Annulatie verkoop, wat met voorschot?(België)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Re: Annulatie verkoop, wat met voorschot?(België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 09:43

Als je het exacte wettelijke wil weten moet je een jurist raadplegen. En dan exact de overeenkomst toelichten.
In Nederland hebben sommigen daar Rechtsbijstand voor. In België hebben ze vast ook zoiets?

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:01

Dit vond ik op een Belgische site:
https://www.test-aankoop.be/familie-pri ... sch-recht#

Het komt erop neer dat de koper blij mag zijn dat hij alleen de aanbetaling kwijt is. Want in principe geldt 'gekochtis gekocht'. Het is juit andersom: jij kan eisen dat de koop gewoon doorgaat. Je hebt nota bene een getekend contract.

Dat je bij veel bedrijven spullen mag teruggeven, is een service, geen recht. Hierin verschillen Nederland en Belgie dus niet van elkaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:42

Jacquel schreef:
Dit vond ik op een Belgische site:
https://www.test-aankoop.be/familie-pri ... sch-recht#

Het komt erop neer dat de koper blij mag zijn dat hij alleen de aanbetaling kwijt is. Want in principe geldt 'gekochtis gekocht'. Het is juit andersom: jij kan eisen dat de koop gewoon doorgaat. Je hebt nota bene een getekend contract.

Dat je bij veel bedrijven spullen mag teruggeven, is een service, geen recht. Hierin verschillen Nederland en Belgie dus niet van elkaar.

Klopt,maar het lijkt me niet diervriendelijk om mensen te dwingen een dier toch te kopen terwijl ze het niet meer willen hebben. Je wilt toch dat je veulen terechtkomt bij mensen die blij met hem zijn.Iets anders,maar als je had afgesproken een huis te kopen en je ziet er dan vanaf,moet je meen ik 10% van de koopprijs toch betalen!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:47

Ik heb dat ook gehad met een merrie die met veulen was. ze wilde de merrie kopen zodra het veulen eruit was. Ik heb de merrie nog maanden voor hun aangehouden en ineens een week voor de bevalling trokken ze terug. Terwijl ik veel kopers heb afgezegd en gewoon stalkosten betaalde. Ik had dus geen voorschot gevraagd. Dat doe ik vanaf nu dus wel hoor! Vond dat zo asociaal. Ze hadden toch een ander paard gevonden. Bij mij waren ze die kosten dus wel kwijt geweest want daar zijn ze gewoon voor.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:09

Ik bedoel ook helemaal niet dat TS de koper moet dwingen tot afnemen van het veulen. Ze wil juist weten of ze in haar recht staat om de aanbetaling én het veulen te houden. In de wet vindt ze argumenten voor het geval de koper het voorschot terugeist.

Dit is trouwens in meer topics voorbijgekomen. De wet is dus duidelijk: als de koper annuleert, is die zijn aanbetaling kwijt.

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:00

tengeltje11 schreef:
Wat mensen denken en vinden staat los van wat er wettelijk rond vastligt, en net dat wil ik graag weten.

Persoonlijk geloof ik ook het werk-kwijt verhaal niet(details doen er niet toe), en daarom ook denk ik niet dat er een vervolg zal komen, maar toch had ik graag geweten hoe zoiets wettelijk in elkaar steekt.

Want stel bv dat iemand echt 50% van het paard op voorhand gaat betalen, wat dan bij annulatie koop?
Dan is het waarschijnlijk niet meer vanzelfsprekend dat het voorschot voor de verkoper blijft?

Dus er zal wettelijk wel iets vastliggen, alleen vind ik dit niet,

Ligt wettelijk vast, in het burgerlijk wetboek oa art. 1590. Een verkoop mag worden ontbonden, indien het uitgaat van de koper als deze toelaat de verkoper het voorschot te houden en indien het uitgaat van de verkoper moet deze het voorschot dubbel terugbetalen aan de koper.
Je mag het voorschot wettelijk gezien houden.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:32

tengeltje11 schreef:
Wat mensen denken en vinden staat los van wat er wettelijk rond vastligt, en net dat wil ik graag weten.

Persoonlijk geloof ik ook het werk-kwijt verhaal niet(details doen er niet toe), en daarom ook denk ik niet dat er een vervolg zal komen, maar toch had ik graag geweten hoe zoiets wettelijk in elkaar steekt.

Want stel bv dat iemand echt 50% van het paard op voorhand gaat betalen, wat dan bij annulatie koop?
Dan is het waarschijnlijk niet meer vanzelfsprekend dat het voorschot voor de verkoper blijft?

Dus er zal wettelijk wel iets vastliggen, alleen vind ik dit niet,

Waarom neem je geen contact op met de rechtswinkel/het juridisch loket/een advocaat?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 12:47

Juridisch loket en rechtswinkel bestaat in België niet.
Als je voor zoiets naar een advocaat staptkost je staat direct een behoorlijke som, terwijl het nu puur informatief is.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:49

Wipala, noemt een wetsartikel, deze kan je nu makkelijk Googlen en zien of dat idd zo is.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:49

tengeltje11 schreef:
Als je voor zoiets naar een advocaat staptkost je staat direct een behoorlijke som, terwijl het nu puur informatief is.

Aah okay! Wist ik niet. Dan snap ik dat je t hier vraagt :D.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 13:02

TS, Op fb zit er een groep rond juridische vragen misschien kunnen ze daar duidelijkheid geven.

ultimate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 13:12

Wettelijk, in Belgie, zijn ze hun voorschot kwijt.
Ik zou het gewoon zo laten. Mochten ze toch iets proberen kunt je op dat moment nog informeren.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:58

We hebben in belgie de wetswinkel voor juridische vragen.Je moet even googlen om er 1 in de buurt te vinden. Ik kan je het adres van hier in merksem geven maar daar heb je in westvlaanderen niks aan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 11:09

Voorschot ofwel handgeld ben je kwijt als je van een koop af ziet mits je af spreekt dat je het terug krijgt.
Wat ik begrijp hebben de mensen een mail gestuurd met annuleren van de koop en zijn ze daarin niet over het voorschot begonnen. Ik denk dat je niks meer van hen zal horen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 11:11

tengeltje11 schreef:

Dat bestaat wel hoor. Kost €20 voor een consult geloof ik.
http://www.wetswinkel.be/