Financiele regeltjes (bedrijfs)auto, hoe zit het nou?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 07:49

Ik denk dat je heel goed moet opletten dat er twee verschillende regelingen door elkaar benoemd/besproken worden.

Je hebt de regeling dat, indien je een auto met eigen middelen aanschaft geloof ik (maar pin me daar niet op vast), je vervolgens geen bijtelling hoeft te betalen zolang je maar 10% minimaal zakelijk rijdt. Je betaald dan het lage tarief omdat je de auto dus gedeeltelijk zakelijk rijdt, maar geen bijtelling omdat de auto privé gekocht is.

Dan heb je de bijtelling variant. Als je niet wilt kijken naar het aantal kilometers (al dan niet procentueel) en/of de auto is zakelijk aangeschaft, geleased oid dan betaal je bijtelling. Bij een youngtimer gaat dit inderdaad over de dagwaarde.

Maar het feit dat het twee verschillende regelingen zijn verklaard waarom je tegenstrijdige antwoorden hebt ontvangen.

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 08:10

Speedster schreef:
Als mensen het over bijtelling hebben, dan wordt daar in de regel de bijtelling op je inkomen voor privégebruik bedoeld. BTW is een heel ander verhaal. Maar ook dat is wel relevant in het geheel, dat klopt.

En ook die kan je als ondernemer hebben zonder in loondienst te zijn.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 08:11

Marije_1997 schreef:
Privé grijskenteken heeft geen voordelen. Misschien kom je dan zelfs slechter er uit dan dat je geen grijskenteken neemt.

Zeg gewoon niets als je niet weet wat je zegt.

Regelgeving omtrent grijs kenteken staat goed op de site van de belastingdienst. Waarmee Oscar het gras voor mijn voeten heeft weggemaaid. Inclusief die accountant die waarschijnlijk 10/90 omgedraaid heeft +:)+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 08:36

Een auto kan alleen voor de omzetbelasting tot het ondernemimgsvermogen horen en voor de inkomstenbelasting privé zijn.
In dat geval heb je geen bijtelling op de IB, wel de voordelen van een grijs kenteken en omdat je onder de "nieuwe KOR" valt geen gedoe met btw. Wel moet je 10% zakelijk rijden.

Gereden kilometers kun je doorbelasten a 19 cent per kilometer.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:38

Rex_Rolfo schreef:
Marije_1997 schreef:
Privé grijskenteken heeft geen voordelen. Misschien kom je dan zelfs slechter er uit dan dat je geen grijskenteken neemt.

Regelgeving omtrent grijs kenteken staat goed op de site van de belastingdienst. Waarmee Oscar het gras voor mijn voeten heeft weggemaaid. Inclusief die accountant die waarschijnlijk 10/90 omgedraaid heeft +:)+

Amen!

Er wordt hier veel geroepen met termen als dacht ik en geloof ik, maar daar wordt TS niets wijzer van. Alles staat op belastingdienst.nl en als dat te moeilijk is, zorg ervoor dat je een goede accountant hebt die weet waar hij het over heeft en die voor jou de meest gunstige aangifte IB kan verzorgen.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 20:22

Marije_1997 schreef:
Kitty_ schreef:
Ik zou in jou geval gewoon prive een auto met grijs kenteken aanschaffen. Je kunt als je op de site van de RDW kijkt zien of een auto geregistreerd staat als " bedrijfsauto"

Doordat je ondernemer bent val je automatisch in het voordelige wegenbelasting tarief, heb je geen bijtelling en mag je voor zakelijke ritten 19ct de kilometer aftrekken.

Jawel, zelf ervaring mee gehad :-) voordelig wegenbelastingtarief en 19 ct de km mag je aftrekken. Geen bijtelling en reparaties kun je deels aftrekken.

jaji

Re: Financiele regeltjes (bedrijfs)auto, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 21:07

Wat Kitty zegt inderdaad, als je de auto prive koopt heb je wel het voordelige wegenbelasting tarief als het tenminste een grijs kenteken betreft. Want je bent immers ondernemer.

Je kan dan niet de btw over de aanschafprijs aftrekken want je koopt de auto immers prive.

En je hebt geen bijtelling, je kan er gewoon prive mee rijden en de zakelijke kilometers opvoeren voor 19 cent per kilometer.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 09:33

Iedereen die gereageerd heeft: thanks! Ik lees alles ondertussen gewoon door en ik haal overal wat uit. Het is me nu dus ook duidelijker geworden dat er meerdere regeltjes zijn die niet alleen door mij maar ook door andere mensen nog wel eens door elkaar gehaald worden. En dat ik de auto wellicht beter privé aan kan schaffen, maar dan wel een auto op grijs kenteken. Mocht er iemand nog iets nuttigs willen of kunnen toevoegen is dat altijd welkom natuurlijk, maar tot nu toe bedank ik alvast iedereen die heeft gereageerd!

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:39

Marije_1997 schreef:
Kitty_ schreef:
Ik zou in jou geval gewoon prive een auto met grijs kenteken aanschaffen. Je kunt als je op de site van de RDW kijkt zien of een auto geregistreerd staat als " bedrijfsauto"

Doordat je ondernemer bent val je automatisch in het voordelige wegenbelasting tarief, heb je geen bijtelling en mag je voor zakelijke ritten 19ct de kilometer aftrekken.

Wat Kitty schrijft klopt. Dit doen wij nml al jaren. De VW transporters staan op prive en wij krijgen het wegenbelasting tarief van zakelijk. KM moet je bijhouden over je zakelijke ritten en mag je onbelast doorberekenen voor die 19 ct. KM moet je bijhouden om aan te kunnen tonen dat je minimaal 10 % zakelijk gebruik maakt van de auto. Dus prive grijs heeft wel zeker voordelen.

cissy

Re: Financiele regeltjes (bedrijfs)auto, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:31

Dat laatste, wie controlleert dat? Voor de wegenbelasting hoef je geen km registratie bij te houden.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:09

cissy schreef:
Dat laatste, wie controlleert dat? Voor de wegenbelasting hoef je geen km registratie bij te houden.

Niemand, ook dat staat in de brief van de belastingdienst die je krijgt na registratie bedrijfsauto op jou naam en waar een kvk inschrijving aan is gelinkt. Gaan uit van je eerlijkheid. :-)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:27

Kitty_ schreef:
cissy schreef:

Niemand, ook dat staat in de brief van de belastingdienst die je krijgt na registratie bedrijfsauto op jou naam en waar een kvk inschrijving aan is gelinkt. Gaan uit van je eerlijkheid. :-)

Maar als het goed is hou je je zakelijke kilometers al (ongeveer) bij ivm die 0,19 per kilometer die je van de winst mag aftrekken. Dat kunnen ze wel toetsen op plausibiliteit. Ik ken mijn kilometerstand wel globaal en totaal aantal kilometers per jaar in verhouding tot je "gedeclareerde" kilometers geeft wel een verhouding weer. In geval van van twijfel kun je daarmee aannemelijk maken dat minimaal 10% van de totale kilometers zakelijk was.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 08:14

Ik wil graag iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren heel erg bedanken!

We hebben de keuze gemaakt! Gisteren opgehaald, BMW X5 op grijs kenteken, maar prive / particulier aangekocht.

Afbeelding

Afbeelding

NB de trailer zat er niet echt achter op de foto maar een paardenmeid moet natuurlijk ook meteen even checken hoe de combi eruit ziet haha! Vandaar het trailerwiel nog op de grond ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:57

Rex_Rolfo schreef:
Marije_1997 schreef:

Sterker nog: zelfs prive zonder bedrijf heeft grijs kenteken nog steeds (een klein beetje) voordeel!
Je betaald namelijk geen provinciale opcenten! Dat kan toch oplopen tot een slordige 35% ten opzichte van personenauto kenteken.

Voor de private meelezers.......

@TS: mooie auto; veel plezier en veilige km's gewenst.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:39

Mij is geleerd: als je meer prive rijdt dan zakelijk is het slimmer om de auto prive te rijden. Dan heb je geen gedoe met bijtelling (meestal 22% van de cataloguswaarde bij 15 jaar en jonger).
Die bijtelling wordt bij je omzet opgeteld in je boekjaar. Dus als je boven de ong. 22.000 euro winst komt (incl je bijtelling van je zakelijke auto) dan ga je belasting betalen (let wel:dit is inclusief alle aftrekposten inclusief de voorwaarden waar je aan moet voldoen). Je moet dan je zakelijke kilometers bijhouden en als je die doorgeeft aan je accountant (of de belastingdienst) dan mag je die km's x 0,19 cent per kilometer aftrekken van je omzet.

Als je veel zakelijk rijdt, is het gunstiger je auto zakelijk te zetten, want dan mag je alle auto kosten aftrekken van je omzet. Dus stel je omzet zit op 25.000 euro. En je hebt 3000€ auto kosten dan kom je op een winst van 22.000 euro en betaal je (bijna) geen belasting.

Zakelijk kun je soms goedkoper een bedrijfsbus rijden (wegenbelasting is 300€ per kwartaal prive en zakelijk maar 100€ ongeveer).

Het is afwegen. Voor mij was het goedkoper prive te leasen omdat ik dan de bijtelling niet heb en wel de km's kon aftrekken. Dat was gunstiger vorig jaar. Echter met echt een bedrijfswagen zou ik gaan voor de goedkope wegenbelasting.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 00:42

ikke schreef:
Sterker nog: zelfs prive zonder bedrijf heeft grijs kenteken nog steeds (een klein beetje) voordeel!
Je betaald namelijk geen provinciale opcenten! Dat kan toch oplopen tot een slordige 35% ten opzichte van personenauto kenteken.

Dankjewel! Hij rijdt super!

Grijs kenteken zonder bedrijf mag niet toch? Bij mij vroegen ze met overschrijven namelijk ook of ik inderdaad een btw nummer heb

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 06:33

SaraViavia schreef:
Ik wil graag iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren heel erg bedanken!

We hebben de keuze gemaakt! Gisteren opgehaald, BMW X5 op grijs kenteken, maar prive / particulier aangekocht.

[ [url=m/Mm5Wkp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wzEoCW.jpg]Afbeelding[/url] ]

NB de trailer zat er niet echt achter op de foto maar een paardenmeid moet natuurlijk ook meteen even checken hoe de combi eruit ziet haha! Vandaar het trailerwiel nog op de grond ;)

Mooie combi! Veel rijplezier

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 10:22

Kitty_ schreef:
SaraViavia schreef:

[ [url=m/Mm5Wkp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wzEoCW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie combi! Veel rijplezier

Dankjewel Kitty!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:05

SaraViavia schreef:
ikke schreef:

Dankjewel! Hij rijdt super!

Grijs kenteken zonder bedrijf mag niet toch? Bij mij vroegen ze met overschrijven namelijk ook of ik inderdaad een btw nummer heb

Jawel, als particulier kun je gewoon grijs kenteken rijden, maar de regels zijn dan anders.
Jij hebt gemeld dat je de auto bedrijfsmatig rijdt. Dan moet je dat aantonen, bijvoorbeeld met je BTW-nummer.