Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
En die staan in leuke groepjes op meer dan een hectare per groep. Dat jij dat slecht gedrag vindt betekent niet dat het slecht gedrag is.
Furrow schreef:Mee eens dat ieder paard uniek is, maar ik zou bijvoorbeeld uitsluiten dat het rijden niet gedragstechnisch is. Uitproberen kan altijd later komen en hoeft niet gelinkt te worden aan buitenstaan.idem misschien medische problemen
Shaggy09 schreef:Dat je paard geen daglicht kent zegt al genoeg denk ik.
Maar goed, om even in oplossingen denken; al eens met een gedragstherapeut aan de gang geweest? In mijn oren klinkt het gewoon als een paard wat zijn vaste routine kwijt is en moet wennen aan de nieuwe situatie en nieuwe dingen. Je paard is nu vervreemd van echt doodnormale dingen waar ieder paard in het dagelijks leven mee te maken heeft dus ik hoop dat je de tijd en energie er in wilt steken om het beestje een beetje meer paard te laten worden.
woemp schreef:Ik kocht 5jaar geleden een paard in een manege.
Mijn paard mocht daar dagelijks eventjes in de paddock om wat te rollen en werd dagelijks bereden.
Via bokt kreeg ik echter veel commentaar omdat hij 'mishandelt' zou worden aangezien ze daar eigenlijk continu op stal staan op dat uurtje rijden en dat buitenstaan na..
dus besloot ik een jaar geleden de grote stap te zetten en een nieuwe stalling te zoeken.
Daarom heb ik hem, tot mijn zeer grote spijt, verhuisd naar een stalling met dagelijkse weidegang in groepjes. Dit paard is dag en nacht veranderd in de negatieve zin.
Hij is altijd opgejaagd. Hij zondert zich altijd af van andere paarden. Hij is zo gelukkig als hij in de avond eindelijk terug naar de stal wordt gebracht. Hij rent om terug te mogen en begint onmiddellijk te eten als hij binnen staat.
Maar ook rijden is gewoon een hel geworden. Daar is een buitenpiste en dit paard was nooit gewoon om tijdens het rijden buitenlicht te zien. Hij doet niks anders dan continu uit het niks wegschieten. In stap gaat het nog, maar vanaf je draaft of galoppeert maakt hij de vreemdste sprongen op de meest onverwachte momenten waardoor we al veel zwaar ten val zijn gekomen.
Had ik het op voorhand geweten, dan had ik niet geluisterd naar de meningen waarop men zegt dat een paard moet weidegang hebben, want blijkbaar is dit toch niet voor elk paard zo.. Ik zou mensen die een stalpaard hebben toch willen verwittigen om goed op te letten voor je ze verhuisd. Ik kan hem ook niet terugbrengen naar zijn vorige stalling want daar is nu geen plaats meer vrij.
Ik ben ten einde raad en weet niet meer wat nog te doen..
Dit paard staat altijd kalm in de stal te eten van zijn hooi en stro, maar vanaf hij buiten moet begint de miserie. Het is nu al een jaar zo, dus ik vraag me toch af hoe ik hem kan laten aanpassen aan het dagelijks op de weide te moeten grazen en buiten te rijden. Zou een schriktraining helpen?
pompadour schreef:Shaggy09 schreef:Dat je paard geen daglicht kent zegt al genoeg denk ik.
Maar goed, om even in oplossingen denken; al eens met een gedragstherapeut aan de gang geweest? In mijn oren klinkt het gewoon als een paard wat zijn vaste routine kwijt is en moet wennen aan de nieuwe situatie en nieuwe dingen. Je paard is nu vervreemd van echt doodnormale dingen waar ieder paard in het dagelijks leven mee te maken heeft dus ik hoop dat je de tijd en energie er in wilt steken om het beestje een beetje meer paard te laten worden.
Een paard is gewoonte dier.
Ik heb ook ander ex manegepaard gekend, zij wilde ook niet graag in dr 1tje in de wei. Soms ook niet met andere paarden, wel met haar grote vriendin, mijn verzorgpaard.
Terwijl ze dat als manege paard wel gewend was om in de wei te staan, van s morgensvroeg tot in de namiddag