Maflinger_S schreef:[knip]
Het is gewoon lastig om als buitenrit aanbiedende stal goed in te schatten hoe goed iemand kan rijden en of de aangeboden rit en paard voor die persoon een match zijn. Zo heb ik ooit met 2 collega's die vaak lessen en regelmatig op ranchvakantie gaan een buitenrit gemaakt in Nederland. In die buitenrit zit ook een fijn stukje rengalop en toen bleek dat beide collega's nog nooit in verlichte zit op een paard hadden gezeten. Dat geeft niet, dat is tijdens een stukje stappen wel uit te leggen en te oefenen, maar dat was toch voor ons allen onverwacht. Het was echter op geen moment onveilig, en dat is heel belangrijk tijdens een buitenrit. Dat je je veilig voelt. Als dat zo is, kan je genieten. Zo niet, is het zonde van het geld en de ervaring.
Ik vind het dan wel weer bijzonder dat ik in GB daar eigenlijk nooit last heb. Ik heb overal wel gereden, van Cornwall tot het Lakedistrict en the North York Moors maar nooit rare dingen meegemaakt. En ja, die Britten kunnen ook gas geven. Maar altijd in overleg en met een stukje uitleg wat de bedoeling is.
Op the Dales weleens met zo'n toerist (het paard dus) gereden die liep waar z'n neus naar toe wees. Dat was even opletten op de stukjes openbare weg want een auto of fiets ging in zijn beleving wel aan de kant voor hem......