Paard vindt opeens alles eng

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

Re: Paard vindt opeens alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 23:39

Die knol gaat er als een malle bokkend vandoor en gooit zijn berijder eraf... Dat is niet een beetje schrikkerig. Wanneer hij van 1 ding bang is is de aanpak in het filmpje misschien een optie maar dat zou ik persoonlijk anders aanpakken. Maar ik geloof niet dat dat hier aan de orde is. Zoals ik het begrijp loopt hij er 10 keer normaal langs en krijgt het in 1 keer, ongeveer op de zelfde plek in zijn bol en gaat zijn eigen plan trekken. Dat kan ik verkeerd begrepen hebben, misschien kan Fleur dat ophelderen?

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 05:38

Lees overal dat er aan het voer gedacht wordt , dat kan een oorzaak zijn uiteraard ..
de tandarts is geweest , het zadel nagekeken,en ook de spieren van het paard ..., maar lees nergens dat de veearts al is geweest om het 1 en ander te controleren .

Ineens schrikkerig zijn kan ook door pijn komen namelijk ..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 06:44

Of een slecht oog/slechte ogen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 07:13

Ik vind het bijzonder dat hij ‘ineens’ schrikt. Misschien een idee om iemand er bij te hebben als een extra paar ogen die jou helpt om te kijken wanneer er spanningsopbouw is bij het paard en jou en hoe je dat tijdig af kan laten vloeien. Paarden (en dieren) zijn nooit explosief van 0 naar 100 ‘uit het niets’ er gebeurt altijd wat van te voren. Er is altijd een trigger wat leidt tot spanningsopbouw en uiteindelijk afvloeing/overprikkeling wat leidt tot een rennend en bokkend paard.

Ik zou eerst aan de hand mee nemen. Ook buiten waar jullie altijd naar de ponyclub liepen en in de bak. Merk je spanning (strakke mond, oogwit, ademinhouden, strakker lijf etc), stilstaan en wachten op afvloeing. Dat belonen dmv aai, snoepje etc (niet happen naar de hand, maar moet het rustig aan pakken anders zijn ze nog niet ontspannen) en dan weer verder lopen. Etc. Etc.

Ook zou ik alles wat mogelijk lichamelijk kan zijn uitsluiten. Ook bijv. osteopaat/chiropractor/acupunturist.

Succes

Fleurvduijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 10:13

Hi allemaal nogmaals bedankt,
Ik ga binnenkort grondwerk lessen nemen met iemand die ook verstand heeft met 'probleem' paarden. Ik ga even kijken hoe dat gaat. Hoe het met het schrikken ging is dat hij telkens wel wat gespannen is maar te rijden. Dan kan hij echt opeens ontploffen zonder dat het echt iets is. En altijd rennen en soms een bok erbij. Met de bak goed doorrijden ga ik dan oefenen en bedankt voor het filmpje! Ik hou jullie op de hoogte maar hoef nu geen tips meer wordt me allemaal een beetje veel dus ga gewoon even rustig met de instructrice kijken!

Omenstabij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:13

Succes, TS! Ik ben heel benieuwd welke oplossing je uiteindelijk gaat vinden en hoop dat je ons op den duur een update kan geven!

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 18:03

Hoeveel uur komt hij buiten op de weide? Klinkt ook alsof hij gewoon heel erg veel energie over heeft. Kan hij op de weide ook spelen met andere paarden om zo zijn energie kwijt te raken?

Fleurvduijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 20:19

staat nu van 10:00 tot 16:30 dus daarmee zit het nu gelukkig goed. Van de zomer weer 24/7 op de wei.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 16:34

Is het probleem begonnen toen hij meer op stal kwam te staan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 16:42

Ligt niet aan het zadel zeg je, hoe is dat gecheckt? Is zijn rug gecontroleerd ? Want wanneer je hem nu een jaar flink rijd dan kan het zadel en dus indirect de rug wel de oorzaaak zijn . Vooral omdat je hem eerder met speels gemak op een neckrope kon rijden, dat geeft te denken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 16:47

Dee_Es schreef:
Hoe oud is je verzorgpaard?

Aangezien hij op stal ook drukker is geworden denk ik ook richting voer maar dit kan door zowel teveel aan voer als juist tekorten komen dus dat wordt even puzzelen denk ik. Een keer een pot magnesium bijgeven kan geloof ik geen kwaad dus ik zou misschien daarmee beginnen.

Punt is dan wel dat je de rest ook in balans moet hebben.

Ik vrees met je mee dat de voerbalans niet deugd en dat valt te verklaren met de periode waarover het optreed.

Dus eerst je voer op orde (luzerne voer je het best met zemelen (4 luzerne op 1 zemelen) en hooi (!!!) als basis! Dit combineer je eventueel met een vitaminebrokje. Van daaruit ga je stapjes toevoegen, te beginnen met een beetje basisbrok (let op de verhoudingen als je een vitaminebrok voert) als hij te sloom wordt, wat eigenlijk niet waarschijnlijk is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:07

Mirranda schreef:
Kan het misschien met zijn ogen te maken hebben?
Paarden kunnen ook schrikkerig worden als hun zicht wat afneemt.

Gewoon een ingeving van mij hoor, maar wie weet is er met een van zijn ogen (of beide) iets aan de hand.

Dit was ook het eerste waar ik aan dacht: misschien is het zien slechter geworden en daar kunnen paarden heel onrustig van worden. Je zou de eigenaresse kunnen vragen of de VA een keer kan langskomen voor een ogentest.

Fleurvduijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 21:26

Zoals ik al zei volgende week komt er iemand voor grondwerk die er veel verstand van heeft die wacht ik even af. ;)

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:44

Fleurvduijn schreef:
Zoals ik al zei volgende week komt er iemand voor grondwerk die er veel verstand van heeft die wacht ik even af. ;)

Slim idd om alles stap voor stap uit te sluiten en of te proberen.
Kan natuurlijk ook dat het paardje/pony een flinke tijd nodig heeft gehad om te wennen aan zijn nieuwe huis en nu eigenlijk gewoon zichzelf is?
Mijn paard heeft ook een flinke tijd nodig gehad om te wennen (had ik niet zozeer door, hij was kei braaf namelijk). Maar toen werd ie "Ineens"wakker en is het toch wel een beetje een volbloed zo hier en daar.
Van mij had hij "braaf" mogen blijven, maar ook met dit hetere gedrag leer ik omgaan en komt ook wel goed.
Ik hoop dat je vind waar het van komt en zo niet leert omgaan met het nieuwe gedrag. Komt heus goed!!

* moet wel even eerlijkheishalve erbij vermelden dat de vos pas net 4 was toen hij kwam en dus ook nog slap. Nu inmiddels dik 10 cm gegroeid en meer conditie...