Zwanger en paardrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flicka12

Re: Zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 06:53

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 08:49

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 09:09

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik had een animo rijbroek in maat 40. Die was heel laag en kon mooi onder mijn buik. Verder hebben de rijleggingen van horze een hoge elastische band die over je buik kan en die zijn ook niet zo duur in de aanschaf.
Ik heb tot de dag voor de bevalling gereden maar ik moet er wel bij zeggen dat ik niet zo'n grote buik had en maar 8kg was aangekomen. Dat maakt het wel iets makkelijker natuurlijk.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 09:15

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik rij western en heb voor nu nog een lage spijkerbroek aan. Ik ben nu 14 weken en krijg bij intensief rijden wel bandenpijn.. Ook is mijn paard nog maar 4. Mijn voornemen is tot 20 weken door te rijden en dan te stoppen. Ik kan ook niet een beetje rondhobbelen. Voor mij is het alles of niks. Hou het straks bij grond werk en longeren enkele en dubbele longe.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 09:20

Ik heb tot 38 weken gereden. Toen voelde het niet meer safe.
Ik reed met mijn gewonen rijbroek en deed hem gewoon onder m'n buik. Toen dat niet meer ging liet ik hem open staan, lang shirt of lange trui eroverheen en niemand zag het!

Op het laatst waren het alleen nog stap ritjes met af en toe een stukje draf hoor. Maar hey, heb er wel op gezeten tot 38 weken haha

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 09:35

Ik reed gewoon in mn spijkerbroek, maar dat doe ik altijd. Ik heb tot aan mn weeën gereden en tot het eind ook nog een rustige galop. Ik voelde me zoveel beter als ik reed.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn paard super braaf is en voorzichtiger was dan ik. Met mijn bijrijdpaard ben ik direct gestopt toen ik de positieve test vast had.
Het enige probleem dat ik had, was dat ik een westernzadel heb en dat op een gegeven moment met mn buik niet meer ging, maar toen ben ik verder gegaan met mn rijdeken.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:54

Ik heb niet meer gereden sinds ik een positieve test in handen had. Ik was pas net bezig om mijn ene paard te beleren onder het zadel, en ik vond mijn zwangerschap geen geschikt moment om dat verder op te pakken :') . Mijn man vond het ook geen prettig idee dat ik zou rijden, dus ook niet meer op mijn andere paard gegaan (dat deed ik daarvoor ook niet ivm fijne bijrijder, dus waarom in m'n zwangerschap ineens daarmee starten). Wel tot de dag voor de bevalling nog grondwerk gedaan (werken aan de hand en longeren).

10 weken na de bevalling ben ik het beleren weer verder op gaan pakken en dat gaat als een trein :D

Bij een volgende zwangerschap zou ik wel wat langer doorrijden denk ik, als het paard braaf is.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:19

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik had een hele elastische rijbroek van de decathlon. Later een elastiekje tussen de knoopsluiting. Maar was niet lang/veel nodig, heb niet veel gereden en zat er met 26 weken voor het laatst op.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:20

Proficiat.

Rond 16 weken zeiden mijn banden al dat paardrijden geen goed idee was. Dus ben redelijk vroeg gestopt. Ben nu wel enorm aan het aftellen (30 weken) tot ik na de bevalling terug op mijn paard kan stappen, want iemand anders ermee zien rijden is toch niet hetzelfde...

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:35

Gefeliciteerd!

Ik heb mijn oudste rijbroek destijds bij onze plaatselijke naaister laten vermaken en er zo'n elastieke band aan laten zetten. Kostte me 20,-. Mijn rijbroek gaat de hele rijvereniging door naar alle zwangere dames (die mijn maat hebben natuurlijk).

Ik ben zelf met 20 weken gestopt met rijden. Mijn verloskundige vertelde dat vanaf 20 weken bij een val het kindje niet meer beschermd is en dat risico wilde ik niet nemen. Had nl. een jong paard.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:18

De verloskundige zegt hier is zolang het goed voelt lekker rijden wat die bekken/heupen gaan doen met de bevalling zien we dan wel weer :Y) . Ik heb nu met 20 weken dat mijn heupen even dachten van wat echt niet dat jij gaat rijden.

Maar nu met 28 weken rijden we weer vrolijk, lang draven vindt mijn lichaam niet zo fijn maar een stapje en galopje. En voor mijn instructrische en bijrijder probeer ik de knopjes voor de M te installeren in stap.

2 weken terug nog naar strand geweest (dit mag nu wel alleen als er iemand bij is dus mijn vriend is dan op zondagochtend de dupe)

Afbeelding

Afbeelding

Dus enigste wat ik je kan zeggen geniet van hoelang je wat kan en toch test als het goed voelt gewoon af en toe wat je kan

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 15:16

@butengeweun wat fijn dat je alsnog kan rijden en erg leuk die foto's! <3

Ik zie hier al veel tips en ervaringen voorbij komen daar heb ik zeker wat aan! Leuk om te lezen hoe het bij jullie gaat/ging
Ik zag een rijlegging van harrys horse en die leek mij wel wat . Dus misschien ga ik die eerst is proberen. De gewone broeken van h&m wil ik ook in ieder geval aanschaffen (heb nog helemaal geen zwangerschapskleding) :oo
Broeken gaan toch echt al moeilijker dicht vooral in de avond _O-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:26

Ik heb zelf zware bekkeninstabiliteit gehad dus met 14 weken gestopt met rijden vanwege de pijn. Dat ons toenmalige paard een draak was met rijden hielp ook niet mee. Toevallig zag ik gisteren een vlog van Daniëlle van Mierlo voorbij komen over rijden tijdens de zwangerschap. Geen idee of je er nuttige tips uit kan halen maar je kan hem zo bekijken op YouTube.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 16:08

SusanH schreef:
Ik heb zelf zware bekkeninstabiliteit gehad dus met 14 weken gestopt met rijden vanwege de pijn. Dat ons toenmalige paard een draak was met rijden hielp ook niet mee. Toevallig zag ik gisteren een vlog van Daniëlle van Mierlo voorbij komen over rijden tijdens de zwangerschap. Geen idee of je er nuttige tips uit kan halen maar je kan hem zo bekijken op YouTube.

Bedankt ik zoek hem even op dan! :j :D

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:41

Ik reed met mijn gewone rijbroek. Had mijn broek gewoon open en een lange trui er over. Toen waren er nog niet echt speciale rijbroeken voor. Ik heb tot 30 weken gereden toen ben ik van het paard gevallen. Toen het paard er vandoor ging en begon te bokken kwam ik erachter dat je bekken tijdens de zwangerschap begint te veranderen en je gekke sprongen niet meer uit kunt zitten. Zo lang je lekker rijden kunt is het prima, maar door de lichamelijke veranderingen ben je niet zo stabiel meer dus wel iets om rekening mee te houden.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:46

ik ben vast een zeur, maar waarom persee op paard ?? wat als ?? paard struikelt, paard schrikt waarom gewoon ff niet rijden

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:52

sassefras schreef:
ik ben vast een zeur, maar waarom persee op paard ?? wat als ?? paard struikelt, paard schrikt waarom gewoon ff niet rijden

Omdat je ook van de trap kunt vallen, of van de fiets. Misschien krijg je wel een ongeluk met de auto.. Zijn een hele hoop dingen te bedenken. Gelukkig is een zwangerschap geen ziekte, dat scheelt maar weer.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 00:07

MISTRAL94 schreef:
sassefras schreef:

Omdat je ook van de trap kunt vallen, of van de fiets. Misschien krijg je wel een ongeluk met de auto.. Zijn een hele hoop dingen te bedenken. Gelukkig is een zwangerschap geen ziekte, dat scheelt maar weer.

Ik snap wel wat je bedoelt sassefras. Maar denk dat het voor iedereen anders is. Ik ben met 20 weken ook gestopt met rijden omdat ik geen extra risico's wilde nemen (al ben ik nog nooit van m'n paard gekletterd, je zal zien dat ie struikelt oid). Ik ben vervolgens wel keihard op m'n smoel gegaan toen ik 'm losgooide :')

Heb met 36 weken nog een keer er op gezeten om uit te stappen en toen wist ik niet meer hoe ik met die dikke buik er af moest komen haha!

Lekker doorgaan tot het voor jou niet meer goed voelt!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 00:08

ik kan je wel een verhaaltje vertellen, iets met een struikelend paard, baby gepland voor juli, moeders viel eraf, (mei ) baby geboren na val. wil je de rest ook horen ??\

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 00:18

sassefras schreef:
ik kan je wel een verhaaltje vertellen, iets met een struikelend paard, baby gepland voor juli, moeders viel eraf, (mei ) baby geboren na val. wil je de rest ook horen ??\

Ja en? Ik ken zoveel verhalen. Maar laat iedereen lekker doen wat ie wil. Ik ken er ook die nooit meer levend van een paard zijn gekomen of in het gezicht getrapt met in de wei zetten. Zullen we allemaal maar sowieso stoppen?

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 00:42

Zonnetje81 schreef:
sassefras schreef:

Ja en? Ik ken zoveel verhalen. Maar laat iedereen lekker doen wat ie wil. Ik ken er ook die nooit meer levend van een paard zijn gekomen of in het gezicht getrapt met in de wei zetten. Zullen we allemaal maar sowieso stoppen?
ach ja, waar bemoei ik me in godsnaam mee :+ gewoon lekker rijden, en als je dan een doodsmak maakt, en je baby gehandicapt ter wereld komt ;(

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 00:56

Ook ik zou direct mijn paard maar wegdoen als ik zwanger werd.

niet dat ik een paard heb, of een kinderwens. Maar je snapt mijn punt. :')

Wat een idioterie.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 06:59

probleem is dat als je de wat als gaat gebruiken je niets meer kan. Tuurlijk let je op, ik stap niet op als ik het niet vertrouw en als ik wel opstap en na een rondje denk nee voelt niet goed is ze al weer klaar.

Ik rij ook nog auto ruim 300km op een dag daar heb ik denk meer kans.

sassefras, er kan zoveel mis moest ik met alles rekening houden dan ja wat mag ik dan nog wel want de verhalen zijn ook bij mensen die niet rijden en goed voor zichzelf zorgen.

Maar ts, lukt het nog met de rijbroeken?

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 07:11

“... hoe deden andere bokkers dat?” Stoppen met 14 weken :Y)

Je hebt zwangerschaps rijbroeken, maar de laatste weken reed ik gewoon met een legging, en zat prima! :)

TIP VOOR ZWANGERE MET NOG EEN GELDIGE STARTPAS!
Als je wegens jouw zwangerschap niet start. Kan je je zwangerschapsverklaring naar de KNHS mailen. Zij melden jouw startpas af en krijgt een deel van jouw contributie gecrediteerd. Gaat in vanaf het moment dat je het meldt!!

iris271

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 07:35

Ik heb tot het laatst, intensief paard gereden. Merrie van 178 en super braaf.
Ik had geluk dat ik mijn paardrijbroeken onder mijn buik droeg en mijn tshirten/hemden erbij in deed.

Na mijn zwangerschap er 4 weken niet op gereden. Mijn rij instructeur reed haar verder. Daarnaar weer langszaam opgebouwd.