Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Jacquel schreef:Dit vond ik op een Belgische site:
https://www.test-aankoop.be/familie-pri ... sch-recht#
Het komt erop neer dat de koper blij mag zijn dat hij alleen de aanbetaling kwijt is. Want in principe geldt 'gekochtis gekocht'. Het is juit andersom: jij kan eisen dat de koop gewoon doorgaat. Je hebt nota bene een getekend contract.
Dat je bij veel bedrijven spullen mag teruggeven, is een service, geen recht. Hierin verschillen Nederland en Belgie dus niet van elkaar.
tengeltje11 schreef:Wat mensen denken en vinden staat los van wat er wettelijk rond vastligt, en net dat wil ik graag weten.
Persoonlijk geloof ik ook het werk-kwijt verhaal niet(details doen er niet toe), en daarom ook denk ik niet dat er een vervolg zal komen, maar toch had ik graag geweten hoe zoiets wettelijk in elkaar steekt.
Want stel bv dat iemand echt 50% van het paard op voorhand gaat betalen, wat dan bij annulatie koop?
Dan is het waarschijnlijk niet meer vanzelfsprekend dat het voorschot voor de verkoper blijft?
Dus er zal wettelijk wel iets vastliggen, alleen vind ik dit niet,
tengeltje11 schreef:Wat mensen denken en vinden staat los van wat er wettelijk rond vastligt, en net dat wil ik graag weten.
Persoonlijk geloof ik ook het werk-kwijt verhaal niet(details doen er niet toe), en daarom ook denk ik niet dat er een vervolg zal komen, maar toch had ik graag geweten hoe zoiets wettelijk in elkaar steekt.
Want stel bv dat iemand echt 50% van het paard op voorhand gaat betalen, wat dan bij annulatie koop?
Dan is het waarschijnlijk niet meer vanzelfsprekend dat het voorschot voor de verkoper blijft?
Dus er zal wettelijk wel iets vastliggen, alleen vind ik dit niet,
tengeltje11 schreef:Juridisch loket en rechtswinkel bestaat in België niet.
Als je voor zoiets naar een advocaat staptkost je staat direct een behoorlijke som, terwijl het nu puur informatief is.