Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:34

Ik bemoei niet, mensen moeten het zelf weten. Maar ik vind wel dat wanneer je een 'voorbeeldrol' hebt, je een cap moet dragen. Op tv bijvoorbeeld, daar moet gewoon een cap gedragen worden. laatst waren ze weer met een programma (de boerderij, terugkijken bij de boeren uit boer zoekt vrouw) bij een dressuurstal. Daar werd een hengst getraind. De ruiter reed zonder cap. dan zeg ik joh doe gewoon even voor de opnamen een cap op. Het was overigens een man dus geen lange haren.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:35

Nee ik zeg er niets van, moeten ze lekker zelf uitmaken. Hun verantwoording niet de mijne (al komen ze niet zonder cap op mijn paard haha)

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 13:36

Gini schreef:
Waarom zou je willen dat iedereen dezelfde keuzes als jij maakt? En waarom zou je vreemde mensen dus willen aanspreken wanneer ze een andere keuze dan de jouwe maken?

Volgens mij wordt ik verkeerd begrepen ahhaha. Ik ga zeker geen cappolitie spelen, ook helemaal geen behoefte aan! Van het weekend was ook de eerste keer dat ik iemand ernaar vroeg. Toch was ik benieuwd naar ervaringen van anderen hiermee, vandaar dit forum :D :D

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:37

Kan dagvullend gaan worden. Mensen aanspreken omdat ze roken. Of teveel drinken. Ga ook alle junks aanspreken. of mensen die volgens jou niet goed genoeg op hun kinderen letten, of mensen die geen helm op de fiets dragen. Of andere gevaarlijke sporten. Vergeet niet de mensen die de autogordel niet of niet goed dragen. Wat is de toegevoegde waarde er van? Voel je je een wereldverbeteraar om mensen op wat in jouw ogen fout is, aan te spreken? Leven en laten leven zoals hiervoor al werd gezegd

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 13:37

Sjira schreef:
Ik bemoei niet, mensen moeten het zelf weten. Maar ik vind wel dat wanneer je een 'voorbeeldrol' hebt, je een cap moet dragen. Op tv bijvoorbeeld, daar moet gewoon een cap gedragen worden. laatst waren ze weer met een programma (de boerderij, terugkijken bij de boeren uit boer zoekt vrouw) bij een dressuurstal. Daar werd een hengst getraind. De ruiter reed zonder cap. dan zeg ik joh doe gewoon even voor de opnamen een cap op. Het was overigens een man dus geen lange haren.

ja dat is wel een goede inderdaad, mee eens!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:37

hannaengolda schreef:
Onali schreef:
Waarom zou je het willen zegen?

Ja goede vraag, vandaar dit forum! Was benieuwd hoe jullie hiermee omgaan, aangezien de meningen daarover nog wel eens verschillen

Ik zou je ws aanstaren met een blik van; ben jij wel helemaal lekker :?

Doe je dit bijv ook bij mensen die door rood fietsen/ lopen/ rijden, geen gordel dragen, met een mobiel in hun handen zitten?

Ik snap niet waarom je een totaal vreemde er op zou willen/ moeten aanspreken. Ik zou zelfs een stalgenoot niet eens aanspreken, niet mijn verantwoording.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:39

Als het een volwassen persoon zou zijn, dan nee, want als het goed is kunnen die zelf wel de consequenties van het niet dragen van een cap inzien.

Maar als het een kind van 9 zou zijn, dan misschien wel. Als ik bijvoorbeeld een 9-jarige zou zien roken zou ik er ook iets van zeggen.

hannaengolda

Re: Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 13:42

Dank jullie wel voor alle antwoorden, ik ben weer stuk wijzer: ik ga het nooit meer aan iemand vragen hahhah.

Toch heb ik er geen spijt van dat ik die meid van +/- 14 jaar heb gevraagd of ze haar cap is vergeten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:44

Ik zou niet weten waarom ik me met de keuze van een ander zou moeten bemoeien. Als zij het niet de moeite vinden hun hersenpan te beschermen moeten ze dat zelf weten, niet mijn zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:44

Mousmous schreef:
Ik vind het complete bemoeizucht om naar iemand toe te gaan om aan te geven dat ze een cap moeten dragen. Er is helemaal geen wet die dit verplicht. Zeker niet op eigen terrein. Op maneges en wedstrijden wordt het een ander verhaal. Mijn ouders zouden er al zo niets van zeggen die reden ook zonder cap, ik ben uit de tijd dat niemand moeilijk deed over het dragen van een cap. Dat was in die tijd heel gewoon. Ik ben me heel goed bewust van wat er kan gebeuren en toch draag ik mijn cap niet bij alle paarden. Ik ben daar niemand een verklaring waarom voor verschuldigd. Dus als jij mij zou aanspreken over het niet dragen van een cap, moet je niet raar opkijken als ik je een wel heel duidelijk antwoord zou geven over hoe ik er over denk dat jij mij daar op aanspreekt. Ga dan ook commentaar leveren bij bokswedstrijden waar ze elkaar moedwillig knock out slaan.

Ik draag zelf altijd een cap , ben er ook een voorstander van maar zal er nooit iets van zeggen bij een ander.
Er zijn ook mensen die vinden dat je op een fiets een helm moet dragen , dat doe ik niet en vind ik ieders eigen probleem.

lauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:45

Ik snap het punt wel, ik weet zelf het belang van een cap maar ik zou er nooit wat van zeggen. Iedereen weet wel dat het veiliger is om een cap te dragen dus iedereen kiest er voor om het wel of niet te doen.

Zolang ze zich inschrijven als donor mag van mij iedereen zonder cap rijden :D
Grapje hoor :P

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 13:48

lauraax schreef:
Ik snap het punt wel, ik weet zelf het belang van een cap maar ik zou er nooit wat van zeggen. Iedereen weet wel dat het veiliger is om een cap te dragen dus iedereen kiest er voor om het wel of niet te doen.

Zolang ze zich inschrijven als donor mag van mij iedereen zonder cap rijden :D
Grapje hoor :P

Ik vind ook echt dat iedereen het lekker zelf moet weten hoor! Maar is het onbeschoft om te vragen waarom ze geen cap op hebben? Lijkt me een hele normale/geen gekke vraag toch? Natuurlijk ga ik dit niet doen. Maar ben toch wel verbaasd dat zoveel mensen op die vraag zo verbaasd zouden reageren?

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 13:51

Weet trouwens iemand hoe het verzekeringstechnisch zit? Moet je daar ergens rekening mee houden?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:52

Je wijst er iemand toch ook niet op als hij geen autogordel draagt.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:54

marleen_usar schreef:
Je wijst er iemand toch ook niet op als hij geen autogordel draagt.

Jawel...
Iedereen die met mij mee rijd heeft zijn gordel aan, en als ik de meerijder ben en de andere heeft geen gordel aan dan stap ik uit.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:55

In bemoei me er niet meer mee,

Zelfs jonge kinderen a 10 jaar barrelrace les zien volgen zonder cap...

Is de verantwoordelijkheid van de mensen zelf, hun ouders en manege als ze daar rijden

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:56

Ik zeg er niks van. Zelf weten. Net als geen gordel dragen. Je eigen gevaar....

lauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:58

Ik vind het absoluut niet onbeschoft, maar het veranderd niks. Iedereen weet dat het de bedoeling is dat je een cap draagt. Dus of je het wel doet of niet dat is bewust gekozen.

Wanneer je paard rijdt zonder cap ben je niet verzekerd. Ook bedrijven kunnen hun vergunning kwijt raken als er een controle komt en er mensen rijden zonder cap.

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 13:59

lauraax schreef:
Ik vind het absoluut niet onbeschoft, maar het veranderd niks. Iedereen weet dat het de bedoeling is dat je een cap draagt. Dus of je het wel doet of niet dat is bewust gekozen.

Wanneer je paard rijdt zonder cap ben je niet verzekerd. Ook bedrijven kunnen hun vergunning kwijt raken als er een controle komt en er mensen rijden zonder cap.

Dat dacht ik al wat betreft de verzekering, thanks!

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:00

Bij mij op stal is het dragen van een cap verplicht volgens stalreglement. Ik weet niet wat ze zouden doen als je geen cap draagt, waarschijnlijk erop aanspreken. Bij mij op stal is het dragen van een cap de meest normale zaak van de wereld en iedereen draagt 'm altijd. Als ik een stalgenoot van mij zonder cap richting bak zou zien lopen zou ik eerder iets vragen als: ben je je cap vergeten? Want meestal is diegene 'm dan gewoon even vergeten en is dan blij om er even aan herinnert te worden voordat ze is opgestapt.

Zie ik op buitenrit mensen zonder cap, dan doe ik er niks mee. Het is de eigen verantwoordelijkheid van mensen om hem te dragen en die persoon gaat echt niet gelijk afstappen en terug naar huis lopen om cap te halen als ik iets erover zou vragen.

Mijn buurmeisje (13) rijdt soms op mijn paard en ik heb haar wel echt verplicht dat ze altijd haar cap draagt en ze mag er van mij niet op zonder. Ook niet even gauw uitstappen. Ook niet als ik het paard vast houd. Gewoon niet. Soms klaagt mijn buurmeisje over haar cap datie niet lekker zit en dan reageer ik met: dan vraag je aan je ouders een nieuwe die beter past. Als mijn buurmeisje op mijn paard zit / met mij het bos in gaat op het paard van een stalgenoot draag ik ook verantwoordelijkheid voor mijn buurmeisje. Ik moet er niet aan denken dat ik heb ingestemd met zonder cap even uitstappen, het paard schrikt of struikelt en mijn buurmeisje eraf valt.

Bij kinderen (ook tieners) bij mij op stal (of die ik ken) zou ik er trouwens ook sowieso wat van zeggen als ze zonder cap erop zitten / lopen te miepen over hun cap. Dan gewoon met een grapje en een knipoog, maar wel zodat ze even gaan nadenken of zonder cap nou echt wel het risico waard is. Op buitenrit niet. Zou een volwassene bij mij op stal bewust zonder cap gaan rijden (bak of buiten) dan hangt het af van hoe mijn vriendschap met diegene is of ik er iets nog over zou zeggen / vragen.

Ik kom nu misschien wel over als cappolitie, maar eigenlijk gebeurt het mij nooit dat ik iemand zie rijden zonder cap. Ik vind ook niet dat je dit kunt vergelijken met mensen aanspreken op roken. De meeste mensen die je ziet roken zijn eraan verslaafd. Mensen er op aanspreken is niet nodig, want het helpt dan toch niet en op elk pakje staat al een gezellige waarschuwing.

Edit: Dat kinderen trouwens het ook maar zelf moeten weten vind ik onzin. Het is gewoon een feit dat kinderen en tieners risico's niet goed kunnen inschatten en dus eigenlijk niet (naar mijn mening) een beslissing hierover moeten mogen maken. In sommige takken van de sport is het normaler zonder cap te rijden (western), maar ook daar is het volgens mij bij de lagere klassen wel verplicht in bepaalde rubrieken.
Laatst bijgewerkt door AlphaDaemon op 31-10-19 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:04

Marije_1997 schreef:
Autumnn schreef:
Een cap is toch niet verplicht? Stel het is op een manege waar het verplicht is, kan je daar wat van zeggen en sta je meer in je recht (dan ben je alsnog niet bevoegd als je daar niet werkt, maar goed). Maar op openbare grond waar het niet verplicht is, kan je weinig doen.

Cap is zeker wel verplicht op wedstrijden en evenementen. Op eigen terrein en openbare wegen kun je zelf bepalen.

Dat is toch precies wat ik zeg :roll: ? Een cap is verplicht waar het aangegeven staat, maar daarbuiten niet. En volgens mij is dat het om gaat in dit topic. Er is nergens een wet waarin staat dat het verplicht is.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:06

Wij zijn op stal verplicht een cap te dragen als iemand die dan niet op heeft dan zeg ik er wel iets van.

Verder moet iedereen het lekker zelf weten, dan hoop ik dat ze in iedergeval een donor codicil hebben ingevuld dan kunnen ze andere mensen nog blij maken met hetgene waar zelf nonchalant mee om gaan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:08

Aangezien het dragen van een cap niet in de wet is opgenomen kunnen verzekeraars daar niks mee.
Dus je bent en blijft gewoon verzekerd zonder cap.

Bedrijven zoals maneges gaat het om de aansprakelijkheid, dus ja daar is het verplicht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:10

lauraax schreef:

Hoe kom je daar nou bij? Niet verzekerd voor wat? Je zorgverzekering? Avp?
Er is geen enkele verzekering die je uitsluit bij geen cap hoor...

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:12

Ik draag ook altijd een cap als ik op stap, bij ons op stal staat ook overal dat het verplicht is en ik zie ook eigenlijk nooit iemand zonder cap.
De eerste keer dat ik met paard met bareback pad ging rijden ben ik mijn cap helemaal vergeten. Gewoon niet aan gedacht en ik ben zo opgestapt. Pas na minstens 10 minuten rijden zag ik mijn haar wapperen in mijn schaduw en dacht ik eens aan die cap die ik dus blijkbaar niet op had.
Ik heb toen zelfs mijn ook rijdende stalgenoot aangesproken waarmee ik in de bak reed waarom ze het niet tegen me gezegd had. Zij zei inderdaad, oh daar wil ik me niet mee bemoeien.

Ik zou bij ons op stal dus wel iets van zeggen omdat het zo ongewoon is als iemand zonder zou rijden.