paard gewond door nalatigheid pensionhouder, wie betaald?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarcoV92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:10

tamaaraatje schreef:
Ik heb het meerdere malen aangegeven dat ik dit niet mijn verantwoordelijkheid vind. Je spreekt met elkaar dingen af en als je je daar niet aan houdt met schade tot gevolg voor een ander vind ik dat je dan ook hier voor moet opdraaien. En nee ik ben niet de enige op deze stal die deze problemen heeft.

Daar heb je ook zeker gelijk in. Alleen als je niks over die afspraken op papier hebt staan kunnen ze gewoon blijven volhouden dat die afspraken er niet zijn. Wie bewijst immers het tegendeel?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:30

Ik vraag me toch af of je de pensionhouder niet toch kan aanspreken/ verantwoordelijk kan stellen i.v.m. nalatigheid. Als het paard er al langer stond en al eerder gewond is geraakt was de pensionhouder op de hoogte dat het dier niet van zich afbijt en zou daarnaar moeten handelen. Zelfs zonder afspraken zal een pensionhouder toch de veiligheid van paarden voorop moeten stellen, zeker als al eerder is gebleken dat het mis gaat als er een vreemd paard bij staat. Mondelinge afspraken zijn ook rechtsgeldig, al zijn ze moeilijk te bewijzen. Als er mensen op die stal staan die weten hoe dit gegaan is kan je vragen te getuigen. Sowieso rechtsbijstand of juridisch loket bellen, zoals ik het zie had de pensionhouder beter moeten weten en heeft ze dus nalatig gehandeld.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:18

Hoe het juridische zit weet ik niet. Maar feit blijft zij beginnen een pensioenstal met ander mans paarden op erf. Ze zouden dan een verzekering moeten hebben tegen ongevallen. Daarnaast betaal je ze een smak geld om de zorg van je paard over te nemen waar jezelf geen tijd voor hebt. Eigenlijk blijf ik het gek vinden dat de pensionhouder dan op hun manier hun gang kunnen gaan met ander mans paard. Zeker als je het erop aangesproken hebt.

En oké je kiest als paarden eigenaar ook voor een bepaald concept van de stal. Hoe ze de zorg van de paarden doen. Rottige je bent er vaak niet bij omdat je ze daarom daar hebt staan.

Als een manege eigenaar paar jaar geleden is veroordeeld voorval van manege klant omdat het paard als zeer lastig bekend stond. Zou dit er toch ook een discussie zijn wie voor kosten opdraaien. Aan de andere kant kies je als klant om daar te blijven rijden.

Het blijft een schemerwereld bij paarden. Soms spelen kosten ook mee bij keuze stalling. Of weinig keuze in gebied aan stallingen met plek. Want de goede hebben vaak weinig verloop in klanten.

Zou als je dit juridische aanvecht wel heel zwaar onderbouwen. En getuigen zoeken die om diezelfde reden weg zijn verzamelen. En tevens stal geld doen.

Misschien rijdende rechter benaderen voor advies. Leuk onderwerp weer ook voor meer paarden houdend Nederland om die juridische kant te horen. Want er zijn veel mensen die zulke problemen ervaren op stallingen. En stallingen die zelf ook niet weten hoe het werkt.

Niet te lang mee wachten want je bent al weg met ingebrekestelling stelling brief. Dan kan je nog zaak maken. Anders ben je te laat. Of je nu wel of niet doorgaat...met zaak en terecht of onterecht zeker de brief aangetekend op de mat leggen.dan heb je begin. En krijg je telefoon stal eigenaar, berichten enz alles opnemen, bewaren. Verzamelen. Zelf niet teveel zeggen en doen...nu naar haar en naar buiten. Alleen korte brief ..dat je haar ingebreken stel zorg voor paard veiligheid en de dierenarts kosten doorrekenen..weet niet hoe je korte nette brief doet. Maar is wel nu snel begin om later houvast te hebben.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:22

Ik heb op een stal gestaan, waar ze die van mij ook iedere keer weer probeerden bij een ander te zetten waar ruzie uit ontstond.
Bij ruzie haalden ze de twee uit elkaar en probeerden ze het later weer. Ieder keer die van mij allerlei wonden. Wilde zijn stal bijna niet eens meer uitkomen. -O-
Ben daar ook vlug weggegaan toen ze hem er weer bij wilden gooien. Als het niet werkt, dan werkt het niet denk ik dan.
Ik zou de pensionhouder aansprakelijk stellen. Hij dient zich op te stellen als een goed pensionhouder en heeft een zorgplicht. Deze heeft hij in mijn ogen geschonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:32

Nergens aansprakelijk voor zijn, kan niet. Ookal staat dat in een contract.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 20-03-19 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd op verzoek

cobiie

Re: paard gewond door nalatigheid pensionhouder, wie betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:35

Als er in het contract staat dat ze zonder toestemming nieuwe paardencombinaties mogen maken sta je als pensionklant minder sterk denk ik.

Daarmee aanvaard je vermoed ik een risico.

Rizette

Re: paard gewond door nalatigheid pensionhouder, wie betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:02

Wat staat er in je contract ts?