Vraagje over natuurgebieden waar honden niet zijn toegestaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Vraagje over natuurgebieden waar honden niet zijn toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:09

De Kampina en de Oisterwijkse Bossen en Vennen zijn ook gebieden waar ze niet los mogen.
Er wordt ook flink gecontroleerd momenteel.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:25

Ik rij ook buiten bij t bos van Loosdrecht en laatst ook door een hond achterna gezeten. (Niet de eerste keer) en mijn paard is echt hond proof., maar hij en ander paard gingen toch echt vandoor... gelukkig geen val partij. Maar was goed schrikken..

Misschien toch maar meer klagen. Ik hou m’n hart straks vast met m’n Jonge paard.

Het is gwn lastig daar dat ruiterpaden en wandelpaden bijna parallel langs elkaar lopen.

Van mij hoeven de honden niet persee vast maar wel als je paarden ziet komen of naderen.. en onder goed appel staan

Meeste laten gewoon hun hond door banjeren op de ruiterpaden..

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:27

hedwig1 schreef:
Landgoed den Treek - Henschoten! Aanlijnplicht waar zeker op wordt gehandhaafd. Heerlijk rijden daar. je hebt wel een ruiterpenning nodig.

Nadeel van den treek ik vind wel slecht aangeven waar de hond wel of niet los mag lopen.

Ik liep laatst met mijn hond via losloop gebied blijkt naar een aanlijn gebied.. ineens kwam ik een bord tegen met honden mogen hier los. Blijkbaar liep ik ervoor in een aanlijn gebied..

M’n hond hele tijd los gehad (mijne staat onder Apel ) maar als ik had geweten dan had ik haar gewoon aangeleind

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:37

Ik wandel regelmatig (aangelijnd) met mijn hond op Planken Wambuis. Er zijn daar ook ruiterpaden, en volgens mij zijn er ook redelijk wat niet overlappende wandel- en ruiterpaden.

Ik kom 3 van de 4 wandelingen wel een boswachter tegen in zijn auto, en er is daar aanlijnplicht :o Tja, mijn hond is aangelijnd dus er wordt vriendelijk heen en weer gezwaaid.

Maar ik als hondeneigenaar loop er ook regelmatig tegenaan. Gaan we eens in een nieuw gebied wandelen, met aanlijnplicht, dus hondje mooi aan een 5 meter lijn, en dan kom je loslopende honden tegen. Gaat meestal prima, hoewel mijn hondje een beetje hit-and-miss is met andere honden, maar wij krijgen dan commentaar: "Ach, waarom is hij niet los? Wat zielig." Omdat het misschien niet mag? Hij kan lekker snuffelen en stukje rennen aan de 5 meter, en hij gaat regelmatig naar een officieel losloopgebied waar hij kan sjeesen.

Zelfs in de bebouwde kom in het dorp lopen veel honden los. De mijne is ook eens gegrepen door een loslopende zwarte labrador die aan kwam rennen vanaf de andere kant van het veld, terwijl de mijne aan de lijn was. Hond eraf kunnen schoppen en alleen een wondje aan het oor aan overgehouden... En een racistische hond, alle grote zwarte honden blaft ie nu op afstand al naar... Het wordt wel beter met wat positieve begeleiding, maar dit had gewoon voorkomen kunnen worden als mensen zich aan de regels houden...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:38

Kennemerduinen Santpoort Bloemendaal en Amsterdamse Waterleidingduinen Vogelenzang , mogen geen honden in. Te paard dagkaart.

Geen honden, ook niet aangelijnd, al struikel je wel over herten en vossen haha due komen niet naar de paarden

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 17:04

Ik vind het echt heel bizar dat we niet gewoon rekening met elkaar kunnen houden. Genoeg plekken waar honden los mogen, de regel is er niet voor niets.

Ben laatst ook in Loosdrecht bijna van mijn paard gevallen omdat er overal honden waren en ze er allemaal achteraan gingen.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 17:39

Veluwezoom helaas ook geregeld loslopende honden. Recent nog een klachtmail naar Natuurmonumenten gestuurd...

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 17:46

Ik rij ook over de heide en bossen in Loosdrecht en heb echt net een mailtje verstuurd aan Goois Natuurreservaat met dit probleem.
Gisteren hing er ook weer een hond in de staart van mijn paard die nu ook uithaalt terwijl hij voorheen super lief was met honden. De eigenaar stond gewoon vanaf een afstandje te kijken :/
Ik heb ook geregeld mensen gehad die boos werden op mij omdat mijn paard naar hun hond uithaalt (mind you, de hond staat naar mijn paard te blaffen) en probeer ze dan ook rustig te vertellen dat mijn paard reageert op het gedrag van hun hond. Zij zijn ook aansprakelijk als er iets gebeurd met mij/mijn paard, ook als mijn paard hun hond trapt.
Honden mogen hier op de heides loslopen mits ze onder appel staan. Ik vind dat hier helaas niet genoeg op wordt gecheckt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 18:05

Skip weet dat hij met paarden niet mag klooten en ik roep hem ook direct bij me zodra ik een ruiter tegen kom.

Maar een paar weken geleden lag hij toch ineens bijna onder een paard, dat ging nog maar net goed.

Nee, honden mogen hier niet los en dat was Skip wel, maar ruiters zijn verplicht om op het ruiterpad te blijven.

Deze ruiter kwam in galop over het wandelpad de bocht om zeilen.....

In Den Haag in het losloopgebied een keer meegemaakt dat ondanks een boze schreeuw van mijn kant, Skip op dat moment even lak had aan me en achter de paarden aan vloog blaffend.

Dat mag niet! En had hij daarvoor ook nog niet gedaan (nadat ik hem een lesje paard had gegeven, daarvoor vloog hij dus in de staart van de paarden)

Daarna heeft hij het ook nooit meer gedaan.... het zijn en blijven dieren die af en toe onvoorspelbaar zijn en hun eigen plan trekken, hoe goed ze normaal gesproken ook onder appèl staan...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 18:34

Maanlicht schreef:
Genoeg plekken waar honden los mogen, de regel is er niet voor niets.

Serieus?? >;) :n ik denk nou juist dat dat een van de problemen is.
Honden mogen op zeer weinig plekken los, en honden losloopgebieden zijn vaak óf heel klein, óf onveilig. (Naast drukke weg enzo...)

Mvdende: honden moeten ook leren inderdaad en zijn geen robots. Rekening houden moet wel van twee kanten komen.
Ik heb zelf veel in het drukke Amsterdamse bos gereden, en ook wel eens wat meegemaakt, maar acht van de tien eigenaren zijn okee en doen hun best om hun hond zich netjes te laten gedragen. Negen van de tien honden zijn okee en doen niet meer dan een beetje blaffen.
Het gaat imo totaal niet over wel of niet los of wel of geen regels. Het gaat om sociaal vs asociaal gedrag. En van asociaal gedrag hebben we allemaal last. Dit houdt echter meer dan een hond die losloopt.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 18:45

Nikass schreef:
Maanlicht schreef:
Genoeg plekken waar honden los mogen, de regel is er niet voor niets.

Honden mogen op zeer weinig plekken los, en honden losloopgebieden zijn vaak óf heel klein, óf onveilig. (Naast drukke weg enzo...)

Ja, hier wel. Genoeg stukken bos waar geen wild loopt. Zodra je over de wildroosters gaat dient je hond gewoon aangelijnd te zijn. Of hij nou onder appèl staat of niet.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 18:49

SusanH schreef:
Drents Friese Wold ben ik weinig honden tegen gekomen. Wel aan de rustige kant, bij Hoogersmilde. Wellicht dat het bij Appelscha of Wateren anders is.

Ook mijn ervaring.
Daarnaast, meer richting midden Drenthe, rond Grolloo en Schoonloo kom ik geen tot amper honden tegen.
Vanmorgen 2 uur op pad geweest en 1 hond tegengekomen.
Ook amper mensen trouwens :D heerlijk!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 18:57

Maanlicht schreef:
Nikass schreef:

Ja, hier wel. Genoeg stukken bos waar geen wild loopt. Zodra je over de wildroosters gaat dient je hond gewoon aangelijnd te zijn. Of hij nou onder appèl staat of niet.

Dat is hier inderdaad het probleem.

Er zijn hier in de omgeving Bergen op zoom Ossendrecht maar héél weinig plekken waar de hond los mag en dit zijn dan veldjes van 200x200 meter ofzo.

Hier zijn ook geen wildroosters, het wild loopt overal.

Ze ziet hier heel veel honden los lopen en die van mij dus ook.

Wel lijnt echt iedereen zn hond aan zodra ze een andere aangelijnde hond zien. Ik ook.

Al is het soms wel eens irritant dat er net iemand hetzelfde rondje wil gaan lopen met een aangelijnde hond, waardoor Skip niet los kan....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 18:59

Maanlicht schreef:
Nikass schreef:

Oh wat heerlijk! Ja dan is er denk ik weinig reden om in de aanlijngebieden je hond los te laten.

Mvdende dat herken ik inderdaad. Kleine veldjes met groepjes honden, en dat is nou net niet wat ik zoek met mijn honden. Lekker wandelen en niet op een kluitje gaan staan, want dan ontstaan nou juist als eerste de problemen.
Ik laat mijn honden in sommige stukken van het bos los (het mag hier nergens), maar lijn aan zodra er iemand aankomt. Ook mensen zonder hond. Dat kan hier ook, omdat het meestal erg rustig is in het bos.

In een bos als het Amsterdamse bos, waar de ruiterpaden parallel lopen aan de wandelpaden, en waar honden los mogen, kun je onmogelijk je hond constant van het ruiterpad houden.
Overigens "er achteraan gaan" doen honden meestal als er gedraafd of gegaloppeerd wordt, en aangezien je een wandelaar altijd in stap hoort te passeren, gaat er waarschijnlijk van meerdere kanten iets fout...

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:06

Nationaal park Hoge Veluwe, en dan ook specifiek in het park (Veluwe is groot, maar Park Hoge Veluwe is er een deel van). Daar is aanlijnplicht en ik ben er ook echt nog nooit een hond los tegengekomen.

Wel zwijnen en herten, da's ook een puntje voor sommige paarden ;)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:18

Nikass schreef:
Maanlicht schreef:

Oh wat heerlijk! Ja dan is er denk ik weinig reden om in de aanlijngebieden je hond los te laten.

Mvdende dat herken ik inderdaad. Kleine veldjes met groepjes honden, en dat is nou net niet wat ik zoek met mijn honden. Lekker wandelen en niet op een kluitje gaan staan, want dan ontstaan nou juist als eerste de problemen.
Ik laat mijn honden in sommige stukken van het bos los (het mag hier nergens), maar lijn aan zodra er iemand aankomt. Ook mensen zonder hond. Dat kan hier ook, omdat het meestal erg rustig is in het bos.

In een bos als het Amsterdamse bos, waar de ruiterpaden parallel lopen aan de wandelpaden, en waar honden los mogen, kun je onmogelijk je hond constant van het ruiterpad houden.
Overigens "er achteraan gaan" doen honden meestal als er gedraafd of gegaloppeerd wordt, en aangezien je een wandelaar altijd in stap hoort te passeren, gaat er waarschijnlijk van meerdere kanten iets fout...

Klopt!

Als er hier in de omgeving (en natuurlijk het liefst op max 10 minuten wandelen vanaf huis) gewoon een fatsoenlijk gebied zou zijn waar honden lekker los kunnen, zou je mij niet in het aanlijngebied tegenkomen.

Een fatsoenlijke grootte vind ik een gebied met zn 5km omtrek. Zodat je er minimaal 1 uur kunt wandelen zonder steeds dezelfde paden te moeten gebruiken.

Maar dit soort gebieden zijn vrij zeldzaam, zeker ook gelet op het feit dat het dan ook 100% veilig is....

Daar schort het ook nogal eens aan....

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:28

mvdende schreef:
Skip weet dat hij met paarden niet mag klooten en ik roep hem ook direct bij me zodra ik een ruiter tegen kom.

Maar een paar weken geleden lag hij toch ineens bijna onder een paard, dat ging nog maar net goed.

Nee, honden mogen hier niet los en dat was Skip wel, maar ruiters zijn verplicht om op het ruiterpad te blijven.

In Den Haag in het losloopgebied een keer meegemaakt dat ondanks een boze schreeuw van mijn kant, Skip op dat moment even lak had aan me en achter de paarden aan vloog blaffend.

Dat mag niet! En had hij daarvoor ook nog niet gedaan (nadat ik hem een lesje paard had gegeven, daarvoor vloog hij dus in de staart van de paarden)

Daarna heeft hij het ook nooit meer gedaan.... het zijn en blijven dieren die af en toe onvoorspelbaar zijn en hun eigen plan trekken, hoe goed ze normaal gesproken ook onder appèl staan...

Alleen staat Skip dat niet.

Onze honden staan onder appèl, en zullen nóóit het gedrag vertonen wat Skip heeft laten zien.

Voordat een van mijn honden, of de roedel(s) waar we geregeld mee lopen in een paard hangt, ongeoorloofd, moet er héél véél gebeuren. Er loopt één herder mee die dit gedrag wel vertoont, maar die staat dan ook slecht onder appèl als het op dieren aankomt. Konijnen, schapen, paarden, het maakt niet uit en ze jaagt erop.

Als we dus in zo'n gebied lopen mag zij niet los. Want daar ontstaan de horrorverhalen en ongelukken van.

Nogmaals, probeer het gedrag van Skip niet te af te schuiven op het ras of honden in het algemeen. Maar die discussie hebben we al vaker gevoerd. ;)

~~

in het algemeen:

Tijdens het wandelen kom ik best veel paarden tegen, want bij ons achterom is een grote stal met minimaal 50 paarden, en die ruiters rijden ook graag door het veld. Hetzelfde 'rondje veld' als dat ik met mijn loslopende honden doe.

Echter is er ook verschil in ruiters, er zijn ruiters die mij zien en ik hun en dan netjes gaan stappen achter elkaar, maar ook ruiters die gewoon in galop doorkletteren.

In het eerste geval roep ik de honden netjes bij me en zet ze (los) weg aan de kant of in het veld, in het tweede geval stuur ik ze weg en ga ik zelf midden in de weg lopen. Meestal met een hoop gemopper van ruiters kant, maar in de hoop dat ze de volgende keer gewoon netjes remmen.

De meeste ruiters zeggen ook gewoon netjes 'hallo & dankjewel'. Maar een paar voelen zich daar te goed voor waarschijnlijk.. Terwijl met wederzijds respect loslopende honden en ruiters op geen enkel moment een probleem moet zijn. Jammer voor hun kom ik ze nog eens tegen op de ronde, en dan zet ik de honden net íets verder op de weg. :+

Voor de ruiters die hier vaker last van hebben, neem een lange zweep mee en pets die honden een als ze komen. Negen van de tien zal omdraaien... Is dit een diervriendelijke oplossing, ja èn nee. Want waarschijnlijk voorkom je erger dan dat het paard uithaalt, voor de hond is het natuurlijk niet vriendelijk. Als het baasje binnen zweepafstand komt mag die ook een pets krijgen. :+

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:30

Bizar wat ik allemaal lees zeg.
Hier de omgekeerde wereld...mijn pony’s staan in een losloopgebied en loop daar dus ook met mijn pony’s.
Heb er (met de paarden dan)echt nog nooit een vervelende ervaring gehad en mensen zijn gauw geneigd hun honden aan te lijnen voor het geval dat.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:42

Als je op een doordeweekse dag op het Balloërveld en omgeving in Drenthe komt rijden is er dan niks te doen. Vaak wat je tegenkomt zijn fietsers die onderweg zijn van of naar werk. Op zaterdag en zondag is geen aanrader ontzettend druk en vooral veel kinderen die je paard willen aaien. Honden zijn verplicht om aangelijnd te worden vanwege de schaapskudde die er loopt. De schaapsherder heeft wel honden die los lopen maar die komen niet naar je toe en blaffen ook niet. Natuurlijk kom je wel mensen tegen die honden los hebben. Als ik het niet vertrouw vraag ik ze om de honden aan te lijnen. Mijn pony is ooit gebeten in haar neus. Ze is er niet bang voor maar als ze voor haar heen en weer springen wordt ze wast geïrriteerd. En ik wil graag niet op mijn geweten hebben dat ze een hond een keer een schop verkoopt. Eigenlijk heb ik nog nooit was geks gehad daar zo. Wel mensen ( vooral toeristen en ouderen) die de hele dag niks te doen hebben vinden dat je niet op het fietspad mag lopen met je paard omdat ze zogenaamd haast hebben. Ach ja gewoon negeren ze fietsen vaak keihard door omdat ze de confrontatie ook niet aan willen gaan.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:58

KimD schreef:
mvdende schreef:

Alleen staat Skip dat niet.

Onze honden staan onder appèl, en zullen nóóit het gedrag vertonen wat Skip heeft laten zien.

Voordat een van mijn honden, of de roedel(s) waar we geregeld mee lopen in een paard hangt, ongeoorloofd, moet er héél véél gebeuren. Er loopt één herder mee die dit gedrag wel vertoont, maar die staat dan ook slecht onder appèl als het op dieren aankomt. Konijnen, schapen, paarden, het maakt niet uit en ze jaagt erop.

Als we dus in zo'n gebied lopen mag zij niet los. Want daar ontstaan de horrorverhalen en ongelukken van.

Nogmaals, probeer het gedrag van Skip niet te af te schuiven op het ras of honden in het algemeen. Maar die discussie hebben we al vaker gevoerd. ;)

~~

in het algemeen:

Tijdens het wandelen kom ik best veel paarden tegen, want bij ons achterom is een grote stal met minimaal 50 paarden, en die ruiters rijden ook graag door het veld. Hetzelfde 'rondje veld' als dat ik met mijn loslopende honden doe.

Echter is er ook verschil in ruiters, er zijn ruiters die mij zien en ik hun en dan netjes gaan stappen achter elkaar, maar ook ruiters die gewoon in galop doorkletteren.

In het eerste geval roep ik de honden netjes bij me en zet ze (los) weg aan de kant of in het veld, in het tweede geval stuur ik ze weg en ga ik zelf midden in de weg lopen. Meestal met een hoop gemopper van ruiters kant, maar in de hoop dat ze de volgende keer gewoon netjes remmen.

De meeste ruiters zeggen ook gewoon netjes 'hallo & dankjewel'. Maar een paar voelen zich daar te goed voor waarschijnlijk.. Terwijl met wederzijds respect loslopende honden en ruiters op geen enkel moment een probleem moet zijn. Jammer voor hun kom ik ze nog eens tegen op de ronde, en dan zet ik de honden net íets verder op de weg. :+

Voor de ruiters die hier vaker last van hebben, neem een lange zweep mee en pets die honden een als ze komen. Negen van de tien zal omdraaien... Is dit een diervriendelijke oplossing, ja èn nee. Want waarschijnlijk voorkom je erger dan dat het paard uithaalt, voor de hond is het natuurlijk niet vriendelijk. Als het baasje binnen zweepafstand komt mag die ook een pets krijgen. :+

Gaat het lekker met mij en Skip afkraken?

Wat betreft paarden staat Skip wél goed onder appèl want ik weet hoe stront vervelend het is om een hond in de staart van je pony te hebben hangen.

Ik heb 6 jaar een pony gehad die absoluut niet gediend was van honden en dan het liefst met 180kmh richting huis denderde, dat heeft regelmatig tot noodstops tegen een boom geleid.

Ik ben vanaf dag één heel streng op Skip dat paarden met rust gelaten moeten worden.

Waar ik liep waren er 2 grote maneges die in het losloopgebied stonden, heel veel paarden dus op een héél klein gebiedje.

Het is toen één keer voorgekomen dat ik via een andere ingang het bos in kwam, Skip los liet en een tel later er 2 paarden dravend ons inhaalde...

Daar ging Skip dus even achteraan. Gelukkig met een boze schreeuw kwam hij wel weer terug.

Maar die ruiters waren niet heel slim om te gaan draven ipv ons stappend in te halen. (Nou was dat trouwens wel een van de weinige galop stukken, dus draven was al "langzaam" maar goed, eigenlijk hadden ze moeten gaan stappen)

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:07

Wij rijden echt wel veel buiten maar eigenlijk heb ik er weinig hinder van.

Op de Veluwe zoom, Kootwijk en Ermelo volgens mij heb ik nog nooit een hond achter mij aangehad, wel probeer ik de drukke tijdstippen te vermijden in het bos.

Verder woon ik aan recreatie gebied Bussloo en daar geld in de winter dat het ook een losloop gebied is voor honden, maar daar ook geen last. Mss komt het omdat ik zelf dan ook onze hond mee neem, maar mensen lijnen vaak hun hond al aan als ze een paard zien aankomen, komt er wel een hond aangerend dan stop ik evn totdat de eigenaar de hond heeft aangeleind.

Denk dat we ook een beetje rekening met elkaar moeten houden, hoe goed een hond ook onder apel staat, zo.n zwaaiende staart en rennende benen maakt het natuurlijk wel interessant voor een hond

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:37

Alles valt of staat met het gedrag van de baas... En zoals gezegd rekening houden komt van twee kanten.

Heb eens met een groepje kinderen van de manege gereden. In het bos kwamen we een man tegen met een hond. De hond ging blaffend om de paarden heen dansen. De man riep de hond en probeerde hem te vangen. Het lukte niet en hij liep rood aan omdat wij de hele tijd rustig stonden te wachten. Die man schaamde zich rot en natuurlijk luistert die hond op dat moment niet. :wave:
Ik had al snel door dat de hond gewoon onzeker was. Dus ik zei tegen de man "loopt u maar gewoon van ons weg terwijl u uw hond roept, dan zal hij vast wel komen". De man bedankte opgelucht, liep weg en de hond volgde al snel.

Ik had natuurlijk boos kunnen worden dat de man zijn hond niet onder controle had, maar dan was de situatie alleen maar vervelend geworden.

Maar ik ken ook een hondenbezitter met een Rottweiler die in paarden staarten hapt en erin gaat hangen. De eigenaar doet niks. En als de ruiter lichtelijk geïrriteerd vraagt of de eigenaar zijn hond terug wil roepen, zegt de man "hoezo? Hij doet toch niks? Je moet gewoon leren rijden..." Kijk, dat is gevaarlijk gedrag van de hond en asociaal gedrag van de baas. -:(-
Andere hondeneigenaren in het bos hebben overigens een hekel aan deze asociale man, ontwijken hem zoveel mogelijk en steunen de ruiter in zo'n geval.

Ik ken ook ruiters die al van grote afstand gaan roepen en schelden bij het zien van een loslopende hond. Terwijl de hond geen enkele aandacht aan de paarden besteedt. :roll:
Hoe vaak komt er niet de opmerking "ja maar dan hou ik mijn paard niet" Ruiters vinden vaak dat mensen hun honden te allen tijde onder controle moeten hebben, maar vragen wel begrip voor het feit dat zij hun paard niet weten te controleren.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:59

Nikass schreef:
Alles valt of staat met het gedrag van de baas... En zoals gezegd rekening houden komt van twee kanten.

Heb eens met een groepje kinderen van de manege gereden. In het bos kwamen we een man tegen met een hond. De hond ging blaffend om de paarden heen dansen. De man riep de hond en probeerde hem te vangen. Het lukte niet en hij liep rood aan omdat wij de hele tijd rustig stonden te wachten. Die man schaamde zich rot en natuurlijk luistert die hond op dat moment niet. :wave:
Ik had al snel door dat de hond gewoon onzeker was. Dus ik zei tegen de man "loopt u maar gewoon van ons weg terwijl u uw hond roept, dan zal hij vast wel komen". De man bedankte opgelucht, liep weg en de hond volgde al snel.

Ik had natuurlijk boos kunnen worden dat de man zijn hond niet onder controle had, maar dan was de situatie alleen maar vervelend geworden.

Maar ik ken ook een hondenbezitter met een Rottweiler die in paarden staarten hapt en erin gaat hangen. De eigenaar doet niks. En als de ruiter lichtelijk geïrriteerd vraagt of de eigenaar zijn hond terug wil roepen, zegt de man "hoezo? Hij doet toch niks? Je moet gewoon leren rijden..." Kijk, dat is gevaarlijk gedrag van de hond en asociaal gedrag van de baas. -:(-
Andere hondeneigenaren in het bos hebben overigens een hekel aan deze asociale man, ontwijken hem zoveel mogelijk en steunen de ruiter in zo'n geval.

Ik ken ook ruiters die al van grote afstand gaan roepen en schelden bij het zien van een loslopende hond. Terwijl de hond geen enkele aandacht aan de paarden besteedt. :roll:
Hoe vaak komt er niet de opmerking "ja maar dan hou ik mijn paard niet" Ruiters vinden vaak dat mensen hun honden te allen tijde onder controle moeten hebben, maar vragen wel begrip voor het feit dat zij hun paard niet weten te controleren.

Mooi opgelost van het eerste stuk, en het laatste stuk goed verwoord, kan ik me alleen maar bij aansluiten. Zowel honden als paarden zijn gewoon dieren, geen robots.
Een hond kan nog zo onder appèl staan, er zijn altijd onverwachte situaties. En voor mensen die 100% appèl verwachten, niet iedereen heeft de tijd en resources om dit toe te passen, en sommige honden zullen zich er ook minder voor lenen. Niet om laksheid goed te praten, dat zeker niet, maar een beetje begrip van alle kanten kan geen kwaad.
Ik heb zelf paardgereden, nu al tijden niet gedaan, dus ik weet hoe het als ruiter kan zijn en probeer me daar ook zo goed mogelijk op aan te passen om het voor de paarden zo gemakkelijk mogelijk te maken (zoals stapvoets passeren met de auto en pas na een tiental meters weer rustig te gaan versnellen).

Mijn hond is wat onzeker en zal nooit zomaar naar een vreemde toelopen, het liefst eigenlijk met een bocht eromheen. Hij weet ook dat met tegenliggende wandelaars en fietsers hij of netjes aan de kant moet lopen of naast mij moet lopen. En dit is altijd goed gegaan. Nooit heeft hij voor de voeten van fietsers, hardlopers of wandelaars gelopen.
Maar laatst liepen we door een losloopgebied en kwamen er twee vrouwen op ons af lopen. Hondje ging al netjes rechts op het pad lopen, beetje tegen bomen snuffelen en liep zoals normaal door. Tot hij dichterbij kwam en voor ik iets kon zeggen tegen een van de vrouwen sprong. De vrouw met de spierwitte jas... Toen zag ik dat die vrouw behoorlijk op mijn moeder leek, zowel qua uiterlijk als uitstraling (maar mijn moeder heeft niet zo'n jas en woont best ver uit de buurt dus ik had het niet door). Hij kwam ook direct weer bij me terug toen ik hem riep. Me hartstikke verontschuldigd voor mijn hond en aangeboden de jas schoon te laten maken, maar ik kreeg alleen een boze blik, een "Hmmpf" en ze liep door...
Het kan in een ogenblik gebeuren. Een ongeluk zit altijd in een klein hoekje.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:06

Jammer dat je dan zo'n reactie krijgt -O-

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:28

Organa schreef:
Ik rij ook over de heide en bossen in Loosdrecht en heb echt net een mailtje verstuurd aan Goois Natuurreservaat met dit probleem.
Gisteren hing er ook weer een hond in de staart van mijn paard die nu ook uithaalt terwijl hij voorheen super lief was met honden. De eigenaar stond gewoon vanaf een afstandje te kijken :/
Ik heb ook geregeld mensen gehad die boos werden op mij omdat mijn paard naar hun hond uithaalt (mind you, de hond staat naar mijn paard te blaffen) en probeer ze dan ook rustig te vertellen dat mijn paard reageert op het gedrag van hun hond. Zij zijn ook aansprakelijk als er iets gebeurd met mij/mijn paard, ook als mijn paard hun hond trapt.
Honden mogen hier op de heides loslopen mits ze onder appel staan. Ik vind dat hier helaas niet genoeg op wordt gecheckt.

Ik rij daar ook.

Je voorkomt gewoon niet dat een hond wel eens iets doet. Daar kun je niet op controleren. Het is een levend dier, net zoals een paard.... en kans opeens druk gaan lopen stuiteren wanneer je het niet verwachten.
Ik rij daar dus vooral op rustige momenten, of let gewoon goed op... kijk vooruit wat ik zoal zie aankomen.

Over het algemeen ga ik echter naar het bos, daar kom je niet veel tegen. M.a.w.: er is genoeg ruimte en gelegenheid voor de ruiters om rustige/ veilige plekken te zoeken.
Dat de honden daar los mogen op de hei is voor die dieren ook een uitkomst.

Elkaar maar een beetje de ruimte gunnen.