Slechte bak, pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:18

Wat staat er in het contract betreffende de piste en het gebruik ervan?
Zorgplicht is iets anders. Dat is dat een staleigenaar het moet opmerken en actie ondernemen wanneer een paard met een gebroken been staat of koliekverschijnselen vertoont.
De kwaliteit van een piste valt niet onder zorgplicht. Dat zou dan nog eerder onder wanprestatie vallen, alleen moet dan ergens afgesproken zijn wat de exacte staat van de bak moet zijn en het lijkt me sterk dat dat in een contract neergeschreven staat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:39

Mogelijk staat er ergens iets in een contract, stalregels, advertentie over de bak?
Of de zorg van de bak voor de stalhouder is.
Of is er iets over de bak gemeld toen je daar op stal kwam staan?

Bij ons geeft de staleigenaresse bijv heel duidelijk aan, de bak is voor jullie, prima dat die er is, maar alles wat jullie ermee willen is voor jullie...
Ze verhuurt dus in weze de stalling zonder bak/onderhoud van de bak.
Dan heb je als pensionklant dus ook weinig in te brengen...
Ja, we onderhouden naar kunnen de bak zelf...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Slechte bak, pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:49

Kun je niet met een grote groep pensionklanten een aantal dagen/weken dagelijks een rondje door de bak doen en alle zooi er tussenuit halen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:53

_Penotti schreef:
De eerste vraag die in mij opkomt is, waarom ga je daar als huurders dan staan?
Ik neem aan dat die rommel er niet in is gekomen toen jullie er al huurden?
Je kiest zelf voor een onveilige bak, naderhand daar over klagen lijkt me niet echt rechten geven.
Maar ik ben geen jurist dus heb het misschien ook wel mis.

Ehm....
Niet alle stenen die in een bak liggen, tonen direct op het oog.

Je kijkt dus rond op een stal kijkt naar de bak - en bij regelmatig gebruik blijken er stenen in te liggen.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:13

Vwb de stenen, is het niet de onderste puinlaag die omhoog komt omdat er te weinig zand in ligt of hebben ze goedkoop afvalzand laten komen van onder een wegrenovatie vandaan?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:16

Ik ga met janneke2 mee. Je gaat niet de bak grondig inspecteren als je beslist er te gaan staan.

Stenen vind ik nou niet meteen een ramp.
Maar glas en metaal vind ik wel een stuk erger.
Heeft pensionbaas zelf geen paarden? Vind het wel een vorm van laksheid hoor. Als er een paard glas of stuk metaal in de hoefzool krijgt vind ik dan toch dat stalbaas ervoor mag opdraaien want hij vind dat het blijkbaar niet zoveel kwaad kan.

Als je met meerdere tegelijk gaat klagen, helpt dat dan ook niet?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:19

Ik heb in het verleden vaak genoeg op stallen gestaan waar de faciliteiten niet in orde waren. Mijn advies is dan ook: zoek een andere stal als het niet naar je wens is. Het gaat hoogstwaarschijnlijk niet veranderen en het levert jezelf enkel ergenissen.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:52

Mijn vraag is. Heb jij zin om hier een heel energieslurpend ding van te maken tussen jou en de pensionstalhouder? Of is het makkelijker om inderdaad een andere plek te zoeken waar je je geen zorgen hoeft te maken om dit soort dingen?

Mijn advies is ook een andere plek zoeken waar jij en je paardje blij zijn :)

Ik denk dat het er inderdaad niet beter op wordt als je zoiets gaat aanvechten. Uiteindelijk sta je er dan toch niet meer met plezier door de situatie tussen jou en de pensionstalhouder.

Je kunt het er hooguit proberen vriendelijk erover te hebben met meerder pensionklanten erbij denk ik

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:48

Ik heb vaker op plekken gestaan waar de bak gewoon ruk was. Maar om een voor mij onbekende vage reden lijkt het iedere keer weer zo te zijn dat bij stallen waar de paarden genoeg naar buiten mogen de bak bijzonder slecht is en als er wel een top bak is, de paarden in hun stal staan te rotten.
Het lijkt haast een onmogelijke missie om beide te vinden. Nu heb ik eindelijk een top plek gevonden maar nu moeten ze inkrimpen en gooien er een paar klanten uit.
Waarschijnlijk kies ik dan toch maar weer voor mijn oude stal waar alles goed is behalve de bak (mega stoffig in de zomer, zwembad in de winter en te weinig zand op sommige plekken).

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:54

Mijn advies, maken dat je wegkomt. Ook al zou de pensionhouder aan je eis tegemoet komen dan zal de verhouding tussen jullie dusdanig verstoord zijn dat jij je plezier daar wel kunt vergeten. Als een pensionhouder zelf niet inziet dat de rijbak niet veilig is voor de paarden dan kun je jezelf ook afvragen in hoeverre zijn hart bij het welzijn van de paarden ligt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:19

Janneke2 schreef:
_Penotti schreef:
De eerste vraag die in mij opkomt is, waarom ga je daar als huurders dan staan?
Ik neem aan dat die rommel er niet in is gekomen toen jullie er al huurden?
Je kiest zelf voor een onveilige bak, naderhand daar over klagen lijkt me niet echt rechten geven.
Maar ik ben geen jurist dus heb het misschien ook wel mis.

Ehm....
Niet alle stenen die in een bak liggen, tonen direct op het oog.

Je kijkt dus rond op een stal kijkt naar de bak - en bij regelmatig gebruik blijken er stenen in te liggen.

Misschien heb ik haar tekst dan te letterlijk genomen.
Omdat ze spreekt van stenen, stukken glas, metaal.
Niet over steentjes, stukjes glas en stukjes metaal.
Het kwam mij over als dat het op het oog zeker wel makkelijk zichtbaar zou zijn.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:10

Ben er ook om vertrokken op de vorige stal icm wat andere dingen. Bodem was al niet heel goed maar door slecht onderhoud en een uitgekapte gevel welke glas en steengruis tussen het zand bracht. Hoeken waren zwaar en de lange zijden glad. Toen m'n oudste paard een blessure kreeg zag ik het niet zitten om hem daarop te revalideren... staleigenaar reed altijd op het land dus wij als klanten hadden pech... stal is nu zo goed als leeg...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:23

Afbeelding

... ergens in Nederland, op een manege waar een vriendin staat.
Manege heeft twee of drie sterren van de FNRS en krijgt jaarlijks 'veilig rijden' inspectie.

Zij haalt braaf alle stenen uit de bak - maar ojojoj.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:27

Ik heb ooit ergens gestaan waar de bak gewoon nooit gesleept werd. Dan kun je hoog en laag springen dat het gevaarlijke bulten en putten bevat maar als ze het niet van plan zijn dan doen ze het niet en je krijgt er hooguit ruzie van.
Ik heb plussen en minnen tegen elkaar afgezet en besloten dat ik wel wilde blijven. Ik heb toen standaard iedere dag een kwartier inberekend voor of na het rijden om te harken, iedere keer een stukje.
Op den duur gingen vanzelf andere mensen ook helpen (duurde wel heel lang trouwens).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:29

Wij halen na flinke wind ook elke keer zo’n berg puin eruit... :+
Blijft uit komen, echt bizar...

Ik ben er ook blijven staan, een van de weinige stallen waar ze veel buiten komen, je alles zelf kunt regelen, en sinds kort een goede bak vlak bij...
Dan is het wel te doen...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:34

Ik denk dat je beter kan vertrekken.. geen een eigenaar die daar zin in heeft en je word dan toch weggestuurd ..

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:49

Eigenlijk raar dat we dus op een pensionstal gaan staan om lekker met ons paard bezig te zijn waar rijden toch echt onder valt, en dan heb je een rijbak die prut is. Snappen de stalhouders niet dat dat ook een onderdeel van de stal is? Ik verbaas mij hier enorm over dat dat blijkbaar niet belangrijk is voor zo'n stalhouder en ja het is een kostenpost maar als je klanten wil houden moet je toch wat of zie ik dat nou zo verkeerd. Ik snap de vraag van TS heel goed. Je betaald voor het gehele plaatje dus schone stal(of doe het zelf) goed ruwvoer, veilige omgeving voor paard en mens en een rijbak als die er is. Oké als het in je contract staat van niet is het weer een ander verhaal.
Goede bak is voor mijn paard belangrijk en als ik ergens ga kijken loop ik even door de bak maar je kan moeilijk op je knietjes met je handen door het zand gaan woelen of er geen rare dingen inzitten.
Eigenlijk heb je dus als betalende pensionklant geen poot om op te staan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:02

Veel stalhouders waar ik gestaan heb zijn ex-koeien boeren die nu geld maken met paarden. Die snappen inderdaad het probleem niet en willen het ook niet snappen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:09

Ik sta ook bij ex-koeienboer maar gelukkig een prima bak die 1x per week wordt gesleept en in de zomer als hij te zwaar dreigt te worden nat wordt gemaakt. Scheelt dat zijn vriendin ook een paard heeft denk ik. Maar blijf het een bijzondere situatie vinden

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:39

Ik sta bij een koeienboer waar m'n paarden een paddock hebben en van de winter is er zand bijgegooid zodat het hoger ligt dan het erf en hij wil er eerdaags nog meer zand bij gooien. Rijden doe ik bij de club verderop aan de weg en weidegang hebben ze, indien het weer het toe laat (nu dus al een tijd niet), bij een boer verderop aan de weg.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:00

TS wat je rechten zijn geen idee maar als verder alles oké is stap je ook niet zomaar op en ik denk dat stalhouder dat ook weet. En misschien zijn er niet veel stallen in de buurt met een bak. Stel je paard loopt een verwondingen op kan je dat verhalen op je stalhouder? Misschien eens juridisch loket vragen. En snap dat de verstandhouding met de stalhouder er niet beter op wordt maar als je dit met alle pensionklanten aanpakt?