Veulen vervoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiacarme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:17

trysteffy schreef:
Maar zijn jullie niet bang dat de stro/hooibalen gaan schuiven of van elkaar af gaan vallen?

Maar ieder geval ik ga hem gewoon vast zetten met veel hooi voor zijn neus.

Ik had in de vrachtwagen ook strobalen gedaan aan de achterkant zodat ze de zadelruimte niet in zou springen. Vastgemaakt met touwtjes natuurlijk. Nog een tip, zodra je veulen er in staat direct gaan rijden. Dan zijn ze veel te druk met evenwicht zoeken en halen ze geen fratsen uit.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:53

spotsontop schreef:
Mijn advies is ook om een vrachtwagentje te huren waar geen tussenschot in zit (of eentje die eruit kan of helemaal opzij kan). Zo hebben wij mijn veulen de eerste keer vervoerd vanaf de fokker. Gister heb ik haar helaas moeten verhuizen en toen ben ik wel met een trailer gegaan. Stangen op laagste stand en tussenschot laten zitten ze kon niet omdraaien, ze stond vrij klem. Ik heb de mazzel met een heel braaf veulen die er binnen 5 min opstond en gewoon hooi stond te eten onderweg. Maar dit weet je niet van te voren en ik zou dus echt geen risico nemen.

NIET vastzetten, veel teveel risico op ophangen!

Nou ik zou t in een anderhalf paards met zeiltje niet aandurven om m los te laten staan. In een tweepaards mrt tussenschot ook niet trouwens...

cynthiacarme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:13

Bernoe schreef:
spotsontop schreef:
Mijn advies is ook om een vrachtwagentje te huren waar geen tussenschot in zit (of eentje die eruit kan of helemaal opzij kan). Zo hebben wij mijn veulen de eerste keer vervoerd vanaf de fokker. Gister heb ik haar helaas moeten verhuizen en toen ben ik wel met een trailer gegaan. Stangen op laagste stand en tussenschot laten zitten ze kon niet omdraaien, ze stond vrij klem. Ik heb de mazzel met een heel braaf veulen die er binnen 5 min opstond en gewoon hooi stond te eten onderweg. Maar dit weet je niet van te voren en ik zou dus echt geen risico nemen.

NIET vastzetten, veel teveel risico op ophangen!

Nou ik zou t in een anderhalf paards met zeiltje niet aandurven om m los te laten staan. In een tweepaards mrt tussenschot ook niet trouwens...

Nee met zeiltje is idd ook niks.. deze trailer kon helemaal dicht.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:17

Niet om vervelend te doen...
Maar heb je de zoekfunctie wel gebruikt?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 15:27

Knert schreef:
Niet om vervelend te doen...
Maar heb je de zoekfunctie wel gebruikt?

Jawel zit al dagen op internet te speuren nu nog steeds :+
Maar wil toch me eigenvragen ook beantwoord hebben
:D

Punz

Re: Veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:30

Vooral ook echt echt echt zeiltje dicht!!
Stang er zo kort mogelijk achter, zodat hij niet echt kan gaan hangen
En ik zou idd aan 2 kanten vastzetten, en hooinet ervoor!

Met zeilje/ zonder veulenrek zou ik los echt niet durven.

En je hebt een kamera er in toch? Dan kun je goed zien wat er gebeurd, zou ik voor ophangen niet zo bang zijn.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 23:19

Nou toch vast gezet zeiltje dicht stangen er in en pak zaagsel er in en gaan met die banaan. Hij was super rustig in de trailer en stond gewoon te eten

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 23:31

Ik had hier enkele maanden geleden ook een topic over. Heel veel gemende reacties...

In mijn geval was het mijn eigen veulen, die naar de opfok plek werd vervoerd. Ze kende het wel al goed om vast te staan. Ik heb haar toen een week voor vertrek, echt trailer laden training gegeven.

Ik heb dit gewoon aangeleerd met stukjes wortel als beloning. Uiteindelijk liep ze er heel rustig in. En heb ik haar vast vervoerd met de voorste stang erin. En dan achter de stang wat hooibalen. Zodat ze niet onder de stang door kon.

Ik vind het belangrijk om het sowieso rustig en voorbereid te doen. Probeer enkele dagen vooraf naar daar te gaan en het wat te trainen. De eerst ervaring met de trailer is zo belangrijk!

Afbeelding

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 23:37

Heel fijn dat het zo goed gegaan is TS!!

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:40

Kimm4 schreef:
Stangen eruit en achterklep goed dichtmaken.
Doen wij altijd met veulens, werkt beter. Sommige veulens die nog niet vast kunnen staan, kunnen gaan springen. Dan kun je verder van huis zijn. Gewoon zorgen dat je een goede trailer hebt.
Ps, gefeliciteerd met je aankoop :)

Wij doen het ook zo. Is het veiligste voor het veulen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 18:51

Tymone schreef:
Kimm4 schreef:
Stangen eruit en achterklep goed dichtmaken.
Doen wij altijd met veulens, werkt beter. Sommige veulens die nog niet vast kunnen staan, kunnen gaan springen. Dan kun je verder van huis zijn. Gewoon zorgen dat je een goede trailer hebt.
Ps, gefeliciteerd met je aankoop :)

Wij doen het ook zo. Is het veiligste voor het veulen.

Zegt wie?

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:34

Goed te horen ts!

EllivG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:49

hoi allemaal, vandaag heb ik mijn eigen paard gekocht (een jaarling) en we gaan haar dus binnenkort ophalen. Ze is al ooit op de keuring geweest en kan ook al best goed vaststaan. Zou ik haar dan het beste toch aan twee kanten vast kunnen zetten op de trailer? Ik vind het vooral heel erg spannend haha!

Alvast super bedankt voor jullie tips!