Relatietherapie gezocht voor mij en mijn paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 13:23

L_Ruiter schreef:
Hoi allemaal!

Hier komt een lang verhaal, ontzettend bedankt voor degenen die het willen lezen!!

Zoals de titel al zegt: mijn paard en ik gaan op het moment niet zo goed samen en ik weet niet zo goed meer wat te doen.

Om te beginnen maar even wat informatie over mijn paard: Daan is een 12-jarige tinker ruin. Ik ken hem sinds september 2017 en sinds augustus 2018 is hij van mij. Hij stond tot een jaar geleden op een stal waar hij maar 1,5 uur per dag buiten kwam. Op mijn verzoek is hij toen verplaatst naar waar hij nu staat, hier staat hij gemiddeld 12 uur per dag buiten in de winter en in de zomer 24/7.

Sinds ik hem ken is hij altijd al dominant geweest. Hij laat het duidelijk merken als hij het ergens niet mee eens is en ik heb hard moeten werken om wat respect van hem te krijgen. Tot afgelopen kerst ging dat eigenlijk best goed. Hij beet niet meer zoveel en ik kon prima met hem buiten wandelen zonder dat hij steeds om probeerde te draaien of in m'n handen wilde bijten. Het rijden gaat al een tijd super! We lessen wekelijks, gaan goed vooruit en Daan heeft plezier in het werken.

Echter, sinds dat onze verzorgster een week op hem heeft gepast met de kerstvakantie is hij ontspoord en gaat het op en af, met meer af dan op. Hij bijt weer, laat ons niet of met heel veel moeite opstappen als we willen rijden en met aan de hand meelopen, loopt hij voornamelijk te klieren en probeert te bijten in de leidende hand. Ook met longeren draait hij soms ineens om en rent met een bok weg. Ik heb van alles geprobeerd wat betreft het bijten: corrigerende tik helpt niet, dat ziet hij als een spelletje; hard slaan en achteruit zetten ziet hij als 'vechten' en 'vecht' dan ook terug door nog feller te worden en laatst heeft hij toen zelfs gesteigerd; alleen maar lief doen en het bijten negeren helpt ook niet, hij ziet dan geen grenzen meer. Als ik er eenmaal op zit met rijden is hij super en het longeren gaat ook beter, maar dat bijten en de omgang aan de hand is problematisch. Kortom: ik weet het even niet meer. Hij heeft geen respect (meer) voor mij, mijn moeder en de verzorgster.

Is er iemand die verstand heeft van dit soort gedrag en mij hierin wilt helpen? Ik zou graag 'les' krijgen in de omgang aan de hand vanaf het moment dat ik hem uit de paddock haal, met het poetsen, meelopen, in de bak, opstappen, buiten etc. Ik ben geen opgever en wil heel graag weer met plezier van beiden kanten aan het werk met hem, ik kom er alleen zelf niet meer uit. Hij staat trouwens in Warmond.

Op aanvraag heb ik twee recente filmpjes die wat van het gedrag laten zien, al moet ik erbij zeggen, hij is niet altijd zo, maar het begint wel langzaamaan steeds vaker te worden. Uiteraard ben ik bereid een vergoeding te betalen.

Alvast ontzettend bedankt!

Goed dat je hier een topic over opent, ik snap na het lezen van je verhaal wel dat je het even niet meer zag zitten. Want wat ik lees is een paard dat geen respect heeft voor je, niet weet wat er van hem verwacht wordt, niet weet wat het verschil is tussen goed en fout en hij is je in alles de baas. Dat is natuurlijk geen leuke situatie. Eerlijk gezegd denk ik dat je maar beperkte keuzes hebt om verder te gaan. Als je verder wil met dit paard dan zul je echt heel hard aan jezelf moeten werken en leren grenzen te stellen EN van jezelf en je paard eisen dat die worden nageleefd.. Je zult dit paard duidelijk moeten gaan maken hoe de wereld in elkaar zit en dat is niet in een dagje, een training een cursusje gedaan. Het is je taak voor de komende maanden om er heel consequent voor te gaan. Je weet niet van tevoren of je paard ooit lief en meewerkend gaat worden, want je kunt je afvragen of dit wel het juiste paard is voor jou. Een andere keuze die je kunt maken is om er een andere baas voor te zoeken, eentje die beter bij hem past. In de tussentijd: zet een cap op en doe een bodyprotector aan, vergeet ook je handschoenen niet.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 13:29

L_Ruiter schreef:
Ontzettend bedankt voor het meedenken allemaal!! Ik zag het gister even niet meer zitten, maar dankzij jullie tips denk ik dat we er met wat hulp wel weer bovenop gaan komen!

Goed om te horen :j
Veel succes!

wilma84

Re: Relatietherapie gezocht voor mij en mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 13:39

Ooit al eens gecontroleerd of het wellicht een klophengst is?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 17:06

Is er niet iemand op je stal die "paardwijs" is en die jou hiermee kan helpen?
Want dit zijn eigenlijk allemaal basis opvoedprobleempjes en dan zou je eigenlijk -zeker in de beginperiode- iemand dagelijks langs je moeten hebben die je kan begeleiden.
Les nemen bij dure instructeurs zou ik in dit stadium nog nutteloos vinden omdat een paard niet op te voeden is in 1 uurtje. Je moet zelf het paardengevoel gaan ontwikkelen en dat kan alleen wanneer je in het begin vaker dan 1 keer om de twee weken bij iemand terecht kan met je vragen en problemen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 23:41

Gini schreef:
Want dit zijn eigenlijk allemaal basis opvoedprobleempjes en dan zou je eigenlijk -zeker in de beginperiode- iemand dagelijks langs je moeten hebben die je kan begeleiden.
Les nemen bij dure instructeurs zou ik in dit stadium nog nutteloos vinden omdat een paard niet op te voeden is in 1 uurtje. Je moet zelf het paardengevoel gaan ontwikkelen en dat kan alleen wanneer je in het begin vaker dan 1 keer om de twee weken bij iemand terecht kan met je vragen en problemen.

Ben om het niet helemaal mee eens. Als ts bijvoorbeeld een goede les krijgt in hoe ze het bijten moet aanpakken dan kan ze vervolgens elke dag een stukje gaan lopen en dat als enige doen een hele week. Je kan niet alle problemen in een keer aanpakken en zal dus de andere dingen zoals het rijden moeten pauzeren

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 00:03

Knap vannje dat je om hulp vraagt.
Karel Bauer en Annemarie vaan de Toorn.
Hele fijne mensen die goed met je meedenken.
Succes

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 00:51

Ik kan je Jessica van Equivalence (www.equivalence.nu) van harte aanbevelen.
Zij past de training aan op de combinatie en werkt voornamelijk met positieve bekrachtiging.

Succes!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:19

Amber_anne schreef:
Gini schreef:

Ben om het niet helemaal mee eens. Als ts bijvoorbeeld een goede les krijgt in hoe ze het bijten moet aanpakken dan kan ze vervolgens elke dag een stukje gaan lopen en dat als enige doen een hele week. Je kan niet alle problemen in een keer aanpakken en zal dus de andere dingen zoals het rijden moeten pauzeren

Ik zie het bijten niets als een apart probleem dat dan ook apart behandeld moet worden, maar als een uiting van het algemene baasje is niet 'paardwise' genoeg (geen belediging, we zijn allemaal ooit ergens moeten starten) en een paard dat dat beseft en daar handig gebruik van maakt. Als je het bijten gaat afleren door tikken of uit de ruimte te sturen, dan verzint het paard wel iets anders. Dat is in dit geval dus al gebeurd, want paard gaat steigeren. Dit is dus de basisopvoeding die ontbreekt en dan is het beter van iemand op dagelijkse basis langs je te hebben staan, dan 1 keer om de twee weken een uurtje.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:36

Ik zou samen met een goede parelli instructeur aan de slag gaan. Vast wel een te vinden in de buurt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:38

L_Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 13:06

Bij mij op stal is er wel iemand die zou kunnen helpen, namelijk de staleigenaresse, maar zij is er lang niet altijd als ik er ben en daarnaast is het denk ik ook goed om een objectief iemand met een frisse blik eens langs te laten komen. Ik ben zeker van plan om de eerste tijd het liefst, als dat mogelijk is, twee keer per week met diegene af te spreken. Ik heb inmiddels met twee mensen uit de buurt contact, ben benieuwd wat daaruit komt :)

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 13:53

Hou je ons op de hoogte?
Jezelf filmen tijdens grondwerk is trouwens ook handig. Soms zie je achteraf dingen terug en begrijp je ineens de reactie van je paard/zie je dat je iets deed wat niet goed getimed was etc

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 22:00

L_Ruiter schreef:
Ontzettend bedankt voor het meedenken allemaal!! Ik zag het gister even niet meer zitten, maar dankzij jullie tips denk ik dat we er met wat hulp wel weer bovenop gaan komen!

Heel veel succes! Laat je weten hoe het is afgelopen? :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 22:16

Wat goed van je! Dat is een super investering in jou en je paard. Deden meer mensen dat maar :j!

Ik zou ook Parelli aanraden, of Warwick schiller. Beide hebben een grondwerk stappen programma (natural horsemanship) waarbij je veel hulp krijgt online maar er zijn ook trainers met hun methodes in NL te vinden.

Warwick schiller vind ik persoonlijk beter omdat hij zich richt op ontspanning en de band tussen mens en paard voordat ze technieken gaan leren. Parelli is daarin wat ‘harder’, maar dat is mijn mening :o

Ik heb mijn volbloed met het warwick schiller programma getraind en per ongeluk werd ik ook getraind }:) want daar gaat het uiteindelijk om. In ieder geval heb ik sindsdien een heel ander paard en ben ik ook positief veranderd. Hij heeft geen verlatingsangst meer, ik kan hem vangen in de wei, hij is zelf verzekerder, meer interesse in mij, etc.

Iig heel veel succes en veel plezier!

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 00:00

Ik zag dat iemand Sandra v/d Heuvel al had aangeraden, zij is één van de topinstructeurs van de 2Moons opleiding: www.2moons.nl

Ik heb een tijdje terug van Jolanthe (één van de andere instructeurs) een ochtend les gehad en zij heeft me echt verder kunnen helpen. Las net namelijk je andere topic over het buitenrijden en dat is toevallig ook hetzelfde wat bij mij in de training centraal stond.

Sandra of één van de andere 2Moons dames kan je ongetwijfeld verder helpen!
Heel veel succes met je paardje in ieder geval, ik hoop dat jullie er samen uitkomen!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:51

Volgens mij heb ik al eens eerder op een topic van jou gereageerd, zeker omdat je heel erg in de buurt zit had ik mijn hulp toen ook al aangeboden. Jammer dat het nog steeds niet goed gaat.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:30

Ik zou werken aan de band tussen jou en je paard. Dit doe je doormiddel van grondwerk. Ik zou professioneel les nemen bij iemand die hier werkelijk verstand van heeft en jullie kan helpen. Bijten kan meerdere betekenissen hebben/opstap problemen ook.. Het kan een lichamelijk probleem zijn, maar het kan ook dominantie/frustratie zijn.

Ik ben zelf in bezit van een dominant paard, maar hij laat mij door bepaalde reactie's ook vaak dingen zien. Bijvoorbeeld als er iets niet goed in zijn lijf zit gaat hij meer schrapen met zijn voorbeen. Dan weet ik dat uit moet gaan vinden wat dit is en waar hij last van heeft. Of als hij oefeningen moeilijk vindt dan gaat hij stampen of idd bijten in het touw. Ik probeer dat gedrag altijd te negeren.. Het is een uiting van zijn frustratie. Als hij mij bijt is het natuurlijk een ander verhaal.. Dan ben ik gewoon duidelijk dat dat niet de bedoeling is.. Maar ik moet zeggen het Parelli heeft mij heel ver al gebracht met hem (werk nu vanaf november met hem).

Ik zou grondwerk les gaan nemen bij een professional.. Echt iemand die papieren heeft/veel ervaringen heeft met grondwerk op de juiste manier. Uit welke regio kom je?

L_Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 20:20

dianaw33 schreef:
Volgens mij heb ik al eens eerder op een topic van jou gereageerd, zeker omdat je heel erg in de buurt zit had ik mijn hulp toen ook al aangeboden. Jammer dat het nog steeds niet goed gaat.

Ja dat klopt, een topic van een jaar geleden geloof ik. Het is daarna een hele tijd goed gegaan, zeker omdat we toen naar een andere stal zijn verhuisd. Deze problemen spelen sinds 2,5 maanden nu. Nogmaals heel erg bedankt voor je hulpaanbod! Ik ben er toen uitgekomen, met name door de stal wissel, en ben ervan overtuigd dat het nu weer gaat lukken!

L_Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 20:27

Ontzettend bedankt voor het meedenken allemaal! Motiveert enorm!

Inmiddels ben ik erachter waardoor hij het opstappen niet fijn vindt. Ik stap zelf altijd op met een krukje en dan een hand voor bij het zadel (bij de boom zeg maar) en een hand achter bij het zadel. Nu blijkt hij last te hebben van de spier die aan de achterkant onder het zadel loopt en hij vindt de druk die daar op komt met opstappen niet fijn. Die spier gaan we met grondwerk en rijden los maken en het opstappen voortaan zonder aan de achterkant van het zadel druk te geven/‘te trekken’. Ben benieuwd wat voor effect dat gaat hebben!

Verder is het gedrag op stal en tijdens het poetsen echt pure dominantie zijn we inmiddels achter. Wel blijkt hij achter zijn oren heel gevoelig en vindt hij aanrakingen daar niet prettig en daar wordt hij nijdig van en daar poets ik nog wel eens omdat daar altijd hooi zit, maar dat verklaart dus wel het een en ander. Ik heb nu als ‘huiswerk’ om het achter z’n oortjes lekker te gaan masseren en kriebelen zodat hij er minder gevoelig op wordt. Verder laat ik in mijn houding te veel zien dat ik hem intimiderend vind als we ruzie hebben. Ik moet hem meer ‘overdonderen’ in m’n houding en reactie, want hij wist eerst altijd precies wat er zou gebeuren met corrigeren en was dan al voorbereid. Hier gaan we mee aan de slag komende dagen!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:42

Ik geloof niet heel erg in dominantie. 9 van de 10 keer is dat of pijn, of verkeerd aangeleerd gedrag. is je paard al eens medisch door de molen gegaan? Opstapproblemen, pijn in de rug en last achter de oren duiden in elk geval op een slecht passend zadel.

L_Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 10:23

dianaw33 schreef:
Ik geloof niet heel erg in dominantie. 9 van de 10 keer is dat of pijn, of verkeerd aangeleerd gedrag. is je paard al eens medisch door de molen gegaan? Opstapproblemen, pijn in de rug en last achter de oren duiden in elk geval op een slecht passend zadel.

Ik ben het met je eens dat het ook deels aangeleerd gedrag is, maar dat is erg versterkt doordat hij ook een dominant karakter heeft. Hij heeft dat niet alleen tegen mij maar ook tegen de paarden met wie hij buiten staat, daar is hij de baas over.

Slecht passend zadel is uitgesloten. Zadelpasser is 3 weken geleden geweest en de boom was te wijd, dus er zit nu een goed passende boom in en het zadel ligt goed. Ook de tandarts is 3 weken geleden geweest en het was allemaal in orde. Ze heeft wat kleine haakjes weggevijld en verder zag het er goed uit. Dus die twee zijn uitgesloten. Hoefsmid is ook laatst geweest en ook die was tevreden. Verder kan hij z’n rug wel goed loslaten tijdens de training en dan geniet hij er ook enorm van. Ik denk dat de last in zijn rug te maken heeft gehad met mijn bijrijdster die af en toe zonder beugels of zonder zadel rijdt en dan hard op z’n rug heen en weer bonst. Dit mag inmiddels niet meer, dus we gaan nu lekker z’n rug verder los maken met trainen :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:55

L_Ruiter schreef:
dianaw33 schreef:

Ik ben het met je eens dat het ook deels aangeleerd gedrag is, maar dat is erg versterkt doordat hij ook een dominant karakter heeft. Hij heeft dat niet alleen tegen mij maar ook tegen de paarden met wie hij buiten staat, daar is hij de baas over.

Slecht passend zadel is uitgesloten. Zadelpasser is 3 weken geleden geweest en de boom was te wijd, dus er zit nu een goed passende boom in en het zadel ligt goed. Ook de tandarts is 3 weken geleden geweest en het was allemaal in orde. Ze heeft wat kleine haakjes weggevijld en verder zag het er goed uit. Dus die twee zijn uitgesloten. Hoefsmid is ook laatst geweest en ook die was tevreden. Verder kan hij z’n rug wel goed loslaten tijdens de training en dan geniet hij er ook enorm van. Ik denk dat de last in zijn rug te maken heeft gehad met mijn bijrijdster die af en toe zonder beugels of zonder zadel rijdt en dan hard op z’n rug heen en weer bonst. Dit mag inmiddels niet meer, dus we gaan nu lekker z’n rug verder los maken met trainen :)

Dat een boom te breed is, is dus slecht passend. Dat verklaart veel van zijn gedrag. En een paard is helaas vaak niet 1 2 3 van het gedrag af wat daardoor veroorzaakt wordt, ook al is de oorzaak weggenomen. Dat moet slijten door de constante ervaring dat het geen pijn meer doet, soms heb je daar zelfs een ander zadel voor nodig als je paard daar erg gevoelig voor is, of zelfs een tijd helemaal geen zadel.

L_Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 11:43

Dat een boom te breed is, is dus slecht passend. Dat verklaart veel van zijn gedrag. En een paard is helaas vaak niet 1 2 3 van het gedrag af wat daardoor veroorzaakt wordt, ook al is de oorzaak weggenomen. Dat moet slijten door de constante ervaring dat het geen pijn meer doet, soms heb je daar zelfs een ander zadel voor nodig als je paard daar erg gevoelig voor is, of zelfs een tijd helemaal geen zadel.[/quote]

Oké, ik wist niet dat dat zoveel tijd nodig heeft :( . We hebben het zadel midden september aan laten meten door een zadelpasser, maar toen stond Daan nog 24/7 op het land. In de loop van de 4 maanden dat hij weer op stal staat is hij zoveel slanker geworden dat hij dus een hele boommaat smaller is geworden.

Jans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 01:05

Laatst bijgewerkt door C_arola op 04-03-19 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

L_Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 18:29

Hier een update:
Helaas gaat het nog steeds niet zo goed. Inmiddels is de dierenarts erbij geweest en ze heeft alles nagekeken en zag een super gezond paard. Natuurlijk super fijn, maar het had wel "makkelijk" geweest als ze wat gevonden had, dan hadden we dat kunnen behandelen.
M'n dierenarts, instructrice en ik hebben eens goed overlegd en we zijn tot de conclusie gekomen dat drie mensen (ik, mijn moeder en de verzorgster) te veel is voor hem. Hij is best eenkennig en vindt het heel lastig om om te gaan met 3 verschillende mensen en verschillende manieren van omgang. Mij accepteert hij en ziet hij als zijn baasje, mijn verzorgster begint hij heeeeel langzamerhand ook te accepteren, maar helaas mag hij mijn moeder niet en accepteert haar niet. Hij heeft geen klik met mijn moeder, wat natuurlijk een enorme teleurstelling is voor ons. We hebben een aantal opties naast elkaar gelegd:
1. verkopen en opzoek naar een paardje dat bij ons allebei past
2. een paardje zoeken voor m'n moeder die op leeftijd is en genoeg heeft aan 1-2 keer in de week rond hobbelen en de goedheid zelve is
3. ik neem de volledige zorg 2 maanden lang op me over en verder blijft iedereen eraf en daarna introduceren we langzaam weer m'n moeder en de verzorgster
4. m'n instructrice gaat hem een maand lang trainen en neemt hem een maand lang van ons over, al blijf ik eens in de week lessen en daarna introduceren we weer langzaamaan m'n moeder en verzorgster
We hebben gekozen voor deze laatste optie. We hopen dat alles voor Daan dan weer duidelijk is en hij weer wat rust heeft in z'n hoofd. Door daarna m'n moeder en verzorgster langzaam onder veel begeleiding weer te introduceren, hopen we dat het dan goed blijft gaan. En zo niet, dan moeten we gaan kijken naar optie 1 of 2.

Afbeelding

Vandaag zat er een hoop frustratie in Daan van de afgelopen week, maar gelukkig hebben we dat door een goede training en les kunnen laten afvloeien en was hij super fijn :o