Verkeerd artikel geleverd, retourkosten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 19:08

Officieel is het dat je binnen 14dagen 100% de kosten moet vergoeden wat de klant betaald heeft, ongeacht of er een fout is gemaakt of niet. In dit geval is er wel een fout gemaakt, maar dat staat er even los van.

De verzendkosten van jou naar hun zijn ze volgens mij niet verplicht te betalen.

Dus in principe heeft de verkoper wel gedaan wat wettelijk is afgesproken. Het gaat om dezelfde kosten en ze heeft éénmalig de verzendkosten volgens jouw bericht mee terug gestort. De niet gratis retourkosten van jou naar de webwinkel heeft ze duidelijk aangegeven.

https://www.consumentenbond.nl/online-k ... erugsturen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 19:10

Naast dat ik vind dat ze idd het volledige bedrag terug zouden moeten storten omdat zij een verkeerd product geleverd hebben en TS niets had terug gestuurd als dat niet gebeurd was vind ik het vooral heel dom van de webshop om dit zo aan te pakken, TS heeft hier al eerder besteld en zou dat misschien wel weer doen als het gewoon opgelost werd en ze niet zo moeilijk zouden doen, ik kan me voorstellen dat ze dat nu niet meer doet dus voor die paar euro zijn ze nu waarschijnlijk een klant kwijt terwijl ze zelf een fout gemaakt hebben..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 19:23

xDenies: dat staat er helemaal niet los van. Als een product niet is wat de klant besteld had, hoeft de klant natuurlijk geen kosten te betalen! Non-conformiteit (wat je krijgt is niet wat je besteld hebt) is niet hetzelfde als terugsturen onder de WKOA (het klopt wel alleen je wilt het bij nader inzien niet.)

Stel, TS had alleen de peesbeschermers besteld. Ze wil S, krijgt L en hoort dat er ook geen S meer in het magazijn ligt. Dan hoort de hele bestelling ongedaan gemaakt te worden. Dus peesbeschermers gaan terug naar de verkoper en de kosten worden door de verkoper vergoed. Het is immers hun verantwoordelijkheid dat ze het goede leveren.

Nu heeft TS er iets bij besteld. Dan heb je peesbeschermers en, weet ik veel, manenelastiekjes. Want voor de verzendkosten maakt dat niet uit. Zonder de peesbeschermers had TS niet dat extra dingetje gekocht. Dus als de webshop al op voorhand de informatie had gegeven dat de S niet meer leverbaar is, had TS niets besteld, en had niemand verzendkosten hoeven maken.

Alleen nu doet de winkel iets heel flauws, namelijk hoe dan ook verzendkosten rekenen. (Want als TS het extraatje gehouden had, mogen er ook verzendkosten gerekend worden.)

Dat is gewoon flauw: TS wil niet alleen maar voor het extraatje zoveel geld uitgeven, de webshop houdt zich niet aan de afspraak, maar de gevolgen zouden bij de TS liggen?

Nogmaals: naast de juridische kant is het ook de manier om klanten af te leren om extraatjes bij je bestelling doen. Terwijl dat juist iets is wat je wel wilt.
En ik zou dus nooit meer bij een webshop bestellen die me zo heeft behandeld. Dus wat wil je: nu heel erg graag die paar euro, maar daarna een klant verliezen, of klantvriendelijk handelen en zodra de peesbeschermers er weer zijn wellicht een nieuwe bestelling ontvangen?

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 22:18

Shadow0 schreef:
xDenies: dat staat er helemaal niet los van. Als een product niet is wat de klant besteld had, hoeft de klant natuurlijk geen kosten te betalen! Non-conformiteit (wat je krijgt is niet wat je besteld hebt) is niet hetzelfde als terugsturen onder de WKOA (het klopt wel alleen je wilt het bij nader inzien niet.)

Stel, TS had alleen de peesbeschermers besteld. Ze wil S, krijgt L en hoort dat er ook geen S meer in het magazijn ligt. Dan hoort de hele bestelling ongedaan gemaakt te worden. Dus peesbeschermers gaan terug naar de verkoper en de kosten worden door de verkoper vergoed. Het is immers hun verantwoordelijkheid dat ze het goede leveren.

Nu heeft TS er iets bij besteld. Dan heb je peesbeschermers en, weet ik veel, manenelastiekjes. Want voor de verzendkosten maakt dat niet uit. Zonder de peesbeschermers had TS niet dat extra dingetje gekocht. Dus als de webshop al op voorhand de informatie had gegeven dat de S niet meer leverbaar is, had TS niets besteld, en had niemand verzendkosten hoeven maken.

Alleen nu doet de winkel iets heel flauws, namelijk hoe dan ook verzendkosten rekenen. (Want als TS het extraatje gehouden had, mogen er ook verzendkosten gerekend worden.)

Dat is gewoon flauw: TS wil niet alleen maar voor het extraatje zoveel geld uitgeven, de webshop houdt zich niet aan de afspraak, maar de gevolgen zouden bij de TS liggen?

Nogmaals: naast de juridische kant is het ook de manier om klanten af te leren om extraatjes bij je bestelling doen. Terwijl dat juist iets is wat je wel wilt.
En ik zou dus nooit meer bij een webshop bestellen die me zo heeft behandeld. Dus wat wil je: nu heel erg graag die paar euro, maar daarna een klant verliezen, of klantvriendelijk handelen en zodra de peesbeschermers er weer zijn wellicht een nieuwe bestelling ontvangen?

Maar de webshop kan toch helemaal niet weten wat jij als zogenoemde extraatje heb besteld? Misschien had je juist de manen elastiekjes nodig.. dan kan het ook een gevalletje van verzendkosten terug krijgen worden door de gehele bestelling terug te sturen omdat het niet goed is. Als 10mensen dat in de maand doen wordt het toch een duur grapje voor de webshop. Het is nu namelijk niet zo dat de gehele bestelling niet naar wens is. Er wijkt 1 ding af.

robert45

Re: Verkeerd artikel geleverd, retourkosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 22:53

Aangezien de website een fout maakt hoor je die retourkosten terug te krijgen. Het gehele order bedrag incl verzendkosten hoor je tevens terug te krijgen.

Ongeacht wat iedereen hier wel of niet eerlijk vind. En ja als een heleboel mensen hun gehele bestelling zouden terugsturen heb je inderdaad een flinke kostenpost. Een webwinkel heeft daar nu eenmaal mee te maken.

Stuurt iemand een gedeelte van de bestelling terug dan hoeven de verzendkosten niet terugbetaald te worden.

Zelf hebben we een grote webwinkel met tienduizenden bestellingen per jaar. Maken wij een fout dan zetten wij het recht op onze kosten. Stuurt een klant iets retour uit zijn bestelling krijgt die dat bedrag terug. Stuurt hij alles terug dan krijgt hij ook het volledige bedrag terug.

Als ik daarover met elke klant een paar keer moet mailen krijg je alleen boze klanten en het kost veels teveel tijd. Snap überhaupt niet dat webwinkels daar zo moeilijk in gaan doen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 07:47

Nogmaals dank voor alle input.
Wettelijk gezien zijn ze dus verplicht om bezorgkosten van winkel naar mij terug te betalen als de gehele bestelling (met welke reden dan ook) geretourneerd wordt. Retourkosten is dus niet wettelijk verplicht begrijp ik, maar als je een verkeerd artikel krijgt zou het dus wel zo netjes zijn... Want nu heb ik kosten gemaakt voor iets waar ik absoluut niets aan kon doen.

Nieuwe mail: Nu zeggen ze dat ze de bezorgkosten hebben terugbetaald. En dat ik de retoúrkosten dus gewoon zelf heb mogen betalen ondanks zij een fout artikel geleverd hebben. Eerder was dit andersom en ze spreken zichzelf dus tegen.

Afijn, ik ga er geen energie meer in stoppen en ik hoop dat ze heel blij worden van die paar euro. Mij als klant zijn ze in ieder geval voorgoed kwijt. Waarloze service.

Anoniem

Re: Verkeerd artikel geleverd, retourkosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 07:48

Indien je enkel het foute artikel terug stuurt snap ik jou punt. Nu wil je alles retourneren, ook het geen dat juist is geleverd. Daar hangen kosten aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:28

Nou dat is ook geen leuke ervaring :(:)

Hoe oneerlijk het eigenlijk ook is, als webshop moet je sowieso een volledig teruggestuurde bestelling helemaal terugbetalen, inclusief verzendkosten van het naar de klant toe sturen (als de klant die betaald heeft).

Retour-verzendkosten wel of niet vergoeden dat is een keuze die je als webshop maakt.

Maar wanneer een klant iets terug wil sturen dat je zelf verkeerd hebt geleverd, dan is het logisch dat je de klant niet voor die kosten op laat draaien en de retourkosten vergoed. In principe maakt het weinig uit als er dan nog een 2e artikel bij gestopt wordt in dat pakje (als de verzendkosten daar niet hoger door worden).

Ik kan me op zich wel voorstellen dat de webshop er van baalt dat het goed geleverde artikel ook teruggestuurd wordt en dat + verzendkosten van het naar de klant sturen van de bestelling, nu ook voor hun rekening komt.

Maarja hee, je hebt al een fout gemaakt...doe dan niet flauw en vergoed die kosten gewoon als een soort excuses naar je klant en probeer de volgende keer dergelijke fouten te voorkomen :(:)