Paard agressief op de weide - what to do?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:49

Sclimpre schreef:
Ik zou zeker aan de eigenaar van het andere paard vragen om eens samen met jou in de weide te gaan. Jij moet veilig naar je paard kunnen, maar een paard van iemand anders benaderen met een zweep vind ik dan ook weer niet kunnen. Tenzij de eigenaar van dat paard dat ok vindt.
In jouw ogen is het andere paard 'verkeerd' bezig, maar paarden zijn kuddedieren en willen elkaar beschermen. Voor dat paard ben jij niet de baas op de wei, ze ziet jou waarschijnlijk als een indringer die één van haar kuddegenoten bedreigt. Dus doet ze wat ze moet doen, nl proberen jou weg te houden.
De eigenaar van het dominante paard is hier de eerste stap naar succes.

En wat als de eigenaar het af doet met: je moet voorzichtig zijn en ze is waarschijnlijk jaloers? Dan ben je snel uitgekletst en koos ik toch wel voor mijn eigen veiligheid.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 19:13

Het kan zijn zoals het is, maar mijn eigen veiligheid staat ten alle tijde voorop.

Aangevallen worden door het paard van iemand anders, dat toevallig ook op dezelfde weide staat, past niet in dat plaatje.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 03-02-20 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

lavidaloca

Re: Paard agressief op de weide - what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 19:17

Wilde het vanavond oefenen maar de paarden stonden al op hun 'avondpaddock' (gesplitst).

De eigenaar heb ik ook nog kunnen spreken en bij beaamde dat ik een zweep mocht gebruiken.

Ik begrijp trouwens volledig hoe die merrie denkt. Zeker met daarbovenop nog eens dat mijn merrie erg onzeker is. Natuurlijk moet ze die beschermen. Maar niet ten koste van mijn veiligheid. Sorry, maar dan vind ik het niet onnodig om een zweep bij de hand te hebben en die te gebruiken als dat nodig is.
Ik had het moeten zien aankomen want ze heeft al even zitten proberen en dat is gisteren aan een hoogtepunt belandt. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer. Nu is het aan mij om mijn rechtmatige positie op te nemen aka: paarden moeten mijn bubbel respecteren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 19:39

Sclimpre schreef:
Ik zou zeker aan de eigenaar van het andere paard vragen om eens samen met jou in de weide te gaan. Jij moet veilig naar je paard kunnen, maar een paard van iemand anders benaderen met een zweep vind ik dan ook weer niet kunnen. Tenzij de eigenaar van dat paard dat ok vindt.
In jouw ogen is het andere paard 'verkeerd' bezig, maar paarden zijn kuddedieren en willen elkaar beschermen. Voor dat paard ben jij niet de baas op de wei, ze ziet jou waarschijnlijk als een indringer die één van haar kuddegenoten bedreigt. Dus doet ze wat ze moet doen, nl proberen jou weg te houden.
De eigenaar van het dominante paard is hier de eerste stap naar succes.

Dat zou mij eerlijk gezegd een worst wezen hoor.
Ik zou het ook niet appreciëren als iemand bewust mijn paard gaat gaan opjagen/wegjagen in de weide. Maar iemand dat een zweepje meeneemt en een cirkel van 5 m rond zich vrij houdt is imo prima. Paard heeft in de weide ruim genoeg plaats om die persoon te ontwijken zonder dat ze er last van hebben.
Veiligheid eerst.

lavidaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 11:29

Kleine update: vol goede moed ging ik de uitdaging aan gaan maar de staleigenaar (en dus ook eigenaar van het demonisch dier :D :P - mopje mopje) heeft mijn twee paarden met de tinker samen gezet en zijn drie paarden apart.

Ik hoef er dus niet meer mee te dealen. En ik ga het ook niet zoeken. Het is niet mijn paard dus ik heb niks op de andere weide te zoeken waar mijn knollen niet staan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:07

Mooie oplossing!

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 20:22

Opgelost.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 20:58

De merrie geeft aan wat ze ervan vindt als haar vriendin weggehaald wordt. Natuurlijk is jouw veiligheid belangrijk, maar haar gevoelens ook! Je zou er ook ander mee om kunnen gaan en dat paard juist gedag zeggen, wat borstelen, met haar praten. En daarna, als alles heel relaxt is, jouw paard meenemen. Misschien is ze jaloers, misschien weet ze niet zeker of haar vriendin terugkomt. Paarden hebben ook gevoelens, angsten en een voorgeschiedenis.

O, er was al een andere oplossing...