Subaru Forester 92 kW / 125 PK geschikt als trekauto

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

agee

Re: Subaru Forester 92 kW / 125 PK geschikt als trekauto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 10:16

Ik heb er jaren een gehad. Hele fijne auto. Niet zuinig, maar wel een heel erg fijne auto. Rijdt fantastisch. Laat je nooit staan. Ook niet op slecht terrein.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 10:32

SophievdV schreef:
Ik zou een Ford overslaan als trekauto.

Ben heel benieuwd waarom?
Ik ben gek op mijn Mondeo wagon uit 2006.

Rij nu diesel en wacht even de wegenbelasting verhoging af.. anders ga ik (weer) voor een benzine.
Ik heb heb TDCI en het is een super fijne trekauto.
Gekocht voor <1000E, had alleen een x nieuwe banden en een einddemper nodig.
Nu voor de 2de x door de keuring voor 75E.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 11:06

Wij hebben een Forester, zwaarder model dat 1800 kilo mag trekken, ook automaat. Ideale trailerauto. Deze heeft inmiddels ruim 3 ton maar op de beurten na (doen wij zelf) weinig onderhoud. Voor 1 paard kun je ook een Impreza Plus overwegen, is iets zuiniger en goedkoper in wegenbelasting. Hebben wij hiervoor jaren gehad, ook probleemloos, maar heb ik verkocht aan een vriendin omdat wij voor een leuke prijs een Forester tegenkwamen. De Forester heeft wat meer ruimte, vind ik wel fijn met 2 westernzadels of 1 hond achterin.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 11:26

_Cindy schreef:
Wij hebben een Forester, zwaarder model dat 1800 kilo mag trekken, ook automaat. Ideale trailerauto. Deze heeft inmiddels ruim 3 ton maar op de beurten na (doen wij zelf) weinig onderhoud. Voor 1 paard kun je ook een Impreza Plus overwegen, is iets zuiniger en goedkoper in wegenbelasting. Hebben wij hiervoor jaren gehad, ook probleemloos, maar heb ik verkocht aan een vriendin omdat wij voor een leuke prijs een Forester tegenkwamen. De Forester heeft wat meer ruimte, vind ik wel fijn met 2 westernzadels of 1 hond achterin.

Ik heb inderdaad de Impreza Plus gehad voor 1 paard. Door zijn 4-wiel aandrijving super stabiel met trailer. Op nat terrein gaf ik veel mensen met 2 wiel aangedreven het nakijken. Met de lage gearing trok ik zo weg terwijl de rest in de rij stond om afgesleept te worden.
Niet zuinig maar wel comfortabel.

Ik vond het echt een topper, als mijn zoon hem niet tegen een paal had gereden dan had ik hem nog denk ik. 17 jaar geworden en altijd zonder problemen door de APK.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 11:41

Ik heb een forrester uit 2007 die 1500 mag trekken.
Goedkoop is ie niet... snel met een trailer erachter ook niet, maar hij trekt altijd ook in modder en zand.

Wat het onderhoud betreft. Ook bij een forrester slijten onderdelen..

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 19:41

ikke schreef:
NAV schreef:
Ik had een forrester op LPG, ze drinken aardig wat en op die manier was het te betalen. Mocht 1500 trekken, door de vierwielaandrijving ging dat heel makkelijk.
Iedereen vertelde mij dat de forrester heel betrouwbaar was maar ik heb er enorm hoge reparatiekosten aan gehad, daarom heb ik de auto binnen een jaar ingeruild voor een Toyota.

Je krijgt elke auto afgetrapt en kapot, ook een Soepbarrel.
Ik had de Volvo binnen een maand bij de garage staan: drijfstanglagers eruit! Gelukkig had ik garantie en is er een ander blok geplaatst, maar dat verwacht je ook niet direkt met goed 200k op de teller.

Dus wat zeg jij? Serieus bekijken of bijna zeker niets? (Ben je ook in te huren voor een "klinische keuring".)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:02

De enige echt hoge kosten die in aan mijn Impreza heb gehad in 8 jaar was de distributieriem vervangen ong. €600 en een wiellager €250. Naast natuurlijk normaal onderhoud, banden etc.
Met 17 jaar ging hij met nog de originele uitlaat en een rottige schade, paal precies op hoek RV geraakt, naar een stel handige jongens die er een Carbage-race mee gereden hebben.

Subaru gaat normaal niet snel kapot, maar als er iets gerepareerd moet worden dan ben je wel aan de beurt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:34

Caritas schreef:
ikke schreef:
Ik had de Volvo binnen een maand bij de garage staan: drijfstanglagers eruit! Gelukkig had ik garantie en is er een ander blok geplaatst, maar dat verwacht je ook niet direkt met goed 200k op de teller.

Dus wat zeg jij? Serieus bekijken of bijna zeker niets? (Ben je ook in te huren voor een "klinische keuring".)

Ik zou zeggen: gaan kijken.

Er bestaat geen enkele auto of je kunt bosjes horor-verhalen vinden. Wat er echter nooit bij staat is hoe geweldig men de auto onderhouden heeft (not).

Stalgenoot heeft nu al 15 jaar een, nu 20 jaar oude, VW Passat, 200k op de klok en loopt als een zonnetje. Maar zij besparen niet op onderhoud. Wat nodig is, wordt gedaan, geen discussie. Auto heeft ze nooit in de steek gelaten.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 20:53

Volgens RDW heeft hij pas één eigenaar gehad, waarom doet iemand een auto weg na 19 jaar? Ik kan misschien wel zien of hij aan de onderkant vol roest zit of dat de hele motor nat is van de olie maar daar houdt het wel mee op.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:59

safina schreef:
Ik zou voor een auto die maar net het gewicht kan trekken in ieder geval nooit een automaat willen. Als je dat überhaupt al wilt, een combinatie die maar net gaat..

Terwijl een automaat juist in het voordeel is bij het weg rijden dankzij de koppelomvormer. Vooral in de bergen is het ideaal bij het wegrijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:02

Caritas schreef:
Volgens RDW heeft hij pas één eigenaar gehad, waarom doet iemand een auto weg na 19 jaar? Ik kan misschien wel zien of hij aan de onderkant vol roest zit of dat de hele motor nat is van de olie maar daar houdt het wel mee op.

Hoe ziet de auto eruit? Netjes bijgehouden of afgeragd? Bestuurdersstoel netjes, niet doorgezakt?
Krasjes, deukjes die duiden op ongeinteresseerd rijgedrag.
Aantekening in de motorruimte wanneer remolie, bakolie, distributie e.d. vervangen?
Onderhoudsboekjes netjes ingevuld?
Hoe is de motorolie (peilstok trekken en vuldop bekijken)
Rookt ie bij het starten?
Tikt/rammelt er iets?
Schakelt ie soepel en zonder bijgeluiden.
Als je een keer flink door trekt, rookt ie blauw (olie) of veel wit (water)?

Dit zijn een handvol hele simpele chekpunten die eigenlijk iedereen kan doen, heb je eigenlijk geen kennis voor nodig.

Blussem schreef:
safina schreef:
Ik zou voor een auto die maar net het gewicht kan trekken in ieder geval nooit een automaat willen. Als je dat überhaupt al wilt, een combinatie die maar net gaat..

Terwijl een automaat juist in het voordeel is bij het weg rijden dankzij de koppelomvormer. Vooral in de bergen is het ideaal bij het wegrijden.

Wat is de koppelfactor van een Soepbarrel?

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:03

Caritas schreef:

Waarschijnlijk kwamen er hoge onderhoudskosten er aan een heeft die besloten om hem niet meer te onderhouden en op te rijden.
Sowieso is 19 jaar erg oud. Hoe lang denk je zelf nog met zo auto te kunnen rijden. Ik zal persoonlijk eerder opzoek gaan naar een 10 jarige auto wanneer je budget beperkt is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:08

Blussem schreef:
Caritas schreef:

Waarschijnlijk kwamen er hoge onderhoudskosten er aan een heeft die besloten om hem niet meer te onderhouden en op te rijden.
Sowieso is 19 jaar erg oud. Hoe lang denk je zelf nog met zo auto te kunnen rijden. Ik zal persoonlijk eerder opzoek gaan naar een 10 jarige auto wanneer je budget beperkt is.

19 jaar oud??
Ga fietsen! Een auto is zo oud als het onderhoud slecht is.
Er staat hier niks op de oprit dat nog 15 moet worden. 300k zijn we ook niet van onder de indruk.

Jonge auto's met een lage prijs doet mij eerder alarmbellen afgaan.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:12

ikke schreef:
Blussem schreef:
Ik vind zelf het vermogen aan de lage kant maar 125pk. Mijn huidige trek auto heeft 140pk en ik zou echt niet minder willen hebben wil je goed in het verkeer mee kunnen komen met een zware trailer. Ik weet niet hoe koppel verloop is bij de auto maar de kans is groot dat je constant in een lage versnelling moet rijden vanwege het kleine motor blok met als gevolg hoge brandstof kosten.

Joh, de oude Disco liep (oeps!) 140 met ruim 2 ton aan de haak! Die trok ook maar 140pk uit z'n acht jochies. Ding woog zelf ook 2 ton.

Ging dit om een Diesel of een benzine. Dat maakt nogal uit betreft koppelpunt.

Waar ik zelf op doel is dat je wel zo fijn is wanneer je goed met het verkeer mee kunt komen. Niks vervelender dan wanneer je met 70km/h moet invoegen doordat je combinatie niet snel genoeg optrekt of dat je constant in een lage versnelling moet rijden. Al heb je daar met een Diesel minder snel last van door hoger hogere koppel wat ze hebben.
Laatst bijgewerkt door Blussem op 29-12-19 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:17

ikke schreef:
Blussem schreef:

19 jaar oud??
Ga fietsen! Een auto is zo oud als het onderhoud slecht is.
Er staat hier niks op de oprit dat nog 15 moet worden. 300k zijn we ook niet van onder de indruk.

Jonge auto's met een lage prijs doet mij eerder alarmbellen afgaan.

Iedereen zijn hobby. Als zelf handig bent scheelt hoop. Moet je alles uitbesteden dan moet je gelukt hebben dat er niet te veel onderhoud aan komt of hopen dat er iemand in je vrienden kring wel zo handig is of geluk hebben met een goedkope garage.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:24

Blussem schreef:
Caritas schreef:

Ik ben benieuwd hoeveel van de oorspronkelijke 125 paardjes in de afgelopen 19 jaar met pensioen zijn gegaan. Tussen de 20 en 30? Meer?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:27

Blussem schreef:
ikke schreef:
Joh, de oude Disco liep (oeps!) 140 met ruim 2 ton aan de haak! Die trok ook maar 140pk uit z'n acht jochies. Ding woog zelf ook 2 ton.

Ging dit om een Diesel of een benzine. Dat maakt nogal uit betreft koppelpunt.

Waar ik zelf op doel is dat je wel zo fijn is wanneer je goed met het verkeer mee kunt komen. Niks vervelender dan wanneer je met 70km/h moet invoegen doordat je combinatie niet snel genoeg optrekt of dat je constant in een lage versnelling moet rijden. Al heb je daar met een Diesel minder snel last van door hoger hogere koppel wat ze hebben.

Daar lag een 3,5ltr V8 benzine/LPG met carburateurs in. Dat ding liep als een tierelier. Je moest inderdaad een klein beetje toeren houden; 80 in 4-hoog was een lekkere keuze aan 2700 toeren, dan gebeurde er nog wat als je gas gaf.

Enne, hobby wordt het pas als het in de regelingen valt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:34

Blussem schreef:
Caritas schreef:

Misschien is de eigenaar met pensioen gegaan en kan de normale kosten niet meer dragen.
Ken meerdere mensen die naar een kleinere/goedkopere auto zijn gegaan na hun pensioen.
Of heeft degene hem niet meer nodig als (trek)auto en doet hem daarom weg.

TS je kan een aankoopkeuring bij een garage laten doen.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 21:40

Blussem schreef:
Caritas schreef:

M'n 205je is 21 en daar zijn we deze zomer voor het tweede achtereenvolgende jaar mee naar het uiterste zuiden van Portugal gereden. Wat is oud? Ik zou het met een 504 niet snel doen, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:47

Leeftijd zegt niets. Onderhoud en gebruik zegt alles.

Onze jongste is de 2004 forester. De rest van onze auto's (sorry auto hobby) vallen onder de youngtimer regeling en zijn voor dagelijks gebruik.

Foresters van die generatie werden vooral gekocht door mensen die hem voor de caravan hadden. Bij elke forester waar ik naar binnen gluur zit een inmiddels grijze 60+ duif achter het stuur :+ . Dus de theorie van pensioen zou heel goed kunnen kloppen.

Kijken kost niets en laat hem op de brug zetten om te kijken en voelen! voelen voor roest.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 00:06

Gloa schreef:
Leeftijd zegt niets. Onderhoud en gebruik zegt alles.

Onze jongste is de 2004 forester. De rest van onze auto's (sorry auto hobby) vallen onder de youngtimer regeling en zijn voor dagelijks gebruik.

Foresters van die generatie werden vooral gekocht door mensen die hem voor de caravan hadden. Bij elke forester waar ik naar binnen gluur zit een inmiddels grijze 60+ duif achter het stuur :+ . Dus de theorie van pensioen zou heel goed kunnen kloppen.

Kijken kost niets en laat hem op de brug zetten om te kijken en voelen! voelen voor roest.

En laat op de rollenbank het vermogen meten. 125 PK 19 jaar geleden is al niet erg veel. Je wil 19 jaar later niet met je trailer moeten invoegen op de snelweg met 90-100PK die er nog over zijn. Ben je een rijdende chicane.

NAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 07:29

ikke schreef:
NAV schreef:
Ik had een forrester op LPG, ze drinken aardig wat en op die manier was het te betalen. Mocht 1500 trekken, door de vierwielaandrijving ging dat heel makkelijk.
Iedereen vertelde mij dat de forrester heel betrouwbaar was maar ik heb er enorm hoge reparatiekosten aan gehad, daarom heb ik de auto binnen een jaar ingeruild voor een Toyota.

Deze had net een ton gelopen en de aanschafprijs was een stuk meer dan 2250. Half jaar garantie, toen geen gedoe. Ineens voor duizenden euro’s reparaties..
Dus voor mij geen forrester meer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 07:56

NAV schreef:
Deze had net een ton gelopen en de aanschafprijs was een stuk meer dan 2250. Half jaar garantie, toen geen gedoe. Ineens voor duizenden euro’s reparaties..
Dus voor mij geen forrester meer.

Wat voor reparaties? De Volvo heeft ook best wat dure reparaties gehad en er komen er ook een paar aan maar dat is uiteindelijk niks bijzonders. Dat heet gewoon onderhoud.
Nivomat kost 1000 euro aan mat en dan moet het er nog onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 09:06

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 14:43

Afgelopen zaterdag bij de auto wezen kijken met een vriend (automonteur) van de man van m'n zusje: alles rondom bekeken en proefrit gemaakt. 's middags gebeld en bod uitgebracht incl nieuwe distributie en geaccepteerd! *\o/*
Vandaag heb ik 'm opgehaald.