Prijsvermelding op koopovereenkomst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tbeckeringh

Re: Prijsvermelding op koopovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-19 21:59

Ik zat te denken datvik dan net zo goed 1 koopovereenkomst kan maken die we beiden tekenen en die ik dan meeneem. Zij hoeft er toch geen...

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 22:14

Ik lees dat de verkoper een bedrijf heeft. Als je je paard bij een bedrijf koopt, dan heb je consumentenbescherming. Op het moment dat je op een andere manier (zwart?) dat paard koopt, niet meer. Dat recht op consumentenbescherming zou ik me persoonlijk niet laten ontnemen. Ik zou het bedrijf en de prijs dan ook zeker vermelden op het contract..

tbeckeringh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-19 22:16

Nou, ze heeft een paardenpension, maar dit doet ze er bij denk ik..

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 22:19

tbeckeringh schreef:
Ik denk dat ze bedrijfsmatig verkoopt. Ze zei ook dat t voir de boekhouding niet gunstig was.
Dat lijkt toch op bedrijfsmatige verkoop.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 22:35

Ook ik zou er op staan dat het bedrag vermeld staat in de koopovereenkomst. Mijn pony heb ik via bankoverschrijving betaald en die datum hebben we ook vermeld in de koopovereenkomst.
Het lijkt mij niet meer dan logisch om het bedrag te vermelden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 22:49

tbeckeringh schreef:
Ik zat te denken datvik dan net zo goed 1 koopovereenkomst kan maken die we beiden tekenen en die ik dan meeneem. Zij hoeft er toch geen...

Verkoopcontract = eigendomsbewijs. En daarom wil je er eentje hebben. Gewoon om problemen te voorkomen als er bij jouw iets mis gaat (relatie, pensionhouder failliet, etc.) Verwachte levensduur paard is toch makkelijk 20-25 en op zo'n termijn kan er aardig wat veranderen voor de eigenaar.

Omenstabij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 00:21

fransje23 schreef:
Als het paard bedrijfsmatig wordt verkocht is op de verkoop het consumentenrecht van pas. Als koper kan dat een voordeel zijn bij gebreken of ongeschiktheid voor je doel :j
Bij verkoop van een consument heb je dat niet.

Ben ik even blij dat dit niet zo is. Ook al koop je een paard niet bedrijfsmatig, zolang je een koop sluit bij iemand en het voorwerp (of in dit geval dier) is niet goed, heb je recht op 'reparatie', vervanging of vernietigen van koopovereenkomst. (Of iets in deze richting)

En juist daarom is het zo belangrijk om niet akkoord te gaan met een overeenkomst zonder prijs. Want dadelijk heb je geen poot om op te staan als het gaat om een gebrek en je niet zwart op wit hebt om welke prijs het ging. Er zal maar net iets mis zijn, ongeacht welk doel je hebt voor een paard. Ongeacht hoe betrouwbaar persoon is in het echt.

Dek jezelf in. Ook al is de kans op risico nog zo klein, het bespaard je echt een hoop ellende mocht er wel wat aan de hand zijn.

En ook: ga geen twee overeenkomsten tekenen. Dan wordt het een welles-nietes kwestie mocht er straks stront aan de knikker zijn. Je hebt ze dan immers allebei getekend, welke is dan waar?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 00:36

Autumnn schreef:
Dan stel je er toch 2 op :)*
1 met bedrag voor jou met krabbel
1 zonder bedrag voor haar met krabbel

en dan is het bij problemen alsnog jouw woord tegen het hare wat betreft wat de aankoopprijs nu precies was, want ze wil het geld cash hebben. Dus via een bankafschrift is al niet te bewijzen wie van de 2 dan het juiste bedrag noemt. Niet echt een goed idee dus.

Ik zou het niet zo doen ts. Dat zij het geld zwart wil ( want daar komt het op neer tenslotte ) hoeft niet jouw probleem te zijn. Mocht om wat voor reden dan ook de pony terug moeten, kun je niet eens aantonen wat je nu precies betaalt hebt, dus alleen al om die reden niet accepteren.
Wat iemand al zei; wat voor nut heeft zo'n overeenkomst nog als er geen bedrag op staat?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 00:38

Om wat voor prijsklasse gaat het? Laat je het paard keuren?

Kijk als je hem al niet laat keuren maakt het weinig uit, je kunt bij gebreken dan toch al niet teruggaan naar de vorige eigenaaar

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 06:47

Het is hier op Bokt al vaak opgemerkt; om aan de onderzoeksplicht te voldoen is een keuring niet verplicht. Vragen stellen over de geschiktheid voor het gebruiksdoel wel. Als dit in het contract wordt vermeld, dan is dat in principe voldoende.
"Daarnaast heeft u een onderzoeksplicht. Dat houdt in dat u aan de verkoper moet vragen of het product geschikt is voor wat u ermee wilt doen. De verkoper heeft op zijn beurt een informatieplicht. Hij moet u vertellen wat hij weet van het product." https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ereenkomst
Dat laat niet onverlet dat je, om problemen te voorkomen, beter een keuring kunt laten doen. Daarbij ligt, bij problemen na de koop, de bewijslast bij de zakelijke partij. Als het een particuliere verkoop betreft dan ligt de bewijslast bij de koper.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 07:21

Er worden hier zaken door elkaar gehaald.

De prijs is 1 van de belangrijkste onderdelen van een koopovereenkomst. Als je een koopcontract opstelt waar geen prijs in staat, is het dus nog maar de vraag of er sprake is van een koop. Bewijstechnisch (daarvoor stel je uiteindelijk een contract op en doe je het niet mondeling) sta je met een ‘koop’contract zonder prijs nog slechter dan zonder een contract.

2 verschillende contracten maakt je juridische positie nog slechter.

Contant betalen kan altijd. Bij iedere betaling (contant of per bank) aan een bedrijf hoor je een factuur te ontvangen. Die zal zij waarschijnlijk ook niet willen geven. Belastingontduiking dus. Of je daaraan mee wilt werken, is weer een hele andere vraag.

Kortom geen contract krijgen met de prijs er in en ook nog eens geen factuur krijgen (eigenlijk zou het allebei moeten) maakt jouw juridische positie als er iets niet goed is erg zwak.

tbeckeringh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-19 07:30

Ik begrijp jullie adviezen helemaal. Ik laat een klinische keuring doen en daarnaast zat ik te denken om 1 koopcontract met prijs op te stellen die zij dan tekent. Ik betaal contant en Dan hou ik het koopcontract. Als zij dan niets in haar boekhouding wil vermelden dan moet ze dat zelf weten. Ik heb een contract en een keuring. Goed toch?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 08:11

Waarom wil zij het op deze
Manier doen. Wat heeft ze (over het paard?) te verbergen.

tbeckeringh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-19 08:26

Denk niet dat t met t paard te maken heeft, maar met de administratie. Dat ze deze verkoop zwart wil doen, naast haar gewone pensionzaken. Zoiets....Ik ken wel weer mensen (bedrijven) die soms diensten zwart erbij doen..

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 08:28

tbeckeringh schreef:
Ik begrijp jullie adviezen helemaal. Ik laat een klinische keuring doen en daarnaast zat ik te denken om 1 koopcontract met prijs op te stellen die zij dan tekent. Ik betaal contant en Dan hou ik het koopcontract. Als zij dan niets in haar boekhouding wil vermelden dan moet ze dat zelf weten. Ik heb een contract en een keuring. Goed toch?

Als je het in contanten betaalt, is het verstandig om in de koopovereenkomst te zetten dat je de overeengekomen prijs hebt betaald. Anders heb je als je geen kwitantie krijgt, nog geen bewijs van betaling.

tbeckeringh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-19 08:39

Goede tip Henshem, dank. Zijn er hier misschien ook voorbeelden te vinden van een koopovereenkomst?

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 08:50

Hier kunt je een voorbeeld van een koopcontract opvragen als je lid bent (of iemand kent die dat is) van de KNHS: https://www.knhs.nl/kennisbank/je-eigen ... pcontract/. Maar ook op Sporthorses.nl kun je een voorbeeldkoopcontract vinden dat door een advocaat is opgesteld. Even googlen, want het is een pdf.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 09:07

Gewoon beide een contract ondertekenen met bedrag er in vermeld. T is aan haar hoe ze dat verwerkt in haar administratie. Of vooral hoe ze dat niet doet. Contant is ook niet raar maar zou het wel duidelijk op papier zetten. En 2 contracten anders is het helemaal jouw woord tegen die van haar. Ik maak ook altijd even een foto van beide getekende contracten naast elkaar aangezien je toch altijd allebei de contracten tekent.

tbeckeringh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-19 09:45

Dank allen voor de fijne feedback! Zoals kikiwitje het zegt heb ik net afgesproken; 1 contracht9, beiden ondertekend en ik neem m mee. Wat zij doet, moet zij weten dan...
Ander geval; Zouden jullie dit ook doen voor de aanschaf van een mini pony van 225?

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 09:54

tbeckeringh schreef:
Ander geval; Zouden jullie dit ook doen voor de aanschaf van een mini pony van 225?

Tja lastig, mijn mini hebben we contant betaald en gelijk meegenomen. Niks geen contract of overeenkomst. Dit was bij een handelaar die er graag vanaf wilde.
Zou ik deze pony bij een particulier kopen die er eigenlijk moeite mee heeft om het dier weg te doen dan zou ik wel wat afspraken zwart op wit zetten. To be sure

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 09:58

tbeckeringh schreef:
Dank allen voor de fijne feedback! Zoals kikiwitje het zegt heb ik net afgesproken; 1 contracht9, beiden ondertekend en ik neem m mee. Wat zij doet, moet zij weten dan...

Ik doelde op ieder een eigen contract. Jij en zij. Maar anders een foto maken met haar erbij dat je beide getekend hebt of dat zij tekent.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 09:58

Nee, voor een pony van 200 euro eerder niet, maar alles wat boven de 500 euro zit wel, contract, beschrijving van het dier, datum, aanschafprijs, en dat dit bedrag betaald is erop.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 10:03

Bij een shet van 200 euro zou ik ook niet snel teruggaan om te klagen bij verborgen gebreken ed., juist voor dergelijk situaties kan het handig zijn om een contract te hebben.

Dus ik zou een contract maken wanneer het om een bedrag gaan waarbij ik geen “genoegen” neem met verborgen gebreken.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 10:06

tbeckeringh schreef:

Dit wilde ik ook voorstellen inderdaad.
Zorg dat zij jou die zekerheid geeft dat het bedrag er op staat, als zij de factuur/contract dan niet in haar boekhouding wil inbrengen is dat haar keuze. Zij moet er dan op vertrouwen dat jij met je factuur niet naar de fiscus gaat, want die zal dan zien dat zij hem niet heeft ingeboekt

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 10:20

Ik blijf het apart vinden. Wat maakt het de verkoper uit of er een of twee overeenkomsten zijn gemaakt? Als ze thuis is dan verscheurt ze dat ding en klaar is Clara. Ik vermoed eerder dat het iets anders betreft. Maar goed..