Water tijdens vorstperiode

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dionne_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:59

SEtequila schreef:
Een lifehack die ik daarvoor een keer heb gezien is een groot plastic melkpak half vullen met water en daar een hoop zout in doen. Dat pak doe je dan in de waterton, als de bovenlaag van het water dan bevriest, is het pak als het goed is niet bevroren. De paarden kunnen dan het pak naar beneden duwen met hun neus, waardoor er een open gat in het ijs vrijkomt. Dan kunnen ze nog van het water onder t ijs drinken :+

Dit werkt erg goed bij lichte vorst! Maar als het hard vriest doet dit ook niet zoveel meer.

Die verwarmingsmatjes zijn niet echt voor dit doel gemaakt. Zelfs als het werkt, vrees ik dat ze niet lang meegaan als je ze hiervoor gebruikt en dan wordt het wel een duur geintje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:35

De warmtematjes kunnen veel hebben. Ik gebruik ze zelf om mijn plantjes vorstvrij te houden, en die dingen hebben al heel wat meegemaakt.
Tussen twee speciekuipen liggen ze juist goed beschermd.

KenJeMe

Re: Water tijdens vorstperiode

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:46

Weet betreft die verwarmingsmatjes. Je hebt er altijd van die grapjassen bij die gaan lekker aan dat snoer lopen knagen en trekken.

Dionne_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:47

Dan is het nog wel het overwegen waard. Verbruik is 30 watt, las ik. Netjes als het daarmee lukt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:49

Heel eerlijk gezegd helpen ( behalve het isoleren van je waterbak ) bij matige vorst al deze tips gewoon niet. Ballen, flesjes al dan niet met zout..

Zinloos

Waterbak ( grote speciekuip werkt het best) wat isoleren, op beschutte plek en eventueel van de grond helpt. Maar al het andere heeft geen enkel effect. Gewoon 2 keer per dag wakken slaan, of het ijs van het water afhalen, en bijvullen natuurlijk ( en dan is die waterzak van H2Oto go echt een must have!!). En... als je dieren met hun hoeven in de bak kunnen is dat ook fijn, kunnen ze zelf een wak slaan

En verwarmingsmatjes die niet voor dit doel ontworpen zijn gewoon NIET gebruiken..
( ik zou het niet durven: geen zin in een geelectrocuteerd paard, omdat eea natuurlijk geinspecteerd moet worden door mijn lolbroek)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:56

Als je de matjes in een geaard stopcontact doet dan kan er niet veel mis gaan.
Inderdaad wel zorgen dat ze niet aan het snoer kunnen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:58

Dat laatste bedoel ik dus

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 23:04

Hier 2 bakken naast elkaar, 1 met 2 flesjes water met veel zout en de ander zonder. Degene met de flesjes was niet bevroren de andere wel. Ben benieuwd hoe 't zich vannacht houd.

Baksleep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 00:08

Ik heb verwarmingslint besteld. ( heb alles al geprobeerd, van fles met zout, tot bal. )

Hopelijk komt het maandag binnen, dan maar aan het knutselen.

Ik kwam een tijdje geleden deze foto tegen ; ( het schijnt te helpen tot -15 )

Afbeelding

Het verwarmingslint gaat automatisch aan bij temperaturen onder de 5 graden. Overigens geaard, dus veilig :)
Ik heb 6m besteld, dat moet voldoende zijn om een grote specikuip te verwarmen.
Ik ben van plan de kuip met lint in een iets grote kuip te plaatsen. Het geheel komt op een kleine verhoging te staan.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 03:04

Dat ziet er interessant uit!
Hoe 'hufterproof' is dat? Overleeft het schurende paardenbillen en onderzoekende ponies die graag hun tanden ergens in zetten?

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 16:02

Ik heb dit lint, maar dan wel om de waterleidingen heen. Daar zit dan weer isolatiemateriaal om heen en daar waar de paarden erbij kunnen, heb ik er een pvc buis om heen gedaan. Misschien kun je dat op het stuk waar het lint uit de kuip komt ook doen? Dat je een gat maakt in de buitenste kuip dus ofzo. Dan is het aardig hufterproof volgens mij.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:50

Misschien denk ik te simpel hoor...zou goed kunnen dat deze te weinig warmte geeft...maar zou een opgewarmde snugglesafe in de waterbak niet helpen...

Iemand hier ervaring mee?

Dionne_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:40

Dat werkt bij een klein drinkbakje prima, van een konijn of een hondendrinkbak bijvoorbeeld. Je legt het er dan onder. Bij een grotere drinkbak zal het weinig doen als je het eronder legt. En in het water doen ... zou het ding dan niet erg snel zijn warmte kwijt zijn?

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:48

Kijk even of iemand in de familie (of kringloopwinkel?) van die ouderwetse metalen kruiken heeft. (voor baby's). Vul er 2 met kokend water, leg ze in de kuip en het water blijft urenlang ontdooid.
Die tip van een kleinere in een grotere kuip met stro o.i.d. ertussen is ook een goeie!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:26

Isoleren is idd het enige wat echt helpt. Dit tip van de ouderwetse metalen kruiken, ballen, flesjes met zout. Allemaal uit den treure geprobeerd. En de conclusie is dat wanneer het echt een beetje behoorlijk vries, dan heeft het allemaal geen zin. Je vult savonds water bij in de speciekuip, en de volgende ochtend zit er gewoon een laag ijs op. Het enige wat wel zo is, is wanneer je een grote kuip echt goed vol hebt, nooit alles bevriest, en een handig dier er met zijn hoef wel een wakje in stampt, waardoor dan gedronken wordt.