Ik denk dat je al twee mooie inhoudelijke posts heb gehad die het uitleggen. Ik zie hier misschien ook wel een aanzet waarom het gebeurt:
Lynn2014 schreef:[..]Het zit zo, als ik grondwerk met hem doe dan schacht hij geheel uit. Hij loopt dan zijn oefeningen ook erg geconsertreerd te doen, in de hoop een snoepje te krijgen ( zo lijkt het )
Laatst wilde mijn dochter rijden, en ik ging eerst wat rondjes lopen in de bak, waarna ik zag dat hij weer zijn hele hebben en houden eruit had hangen. Het lijkt dat het idee dat hij misschien wel een snoepje krijgt ( want tijdens grondwerk krijgt hij niet altijd een snoepje, dit blijft elke keer voor hem een verrassing ) dat hij hier een soort van spanning/opwinding van krijgt en uitschacht.
[..]
Wanneer je paard graag iets voor een snoepje doet, maar het voor hem onvoorspelbaar is hoe hij die beloning kan verdienen, kan dat ook frustrerend werken. Dus je zet het 'SEEKING-systeem' aan (hij gaat zoeken hoe hij een beloning kan verdienen) maar het is voor hem onduidelijk wat de richtlijnen zijn. De ene keer krijgt hij het voor z'n voet op tillen, en erna moet hij 6 keer zijn voet op tillen (ter voorbeeld). Dus op een gegeven moment krijg je dan een paard dat een beetje overgaat naar frustratie: 'Wanneer krijg ik nu dan wél een snoepje?! Ik doe het toch?!'
Ik denk dat er daar ook veel winst te behalen valt! Naast kijken of je geen beloningen kan geven met een lagere beloningswaarde (hooibrokjes, luzernebrok of gewoon luzerne bijvoorbeeld).
Succes!