze heeft inderdaad natuurlijk wel signalen gegeven dat ze fris stond, dat absoluut, daar had ik inderdaad meer aandacht aan moeten geven, want ook dat ben ik niet gewoon van haar. Ga in het vervolg terug longeren voor het rijden, dan weet ik meteen waar ik sta.

Dat van het voer ga ik ook eens goed uitzoeken, ik wil niets of niemand beschuldigen, maar er zijn wel wat onderlinge spanningen momenteel op onze stal, dus ik wil ook niet uitsluiten dat iemand haar stiekem zou bijvoeren. Dat is natuurlijk wel een serieuze aantijging, dus ik wacht eventjes af en ga haar af en toe wat longeren zodat ze haar ei kwijt kan en kijken of dat helpt.

Ze is trouwens ook niet blijven bokken, dat heeft ze gedaan aan de longe met zadel op en daarna ook zonder zadel, maar na een tijdje stopte het bokken en was het alleen nog echt rondcrossen. Ze is er met mij erop ook eerst vandoor geschoten en pas een paar passen later beginnen bokken als ik haar probeerde terug te nemen. Als reactie op haar hoofd omhoog houden kreeg ik dan weer een steiger reactie, dus daar ga ik wel mee opletten bij het rijden en haar dus zeker ook niet te kort omhoog houden met het hoofd.

Specifiek naar @Duhelo, dat klinkt wel een beetje herkenbaar met deze situatie dus, en Jenara wordt binnenkort ook 5, dus het zou zomaar even kunnen een gelijkaardige issue zijn!

Ik ben er ook echt wel van overtuigd dat ze het niet express heeft gedaan, als ik zag hoe ze nadien aan de longe was zonder mij erop, is ze echt superbraaf geweest mét mij erop en gewoon even gek gedaan waardoor ik viel. Ik kon ook zo weer terug opstappen en kreeg haar zelfs weer wat ontspannen als ik dan aan de longe nog even heb gereden.

Ik ga in ieder geval deze week nog eens terug om te longeren en te grondwerken en dan even aankijken hoe ze is, of ze weer zo overvol energie zit of dat het toch iets eenmalig was. Ook zowel met als zonder het nieuwe zadel eens longeren en kijken of daar nu toch een verschil op zit. Afhankelijk daarvan mss toch de zadelpasser nog eens laten komen controleren. Komend weekend, ga ik dan denk ik nog eens proberen er zelf op te gaan, onder begeleiding van mijn lesgeefster, ik ben met dit topic terug wat meer gerust gesteld dat het niet zo compleet bizar is als ik initieel dacht en met wat longeren vooraf ga ik dat wel durven zonder te veel eigen spanning. Moest er dan toch weer iets gebeuren, zou ik daarna wel iemand anders vragen om op te stappen, maar ik voel bij mezelf aan dat ik het, mits betere voorbereiding, wel zelf nog een keer aandurf.

Moest dit probleem blijven de komende keren, ga ik ook medisch verder zoeken of er misschien iets gebeurd is dan de afgelopen weken en ze pijn zou hebben, maar daar ga ik nu ook niet meteen vanuit, dus eerst even de andere opties uitzoeken!

Nogmaals bedankt voor al het meedenken! Is enorm geapprecieerd hier :)

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:22

Ik heb het met een pony wel eens aan de hand gehad. Achteraf bleek er een verkeerde brok geleverd te zijn en kregen ze sportbrok ipv de gewone basisbrok. Dat overigens pas werd toegegeven toen ik heel erg aandrong. Ik wil maar zeggen, het kan dus iets heel erg simpels zijn.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:06

Pre’s worden niet voor niets ferrari’s genoemd :')
Maw wil je ze paard houden (dus hun eigen karakter; pittig, cool, blij maar vnl zeer trots) hebben ze “het” gewoon soms nodig om helemaal los te gaan en hun eigen ding te doen...

Heb de mijne (is halve notabene) nu 14 jr !!!
En vergeet nooit meer dat ik de fokker in paniek heb gebeld toen ik hem net had (was 3) dat hij soms geen enkele oren had ad longe :+ !
Waarop hij zei; laten uitrazen en als hij wat beter begint te luisteren (na 15 min volle galop, bokken, steigeren ed) dan ga je hem zelf longeren?!

1e x jren heb ik hem dus in winterperiode regelmatig (als ik “spitsheid” tijdens poetsen, zadelen oid merkte) eerst ad longe gegooid voordat ik erop ging.

Toen hij vol in werk stond in winterperiode 1 x p mnd los gelaten in de binnenbak; dat was toen genoeg.
Nu hij minder ( sinds 1,5 jr) in het werk staat, had hij me vorige winter weer mooi tuk ~~}> !

Owkee vrouw, u staat me op de automatische piloot op te zadelen, we hebben daggie binnen gestaan en het heb gevroren :brr: }:) !!!
Maw grote “wake up call” voor mezelf |o ...

Dus nu toch maar weer 1x p week ad longe want dan heb ik mn ontzettend =:) pittige looplustige trotse pown terug maar die dan iig wel tammer is :+:

Mi is het dus ook deels karakter (ken meerdere pre’s met dit probleem; zo zijn ze poepmak, je knippert met je ogen en tis kassa (id winter) en zul je voor jezelf en haar hierin een middenweg dienen te vinden!
Suc6!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 18:25

Evelienepien schreef:
Pre’s worden niet voor niets ferrari’s genoemd :')
Maw wil je ze paard houden (dus hun eigen karakter; pittig, cool, blij maar vnl zeer trots) hebben ze “het” gewoon soms nodig om helemaal los te gaan en hun eigen ding te doen...

Heb de mijne (is halve notabene) nu 14 jr !!!
En vergeet nooit meer dat ik de fokker in paniek heb gebeld toen ik hem net had (was 3) dat hij soms geen enkele oren had ad longe :+ !
Waarop hij zei; laten uitrazen en als hij wat beter begint te luisteren (na 15 min volle galop, bokken, steigeren ed) dan ga je hem zelf longeren?!

1e x jren heb ik hem dus in winterperiode regelmatig (als ik “spitsheid” tijdens poetsen, zadelen oid merkte) eerst ad longe gegooid voordat ik erop ging.

Toen hij vol in werk stond in winterperiode 1 x p mnd los gelaten in de binnenbak; dat was toen genoeg.
Nu hij minder ( sinds 1,5 jr) in het werk staat, had hij me vorige winter weer mooi tuk ~~}> !

Owkee vrouw, u staat me op de automatische piloot op te zadelen, we hebben daggie binnen gestaan en het heb gevroren :brr: }:) !!!
Maw grote “wake up call” voor mezelf |o ...

Dus nu toch maar weer 1x p week ad longe want dan heb ik mn ontzettend =:) pittige looplustige trotse pown terug maar die dan iig wel tammer is :+:

Mi is het dus ook deels karakter (ken meerdere pre’s met dit probleem; zo zijn ze poepmak, je knippert met je ogen en tis kassa (id winter) en zul je voor jezelf en haar hierin een middenweg dienen te vinden!
Suc6!

Het is echt wel een hele geruststelling om te horen dat meerdere mensen met PRE's dit herkenbaar vinden!
Bedankt dus om te delen!!

Even een vraag naar alle PRE-eigenaren die hier gereageerd hebben, als jullie dan gelongeerd hebben om die energie te laten afvloeien, zijn ze daarna wel gewoon terug braaf? Of moet je dan ook nog opletten?

Na het hele verhaal en als ik dan nog gelongeerd had, dacht ik eigenlijk van nog even opnieuw op te zadelen en eventjes te rijden, maar aangezien ik ondertussen helemaal alleen was, durfde ik niet echt meer ..
Zit nu met een heel verdeeld gevoel :p Langs de ene kant ben ik wel wat "bang", maar langs de andere kant wil ik zo snel mogelijk terug om dit "op te lossen" (=longeren vooraf)

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:30

Ik heb dus ook een braaf jong paard. Heb ik me ook vies in vergist. Meestal bij spanning ( wij wonen buitenaf en er komt van alles langs) stap ik erop en ga rijden. Tot pas ook een keer. Recht overeind en bokken in stilstand. Ben blijven zitten maar mn sleutelbeen is uit de kom geschoten. Ben er gewoon weer op gestapt de volgende dag en toen weer niks aan de hand, dit heeft ze verder ook nooit meer gedaan. Dit doen ze gewoon soms, al helemaal ( uit je post maak ik op dat ze 5 is?) als ze jong zijn