Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kabayo schreef:Ts er is niks ergs en zieligs aan een veulen afspenen hoor. Hier gaan ze ook alleen in de box hoor. Overdag lekker naar buiten met een maat.
Sizzle schreef:Kabayo schreef:Ts er is niks ergs en zieligs aan een veulen afspenen hoor. Hier gaan ze ook alleen in de box hoor. Overdag lekker naar buiten met een maat.
Dat maatje is er dus niet als dat dier daar enkel met z‘n moeder staat.
Dat afspenen op zich niet zielig is snap ik ook wel.
Of staan er nog meer (jonge) paarden?
Nynkster schreef:Dat moet die van mij ook.
Ze mag lekker doen wat ze wil maar als ik dat wil doet ze normaal. Geen discussie. Daarmee is een veulen echt niet zielig. Ik denk oprecht dat een veulen beter een keer een dagje op stal kan staan dan met de knieen in de drek.
. troi schreef:Wat enorm sneu voor het diertje zeg! Geen speelmaatjes, niks..
Bijten en schoppen moet je niet tolereren natuurlijk, maar kan het diertje hier echt wat aan doen? Ze kan nergens haar ei kwijt dus logisch dat ze dan maar met mensen gaat spelen. Waarom kan er geen veulen bij? Desnoods een shet, dat kost de wereld niet
Anne. schreef:Nynkster schreef:Dat moet die van mij ook.
Ze mag lekker doen wat ze wil maar als ik dat wil doet ze normaal. Geen discussie. Daarmee is een veulen echt niet zielig. Ik denk oprecht dat een veulen beter een keer een dagje op stal kan staan dan met de knieen in de drek.
"Een keer een dagje" is helemaal top. Maar zoals ik lees is dit niet "een keer een dagje". En dán vind ik het wel sneu en dan vind ik wel dat je rete-vervelende veulens kweekt waarmee je problemen moet oplossen die anders helemaal niet (of in mindere mate) ontstaan waren. Je frustreert het veulen ermee en uiteindelijk ook jezelf.
Maar ik geloof dat ik sowieso een hele andere kijk heb op het opvoeden en opgroeien van veulens en jonge paarden dan de meesten hier.
Sizzle schreef:Het opvoeden van een veulen dat al geleerd heeft dat trappen helpt ga je niet via internet leren ben ik bang.
Hier moet je echt even een handige Harry bij halen. Als dan de eerste stappen gezet zijn kun je zelf wel weer verder.
Ik durf bijna niet te vragen of de hoefjes al een keer bekapt zijn en het dier ontwormt is.
Kabayo schreef:superpony schreef:Lastige leeftijd en kan beter door een ervaren persoon gedaan worden. Normaal doe je dit vrij vlot na geboorte en bouw je meelopen en aanraken spelenderwijs op naast de moeder.
Dit is de leeftijd waarop ze veulen ABC al horen te kennen en verder met leeftijdsgenootjes horen te spelen en wat oudere paarden als voorbeeld horen te hebben. Als mens dit nu oplossen, ook nog zonder ervaring, wordt niks.
Zeker niet straffen of als volwassen paard gaan behandelen. Beestje heeft geen idee wat je wil. Het is alsof ik chinees tegen jou ga praten en jij alles moet volgen. Dat kan niet als je het niet hebt geleerd.
Het bijten moet je echt wel afstraffen hoor.. niet denken. Ach het is een veulen, wat lief
Ts heb je niet een handige snelle vader? Die hebben het halster meestal zo omEn dan dagelijks om en af doen
Elinelock schreef:Probeer is een join up blijf vooral rustig en duidelijk