Opgewonden door snoep

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:18

Kabayo schreef:
capopjekop schreef:
Apart. Ik heb er nog nooit van gehoord. Wel makkelijk om te kunnen controleren. Mijn ruin is heel preuts, altijd een heel gedoe als de koker eens vies is.

Het is de natuur. Waarom laat je je paard niet lekker doen wat fijn voor hem voelt kabayo? Je hebt er afgezien van het beeld toch geen last van?

Omdat ik er niet van gediend ben. En een hengst/ruin hoeft niet opgewonden van mij te worden. Van een merrie is ander verhaal. Iets met opvoeding...

Ik lig op de grond :') Wat een hilarische interpretatie dit.

Anyways, de mijne schacht ook uit als we grondwerk doen. Ik heb het idee dat het voornamelijk ontspanning is. Als hij van mij opgewonden zou worden zouden die keren dat ik me in stal omkleed ook wat met hem moeten doen toch :Y) :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:24

Even voor alle helderheid.
In mijn woordenboek is uitschachten 'laten hangen', opwinding is erectie ('de jongeheer tegen de buikwand').

Volgens mij kunnen de heren der schepping om allerlei redenen tot erectie komen, ook mensmannen :o vanwege angst, stress, frustratie etc etc.
Of idd om gezonde redenen zoals een mooie dame of heer of lekkere feromonen (...parfum!)

Laten hangen is ontspannen of willen plassen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:45

Dit is hoogstwaarschijnlijk niks seksueels, maar zoals [***] schrijft spanning/frustratie. Wanneer voedselbeloningen nieuw zijn voor een paard, een te hoge waarde voor hem hebben of de ruiter net niet helemaal consequent/duidelijk/voorspelbaar is voor het paard over wanneer de beloningen komen, treedt dit onder andere op. Het is een veelvoorkomend fenomeen bij paarden die met voer worden getraind.

Pluttersput

Re: Opgewonden door snoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:57

Mijn ruintje heeft het ook, ook als ik niet met voedingsbeloningen werk. Ik heb het idee dat het ook misschien komt door opwinding, maar dan de manier van: willen presteren en inderdaad misschien frustratie van het nog niet begrijpen van de oefening :j
Hij mag het van mij doen, heb er totaal geen moeite mee.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:11

Klinkt herkenbaar, toen ik met grondwerk nog met voerbeloningen werkte werd mijn ruin ook altijd heel opgewonden. Hij schachtte dan echt compleet uit en klapte ook tegen zijn buik ermee, echt niet prettig.
Werd dan zeer opdringerig en "knorde" ook echt naar me, hier was ik absoluut niet van gediend.

Heb de voerbeloningen compleet afgeschaft en overgeschakeld op stembeloning en kriebels, plus nog gerichter grondwerk gericht op respect en inmiddels doet hij het niet meer. Soms heeft hij nog wel eens neiging tot maar dan zet ik hem aan het werk en is het goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:36

Kabayo schreef:
capopjekop schreef:
Apart. Ik heb er nog nooit van gehoord. Wel makkelijk om te kunnen controleren. Mijn ruin is heel preuts, altijd een heel gedoe als de koker eens vies is.

Het is de natuur. Waarom laat je je paard niet lekker doen wat fijn voor hem voelt kabayo? Je hebt er afgezien van het beeld toch geen last van?

Omdat ik er niet van gediend ben. En een hengst/ruin hoeft niet opgewonden van mij te worden. Van een merrie is ander verhaal. Iets met opvoeding...

Misschien jezelf minder sexy kleden naar stal :')

Lynn2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 15:39

Knert schreef:
Nou ruinen kunnen echt wel opgewonden raken en zelfs dekken hoor. Alleen die drang is er vaak totaal niet. Maar het kan wel degelijk.

Vraag tussendoor. Is je paard toevallig een flesveulen geweest?

Nee, zover ik weet niet.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:47

Haha, dit doet mijn paard ook altijd.
Schacht meteen uit zo gauw we gaan spelen in de bak. Niet eens zozeer door het snoep, maar hij wordt bloedfanatiek als we vrijheidsdressuur doen. Overigens hangt de jongeheer dan wel slap naar beneden.

Lynn2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 16:04

Bedankt voor alle ervaringen en reacties! Ik had net een hele mooie reactie geschreven maar drukte op het verkeerde knopje en poef... weg
... ;( En ga niet opnieuw beginnen haha!

Om het in het kort te typen, ik ga eens wat dingen uitproberen.
Ik denk niet dat hij dit gebeurd door mij aangezien hij erg respectvol is en het over her stuk dat hij nog vorig jaar gedekt heeft speelt denk ik ook niet mee, aangezien hij 0 , 0 interesse heeft in de merries. En hij heeft al wat aanbiedingen gehad in de wei zeg maar, en hier loopt hij van weg of eet gewoon door.

Maar bedankt voor de ideeën en ervaringen. Ik vond het al fijn om te lezen dat dit dus vaker gebeurd en wat andere mensen gedaan hebben. Nu kijken wat voor hem werkt.

Overigens heb ik er geen last van, en wat ik al zei, hij is niet onrespectvol naar mij en vertoond geen dominant gedrag. Dus ik denk dat het niks met het stuk is dat hij tot zijn 5e gedekt heeft. Hij wordt in mei pas 6 dus misschien speelt leeftijd ook nog wel mee.

Lynn2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 16:07

[/quote]

[/quote]
Omdat ik er niet van gediend ben. En een hengst/ruin hoeft niet opgewonden van mij te worden. Van een merrie is ander verhaal. Iets met opvoeding...[/quote]

Misschien jezelf minder sexy kleden naar stal :')[/quote]

Ow dus in mijn lingerie naar stal gaan is niet de bedoeling????!! Nou als ik dat geweten had dan had mij dat een hoop kou en overal haar bespaard _O- geweldige reactie! Dat was lachend wakker worden hahaha

Lynn2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 16:11

chamion schreef:
Mijn paard doet dit ook tijdens wat rek en strek oefeningen en "vrijheidsdressuur" Niet uit spanning, maar gewoon omdat hij het zo geweldig leuk vind en dan ook echt ontspant na de beloning, en dan schuift dat ding eruit.

Extra bijeenkomst. Hierdoor heb ik hem aangeleerd dat ik aan zijn leuter mag zitten. Hij had namelijk een keer een ontsteking daar en toen mocht ik eigenlijk er niet aan komen.

Gelukkig ziet die van hem er schoon uit, maar zeker een pluspunt in het geval als ik hem toch eens moet wassen hahaha

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:19

Lynn2014 schreef:
Bedankt voor alle ervaringen en reacties! Ik had net een hele mooie reactie geschreven maar drukte op het verkeerde knopje en poef... weg
... ;( En ga niet opnieuw beginnen haha!

Om het in het kort te typen, ik ga eens wat dingen uitproberen.
Ik denk niet dat hij dit gebeurd door mij aangezien hij erg respectvol is en het over her stuk dat hij nog vorig jaar gedekt heeft speelt denk ik ook niet mee, aangezien hij 0 , 0 interesse heeft in de merries. En hij heeft al wat aanbiedingen gehad in de wei zeg maar, en hier loopt hij van weg of eet gewoon door.

Maar bedankt voor de ideeën en ervaringen. Ik vond het al fijn om te lezen dat dit dus vaker gebeurd en wat andere mensen gedaan hebben. Nu kijken wat voor hem werkt.

Overigens heb ik er geen last van, en wat ik al zei, hij is niet onrespectvol naar mij en vertoond geen dominant gedrag. Dus ik denk dat het niks met het stuk is dat hij tot zijn 5e gedekt heeft. Hij wordt in mei pas 6 dus misschien speelt leeftijd ook nog wel mee.

Ola, hier eentje met een hengst die hetzelfde gedrag vertoonde. Eerst inderdaad las ik het als ontspanning (want dit doet hij wel vaker als hij heel ontspannen is). Echter, het kwam steeds vaker voor dat hij niet echt ontspannen oogde maar het wel deed. Toen kwam ook het draaien met zn hoofd naar mij toe en met de neus tegen mn handen drukken. Ik las het inderdaad als een soort opwinding. Ik knuffel ook wel eens met de merrie van de buurman dus zou me niets verbazen als hij op "geuren" reageert. Ik kapte het af (niet straffen maar gewoon hoofd weer wegduwen) en ging dan weer verder met poetsen. Toen begon meneer opdringerig te worden. Op dezelfde manier als wanneer ik tijdens het werken hem soms niet helemaal meteen begrijp en het in zijn ogen niet "eerlijk" is. Hij is erg gevoelig voor "onrecht", en heeft een heel specifieke (maar toch nette) manier om dat duidelijk te maken. Hij gaat me dan namelijk straal negeren en laat me niet in zn ruimte toe tot we elkaar weer "begrijpen".

Uiteindelijk zat ik met mn handen in het haar. Het was dus geen ontspanning, geen opwinding, en duidelijk dat ik hem niet begreep. Op een gegeven moment stond hij er 's avonds niet goed bij, hij was sloom en ongeinteresseerd. Nog even voor het naar bed gaan toch weer kijken en het zat me niet lekker. Ben naast hem gaan staan, heb mn handen op zn lichaam gelegd en heb ze over zn lichaam laten glijden. Als hij met zn neus begon te duwen, liet ik mijn handen in de richting bewegen die hij aangaf. ik kwam inderdaad uit bij zn zaakje, en na een ietwat voorzichtig onderzoek bleek dat hij een enorme prop zwarte prut in zn koker vast had zitten. Toen ik daar aan begon te pielen ontspande zn hele lijf en ging zn hoofd omlaag met de welbekende wiebellip op standje aan. Ben anderhalf uur bezig geweest en haalde er een berg aan troep uit. Volgende dag DA erbij gehad, omdat ik bang was voor een ontstoken koker en dat het liefst zo snel mogelijk voor wilde zijn, maar DA vond hem er keurig uitzien en het opgezwollen zijn was waarschijnlijk meer irritatie van de proppen en het pielen. Sindsdien is het hier heel simpel en duidelijk, en van tijd tot tijd geeft hij aan dat het weer eens tijd is om er een prop uit te halen. In overleg met de DA was ik hem niet "preventief", omdat dit juist de aanmaak van smegma en dus de kans op verstopping kan versterken. Zijn koker heeft blijkbaar een model wat niet makkelijk schoonraakt van zichzelf, en alleen als hij het zelf aangeeft, smeer ik mn handen met een beetje babyolie in en pruts ik de boel eruit. Sinds we dat doen is de frequentie waarmee het "verstopt" raakt wel gedaald, het gebeurd nu nog zo'n 3 tot 4 keer per jaar.

Wellicht heb je er wat aan, maar pin me er niet op vast, bij jouw kerel kan het natuurlijk altijd nog iets heel anders zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:23

Zoals [***] schreef is het inderdaad een typisch probleem bij paarden die overenthousiast worden bij te heftige voedselbeloningen. Een beetje zoals een paard schichtig kan worden als je de zweep te fel hanteert, kan een paard ook overenthousiast en gefrustreerd/gespannen worden als een voedselbeloning te lekker is, of met teveel fanfare gegeven wordt, of met te korte of te lange tussenpozen, of teveel voor druk gedrag en te weinig voor ontspannen gedrag. Net zoals veel paarden gaan schrapen als beginners met voedselbeloningen gaan werken. Dat is niet omdat paarden stout of dominant zijn maar omdat de mens meteen oefeningen gaat trainen en vergeet dat je dan ook net zo vaak moet belonen voor tussendoor rustig ontspannen stilstaan. Terwijl je als mens dat stilstaan als vanzelfspreken ziet en dus compleet verwaarloost met aandacht maar wel kilo's voer gaat geven voor voorbenen uitslaan in de Spaanse pas. :+

Voor erecties/opgewonden/opgefokt gedrag bij voedselbeloning bestaan heel veel simpele oplossingen, de belangrijkste is op zoek gaan naar minder lekker voer. De meeste mensen zoeken voor vrijheidsdressuur de allerlekkerste stukjes wortel en snoepjes uit waardoor het paard zo afgeleid wordt door die geuren en smaken dat ze alleen nog maar bezig zijn met het voer. Dan is het veel beter om te belonen met saaie grasbrok of luzernebrok, iets waar je paard nog nét voor wil werken maar niet helemaal horendol van wordt.
Een andere oplossing is om niet bij elke beloning je paard om de hals te vliegen en te gaan gillen dat hij helemaal geweldig is, maar gewoon click-voer-punt. Een beloning is in principe alleen een brokje informatie en werkt soms/vaak zelfs beter als je die niet met een hele berg emotie erbij, die heftige emoties bij de mens roepen bij gevoelige paarden ook weer heftige emoties op en een baasje dat bij elke beloning gilt van enthousiasme kan zelfs voor opgefoktheid uit stress/angst zorgen.

Als je zeker weten of het aan je voer ligt bestaat er een heel simpel testje: beloon eens met hooi. :) Gewoon een emmertje hooi aan je arm hangen, vijf minuten trainen en als hij braaf is dan krijgt hij een plukje. Tenzij je paard echt stervende is van de honger zul je zien dat al het stressgedrag dan wegvalt.
En dat is dan meteen oorzaak nummer 3: als je paard al drie uur voor een leeg hooinet staat en je komt binnen met een zak snoep om kunstjes te gaan trainen dan zal hij zelfs van het saaiste brokje helemaal hyper worden, want hij heeft gewoon honger en doet een moord voor buikvulling. Geef dus altijd hooi/voer voor je gaat trainen, dan neem je die voerstress nog meer af.

Dat klinkt allemaal als een hoop gedoe, maar in feite zit er rond het goed gebruiken van een zweep net zoveel regeltjes, en als je daarvan afwijkt krijgt je paard stress. Voor elk hulpmiddel geldt uiteindelijk dat het je paard alleen helpt als je het op de juiste manier inzet.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:45

Kabayo schreef:
capopjekop schreef:

Sarcasme toch?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:51

Rex_Rolfo schreef:
Lynn2014 schreef:
tijdens grondwerk krijgt hij niet altijd een snoepje, dit blijft elke keer voor hem een verrassing ) ...
.. als ik met mijn handen in de buurt van zijn hoofd kom snuffelt hij eraan.

Geen snoep, niet laten snuffelen. Beetje kordater leiderschap bij dit paard. "Braaf" is waarschijnlijk genoeg beloning.

Waarom niet? Als je consequent bent met voedselbeloning, hoeft dat echt geen probleem te zijn . Jij kan toch niet weten of een stembeloning goed genoeg is voor dit paard? Ik ga ook niet gratis werken... Zo lang een paard niet aan mij kleeft, te opdringerig wordt of zijn tanden in mij zet, doet ie maar...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:05

tess_84 schreef:
Waarom niet? Als je consequent bent met voedselbeloning, hoeft dat echt geen probleem te zijn . Jij kan toch niet weten of een stembeloning goed genoeg is voor dit paard?

- Waarom niet? - omdat TS het irritant genoeg vindt om er een topic over te openen
- Als je consequent bent - is TS consequent genoeg?
- Jij kan toch niet weten - vandaar de disclaimer "waarschijnlijk" ;)

Verder heeft xyzutu2 het een paar posten hierboven heel mooi uitgebreid beschreven.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:27

Rex_Rolfo schreef:
tess_84 schreef:
Waarom niet? Als je consequent bent met voedselbeloning, hoeft dat echt geen probleem te zijn . Jij kan toch niet weten of een stembeloning goed genoeg is voor dit paard?

- Waarom niet? - omdat TS het irritant genoeg vindt om er een topic over te openen
- Als je consequent bent - is TS consequent genoeg?
- Jij kan toch niet weten - vandaar de disclaimer "waarschijnlijk" ;)

Verder heeft xyzutu2 het een paar posten hierboven heel mooi uitgebreid beschreven.

Ze vindt het niet irritant, ze vroeg alleen of dit normaal was...

Lynn2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 17:37

Ik vind het niet irritant, het was een vraag. Dit is mijn eerste paard, hiervoor altijd verzorg paarden gehad en dat waren merries. Dus mijn vraag was of hier meerdere mensen waren waar dit ook bij voorkwam. Het is om mijn kennis te vergroten en te leren. Beter als aantobben en denken dat het allemaal maar goed is wat ik doe.
Consequent... dat durf ik te zeggen van wel. Ik ben ook niet onzeker of bang van hem, sta eerder raar tegen hem te praten als hij hem er weer uit hangt.

Het doel van de "snoepjes" was omdat hij voorheen als een dood beestje in de bak stond. In de bak werken vind hij echt geen ruk aan. Hij doetwat er gevraagd wordt maar of hij gelukkig was... nu met een " beloning " staat hij echt zijn best te doen, heeft hij oprecht interesse in wat ik van hem vraag, zijn zijn oefeningen goed verbeterd alleen met als gevolg, een uitgeschachte penis.

En omdat ik dit niet kende, nog nooit eerder een ruin gehad heb, die daarbij ook laat gecastereerd was en gedekt heeft wilde ik weten of dit niet tot erger kon gaan.

Zo als ik nu uit de reacties heb begrepen, gebeurd dit vaker, is het geen abnormale reactie.

Mijn vraag is beantwoordt, ik heb mooie tips en ervaringen kunnen lezen en ga zoeken wat voor mij en mijn paard het beste werkt. En als blijkt dat wat ik nu doe al goed is dan is het goed voor mij. Maar je bent nooit te oud om te leren en ik vind het juist mooi dat je deze vragen kan stellen en dat je ervaringen kan delen.

Lynn2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 17:48

Citaat:
Anyways, de mijne schacht ook uit als we grondwerk doen. Ik heb het idee dat het voornamelijk ontspanning is. Als hij van mij opgewonden zou worden zouden die keren dat ik me in stal omkleed ook wat met hem moeten doen toch :Y) :+

Hahha ja dat zou je denken ja hahaha _O-

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:52

Ik denk dat je al twee mooie inhoudelijke posts heb gehad die het uitleggen. Ik zie hier misschien ook wel een aanzet waarom het gebeurt:

Lynn2014 schreef:
[..]Het zit zo, als ik grondwerk met hem doe dan schacht hij geheel uit. Hij loopt dan zijn oefeningen ook erg geconsertreerd te doen, in de hoop een snoepje te krijgen ( zo lijkt het )
Laatst wilde mijn dochter rijden, en ik ging eerst wat rondjes lopen in de bak, waarna ik zag dat hij weer zijn hele hebben en houden eruit had hangen. Het lijkt dat het idee dat hij misschien wel een snoepje krijgt ( want tijdens grondwerk krijgt hij niet altijd een snoepje, dit blijft elke keer voor hem een verrassing ) dat hij hier een soort van spanning/opwinding van krijgt en uitschacht.
[..]
Wanneer je paard graag iets voor een snoepje doet, maar het voor hem onvoorspelbaar is hoe hij die beloning kan verdienen, kan dat ook frustrerend werken. Dus je zet het 'SEEKING-systeem' aan (hij gaat zoeken hoe hij een beloning kan verdienen) maar het is voor hem onduidelijk wat de richtlijnen zijn. De ene keer krijgt hij het voor z'n voet op tillen, en erna moet hij 6 keer zijn voet op tillen (ter voorbeeld). Dus op een gegeven moment krijg je dan een paard dat een beetje overgaat naar frustratie: 'Wanneer krijg ik nu dan wél een snoepje?! Ik doe het toch?!'

Ik denk dat er daar ook veel winst te behalen valt! Naast kijken of je geen beloningen kan geven met een lagere beloningswaarde (hooibrokjes, luzernebrok of gewoon luzerne bijvoorbeeld).

Succes! :-)

Lynn2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 18:21

freetorun schreef:
Ik denk dat je al twee mooie inhoudelijke posts heb gehad die het uitleggen. Ik zie hier misschien ook wel een aanzet waarom het gebeurt:

Lynn2014 schreef:
[..]Het zit zo, als ik grondwerk met hem doe dan schacht hij geheel uit. Hij loopt dan zijn oefeningen ook erg geconsertreerd te doen, in de hoop een snoepje te krijgen ( zo lijkt het )
Laatst wilde mijn dochter rijden, en ik ging eerst wat rondjes lopen in de bak, waarna ik zag dat hij weer zijn hele hebben en houden eruit had hangen. Het lijkt dat het idee dat hij misschien wel een snoepje krijgt ( want tijdens grondwerk krijgt hij niet altijd een snoepje, dit blijft elke keer voor hem een verrassing ) dat hij hier een soort van spanning/opwinding van krijgt en uitschacht.
[..]
Wanneer je paard graag iets voor een snoepje doet, maar het voor hem onvoorspelbaar is hoe hij die beloning kan verdienen, kan dat ook frustrerend werken. Dus je zet het 'SEEKING-systeem' aan (hij gaat zoeken hoe hij een beloning kan verdienen) maar het is voor hem onduidelijk wat de richtlijnen zijn. De ene keer krijgt hij het voor z'n voet op tillen, en erna moet hij 6 keer zijn voet op tillen (ter voorbeeld). Dus op een gegeven moment krijg je dan een paard dat een beetje overgaat naar frustratie: 'Wanneer krijg ik nu dan wél een snoepje?! Ik doe het toch?!'

Ik denk dat er daar ook veel winst te behalen valt! Naast kijken of je geen beloningen kan geven met een lagere beloningswaarde (hooibrokjes, luzernebrok of gewoon luzerne bijvoorbeeld).

Succes! :-)

Idd dit was mijn uitkomst ook. Ik ben er al mee aan de slag gegaan.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:32

Mijn verzorgpaard doet het vooral tijdens het op/af doen van de deken. Het blindelings naar de achterste dekensingel grijpen heb ik dan ook snel afgeleerd bij hem. Ook tijdens het poetsen doet hij het wel eens. Hij staat er dan bij lange na niet altijd volledig ontspannen bij. Al hangt zijn jongensding dan wel gewoon.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 02:21

Meest paarden doen wel vaker wanneer ze ontspannen zijn of half slapen.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 08:02

Silas van Eva Roemaat doet dit ook. Volgens mij heeft zij er ook een keer ergens iets over geschreven.