Paspoort na overlijden paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:31

Oh wauw, ik wist niet eens dat je het paspoort zou moeten opsturen na het overlijden van je paard. Maar de KVTH weet ook niet dat ik de eigenaresse ben van mijn Haflinger, heb dat nooit officieel over laten zetten :+

Sterkte TS!

Lottekuhh_x

Re: Paspoort na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:53

Officieel zal je hem moeten opsturen, maar ik denk dat als je het niet doet er ook geen haan naar zal kraaien. Waarschijnlijk gaan ze er echt niet zoveel moeite insteken als je het niet doet. Dat is in ieder geval mijn ervaring met enkele stamboeken op veel fronten. Wij hebben vorig jaar ook een pony in laten slapen en kan me niet voorstellen dat mijn vader eraan gedacht heeft om het paspoort op te sturen.

Daarbij nog heel veel sterkte met je verlies!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:40

Ik heb afgelopen jaar in mei een laten in slapen. Heb het paspoort gewoon thuis. Nooit aan gedacht dat je die zou moeten inleveren of wat. Ga ik niet doen ook.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:58

Ik heb de paspoorten nog thuis, belde toen mijn merrie overleden was, het stamboek op. Zegt diegene aan telefoon; Je moet het officieel opsturen en dan krijg je hem niet meer terug. Dus vroeg ik wat er gebeuren zou als ik hem niet op zou sturen. Ze aarzelde even en gaf toe... Niks..Of te wel paspoort ligt nog steeds hier in de kast. (Overigens was het al ongeldig omdat vorige eigenaren de leeftijd hadden weg gekrast :') ) Ze heeft haar in de database wel als overleden er in gezet.
Rendac heeft ook niet gevraagd om gegevens toen ze haar kwamen halen (en afgelopen december een andere pony ook niet)

Sterkte met het verlies :(:)

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 15:16

Hier in België hebben ze niet gevraagd naar het chipnummer, paard is overleden in 2012, heb gebeld en ze zijn de dag erop hem komen ophalen. Zijn Paspoort met stamboek heb ik teruggestuurd.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 15:24

En als je nou gewoon niet meldt dat je paardje is overleden en het paspoort gewoon houdt? Daar kraait toch geen haan naar?? Misschien ben je het paspoort wel kwijt, kan ook nog.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 15:25

truus1957 schreef:
En als je nou gewoon niet meldt dat je paardje is overleden en het paspoort gewoon houdt? Daar kraait toch geen haan naar??

Dit dus.

Je wil niet weten hoeveel paspoorten er op zolder liggen bij slachthuizen..
Die worden echt niet altijd tetuggestuurd...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 15:41

Allereerst veel sterkte. Rendac is niet zo moeilijk, die vult gewoon "0" in als er geen chipnummer voorhanden is. Telefonisch zullen ze er niets eens om vragen, bij het online aanmelden kun je heel het nummer invoeren. Ik ben lui en vul dan een "0" in.

Verder is er echt geen haan die om het paspoort kraait. Dus lekker thuis houden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:09

Bij ons heeft de rendac zelfs nog nooit om een chipnr,gevraagd.
Ik heb de boekjes en stambomen vd honden ook gewoon nog liggen.Als er iemand wakker is bij zo'n instantie kunnen ze zelf wel na gaan dat die nooit niet meer kunnen leven.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:24

truus1957 schreef:
En als je nou gewoon niet meldt dat je paardje is overleden en het paspoort gewoon houdt? Daar kraait toch geen haan naar?? Misschien ben je het paspoort wel kwijt, kan ook nog.

De reden waarom ik het gemeld hebt bij het stamboek is om het betreffende paard van mijn lijst van paarden/pony’s “in eigendom” af te krijgen.

Daar staan ook nog veel dieren op die wij gefokt hebben en die de nieuwe eigenaar niet overgeschreven heeft.

nieuwestart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:44

Ik wist ook niet dat je hem.terug moet sturen, heb dat in het verleden ook niet gedaan.... en niemand die er iets van zei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:28

Ik heb er niks mee gedaan, veel te bang dat het paspoort kwijt zou raken bij de post. Aangezien het paard ook niet op mijn naam stond (ik heb haar niet laten overschrijven, want om dat te doen was je zo €150 armer := ) dus volgens mij is er bij het stamboek niemand die weet dat het paard in mijn bezit was... Ook bij de Rendac geen chipnummer of iets door hoeven geven. :n

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:35

Ik heb het paspoort van mijn pony ook nog liggen. Heb ook nergens gemeld dat ze is overleden. Heb haar ook niet laten overschrijven (net als bij mn huidige paard). Ik zou hem lekker houden en er verder niks aan doen!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:51

Even melden is iig fijn, staat paard bij rvo ook overleden gemeld en heb je later mochten er ooit regels voor komen geen extra paard op je naam.

Ik werk bij een stamboek en we hebben kasten vol dossiers. De helft kan zeker weten weg, maar zijn nooit dood gemeld dus moet je het 30 jaar bewaren.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 01:40

Heel eerlijk, ik heb het paspoort van mijn oude paard nooit ingestuurd... Wel het overlijden aangegeven maar nooit iets toegezonden. En heel eerlijk ik ga het nooit doen ook, die blijft keurig op zijn plekje hier in de kast liggen

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 05:55

Je hoort het op te sturen maar begrijp heel goed dat je hey paspoort wilt houden.
Ik heb bij al mijn overleden fjorden het paspoort opgestuurd en teruggevraagd en gekregen wel met gaten erin dat moet tegenwoordig, vind dit wel pittig.
Rendac hoort het chipnummer te vragen maar heb je het niet bijdehand doen ze daar ook niet moeilijk over. Mijn dierenarts noteert het wel altijd.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:11

Ik vind het altijd zo dubbel dat gedoe met de paspoorten. Zowel het op eigen naam zetten als aangeven dat het paard is overleden.

Ze maken het 'verplicht', maar het kost je wel flink veel geld om het paard op je naam te zetten. Veel mensen doen dit niet als ze bijvoorbeeld werken met paarden die ze aankopen om te trainen en vervolgens weer verkopen. Ik snap dat wel.

Ik heb sinds een tijdje mijn bejaarde pony weer terug in bezit en zou haar graag op mijn naam willen zetten. Maar dat bedrag kan ik als student beter bewaren voor als er medische kosten voor haar ontstaan, wat zeker gebeurt op deze leeftijd.
Ook ben je het paspoort een tijdje kwijt terwijl er altijd een paspoort aanwezig moet zijn op stal. Dus hoe willen ze dat regelen als er controle is? Of als er opeens een medisch noodgeval is voor mijn pony waarbij ik haar moet verplaatsen en behandelen?

En dan met het overlijden, als ze dat verplicht maken, maar het kost vervolgens de eigenaar zelf weer geld om daarbij een gatenkaas paspoort terug te ontvangen, dan snap ik dat het niet zo aantrekkelijk meer is voor de eigenaar en moet de paspoort bureau niet raar opkijken dat het niet gebeurt.

Ik snap voor hen dat er ook kosten aan zitten om het paspoort om te zetten op een andere naam / gaatjes erin te maken, maar dit is wel extreem vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:11

Dat sowieso, de kosten zijn niet echt in verhouding. :n Om mijn paard over te laten schrijven moest ik eerst lid worden van het stamboek, contributie+ inschrijfgeld was zo'n €100,00. Dan betaal je nog zo'n €40 voor het overschrijven zelf. Voor mezelf had het niet echt toegevoegde waarde, dus ik heb het mooi laten zitten. Steek dat geld liever in mijn paard :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:21

Dat opsturen van de paspoorten is om ervoor te zorgen dat deze niet weer in omloop komen bij een ander paard.
Zelf hecht ik geen emotionele waarde aan het paspoort, dus mocht ze sterven mogen ze het hebben.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:58

Dit hoor ik eigenlijk voor het eerst.
Heb er helaas al twee moeten inslapen en er is nooit om paspoort chip nummer oid gevraagd door Rendac en of dierenarts.

Ik heb de boekjes geschonken aan mijn trouwe verzorgers.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:03

Bij mijn paarden is er om een chipnummer gevraagd, maar ik heb nooit de paspoorten terug moeten sturen naar NRPS. Denk ook niet dat ik die moeite zou nemen. Ze liggen nu nog gewoon tussen de andere paspoorten.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:04

Ik heb er helemaal niks mee gedaan := Kraait geen haan naar. Paspoort van mijn meisje ligt netjes heel en zonder lelijke stempels veilig in mn bureau :')

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 07:02

Ik heb het laatst gevraagd waarom die gaten maar dat is wettelijk verplicht.

Ik vind het juist fijn paarden op mijn naam te hebben ben lid van het stamboek en dan zijn de kosten ongeveer 25 euro.
De andere kant wat ik heb gedaan heb veel minipaarden gefokt en die stonden nog allemaal op mijn naam deze heb ik er allemaal af laten halen, ook fjorden die ik ooit verkocht heb zijn van mijn naam.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 07:25

emilyslaluna schreef:
Ik vind het altijd zo dubbel dat gedoe met de paspoorten. Zowel het op eigen naam zetten als aangeven dat het paard is overleden.

Ze maken het 'verplicht', maar het kost je wel flink veel geld om het paard op je naam te zetten. Veel mensen doen dit niet als ze bijvoorbeeld werken met paarden die ze aankopen om te trainen en vervolgens weer verkopen. Ik snap dat wel.

Ik heb sinds een tijdje mijn bejaarde pony weer terug in bezit en zou haar graag op mijn naam willen zetten. Maar dat bedrag kan ik als student beter bewaren voor als er medische kosten voor haar ontstaan, wat zeker gebeurt op deze leeftijd.
Ook ben je het paspoort een tijdje kwijt terwijl er altijd een paspoort aanwezig moet zijn op stal. Dus hoe willen ze dat regelen als er controle is? Of als er opeens een medisch noodgeval is voor mijn pony waarbij ik haar moet verplaatsen en behandelen?

En dan met het overlijden, als ze dat verplicht maken, maar het kost vervolgens de eigenaar zelf weer geld om daarbij een gatenkaas paspoort terug te ontvangen, dan snap ik dat het niet zo aantrekkelijk meer is voor de eigenaar en moet de paspoort bureau niet raar opkijken dat het niet gebeurt.

Ik snap voor hen dat er ook kosten aan zitten om het paspoort om te zetten op een andere naam / gaatjes erin te maken, maar dit is wel extreem vind ik.

Paspoort was ik niet kwijt hoor, ik moest t stamboek papier opsturen, kreeg een nieuwe met mijn naam als eigenaar en een sticker voor in t paspoort die ik zelf mocht plakken.

Sommige stamboeken zetten paspoorten niet eens opnaam

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 08:19

Toen mijn paard ingeslapen was, heb ik het paspoort opgestuurd, in dit geval naar de KNHS, heb er een briefje bij gedaan dat ik het graag terug wilde, dat is gebeurd , het is toen ongeldig gemaakt. Heb het bwp-stamboek van te voren een mail gestuurd met dezelfde vraag maar nooit antwoord gehad, het stamboekpapier heb ik toen niet opgestuurd. De Rendac heeft bij mij wel het chipnummer gevraagd.