Veulen Bijt, Druk gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:44

Zoek hulp bij een ervaren iemand in je omgeving! Ga niet zelf aanklooien! Via bokt ga je er niet uitkomen, want de bokkers zien de situatie niet en geven dus onbedoeld misschien niet het beste advies. Op deze leeftijd goed opvoeden is belangrijk, want wat ze nu leren krijg je er later niet meer uit!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:44

Ts er is niks ergs en zieligs aan een veulen afspenen hoor. Hier gaan ze ook alleen in de box hoor. Overdag lekker naar buiten met een maat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:45

Kabayo schreef:
Ts er is niks ergs en zieligs aan een veulen afspenen hoor. Hier gaan ze ook alleen in de box hoor. Overdag lekker naar buiten met een maat.

Dat maatje is er dus niet als dat dier daar enkel met z‘n moeder staat.
Dat afspenen op zich niet zielig is snap ik ook wel.
Of staan er nog meer (jonge) paarden?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-02-19 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 22:46

Sizzle schreef:
Kabayo schreef:

Dat maatje is er dus niet.

Overdag staat ze met 2 andere paarden buiten nachts in haar eigen stal

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:47

Wat enorm sneu voor het diertje zeg! Geen speelmaatjes, niks..

Bijten en schoppen moet je niet tolereren natuurlijk, maar kan het diertje hier echt wat aan doen? Ze kan nergens haar ei kwijt dus logisch dat ze dan maar met mensen gaat spelen. Waarom kan er geen veulen bij? Desnoods een shet, dat kost de wereld niet

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:47

Sizzle schreef:
Kabayo schreef:

Dat maatje is er dus niet als dat dier daar enkel met z‘n moeder staat.
Dat afspenen op zich niet zielig is snap ik ook wel.
Of staan er nog meer (jonge) paarden?

Ik dacht dat je bedoelde dat een veulen alleen in de box tijdens het spenen zielig is. Niet dus. Sorry

Edit hier nooit leeftijdsgenootjes gehad. Of speelveulens. Wel een zeer gemengde groep van erg jong tot lekker oud. Leren ze ook het meeste van :)
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 21-02-19 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:48

Nynkster schreef:
Dat moet die van mij ook.
Ze mag lekker doen wat ze wil maar als ik dat wil doet ze normaal. Geen discussie. Daarmee is een veulen echt niet zielig. Ik denk oprecht dat een veulen beter een keer een dagje op stal kan staan dan met de knieen in de drek.

"Een keer een dagje" is helemaal top. Maar zoals ik lees is dit niet "een keer een dagje". En dán vind ik het wel sneu en dan vind ik wel dat je rete-vervelende veulens kweekt waarmee je problemen moet oplossen die anders helemaal niet (of in mindere mate) ontstaan waren. Je frustreert het veulen ermee en uiteindelijk ook jezelf.

Maar ik geloof dat ik sowieso een hele andere kijk heb op het opvoeden en opgroeien van veulens en jonge paarden dan de meesten hier ;).

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 22:49

troi schreef:
Wat enorm sneu voor het diertje zeg! Geen speelmaatjes, niks..

Bijten en schoppen moet je niet tolereren natuurlijk, maar kan het diertje hier echt wat aan doen? Ze kan nergens haar ei kwijt dus logisch dat ze dan maar met mensen gaat spelen. Waarom kan er geen veulen bij? Desnoods een shet, dat kost de wereld niet

Daar heb ik helaas geen inbreng op. Als ik de eigenaar was had ik haar naar een veulen weide gedaan. Maar die eigenaar wil dat niet. Hij is behoorlijk eigenwijs.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:49

Troi staat toch gewoon dat er nog 2 paarden zijn waar die overdag mee komt? Daaar kan die ook best mee spelen hoor... Die van mij kwam bij mn 4 jarige merrie. Kunnen ook leuk spelen en is geen leeftijdsgenootje.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:50

Anne. schreef:
Nynkster schreef:
Dat moet die van mij ook.
Ze mag lekker doen wat ze wil maar als ik dat wil doet ze normaal. Geen discussie. Daarmee is een veulen echt niet zielig. Ik denk oprecht dat een veulen beter een keer een dagje op stal kan staan dan met de knieen in de drek.

"Een keer een dagje" is helemaal top. Maar zoals ik lees is dit niet "een keer een dagje". En dán vind ik het wel sneu en dan vind ik wel dat je rete-vervelende veulens kweekt waarmee je problemen moet oplossen die anders helemaal niet (of in mindere mate) ontstaan waren. Je frustreert het veulen ermee en uiteindelijk ook jezelf.

Maar ik geloof dat ik sowieso een hele andere kijk heb op het opvoeden en opgroeien van veulens en jonge paarden dan de meesten hier ;).

Ik ken veulens die er een halfjaar nooit niet 1x uitkomen en geen 1 is vervelend.... dus die vlieger gaat niet op

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:52

Paarden die een half jaar niet buiten komen, een half jaar lang in een box staan? Gezond lijkt me wel.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:54

Anne. schreef:
Paarden die een half jaar niet buiten komen, een half jaar lang in een box staan? Gezond lijkt me wel.

Niet mijn paarden en zeker niet mijn keuze. Maar het gebeurd. Maar vervelend en bijterig zijn ze niet. Ook niet als ouder paard. Toch echt stukje opvoeding...

Mungbean

Re: Veulen Bijt, Druk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:57

Het opvoeden van een veulen dat al geleerd heeft dat trappen helpt ga je niet via internet leren ben ik bang.
Hier moet je echt even een handige Harry bij halen. Als dan de eerste stappen gezet zijn kun je zelf wel weer verder.
Ik durf bijna niet te vragen of de hoefjes al een keer bekapt zijn en het dier ontwormt is.

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 22:58

Sizzle schreef:
Het opvoeden van een veulen dat al geleerd heeft dat trappen helpt ga je niet via internet leren ben ik bang.
Hier moet je echt even een handige Harry bij halen. Als dan de eerste stappen gezet zijn kun je zelf wel weer verder.
Ik durf bijna niet te vragen of de hoefjes al een keer bekapt zijn en het dier ontwormt is.

Ontwormt ja.
hoefjes bekapt. Geen idee
Injecties ja

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:00

Hoe ontwormen jullie dan zonder halster om? Of heeft de eigenaar dat gedaan.
In het laatste geval kun je het beste de eigenaar vragen om het halster nog een keer om te doen en dan tijdelijk even om te laten.

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 23:01

Sizzle schreef:
Hoe ontwormen jullie dan zonder halster om? Of heeft de eigenaar dat gedaan.
In het laatste geval kun je het beste de eigenaar vragen om het halster nog een keer om te doen en dan tijdelijk even om te laten.

Om eerlijk te zijn. Geen idee.
Ik was er zelf niet bij...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:02

Tja... niet jouw paard... en dus uit de buurt blijven als het gevaarlijk wordt.
En dat wordt een jaarling met dit soort gedrag en opvoeding...

Ga je energie en tijd lekker steken in de paarden die wel lief zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:16

Of even verduidelijken,hoe beloon je het veulen ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 01:27

Kabayo schreef:
superpony schreef:
Lastige leeftijd en kan beter door een ervaren persoon gedaan worden. Normaal doe je dit vrij vlot na geboorte en bouw je meelopen en aanraken spelenderwijs op naast de moeder.

Dit is de leeftijd waarop ze veulen ABC al horen te kennen en verder met leeftijdsgenootjes horen te spelen en wat oudere paarden als voorbeeld horen te hebben. Als mens dit nu oplossen, ook nog zonder ervaring, wordt niks.

Zeker niet straffen of als volwassen paard gaan behandelen. Beestje heeft geen idee wat je wil. Het is alsof ik chinees tegen jou ga praten en jij alles moet volgen. Dat kan niet als je het niet hebt geleerd.

Het bijten moet je echt wel afstraffen hoor.. niet denken. Ach het is een veulen, wat lief

Ts heb je niet een handige snelle vader? Die hebben het halster meestal zo om :) En dan dagelijks om en af doen

Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat het te laat is voor spelenderwijs het veulen ABC. Dit kan alleen een ervaren iemand.
En NEE< absoluut niet gaan straffen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 01:35

Wat een reacties....

TS, ga een ervaren iemand erbij halen en alsjeblieft geen advies vragen op Bokt. Je kent deze mensen niet en Jan en Alleman kan maar wat roepen.

Ten eerste zou een merrie met veulen met merries en veulens moeten lopen. Merries helpen elkaar met opvoeden. Daarna gaat afspenen heel erg netjes, want veulens en merries nemen steeds meer afstand van elkaar.
Ideaal gezien, blijven de veulens dan in een groep met wat oudere tantes/oma's lopen. Dan hebben ze leeftijdsgenootjes voor spel en opvoeders voor het HELE belangrijke!! opvoeden.

Vanaf geboorte doen we voor ons gemak de halsters om en ga je aanraken, voetjes oppakken en bekend maken met water bijv. Allemaal zeer korte, positieve sessies met moeders erbij. Als het veulen ABC is geleerd kun je ze af en toe pakken, tussendoor lopen, aanraken etc voor het ontwormen, bekappen, enten etc.

Wat mensen hier roepen is niet verstandig, maar zo ingeburgerd. Merries met veulens op stal. Merrie alleen met 1 veulen. Merrie raakt geirriteerd en er wordt veel te vroeg afgespeend. Mensen gaan het veulen wel even opvoeden........
Het is onzin dat al die paarden braaf zijn, want Bokt staat vol met een en al ellende omdat paarden de basis missen.

Hoe meer ze in de kudde leren, hoe makkelijker de mens met de paarden kan werken, mits ze hun veulen ABC hebben geleerd en nog dagelijks mensen zien.

STraffen en beetje stoer kletsen geeft alleen maar ellende. Een schop onder hun hol, want dat doen ze bij elkaar ook.......... JA< wanneer ze dat moet!! Dat weten paarden zeer goed, gaat veel lichaamstaal aan vooraf. De mens kan die plek helemaal niet vervangen. Zomaar straffen snapt een paard nauwelijks en leren ze ook bar weinig van. Alleen wat het gevolg is als ze iets doen. Dat is trainen uit angst.

Elinelock

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:27

Probeer is een join up blijf vooral rustig en duidelijk

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:46

Elinelock schreef:

Dit zou ik juist absoluut niet doen!!

Luister naar superpony. :j

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:57

Elinelock schreef:

Wow ja dit is een goed advies, een join up bij een veulen terwijl je niet eens weet wat je ermee aan kan richten.. ;(

Dit dus vooral niet doen!! Misschien is er iemand in je omgeving die veel ervaring heeft en je een keer kan helpen? Rij je niet op een manege? Misschien kan je daar eens je instructrice vragen? Of iemand anders die er veel verstand van heeft?

Koosnaamloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:26

Handig iemand om hulp vragen. Trappen/bijten krijgen ze DIRECT een mep daarna DIRECT klaar. Nog een x? Weer direct reageren en direct daarna weer klaar. Ik zou veulen snel van de moeder afhalen en lekker het land op.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 00:11

Volkomen met superpony eens.

Ik snap ook werkelijk niet wat een veulen in zijn eentje in een box doet. Veulens moeten opgevoed worden door tantes en oma's. En er gewoon even niks mee doen. Die paarden-opvoeding, daar krijgen ze nette manieren van.