Andere stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LENTI

Re: Andere stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:51

Ik zou dit niet eerlijk zeggen maar een beetje om 'de waarheid' heen fietsen.
Als het een type boer is die ik in mn hoofd heb (en waar ik ervaring mee heb door er eerlijk tegen te zijn) dan gaat eerlijkheid je nergens brengen.
Zorg dat je maximaal 1 belangrijk onderdeel/thema aankaart waarom je weggaat.
Ik weet je reden om weg te gaan niet maar weet wel dat het vaak om meerdere dingen gaat (die de emmer vol hebben laten lopen en dat er nu 1 ding die hem doet overstromen).
Ik zou 1 ding kiezen en dat noemen als reden en dan gewoon zoiets hebben van :ik wil graag nog even vertellen dat ik een andere stal heb gevonden... En dan noem je waarom je gaat. Weinig ruimte voor discussie.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 23:02

LENTI schreef:
Als het een type boer is die ik in mn hoofd heb (en waar ik ervaring mee heb door er eerlijk tegen te zijn) dan gaat eerlijkheid je nergens brengen.
Ik weet je reden om weg te gaan niet maar weet wel dat het vaak om meerdere dingen gaat (die de emmer vol hebben laten lopen en dat er nu 1 ding die hem doet overstromen).
Ik zou 1 ding kiezen en dat noemen als reden en dan gewoon zoiets hebben van :ik wil graag nog even vertellen dat ik een andere stal heb gevonden... En dan noem je waarom je gaat. Weinig ruimte voor discussie.

De grootste reden waarom ik weg wil gaan, staat een paar reacties terug. Het is een boer die niet wil afwijken van zijn inzicht over het voerbeleid

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:17

Black_Moon schreef:
LENTI schreef:

De grootste reden waarom ik weg wil gaan, staat een paar reacties terug. Het is een boer die niet wil afwijken van zijn inzicht over het voerbeleid

Herkenbaar ja.
Ik zou dan gewoon mededelen dat je weggaat omdat je voor je paard een ander voerbeleid wilt. Geef eventueel gewoon concreet aan wat je wilt. Dus onbeperkt of het aantal keren etc. Dit helpt in creeeren van draagvlak bij dit type mensen. Zij beseffen dan vaak dat jouw wens dus niet past bij hun manier van uitvoeren en dat de enige oplossing dan is dat je weggaat.
(want zij zullen echt niet aanpassen) maar de kans dattie daar boos om wordt is klein. Je hebt immers een oplossing en vent simpelweg opzoek naar iets anders voor je paard wat je daar niet gaat krijgen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:25

Als je het vooral zonder slag of stoot wilt afhandelen zou ik er een leugentje van maken en zeggen dat je idd bijvoorbeeld bij een vriendin je paard gaat stallen omdat je dat gezellig vind en dat beter voor je werkt.

Als je wel eerlijk wilt zijn zou ik gewoon zeggen, joh ik heb hier altijd met plezier gestaan maar hoe er de laatste tijd is gehandeld is ver van mijn bed en ik ga daarom hier weg. Bedankt voor alles en succes verder.

Ik denk dat ik ook wel weet wat voor type die boer is, zo'n een gaat niet snel luisteren naar anderen en zal niet snel iets met een advies of commentaar doen. Lastige, stugge mensen.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 23:27

Shaggy09 schreef:
Als je het vooral zonder slag of stoot wilt afhandelen zou ik er een leugentje van maken en zeggen dat je idd bijvoorbeeld bij een vriendin je paard gaat stallen omdat je dat gezellig vind en dat beter voor je werkt.

Als je wel eerlijk wilt zijn zou ik gewoon zeggen, joh ik heb hier altijd met plezier gestaan maar hoe er de laatste tijd is gehandeld is ver van mijn bed en ik ga daarom hier weg. Bedankt voor alles en succes verder.

Ik denk dat ik ook wel weet wat voor type die boer is, zo'n een gaat niet snel luisteren naar anderen en zal niet snel iets met een advies of commentaar doen. Lastige, stugge mensen.

Dat is precies het type boer die jij omschrijft. Stugge boer. Mijn vader zegt altijd; zo'n soort volk is met een emmer snot nog niet wat soepeler te krijgen

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:33

Als je je vader wil meenemen, gewoon doen! In het ergste geval denken ze 'goh, wat raar dat opeens die vader hier staat, durft ze niet?'. Nou en? Als jij je daar het gemakkelijkste bij voelt, prima toch?

Verder vind ik de tips heel erg goed! Ofwel een reden geven waar hij toch niks aan kan veranderen, zoals bvb de bovenstaande bij een vriendin op stal, goedkopere stal, meer droge plekken in de winter, binnenbak, etc.
En ofwel inderdaad eerlijk zijn, maar dan kort afhandelen. Niet verwijten wat er allemaal mis gaat en wat je fout vindt, maar idd gewoon wat je zoekt en dat je dat elders gevonden hebt.

Vaak helpt het meestal ook om te bedanken voor de voorbije tijd en zorg en dat je het altijd leuk hebt gevonden (ook al is dat totaal niet zo, met stroop vang je meer vliegen dan met azijn). Sowieso niet de discussie aan gaan. Wss kan je vader daar als derde dan snel tussen komen als het die kant op dreigt te gaan.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:38

Gewoon doen waar jij je fijn bij voelt. Jij kent de man en de situatie het best. Denk je dat je beter een leugentje om bestwil kan vertellen dan doe je dit. Wil je de waarheid vertellen ook goed.

En ik schaamde me er ook altijd voor als ik mijn moeder meenam naar belangrijke dingen omdat ik zelf heel erg onzeker ben, en ik kwam er achter dat veel meer mensen dit doen. Samen sta je sterk, niks mis mee als je wat onzeker voelt. En zo gek is het niet om je vader mee te nemen. Paard moet toch verhuisd worden met alle spullen.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 23:42

alice0cullen schreef:
Gewoon doen waar jij je fijn bij voelt. Jij kent de man en de situatie het best. Denk je dat je beter een leugentje om bestwil kan vertellen dan doe je dit. Wil je de waarheid vertellen ook goed.

En ik schaamde me er ook altijd voor als ik mijn moeder meenam naar belangrijke dingen omdat ik zelf heel erg onzeker ben, en ik kwam er achter dat veel meer mensen dit doen. Samen sta je sterk, niks mis mee als je wat onzeker voelt. En zo gek is het niet om je vader mee te nemen. Paard moet toch verhuisd worden met alle spullen.

Ik schaam me er in voor als ik mijn vader mee. Niet voor mijn vader zelf, maar dat ik als 33jarige een ouder mee neem voor een gesprek met staleigenaar. Het doet me goed dat ik niet de enige ben die een van haar ouders meeneemt. Is al een geruststelling voor me :o

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:44

Och wel, ik ben 23 en toen ik een nieuwe stal zocht voor mijn rijpaard, wou mama ook gewoon mee hoor :o Gewoon doen wat voor jou het best voelt!
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 20-01-19 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:44

Black_Moon schreef:
Er zijn zeker wel dingen goed gegaan hoor. Het is niet alles slecht. Alleen dit is echt not done.

Als het een echte boer is zou ik gewoon zeggen wat je dwars zit. Vaak zijn ze koppig maar wél redelijk. Sta zelf ook bij een boer en die zijn echt 180 graden gedraaid qua beleid. Vaak hebben ze het beste voor met het dier maar weten ze gewoon niet beter. Als je het naar je zin had wellicht een optie.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 23:49

xJennifx schreef:
Black_Moon schreef:
Er zijn zeker wel dingen goed gegaan hoor. Het is niet alles slecht. Alleen dit is echt not done.

Als het een echte boer is zou ik gewoon zeggen wat je dwars zit. Vaak zijn ze koppig maar wél redelijk. Sta zelf ook bij een boer en die zijn echt 180 graden gedraaid qua beleid. Vaak hebben ze het beste voor met het dier maar weten ze gewoon niet beter. Als je het naar je zin had wellicht een optie.

Dit heb ik al een keer laten vallen in een gesprek. Het kwam per toeval ter sprake. Hij was daar niet zo te spreken over. Hij was meteen kort af en zijn enige antwoord was, dat hij al jaren ervaring had met paarden en ook met het voerbeleid en hij draaide om en liep weg. Dan sta je daar met mond vol tanden en kon je het met het antwoord doen.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:59

Mijn partner gaat ook gewoon mee naar stalbezichtigingen en - opzeggingen hoor. Ik zou m'n moeder ook kunnen meenemen maar ik denk dat ik meer heb aan mn partner.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 00:02

LENTI schreef:
Mijn partner gaat ook gewoon mee naar stalbezichtigingen en - opzeggingen hoor. Ik zou m'n moeder ook kunnen meenemen maar ik denk dat ik meer heb aan mn partner.

Ik ben single lady, dus een partner mee nemen gaat helaas niet. Mijn ouders weten hoe ik er in sta en staan ook volledig achter mij

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 00:05

Idd gewoon kort maar krachtig zeggen waar het op staat. :)
"Ik heb een andere stal gevonden en verhuis mijn paard op die en die dag".

Waarschijnlijk is dat al voldoende, maar als hij per sé wil weten waarom, dan kan je aangeven wat je hierboven zegt; het voerbeleid van stal sluit niet aan bij mijn wensen/de behoefte van mijn paard.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:43

En als er argumenten komen ‘ ik heb er meer verstand van en anders gaat je paard kapot’ . Ik noem maar wat. Dan kan je natuurlijk standaar ‘bedankt voor je advies zeggen’ en doorgaan met wat je wel wilde zeggen, namelijk aankondigen wanneer je vertrekt. Dan ga je nergens op in.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:49

ik heb niet het hele topic doorgelezen maar heb je een pb gestuurd ts.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:57

Wat Anne. zegt, ik ga per dan en dan weg met mijn paard.

Hij gaat toch zijn beleid niet aanpassen nav jouw vertrek, het heeft helemaal geen zin hier (weer) een discussie over te voeren. Het zorgt er alleen maar voor dat de sfeer er niet beter op wordt.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:59

oh zo herkenbaar dit. Gewoon zeggen dat je weg gaat en bedanken voor de tijd dat je er heb gestaan en als hij wil weten waarom kan je zeggen van "ik persoonlijk vind ... niet fijn". Met nadruk op persoonlijk. Of dat je iets hebt gevonden wat beter bij jouw wensen past.

Ik heb zelf jaren bij precies zo'n zelfde boer gestaan. Hij heeft ons op het einde verboden m'n chronisch zieke pony in te laten slapen want "een ziek paard ziet er niet zo uit" :n

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:01

maar goed dat lang niet iedere boer zo is. Dat vind ik dan wel jammer in dit verhaal. Een 'normale' boer zou nooit dieren een paar dagen zonder eten laten staan. Dit is dus gewoon iemand die geen ene biet verstand heeft, boer of geen boer.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:07

okdoei schreef:
ik heb niet het hele topic doorgelezen maar heb je een pb gestuurd ts.

Ik weet al wat jij zou zeggen :')

Ts, lekker je vader meenemen, dat is echt heel normaal. De boer weet toch niet dat je vader dáárom mee is, je bent gewoon die keer gezellig samen.

Ik zou het wel raar vinden om geen antwoord te geven als hij vraagt waarom je gaat, zoals ik hier een paar keer las. Dat maakt het bijna onbeschoft.

Als je hem niet voor het hoofd wilt stoten, zou ik niet opnoemen wat er bij hem niet goed is, maar wat er bij die ander juist zo fijn is. Dichterbij, meer buiten, vrienden staat er, mooi buitenrijden.. ik noem maar wat. Zo laat je in het midden wat je van zijn stalling vindt en richt je het gesprek op de mooie toekomst die je voor je ziet met je paard op die stal.

Gewoon vriendelijk zijn en dan zal hij het je vast gunnen :j

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:53

Als het een wat grotere stalling is, ben je vast niet de eerste die er weg gaat. Geef aan dat je wil gaan, vraag naar de opzegtermijn en bekijk voor jezelf of je die tijd daar op stal nog volmaakt. Vermijd discussie, zeg gewoon dat je een stal elders hebt gevonden (dichterbij, bij vriendinnen, les, omgeving... je kunt er vast wel een wat wazige reden aan geven).
Als dit een gevoelig punt is bij de boer, zou ik het gewoon vermijden in het gesprek.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:00

Gewoon aangeven dat je opzegt en het vooral op jezelf en je paard betrekken dan kan er niet veel op gezegd worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:52

Gewoon eerlijk zijn. Niet omheen draaien.
En als ik in jouw positie zat en mijn paard niet netjes verzorgd word zou ik zo ala minuut opstappen. Niks geen opzeg termijn maar toedeloe

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:58

Popstra schreef:
Gewoon eerlijk zijn. Niet omheen draaien.
En als ik in jouw positie zat en mijn paard niet netjes verzorgd word zou ik zo ala minuut opstappen. Niks geen opzeg termijn maar toedeloe

Nou... dan moet je wettelijk gezien wel dubbel betalen.
Bovendien vind ik een beetje respect langs beide kanten echt wel op zijn plaats.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:21

Oh en wettelijk gezien is het wel mogelijk om je paard slecht te laten verzorgen?

Tenminste dat maak ik op uit de beginpost van de TS die 180 graden gedraaid is kwa tevredenheid over de stal omdat de boer haar paard geen eten geeft omdat ie die te dik vind.mje betaald er wel voor he ;)