paard dat precies alleen maar op stal wil staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:15

Het kost veel tijd om te wennen voor sommige paarden.
Soms wel jaren voor ze echt compleet gewend zijn.
Maar deze situatie is voor zo'n paard waarschijnlijk te veel in ene.
Een rustige uitloopstal met een kleine stabiele kudde is sowieso voor de meeste paarden veel fijner.
Dus misschien kun je daar naar op zoek.

pompadour

Re: paard dat precies alleen maar op stal wil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:21

je paard mist zijn vriendjes. En hij komt als vreemde in een knudde .
Dus niet echt raar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:52

Ik zou even een paar dingen uit elkaar halen, want je verhaal klinkt logisch maar hoeft dat niet te zijn. Ze klaagt dat hij altijd meteen naar het hek komt galopperen als hij weer uit de wei mag en dat hij in de stal dan meteen begint te eten. Dat doen bij ons alle paarden. 8-) En die staan in leuke groepjes op meer dan een hectare per groep. Dat jij dat slecht gedrag vindt betekent niet dat het slecht gedrag is.
Het paard wordt niet opgejaagd maar graast afzonderlijk van de groep: jij vind dat slecht en een teken dat hij liever 24/7 in een box opgesloten wordt. Het zou heel goed kunnen zijn dat dat paard door die eenzame opsluiting totaal niet meer weet wat andere paarden zijn en dus geen direct contact met ze wil, maar liever op 50 meter afstand van de rest graast. Maar dus wel liever daar graast dan opgesloten in zijn box staat. Het zou zomaar kunnen dat hij op zijn gelukkigst is als hij naast zijn kudde graast met een draadje ertussen zodat hij wel onderdeel van de kudde is maar zich geen zorgen meer hoeft te maken over de directe interactie die hij niet meer kan. En jij wilt hem dan weer 24/7 in die box stoppen?
Hij schrikt veel vaker tijdens het rijden in de buitenbak. Jouw interpretatie is omdat hij niet gewend is aan zon in zijn ogen tijdens het rijden. Zon in zijn ogen tijdens het gras eten vindt hij echter wel oké, dus dat is een extreem rare conclusie. Het paard komt van een manege; het is veel logischer dat hij gewoon pijn heeft tijdens het rijden, bijvoorbeeld door een niet passend zadel of doordat hij helemaal stijf is. Dat is een veel vaker voorkomende oorzaak van schrikkerigheid dan 'zon in het oog'. Een andere veel voorkomende bron van schrikkerigheid is natuurlijk het voer: hoeveel krachtvoer krijgt hij per dag en hoeveel gram suiker en zetmeel zit daarin? Bij een schrikkerig paard dat ineens veel minder hoeft te werken dan vroeger zou ik beginnen met het krachtvoer terugschroeven naar 0, er een vitamine/mineralenbrokje in stoppen (niet elk merk, sommige merken zorgen juist weer voor schrikkerigheid) en als hij dan invalt dat aanvullen met luzernebrok, grasbrok en/of olie. Zo kun je je paard moddervet voeren zonder dat je schrikachtigheid stimuleert met een overkill aan suiker/zetmeel.
Ik zou dus even proberen te scheiden wat je ziet en wat jij daarbij aan verklaring en daaruit oplossingen/boosheid fantaseert, want die verklaringen zijn op zijn zachtst gezegd een beetje apart.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:59

Dat je paard geen daglicht kent zegt al genoeg denk ik. :n

Maar goed, om even in oplossingen denken; al eens met een gedragstherapeut aan de gang geweest? In mijn oren klinkt het gewoon als een paard wat zijn vaste routine kwijt is en moet wennen aan de nieuwe situatie en nieuwe dingen. Je paard is nu vervreemd van echt doodnormale dingen waar ieder paard in het dagelijks leven mee te maken heeft dus ik hoop dat je de tijd en energie er in wilt steken om het beestje een beetje meer paard te laten worden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:07

Is terug verhuizen geen optie, of een andere stal met meer opties zoals buiten en binnen rijden etc?

Ik ben van mening dat je "moet doen" wat voor jullie het beste werkt en niet wat andere mensen vinden wat je zou moeten doen.
Iedereen heeft andere wensen en dat geldt ook voor paarden.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:10

Mee eens dat ieder paard uniek is, maar ik zou bijvoorbeeld uitsluiten dat het rijden niet gedragstechnisch is. Uitproberen kan altijd later komen en hoeft niet gelinkt te worden aan buitenstaan.idem misschien medische problemen

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:17

Furrow schreef:
Mee eens dat ieder paard uniek is, maar ik zou bijvoorbeeld uitsluiten dat het rijden niet gedragstechnisch is. Uitproberen kan altijd later komen en hoeft niet gelinkt te worden aan buitenstaan.idem misschien medische problemen

Ze heeft het paard 5 jaar en sinds ze verhuisd is, is het een probleem.....

Als de ts heeft gevoel heeft dat haar paard op deze plek het niet fijn heeft, dan is dat makkelijk te veranderen.
Ik denk ook dat het de makkelijkste manier is om erachter te komen of het de Lokatie is waardoor het paard zo veranderd is...
Andere problemen, waaronder medisch is veel lastiger om uit te sluiten.
Je kunt namelijk van alles vinden, zonder dat een paard daar last van heeft.

Bij een vriendin heeft de kliniek het paard binnenste buiten gekeerd en kreeg slecht nieuws.
Uiteindelijk bleek dat het zadel te krap was geworden en heeft hij daarna nooit meer kreupel gelopen en goed gedaan in de sport...

zsaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:24

Als je paard nooit heeft buiten gestaan en opeens gedwongen wordt buiten te staan zonder terug te kunnen naar zijn stal, kan ik me wel voorstellen dat dat stress oplevert voor je paard. Wat ik zou doen is je paard de keuze laten, dus een open stal met een pad naar de wei/ of een aangrenzende wei, waardoor hij zelf kan kiezen of hij binnen of buiten wil staan. Desnoods met een draadje tussen hem en de andere paarden. Pas dan kun je überhaupt iets zeggen of zijn voorkeuren denk ik.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:59

Shaggy09 schreef:

Maar goed, om even in oplossingen denken; al eens met een gedragstherapeut aan de gang geweest? In mijn oren klinkt het gewoon als een paard wat zijn vaste routine kwijt is en moet wennen aan de nieuwe situatie en nieuwe dingen. Je paard is nu vervreemd van echt doodnormale dingen waar ieder paard in het dagelijks leven mee te maken heeft dus ik hoop dat je de tijd en energie er in wilt steken om het beestje een beetje meer paard te laten worden.

Een paard is gewoonte dier.
Ik heb ook ander ex manegepaard gekend, zij wilde ook niet graag in dr 1tje in de wei. Soms ook niet met andere paarden, wel met haar grote vriendin, mijn verzorgpaard.
Terwijl ze dat als manege paard wel gewend was om in de wei te staan, van s morgensvroeg tot in de namiddag

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:01

woemp schreef:
Ik kocht 5jaar geleden een paard in een manege.
Mijn paard mocht daar dagelijks eventjes in de paddock om wat te rollen en werd dagelijks bereden.
Via bokt kreeg ik echter veel commentaar omdat hij 'mishandelt' zou worden aangezien ze daar eigenlijk continu op stal staan op dat uurtje rijden en dat buitenstaan na..

dus besloot ik een jaar geleden de grote stap te zetten en een nieuwe stalling te zoeken.

Daarom heb ik hem, tot mijn zeer grote spijt, verhuisd naar een stalling met dagelijkse weidegang in groepjes. Dit paard is dag en nacht veranderd in de negatieve zin.
Hij is altijd opgejaagd. Hij zondert zich altijd af van andere paarden. Hij is zo gelukkig als hij in de avond eindelijk terug naar de stal wordt gebracht. Hij rent om terug te mogen en begint onmiddellijk te eten als hij binnen staat.

Maar ook rijden is gewoon een hel geworden. Daar is een buitenpiste en dit paard was nooit gewoon om tijdens het rijden buitenlicht te zien. Hij doet niks anders dan continu uit het niks wegschieten. In stap gaat het nog, maar vanaf je draaft of galoppeert maakt hij de vreemdste sprongen op de meest onverwachte momenten waardoor we al veel zwaar ten val zijn gekomen.

Had ik het op voorhand geweten, dan had ik niet geluisterd naar de meningen waarop men zegt dat een paard moet weidegang hebben, want blijkbaar is dit toch niet voor elk paard zo.. Ik zou mensen die een stalpaard hebben toch willen verwittigen om goed op te letten voor je ze verhuisd. Ik kan hem ook niet terugbrengen naar zijn vorige stalling want daar is nu geen plaats meer vrij.

Ik ben ten einde raad en weet niet meer wat nog te doen..
Dit paard staat altijd kalm in de stal te eten van zijn hooi en stro, maar vanaf hij buiten moet begint de miserie. Het is nu al een jaar zo, dus ik vraag me toch af hoe ik hem kan laten aanpassen aan het dagelijks op de weide te moeten grazen en buiten te rijden. Zou een schriktraining helpen?

Ga dan op de wachtlijst voor je vorige stalling. Om weer terug te kunnen naar waar het paard zich kennelijk wel prettig voelde.Ieder levend wezen is tenslotte uniek met unieke behoeftes.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:03

pompadour schreef:
Shaggy09 schreef:

Een paard is gewoonte dier.
Ik heb ook ander ex manegepaard gekend, zij wilde ook niet graag in dr 1tje in de wei. Soms ook niet met andere paarden, wel met haar grote vriendin, mijn verzorgpaard.
Terwijl ze dat als manege paard wel gewend was om in de wei te staan, van s morgensvroeg tot in de namiddag

Ja het kan inderdaad niet zo goed tegen veranderingen, althans de meeste.
Maar je kan mij niet wijsmaken dat een paard van nature liever heel de dag tussen 4 muren staat dan buiten bij zijn vriendjes. Zoiets heeft tijd nodig.

Swanzie

Re: Correct reageren op angstgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:03

Hij stond op zijn vorige stal toch ook buiten op een paddock las ik?

Kan ook zijn dat hij in deze periode erg afgestompt was door de manier waarop hij fehousen werd en nu pas het echte karakter naar voren komt.

Is de weide gang periode langzaam opgebouwd? Als ze dit niet gewend zijn dan kun je beter langzaam opbouwen... beginnen met een uurtje en dan steeds iets langer

Hoe is hij in de groep waarmee hij op de weide staat? Is het een stabiele kudde?
Hoe is de weide zelf qua grootte en hoeveelheid gras? Is er ook beschutting?

Heb je wel het idee dat hij graag op de wei staat?
In gras zit veel meer dan in hooi... paarden die nooit op gras staan krijgen daardoor vaak tekorten in vooral msm en vitamine e en selenium...

Wellicht dat hij eerst tekorten had en nu niet meer? Ook zijn de suikers in het gras nu hoog aan het worden; hetgeen zich ook kan uiten in meer druk en schrikkerug gedrag.

Is hij in de winter anders dan in de zomer?

Klinkt ook als een paard die nooit op vreemd terrein geweest is. Waarschijnlijk moet hij gewoon erg wennen op zijn nieuwe plek.
Je kunt er ook voor kiezen om eerst te longeren zodat hij al wat kan wennen aan de bak. Of in de bak hooi neerleggen en laten eten zodat hij de bak met iets prettigs gaat associeren.

Swanzie

Re: Correct reageren op angstgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:08

Wellicht toch ook eens zijn rug laten controleren.

Als hij lichamelijk in orde is... voorlopig alleen stappen in de bak totdat je voelt dat hij ontspannen is en dan pas gaan draven...

Waar reageert hij in de bak precies op?

Ook niet veel rechte lijnen rijden... goede aanleuning pakken, zelf niet gaan aarzelen en doorrijden... veel figureh zodat hij de aandacht bij jou houdt.

Het paard moet leren zijn aandacht bij jou te houden en niet bij zijn omgeving

Je kunt er ook voor kiezen hem verder door te laten rijden door een goede professional of zelf les te pakken van een goede instructeur

Ben je verder van voer gewisseld sinds de verhuizing naar de nieuwe stal?

Hoe staat hij in zijn stal?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:10

De overgang is misschien wel erg groot geweest. Ik zou het paard eerst weer terug op stal zetten en het dan rustig opbouwen, het naar buiten gaan.
Ook het rijden als dat mogelijk is; eerst in een binnenmanege weer opnieuw het vertrouwen opbouwen en dan stap voor stap eens iets in de buitenbak gaan doen. Succes!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:20

Moderatoropmerking:
Ik heb even twee topics samengevoegd :-)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:21

Ik vind het een beetje een vreemd verhaal...
Pigmentziekte en een eczeemdeken? Ik neem aan dat je een sunblock/UV deken bedoelt... :?
En dan gaat het denk ik om vitiligo? Al ga ik er niet helemaal vanuit dat een eczeemdeken daar tegen helpt.

Grootste twijfelpunt is voor mij jouw ervaring en die van je stalgenoten, mede door jouw aanpak van het voorzichtig ergens langs begeleiden. Niet elke ruiter is even makkelijk er af te gooien. Misschien heb je daar wat meer informatie over? Als dit een jaar geleden is begonnen, lijkt het me dat je al heel wat hebt geprobeerd.

Wat bedoel je met de hele dag opgejaagd? Is het een zenuwpees, of past hij niet goed in de kudde en wordt hij letterlijk opgejaagd?

Voornaamste is denk ik de gezondheid. Wat heb je allemaal al kunnen uitsluiten met behulp van je dierenarts? Zoals eerder al genoemd, hoe is de rug?

En wat voor hulp heb je zelf tot dusverre ingeschakeld? Waar werk je aan in je lessen? Is er een verschil tussen de les en wanneer je alleen aan het rijden bent?

Zomaar platweg tips geven over hoe je dit gedrag kan corrigeren is in mijn ogen niet mogelijk met de informatie die we nu beschikbaar hebben.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:51

Het lijkt wel of jouw paard niet meer weet hoe hij paard moet zijn en hij dat opnieuw moet ontdekken. Maar je moet hem dat wel laten proberen omdat hij dat gewoon verdiend. Ik denk dat bijna alle paarden blijer worden van sociaal contact en weidegang maar dat de voorwaarden wel juist moeten zijn en die verschillen per paard.

Hoe staat hij er nu overdag bij? Hoe groot is de kudde? Hoeveel ruimte hebben ze? Staan ze op een volle weide, kale weide of een paddock? Hebben ze hooi tot hun beschikking? Zo ja, hoeveel voerplekken zijn er?
Uit ervaring weet ik dat er paarden zijn die echt positief veranderen als ze op een ruime wei kunnen staan waar ze de hele dag op kunnen grazen. Een kale en kleine weide/paddock kan snel voor verveling zorgen waardoor sommige paarden juist heel vervelend (naar andere paarden) worden en andere zich terugtrekken. Jouw paard is niet meer echt gewend om sociaal contact te hebben met soortgenoten dus wellicht weet hij niet zo goed hoe hij daar mee om moet gaan. Als er dan ook nog beperkte voerplaatsen zijn kan het zijn dat hij niet eens gaat proberen om daarbij te komen. Het is wellicht inderdaad een idee zoals hierboven aangegeven is om hem eerst met één paard op de wei te laten. Zo kan hij langzaam aan leren hoe hij zich sociaal ook alweer moet gedragen. Kan hij wellicht later nog in een grotere kudde maar laat je hem rustig aan wennen.
Ik vind het niet gek dat hij blij is om naar stal te mogen als hij weet dat daar een berg hooi op een hem wacht. Mijn paarden staan de hele dag buiten op een wei met voldoende gras maar gaan aan het einde van de dag ook graag naar binnen. Maar dat is alleen omdat ze weten dat er hooi en brokken klaar liggen voor ze. Als ik dat een paar dagen/weken niet meer klaar heb liggen in de stal komen ze ook niet meer.

Qua rijden. Tja als hij altijd in dezelfde binnenbak zijn rondjes heeft moeten sjokken dan is hij ook niet gewend om op andere terrein en buiten te rijden. Dit zal je hem dus gewoon moeten leren. Het is niet gek dat hij dan eens schrikt, en zijn schrikreactie is blijkbaar vluchten. Heel normaal. Hij moet jouw leren te vertrouwen als ruiter, zodat jij hem door die schrikreacties door kan lozen en kan leren dat dingen niet zo eng zijn als hij denkt. Het helpt als jij hem aan het werk zet, dus veel overgangen, veel figuren etc en niet 10 dezelfde rondjes sjokken. Zo 'dwing' je hem om de aandacht bij jou te houden en heeft hij minder de gelegenheid om te letten op wat er allemaal wel niet om de bak heen gebeurt en te gaan schrikken. Ik weet niet hoe jezelf reageert als hij schrikt. Het kan zijn dat jezelf ook niet consequent genoeg hebt gehandeld na de schrikreactie. Hierdoor beloon je hem eigenlijk voor zijn schrikreactie en houd je het instant/maak je het erger. Heb je nu les? Een instructeur kan je tijdens zo schrikreactie en de periode daarna precies door heen lozen, wat je moet doen en wanneer en hoe je dit kan voorkomen. Daarnaast kan hij/zij je leren om consequent te zijn en je paard echt aan het werk te zetten zodat jij en je paard echt een team gaan vormen en er meer vertrouwen komt in elkaar. Schriktraining kan wellicht helpen, ook om vertrouwen in elkaar te krijgen. Maar ik zou je echt willen aanraden om een goede instructeur te zoeken die je de komende periode veel gaat begeleiden tijdens het rijden.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:24

Hoe gaat het nu met het paard?