Paspoort/KWPN overzetten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 09:51

NatasjavE schreef:
Papieren van het paard liggen doorgaans binnen en niet direct bij het paard.
Dieven moeten wel een enorm risico nemen om en even naar binnen te gaan om het paspoort en het stamboekpapier te pakken en daarna nog een paard mee nemen.

En het papier van mijn paard ligt thuis. (Het paspoort bij de pensionhouder) dat is dan helemaal een onmogelijke zaak.

Bij ons op stal zijn we verplicht de papieren achter te laten. Ik zelf vind dit niet prettig.. Haha gelukkig is mijn paard niet makkelijk te laden, scheelt weer haha..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 09:52

Zinzi_jewel schreef:
Idd papier thuis bewaren, paspoort op stal bij het paard .
Bij ons op stal liggen paspoorten in de kluis
Paspoort moet nl op aanvraag getoond kunnen worden .
Een koopcontract of overdracht bewijs is je eigendoms bewijs .

Dankjewel! Ja paspoort ligt op stal idd..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:53

Het paspoort op stal, de rest van de papieren gewoon thuis.
Vaak zit het in het paspoort nog een los stamboekpapier (bij het KWPN dan :) ). Deze hoeft niet bij het paard bewaard te worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:54

Gizeppie schreef:
NatasjavE schreef:
Papieren van het paard liggen doorgaans binnen en niet direct bij het paard.
Dieven moeten wel een enorm risico nemen om en even naar binnen te gaan om het paspoort en het stamboekpapier te pakken en daarna nog een paard mee nemen.

En het papier van mijn paard ligt thuis. (Het paspoort bij de pensionhouder) dat is dan helemaal een onmogelijke zaak.

Bij ons op stal zijn we verplicht de papieren achter te laten. Ik zelf vind dit niet prettig.. Haha gelukkig is mijn paard niet makkelijk te laden, scheelt weer haha..

Het papier heb je thuis. Het paspoort bij het paard op stal.

Het paspoort is niet het stamboekpapier bij het KWPN. De afstamming staat er wel in genoteerd. Het papier is een los vel op A4 formaat.

Gizeppie

Re: Paspoort/KWPN overzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 12:55

Ja die papieren krijg ik nog van de huidige eigenaresse. Paspoort heb ik al wel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:03

Wacht,..Jij bent de nieuwe eigenaar van Chablis toch?

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:25

Paspoort overschrijven zou ik niet doen. Het zegt helemaal niets, weg gegooid geld dus.
Papier overschrijven heb je ook niets aan. ( behalve dus als je aan keuringen mee wilt doen/ fokken )

Het enigste wat jij nodig hebt is een koop contract, waar de nodige gegevens van het paard instaan. Evt. Bijlage met een foto ( ivm aftekeningen ) al is dit nog steeds geen eigendomsbewijs, maar als jij alles in jou bezit hebt + koopbewijs. + kan aantonen dat jij het dier verzorgt/onderhoud. Dan kun je het rechtelijk aantonen dat hij van jou is.

In nederland is het nogal krom, er is namelijk geen wettelijk eigendom bewijs voor een paard.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 12:13

NatasjavE schreef:
Wacht,..Jij bent de nieuwe eigenaar van Chablis toch?

Haha ja..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 12:14

wilmatj schreef:
Paspoort overschrijven zou ik niet doen. Het zegt helemaal niets, weg gegooid geld dus.
Papier overschrijven heb je ook niets aan. ( behalve dus als je aan keuringen mee wilt doen/ fokken )

Het enigste wat jij nodig hebt is een koop contract, waar de nodige gegevens van het paard instaan. Evt. Bijlage met een foto ( ivm aftekeningen ) al is dit nog steeds geen eigendomsbewijs, maar als jij alles in jou bezit hebt + koopbewijs. + kan aantonen dat jij het dier verzorgt/onderhoud. Dan kun je het rechtelijk aantonen dat hij van jou is.

In nederland is het nogal krom, er is namelijk geen wettelijk eigendom bewijs voor een paard.

Mmm oké oké dat is wel knap lastig. Misschien alleen chip overschrijven dan..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:14

Chip is gelinkt aan het paspoort. Wil je die dus overschrijven dan moet je je paard op naam laten zetten bij het het KWPN.

Alleen chip overschrijven kan niet.

Ik zou het zo laten, het overschrijven geeft niet meer zekerheid dan je koopcontract. Als je een keer echt moet aantonen dat het paard van jou is zullen ze waarschijnlijk kijken naar verschillende factoren omdat er geen eigendomsbewijs voor paarden bestaat.

Bij het KWPN noemen ze het al niet eens eigenaar meer, maar geregistreerde. Dat zegt al genoeg.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 19:50

ingvdh schreef:
Chip is gelinkt aan het paspoort. Wil je die dus overschrijven dan moet je je paard op naam laten zetten bij het het KWPN.

Ik zou het zo laten, het overschrijven geeft niet meer zekerheid dan je koopcontract. Als je een keer echt moet aantonen dat het paard van jou is zullen ze waarschijnlijk kijken naar verschillende factoren omdat er geen eigendomsbewijs voor paarden bestaat.

Bij het KWPN noemen ze het al niet eens eigenaar meer, maar geregistreerde. Dat zegt al genoeg.

Dat is zeker waar wat je vertelt.. mmm dus weggegooid geld dus.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 19:54

NatasjavE schreef:
Het KWPN kent geen eigendomsbewijs. Wel kan je het paard op jouw naam over laten schrijven.

Je wordt lid van het KWPN en dan kan je heel makkelijk je paard overschrijven.

https://www.kwpn.nl/

Voorheen hoefde je niet eens lid te zijn om een paard op je naam te laten zetten, kostte wat meer dan voor leden maar ik weet niet of dat nu nog zo kan.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:26

Gizeppie schreef:
ingvdh schreef:

Dat is zeker waar wat je vertelt.. mmm dus weggegooid geld dus.

Misschien juist wel verstandig. Mocht ooit een gek zijn die je paard steelt( niet te hopen uiteraard) en zou hij terug gevonden worden , dan kunnen ze via de chip de eigenaar op sporen .

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 23:32

@ pompadour

Daar dacht ik dus ook aan. Of als hij ineens ontsnapt ofzo. Door t draad gaat ofzo. Je weet t maar nooit.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 23:55

Gizeppie schreef:
@ pompadour

Daar dacht ik dus ook aan. Of als hij ineens ontsnapt ofzo. Door t draad gaat ofzo. Je weet t maar nooit.

Precies !! De chip wordt niet voor niks bij een paard geplaatst .

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:14

Ik heb alle dieren op naam staan .
Juist als ze eens kwijtraken.
Een paard kan Net zo goed uitbreken als dat een hond of kat kan weglopen .

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:38

aadburg schreef:
NatasjavE schreef:
Het KWPN kent geen eigendomsbewijs. Wel kan je het paard op jouw naam over laten schrijven.

Je wordt lid van het KWPN en dan kan je heel makkelijk je paard overschrijven.

https://www.kwpn.nl/

Voorheen hoefde je niet eens lid te zijn om een paard op je naam te laten zetten, kostte wat meer dan voor leden maar ik weet niet of dat nu nog zo kan.

Je kan alleen het paspoort op naam laten zetten als niet lid.
Voor het stamboekpapier moet je lid worden.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:57

Ik ben dan sinds kort eigenaar van een kwpn Gelders paard.
Is bijna een jaar oud. Maar heb hem niet op mijn naam staan en heb ook geen koopcontract alleen dat ie klinisch is gekeurd en met mijn handtekening er onder.
Dus jullie zeggen dus wel overschrijven? Want als ik hem laat overschrijven nu dan zijn de entingen die net recent is gedaan weg toch in de paspoort? En zijn stamboom? Er staat als ie word verkocht en nieuwe eigenaar krijg hem terug moet sturen en nieuwe moet aanvragen dus...

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:11

Trysteffy: even terug lezen.. paspoort, chip en stamboekpapier zijn geen eigendomsbewijs .

Dus hert maakt niet uit op welke naam deze staan. Voor de wet is de persoon die betaald en langere periode zorgdraagt voor een paard en dat dmv bijvoorbeeld stallinsgeld kan bewijzen eigenaar.

Mocht je paard ontsnappen zou een chip handig kunnen zijn, maar gezien er veel paarden zijn waar de chip niet geregistreerd is op de eigenaar vraag ik mij daarin ook af hoe waardevol dat is.
Daarbij is bij kwade zin een nieuwe chip en ander paspoort zo aangevraagd

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:30

trysteffy schreef:
Ik ben dan sinds kort eigenaar van een kwpn Gelders paard.
Dus jullie zeggen dus wel overschrijven? Want als ik hem laat overschrijven nu dan zijn de entingen die net recent is gedaan weg toch in de paspoort? En zijn stamboom? Er staat als ie word verkocht en nieuwe eigenaar krijg hem terug moet sturen en nieuwe moet aanvragen dus...

Jij/jouw paard krijgt geen nieuw paspoort, want er is al een paspoort voor jouw paard. Er komt dan een wijziging in te staan qua eigenaar, volgens mij met een sticker.
Alle gegevens over jouw paard, inclusief het chipnummer, zijn uniek en vastgelegd in het paspoort. Vandaar dat er geen nieuw exemplaat komt bij een nieuwe eigenaar, maar puur alleen een naamswijziging qua eigenaar.
Entingen die er nu in staan gaan dan ook niet verloren.