Wat te doen de dag voor wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keshia

Re: Wat te doen de dag voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:52

Ach joh.. het gaat over een b wedstrijd. Doe wat je wil de dag vooraf, net als anders. Als een paard serieus spierpijn krijgt van een half uurtje losrijden en 1 a 2 b proeven lopen, dan is er wat mis.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:53

Wat je doe maakt niet uit, dat is een kwestie van uit gaan proberen.
Maar nooit te gek dat je spierpijn krijg.

Dus ff longeren, rijden maar niet te fanatiek (of dat nu dressuur is of naar buiten maakt ook geen verschil).

Reina_Lucia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 19:38

keshia schreef:
Ach joh.. het gaat over een b wedstrijd. Doe wat je wil de dag vooraf, net als anders. Als een paard serieus spierpijn krijgt van een half uurtje losrijden en 1 a 2 b proeven lopen, dan is er wat mis.

Het is voor mij niet zomaar een B wedstrijd iedereen begint daar. En ik wil gewoon zo goed mogelijk presteren :D

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:48

Dat snap ik. Maar zo bedoel ik het ook niet. Een normaal paard dat laten we zeggen 2x in de week een bosritje stapje drafje galop loopt voor 1 uurtje hoort geen spierpijn te krijgen van een dagje op concours op b niveau. Doe dus vooral waar je jezelf prettig bij voelt. Het is geen hogere wiskunde. Zodra je écht zwaar werk gaat maken met je paard moet je echt rekening gaan houden met aantal uren rust, voermomenten, voerhoeveelheden, onbelaste beweging en training in balans. Maar dat is nog niet aan de orde :) heel veel succes!

Reina_Lucia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 19:52

keshia schreef:
Dat snap ik. Maar zo bedoel ik het ook niet. Een normaal paard dat laten we zeggen 2x in de week een bosritje stapje drafje galop loopt voor 1 uurtje hoort geen spierpijn te krijgen van een dagje op concours op b niveau. Doe dus vooral waar je jezelf prettig bij voelt. Het is geen hogere wiskunde. Zodra je écht zwaar werk gaat maken met je paard moet je echt rekening gaan houden met aantal uren rust, voermomenten, voerhoeveelheden, onbelaste beweging en training in balans. Maar dat is nog niet aan de orde :) heel veel succes!

Ooh oke, bedankt :)

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:52

Presteren is goed, tuurlijk! Maarehhm vergeet geen plezier te hebben.

Zoals al meer mensen hebben geschreven: ligt een klein beetje aan je paard.
Ene paard is super relaxed dag na een bos, strand of buiten rit, en het andere paard doet het wat beter na laag en lang spiertjes te hebben gestrekt en losgewerkt....ligt echt aan je paardje..

Ik heb niet echt een voorkeur bij mijn paard kunnen ontdekken( altijd even makkelijk) dus deed ik wat mij uitkwam, had ik zin in een bosrit dan deed ik dat, als hij heerlijk in de wei lag te zonnen, kon ik hem daar ook makkelijk een vrije dag gunnen...

Zelf vond ik de dag van wedstrijd ook wel een beleving voor mijn paard, poetsen, knotten, tutten, in die trailer staan, dan inrijden, dealen met een debiel gespannen ruiter :o dan proefjes met twee hoeven in je neus lopen ( ik heb echt een super lief, hardwerkend paard <3 ) uitstappen, wachten op de trailer tot die ruiter haar puntjes heeft, naar huis, knotten er weer uit, borstel erover en eindelijk relaxen in wei of stal..
Alles bij elkaar...duurt best wel wat uurtjes en ik gunde hem vaker zijn rust, dan dat ik rustig ging rijden, de dag ervoor.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:19

Het ligt een beetje aan je paard! Probeer uit te zoeken wanneer jouw pony het beste loopt. Is hij fijn na een vrije dag? Of is hij juist fijn als je de dag ervoor intensief getraind hebt? Daar kom je alleen achter door het te proberen.. Goede wedstrijden rijden is een kwestie van ervaring opdoen, je moet je pony leren kennen.