Paard gekocht maar geen eigentumsurkunde. Wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard gekocht maar geen eigentumsurkunde. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 00:21

Ik vertrouw hierin prima op het juridisch advies wat ik destijds ingewonnen heb :) en als je wat googled vind je genoeg vergelijkbare juridische adviezen hierover.

Ik vraag mij gewoon oprecht af wat je denkt dat er gebeuren kan? Als TS naar het stamboek zou gaan om een duplicaat en die zomaar zou krijgen zou dan ook heel gek zijn. Dat kan iedereen wel doen. Ook daarvoor zal je dan andere bewijzen nodig zijn.

Als TS zou ik dus ook de oude eigenaar vragen of die het papier nog heeft en indien niet kan je een belletje naar het stamboek doen wat handig is.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 00:27

Verkoper blijkt de eigenaar niet te zijn en de eigenaar eist het paard op?
Er blijkt een beslag op het paard te zitten en beslaglegger eist paard op?
Bij eventuele verkoop kan het paard niet overgeschreven worden, dus moeilijk verkoopbaar?
Ik noem even wat zijstraten...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 00:31

Tessebes schreef:
Volgens mij is dit jouw eigen interpretatie van de wet. Bijvoorbeeld je koopt een auto zonder overschrijving, maar wel met koopcontract en dan vindt de wet dat ook goed?! Lijkt me niet...

Motorvoertuigen en oa huizen worden verkocht met eigendomsovername bewijs.
Die moeten ook op naam van de koper/eigenaar staan.
In de wet is opgenomen dat motorvoertuigen (en oa huizen en caravans/aanhangwagens/trailer met eigen kenteken) verplicht op naam van de eigenaar moet staan.
De verkoper moet daarvoor toestemming verlenen door bv bij een voertuig de meldcode te verstrekken.

Een dier mag verkocht worden zonder dat hij overgeschreven moet worden.
Bij paarden moet er een paspoort zitten, maar nergens staat dat deze op naam moet staan.
Dieren (met chip) hebben een paspoort en evt stamboekpapier maar dit is wettelijk gezien geen eigendomsbewijs.
Geen enkel dier (op 1 kat na) van mij staat op mijn naam.
En toch ben ik de rechtmatige eigenaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 00:35

Tessebes schreef:
Verkoper blijkt de eigenaar niet te zijn en de eigenaar eist het paard op?
Er blijkt een beslag op het paard te zitten en beslaglegger eist paard op?
Bij eventuele verkoop kan het paard niet overgeschreven worden, dus moeilijk verkoopbaar?
Ik noem even wat zijstraten...

95% van de paarden staat niet op naam van de betreffende eigenaar.
Ik kan prima als ik wil mijn paarden overschrijven op mijn naam, maar dat kost een boel geld en heeft absoluut geen meerwaarde (voor mij en de meeste eigenaren).
Je kan gewoon het paard vervoeren/verkopen en wedstrijden mee rijden, in laten slapen en laten slachten, zolang er maar een paspoort bij zit.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 08:27

Tessebes schreef:
Volgens mij is dit jouw eigen interpretatie van de wet. Bijvoorbeeld je koopt een auto zonder overschrijving, maar wel met koopcontract en dan vindt de wet dat ook goed?! Lijkt me niet...

Niet een eigen uitleg, maar is een correcte uitleg van de wet voor roerende goederen.
Het is niet anders, maar zonder juiste koop overeenkomst sta je bijzonder zwak als "eigenaar".

Wel overigens een situatie meegemaakt dat een bankoverschrijving met daarin duidelijk alle gegevens van paard vermeld reden was om af te zien van een eigendomsclaim.
Maar of dat voor een rechter in een vervolg zaak ook werkt weet ik niet.
Met het gangbare handjeklap, contant betalen en meenemen zonder getuigen ben je dus geen eigenaar.

Probleem is dat het allemaal wel mag, er is feitelijk weinig geregeld wettelijk in de dierenhandel hierover.

En auto o.i.d. moet je niet gaan vergelijken met dieren handel, zijn ook meer pk's :)

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 09:11

Als je het papier niet krijgt van degene bij wie je het paard hebt gekocht kun je een nieuwe Eigentumsurkunde aanvragen bij het stamboek. Ik weet niet of je dan lid moet zijn. Netjes zou het zijn als de oude eigenaar dat doet want er zijn natuurlijk kosten aan verbonden. Als de verkoper het niet doet, moet je zelf bij de notaris een verklaring laten opmaken dat je het papier niet hebt ontvangen bij de aankoop en dat je een nieuw papier aan wilt aanvragen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 09:32

Eifelopfok schreef:
Als je het papier niet krijgt van degene bij wie je het paard hebt gekocht kun je een nieuwe Eigentumsurkunde aanvragen bij het stamboek. Ik weet niet of je dan lid moet mpzijn. Netjes zou het zijn als de oude eigenaar dat doet want er zijn natuurlijk kosten aan verbonden. Als de verkoper het niet doet, moet je zelf bij de notaris een verklaring laten opmaken dat je het papier niet hebt ontvangen bij de aankoop en dat je een nieuw papier aan wilt aanvragen.

Ligt eraan als koop gedaan is zonder deze papieren was koper op hoogte en is de verkoper niks kwalijk te nemen.

MutsAapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:40

Heb je al contact gehad met de verkoper en/of het stamboek?

Edit: Na het schrijven van mijn post ben ik even aan het Googlen gegaan;
In het koopcontract zou aangegeven moeten worden onder welke wet jullie handelen. Staat dat er niet in, heb ik begrepen dat het dan valt onder de wet van het land waarin de koop heeft plaatsgevonden. Ik denk dus als jullie hebben vastgelegd onder Nederlandse wetten te handelen, hoeft de Eigentumsurkunde niet erbij en zal ook niet meer geldig zijn. Hebben jullie echter vastgelegd volgens Duitse wetten te handelen, hoor je het erbij te hebben gekregen en zou het nog geldig kunnen zijn. Maar of daarmee alles gezegd is en volledig juist is, weet ik niet zeker.

Eén van de bronnen(ben de rest alweer kwijt, excuses):
https://www.bierensgroup.com/nl/article ... lsverkeer/

--

Nederland kent zelf geen officiële eigendomsbewijzen voor paarden. Het kan toch verrekte handig zijn iets dergelijks op papier te hebben. Ookal kan het niet als hard bewijs worden gebruikt, het wordt wel als aanwijzing geteld en hoe meer aanwijzingen je hebt in jouw voordeel, hoe sterker je staat. Vooral aangezien er wél een eigendomsbewijs van dit paard bestaat.
Weliswaar een Duits eigendomsbewijs, maar dat wordt toch zeker niet opeens compleet ongeldig?
Dat zou namelijk betekenen dat zodra jij met je paard de grens over gaat, om welke reden dan ook, het opeens niet meer jouw paard is? 8)7
En het zou toch ook van de zotte zijn als je in land A aan het stelen kan gaan, het meeneemt naar land B en dan is er niets aan de hand?

In Nederland geldt inderdaad de Nederlandse wet en Duitsland heeft ook weer zijn eigen wetten.
Maar als een Duitser, wonende in Duitsland bij de Duitse politie aangifte doet van een gestolen Duits paard uit een Duitse stal waarvan diegene de Duitse Eigentumsurkunde bezit en het paard wordt dan d.m.v zijn Duitse chip geïdentificeerd in Nederland... Eerlijk, geen idee hoe dat zou gaan. Nu ben ik spaak gelopen in mijn eigen gedachte en weet niet meer waar ik precies heenging met m'n verhaal... Oeps. :') Nou ja, in ieder geval, ik denk niet dat ze zoiets zomaar zouden laten gaan en het zeker een staartje zou krijgen. Nederland en Duitsland zijn goed samenwerkende buren en beiden EU'ers.

Is er een rechtsgeldig koopcontract? Kan je wel een duplicaat krijgen als er geen koopcontract is?
Ik hoop eigenlijk van niet, dan gaat het eigendomsbewijs namelijk zijn doel totaal voorbij.

Ik zou het niet zo licht opvatten als sommige anderen hier. Er is namelijk weldegelijk een eigendomsbewijs van het paard maar niet bij de eigenaar. Duitsers zijn ook absoluut niet zo rechtzaakschuw als Nederlanders en kennen de weg daarin dan ook beter.

Esmeehappy25 schreef:
(...) Maar nadat we thuis aangekomen waren kwam ik er achter alleen het paspoort in handen te hebben, vorige eigenaresse zei dat alles er goed in zat en dom van mij verder niet naar gekeken (...)

Misschien zat het er wel in, maar is het ertussenuit gevallen? Ik weet natuurlijk niet of je het op de seconde van ontvangen in je tas hebt gestoken of er nog mee in de hand hebt rondgelopen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:57

Het paard zal ook hier in Nederland geregistreerd moeten worden. Op de site van het RVO kan je het chipnummer checken en ook bij welke paspoortuitgevende instantie je moet zijn. Daar zou je dan ook gelijk kunnen checken wat de waarde is van het eigendomsbewijs. Bijvoorbeeld Lusitano en PRE kun je absoluut niet zonder eigendomsbewijs/overschrijvingsformulier importeren of op naam laten zetten. Wellicht is het bij dit paard eenvoudiger.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:40

Esmeehappy25 schreef:
LoveBodin schreef:
Naar mijn weten heb je in duits eigendomsoorkondes, onafhankelijk van afstamming.
Tenminste, mijn duitser heeft geen afstamming, maar wel een eigendomspapier. Dat moet je bvb ook apart van het paspoort bewaren en hoor je mee te krijgen met het paard, want het is bewijs van eigendom in Duitsland. Heel raar dus dat je het niet mee hebt gekregen.
Paspoort op naam zetten is iets anders, stamboekpapier neem ik aan ook, dat heeft die van mij niet.

Ja precies! Vandaar dat ik nu ook heel graag dat eigendomspapier in handen krijg want ik wil niet denken aan de gevolgen die het wellicht kunnen geven. Weet je toevallig hoe dat werkt met overschrijven op naam? Dus paspoort en eigentumsurkunde?

Ik weet niet waar je hem gekocht had, in Duitsland of Nederland. Ik heb hem in Duitsland gekocht en zelf geïmporteerd. Aangezien overschrijven niet verplicht is, heb ik dat niet gedaan. Ik heb hem geregistreerdvia, ik dacht, NRPS. OF KNHS. Eén van beiden.

Ik kwam trouwens dit nog tegen:
Citaat:
In der Praxis kommt es regelmäßig vor, dass ein Pferd an einen neuen Eigentümer verkauft wird. Der Verkäufer hat jedoch unter Umständen immer noch die Eigentumsurkunde. Kann der Käufer jedoch aufgrund des gültigen Kaufvertrages nachweisen, dass er nun rechtmäßiger Eigentümer des Pferdes ist, muss ihm die Eigentumsurkunde übergeben werden.

Oftewel: ook in Dld is het niet verplicht dat ding te hebben, maar het wordt wel aangeraden.

Esmeehappy25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 22:58

MutsAapje schreef:
Heb je al contact gehad met de verkoper en/of het stamboek?

Edit: Na het schrijven van mijn post ben ik even aan het Googlen gegaan;
In het koopcontract zou aangegeven moeten worden onder welke wet jullie handelen. Staat dat er niet in, heb ik begrepen dat het dan valt onder de wet van het land waarin de koop heeft plaatsgevonden. Ik denk dus als jullie hebben vastgelegd onder Nederlandse wetten te handelen, hoeft de Eigentumsurkunde niet erbij en zal ook niet meer geldig zijn. Hebben jullie echter vastgelegd volgens Duitse wetten te handelen, hoor je het erbij te hebben gekregen en zou het nog geldig kunnen zijn. Maar of daarmee alles gezegd is en volledig juist is, weet ik niet zeker.

Eén van de bronnen(ben de rest alweer kwijt, excuses):
https://www.bierensgroup.com/nl/article ... lsverkeer/

--

Nederland kent zelf geen officiële eigendomsbewijzen voor paarden. Het kan toch verrekte handig zijn iets dergelijks op papier te hebben. Ookal kan het niet als hard bewijs worden gebruikt, het wordt wel als aanwijzing geteld en hoe meer aanwijzingen je hebt in jouw voordeel, hoe sterker je staat. Vooral aangezien er wél een eigendomsbewijs van dit paard bestaat.
Weliswaar een Duits eigendomsbewijs, maar dat wordt toch zeker niet opeens compleet ongeldig?
Dat zou namelijk betekenen dat zodra jij met je paard de grens over gaat, om welke reden dan ook, het opeens niet meer jouw paard is? 8)7
En het zou toch ook van de zotte zijn als je in land A aan het stelen kan gaan, het meeneemt naar land B en dan is er niets aan de hand?

In Nederland geldt inderdaad de Nederlandse wet en Duitsland heeft ook weer zijn eigen wetten.
Maar als een Duitser, wonende in Duitsland bij de Duitse politie aangifte doet van een gestolen Duits paard uit een Duitse stal waarvan diegene de Duitse Eigentumsurkunde bezit en het paard wordt dan d.m.v zijn Duitse chip geïdentificeerd in Nederland... Eerlijk, geen idee hoe dat zou gaan. Nu ben ik spaak gelopen in mijn eigen gedachte en weet niet meer waar ik precies heenging met m'n verhaal... Oeps. :') Nou ja, in ieder geval, ik denk niet dat ze zoiets zomaar zouden laten gaan en het zeker een staartje zou krijgen. Nederland en Duitsland zijn goed samenwerkende buren en beiden EU'ers.

Is er een rechtsgeldig koopcontract? Kan je wel een duplicaat krijgen als er geen koopcontract is?
Ik hoop eigenlijk van niet, dan gaat het eigendomsbewijs namelijk zijn doel totaal voorbij.

Ik zou het niet zo licht opvatten als sommige anderen hier. Er is namelijk weldegelijk een eigendomsbewijs van het paard maar niet bij de eigenaar. Duitsers zijn ook absoluut niet zo rechtzaakschuw als Nederlanders en kennen de weg daarin dan ook beter.

Esmeehappy25 schreef:
(...) Maar nadat we thuis aangekomen waren kwam ik er achter alleen het paspoort in handen te hebben, vorige eigenaresse zei dat alles er goed in zat en dom van mij verder niet naar gekeken (...)

Misschien zat het er wel in, maar is het ertussenuit gevallen? Ik weet natuurlijk niet of je het op de seconde van ontvangen in je tas hebt gestoken of er nog mee in de hand hebt rondgelopen.

Super bedankt voor je reactie, hier heb ik veel aan! Ik heb contact met de vorige eigenaar, en zijn we mee aan het zoeken. Het paard heb ik in Nederland gekocht, ze komt oorspronkelijk uit Duitsland en op de Equidenpass staat de fokker ook nog als eigenaar geregistreerd en wil ik dit heel graag veranderd hebben. Hopelijk heeft zij die akte liggen en kunnen we daarmee alles de wereld uit helpen.
Het liefst bel ik na 3 januari het stamboek en laat ik alles gelijk regelen. Zou je mij anders een PB willen doen als jij verder iets aan info weet?