Paard wijkt niet voor druk en trapt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:40

Omdat je eerst uit moet sluiten dat het pijn is.
Hoewel de manier waarop je dan dingen gaat doen, in mijn geval, niet zo wezenlijk verschillend zijn.

( Er zijn ook vrouwen die pismerries zijn, maar ik geloof niet dat ze beter hanteerbaar worden door ze die benaming te geven )

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:42

A3a1 schreef:
Hoewel de manier waarop je dan dingen gaat doen, in mijn geval, niet zo wezenlijk verschillend zijn.

( Er zijn ook vrouwen die pismerries zijn, maar ik geloof niet dat ze beter hanteerbaar worden door ze die benaming te geven )

Precies uitsluiten. Maar alleen zeggen pijn. is niet uitsluiten toch?

vibabu

Re: Paard wijkt niet voor druk en trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:56

Een paard met pijn zie je aan zijn hele lichaamshouding. Niet om het feit dat hij je de stal uit wil werken.
Het lijkt wel steeds meer te worden dat een paard iets moet mankeren als het met de staart zwiept of een been optilt. Dat het aan leiding ontbreekt en het paard maar wat doet omdat het geen leiding krijgt en de leiding gaat nemen, daar lijkt het wel nooit aan te liggen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:13

Ook de ''pismerrie'' kan problemen hebben. Mensen zeggen ook snel; het is een pismerrie, maar kijken niet verder of ze ergens last van hebben. Voor de vrouwen die zelf weleens hormonale problemen hebben; hoe voel jij je in die periode?

Ze staat samen met een ruin? Ik zou ze dan eens samen bestuderen. Daar kan je zoveel van leren en uit opmaken. Stuurt ze hem ook weg? Wat zie je hem doen en hoe reageert zij? Kijk vooral naar de kleine signalen.
Niet alleen die van haar, maar ook die van hem, want dat is belangrijk om te kijken of ze pijn heeft of dat jullie communicatie gewoon echt niet goed is.

Wat je dan wel moet doen en hoe is echt niet via internet te leren, omdat je vaak klein moet beginnen en timing echt belangrijk is. Als je het goed doet en vooral op het goede moment, kom je vaak verder.
Wat wel heel belangrijk is, is dat jij hetzelfde blijft. Raak niet gespannen, wordt niet boos of gefrustreerd, want dat zijn de grootste problemen vaak.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:28

Hoeveel pijn een paard ook heeft, trappen mag niet..nooit.

Maar sommige mensen veranderen paarden ook echt in draken (no offence TS) maar haal er eens een deskundig persoon bij die kan beoordelen waarom je paard doet wat ze doet. (dominantie/ pijn/ etc.)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:31

Vealosz schreef:
Weet je wat me opvalt? Altijd als er een topic geopend word met help mijn paard trapt, bijt of wat dan ook gooit bijna iedereen het op pijn. Zijn maar enkele die zich bedenken dat het ook gewoon een zoals eerder vermeld een zure pismerrie kan zijn. Niet alle reacties is een reactie op pijn...

Het wordt in dit topic toch niet alleen op pijn gegooid? Het wordt als een mogelijkheid gegeven. De meeste reacties gaan zelfs over respect en opvoeding, is welgeteld 1 reactie (2 als je kritisch bent) die het alleen over pijn heeft. Dus ik denk dat je wilt dat het opvalt, eerder dan dat het daadwerkelijk een opvallende trend is. :D

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:35

Daar zijn duidelijk de meningen over verdeeld. Alsof k wil lezen dat een paard pijn heeft. Toe eens. :') Dan zit ik namelijk toch echt op een verkeerd forum.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:40

Elisa2 schreef:

Maar sommige mensen veranderen paarden ook echt in draken (no offence TS) maar haal er eens een deskundig persoon bij die kan beoordelen waarom je paard doet wat ze doet. (dominantie/ pijn/ etc.)

Maar dat kan je zo niet zeggen. Misschien heeft het paard al 100 signalen gegeven. In een groep zijn paarden ook duidelijk en als daar geen gehoor aan wordt gegeven delen ze ook weleens een klap uit. Soms moeten ze toch op de een of andere manier iets duidelijk maken. Ze doen het echt niet om je expres het licht uit je ogen te trappen.

Dat jij vindt, dat jouw paarden jou niet mogen trappen, snapt iedereen. Maar dan moet je ze ook geen reden geven, dus weten hoe je dat kan voorkomen en goed naar ze kijken en luisteren. Als jij alle signalen negeert en dus mist dat ze iets mankeren of je bent consequent heel vervelend voor het paard, gaat het weleens mis. Dat zie je overigens overal gebeuren. Ook bij hele ervaren paardenmensen vallen weleens klappen omdat mensen gehaast zijn, geprikkeld zijn etc etc.

Wij hebben er 4 samen staan en er wordt onderling niet getrapt en ook niet naar ons. Maar als dat wel gebeurt kijk ik wel verder dan, mijn paard mag me niet trappen. Dat respect moet je wel verdienen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:13

Vealosz schreef:
Daar zijn duidelijk de meningen over verdeeld. Alsof k wil lezen dat een paard pijn heeft. Toe eens. :') Dan zit ik namelijk toch echt op een verkeerd forum.

Dat zeg ik niet. Jij zei dat het opvallend is dat er zo vaak gezegd wordt dat pijn de oorzaak is. Terwijl op dat moment dit topic 24 reacties telde waarvan welgeteld in 2 reacties enkel pijn als mogelijke oorzaak aangehaald werd. Ik antwoord dus op jou dat je dan moeilijk van een opvallende trend kunt spreken.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:48

superpony schreef:
Kijk vooral naar de kleine signalen.

Daar zit waarschijnlijk het probleem voor TS. Je moet veel ervaring met paarden hebben (liefst met ervaren begeleider) om kleine signalen te kunnen zien én correct te interpreteren.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:50

Suzanne F. schreef:
Het kan ook gewoon een zure pismerrie zijn hè? Heel veel merries vinden het vervelend als je aan de buik zit, daar hoeven ze niks voor te mankeren. Niet opzij gaan voor druk of zelfs slaan doen ze bij mij maar 1 keer hoor. Ze hoeven niet meteen iets te mankeren en meteen behandeld te worden met allerlei homeopathische rechtsdraaiende kruidendruppels na een craniosacrale ostheo behandeling. Soms hebben ze gewoon een schop onder hun hol nodig.

Hallelujah! Zo met je eens!

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:06

En wat was je reactie op het trappen Myrthe?

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:17

Is er een simpele manier om te testen of een merrie hormonale problemen heeft??

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:35

IK schrik er wel van dat mensen de problemen van een pismerrie totaal negeren. Als een paard hormonale problemen heeft, is dat wel degelijk heel vervelend voor zo een merrie en dat alleen maar harder aanpakken, werkt niet om het probleem echt weg te nemen. Dat een paard dan iets niet meer doet uit angst voor de gevolgen is totaal wat anders dan de oorzaak aanpakken.

En nee, ik doe niet aan aaien, druppeltjes, therapie dit en dat.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:56

TS je geeft aan dat je wel les hebt in het rijden. Misschien een idee om ipv een rijles ook eens een grondwerkles te nemen? (Of natuurlijke beide als dat financieel kan).

Ik weet niet in welke regio je zit, maar ken wel de nodige goede instructeurs die je hier zeker mee op weg kunnen helpen!
Natuurlijk moet uitgesloten worden dat het door pijn komt, en mag een paard best laten merken dat er iets dwars zit, maar veiligheid is ook heel belangrijk zoals meerderen ook al aangeven.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:39

Vealosz schreef:
Weet je wat me opvalt? Altijd als er een topic geopend word met help mijn paard trapt, bijt of wat dan ook gooit bijna iedereen het op pijn. Zijn maar enkele die zich bedenken dat het ook gewoon een zoals eerder vermeld een zure pismerrie kan zijn. Niet alle reacties is een reactie op pijn...

Ik ben het met je eens hoor (wat betreft dat het niet altijd pijn is), maar zelfs een zure pismerrie mag absoluut niet naar je gaan trappen of bijten.
Ik snap nooit zo goed waarom mensen al het gedrag met een moeilijke merrie opeens goedkeuren :x Je laat een moeilijk kind je toch ook niet uitschelden of schoppen? Of een puber? Die kunnen ook in de knoop zitten met zichzelf of hormonale problemen hebben. Wat er ook is, respect is áltijd belangrijk. Zelfs als een paard schrikt, is het de bedoeling at hij niet op je springt. Niks zou erger moeten zijn dan in de persoonlijke ruimte van een persoon komen..
Een paard dat z'n eigenaar probeert te trappen en vervolgens de stal uit probeert te werken is gewoon verkeerd gedrag, punt. Of het nou een zure pismerrie is of een paard met pijn.
Wel heb je trappen en trappen. Je hebt gericht trappen naar de persoon (dit is gewoon verkeerd, hoe je het ook went of keert) en je hebt trappen naar de pijn (denk aan een paard met koliek). Dit tweede vind ik niet erg, de eerste wel.
Ik vind trouwens ook dat het belangrijk is om medische/ hormonale problemen uit te sluiten. Echter vind ik het net zo belangrijk dat een paard goed getraind wordt. En in dit geval is het eigenlijk 100% zeker dat er iets mis zit in de basis, aangezien ze niet wijkt voor druk (of ze nou pijn heeft of niet, wijken voor druk kan zonder lichamelijk contact).

Ik vind het wel heel goed dat het je is opgevallen en dat je er mee bezig wil TS!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:57

Eileen_ Omdat een paard dat trapt hoogst waarschijnlijk al 10 signalen heeft gegeven voor ze dat gaat doen. Misschien niet allemaal die dag, maar zeker wel al een tijd aangeeft, het gaat niet goed. Kijk naar paarden onderling......

Je kan niet zeggen dat een paard een mens niet mag trappen of de stal uit mag werken, als de mens fout zit. Er is vrijwel altijd al veel aan vooraf gegaan en dat had je gewoon moeten opmerken. Dan had je dat kunnen voorkomen.

Hoe moet een paard anders duidelijk maken dat er iets mis is als je niet luistert en een paard iets 100x probeert duidelijk te maken?

Dat kan medisch zijn, maar dus ook opvoeding, omgang, gedrag etc etc. Dat maakt me dan niet uit. Maar je doet iets fout en je bent echt al een stap te ver als een paard gaat trappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:25

De stal uit zetten daar gaan diverse signalen aan vooraf. Zou ook eens beginnen netjes te vragen of je binnen mag komen.
Verder een hengstige merrie laat ik met rust. Mijn verzorgkroel vertelde dat al bij binnenkomst. Met dr hoofd in het hoekje staan. Drie benen. Heb dr wel eens de stal uit gehaald als aanschouwelijk onderwijs.
Nou reken maar dat iedereen het zag. Standje sodemieter op, laat mij met rust, geen zin, doe ik niet, bah :wave:
Een dag later niets meer aan de hand. Goedemorgen baas ;)

Dominant gedrag niet accepteren maar netjes en gericht op haar plaats zetten.
Een stap voorbij je, tien stappen terug, ho is ho, anders weer tien stappen terug.
Kijken waarom ze haar oren gebruikt en bedenk dat personal space voor beide partijen geldt.
Als dat goed gaat zaken als longeren rustig met vertrouwen opbouwen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:48

superpony schreef:
Elisa2 schreef:

Maar dat kan je zo niet zeggen. Misschien heeft het paard al 100 signalen gegeven. In een groep zijn paarden ook duidelijk en als daar geen gehoor aan wordt gegeven delen ze ook weleens een klap uit. Soms moeten ze toch op de een of andere manier iets duidelijk maken. Ze doen het echt niet om je expres het licht uit je ogen te trappen.

Dat jij vindt, dat jouw paarden jou niet mogen trappen, snapt iedereen. Maar dan moet je ze ook geen reden geven, dus weten hoe je dat kan voorkomen en goed naar ze kijken en luisteren. Als jij alle signalen negeert en dus mist dat ze iets mankeren of je bent consequent heel vervelend voor het paard, gaat het weleens mis. Dat zie je overigens overal gebeuren. Ook bij hele ervaren paardenmensen vallen weleens klappen omdat mensen gehaast zijn, geprikkeld zijn etc etc.

Wij hebben er 4 samen staan en er wordt onderling niet getrapt en ook niet naar ons. Maar als dat wel gebeurt kijk ik wel verder dan, mijn paard mag me niet trappen. Dat respect moet je wel verdienen.

Ben ik met je eens, daarom ook mijn advies om er een deskundig persoon bij te halen die het gedrag juist kan interpreteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:05

Als het goed is heb ik iemand gevonden die mij wil helpen. Vanavond zette iemand anders haar binnen en daar is ze ook lomp en dwars tegen, ook sprong ze bij hem op de hakken toen ze schrok. Denk echt dat ze opnieuw opgevoed moet worden...

Abbb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:08

Suzanne F. schreef:
Het kan ook gewoon een zure pismerrie zijn hè? Heel veel merries vinden het vervelend als je aan de buik zit, daar hoeven ze niks voor te mankeren. Niet opzij gaan voor druk of zelfs slaan doen ze bij mij maar 1 keer hoor. Ze hoeven niet meteen iets te mankeren en meteen behandeld te worden met allerlei homeopathische rechtsdraaiende kruidendruppels na een craniosacrale ostheo behandeling. Soms hebben ze gewoon een schop onder hun hol nodig.

:D :D
Eens, en als het pijn is, kan ze ook zuur kijken om dat duidelijk te maken. Als ze trapt kan ze er een terug krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:10

superpony schreef:
Eileen_ Omdat een paard dat trapt hoogst waarschijnlijk al 10 signalen heeft gegeven voor ze dat gaat doen. Misschien niet allemaal die dag, maar zeker wel al een tijd aangeeft, het gaat niet goed. Kijk naar paarden onderling......

Je kan niet zeggen dat een paard een mens niet mag trappen of de stal uit mag werken, als de mens fout zit. Er is vrijwel altijd al veel aan vooraf gegaan en dat had je gewoon moeten opmerken. Dan had je dat kunnen voorkomen.

Hoe moet een paard anders duidelijk maken dat er iets mis is als je niet luistert en een paard iets 100x probeert duidelijk te maken?

Dat kan medisch zijn, maar dus ook opvoeding, omgang, gedrag etc etc. Dat maakt me dan niet uit. Maar je doet iets fout en je bent echt al een stap te ver als een paard gaat trappen.

Ik had een paard met een wond aan zijn achterbeen.
Dat moest elke/om de dag behandeld en verbonden worden.
En ja, dan deed ik hem zeer.
Maar hoe vervelend dat ook was; hij mocht best zijn been even optrekken van "auw" vervelend, maar er wordt niet naar mij getrapt.
Ook al heb ik dan alle signalen prima door, ik had geen keus om hem toch te behandelen en hem daarbij pijn te doen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:31

Vealosz schreef:
A3a1 schreef:

Precies uitsluiten. Maar alleen zeggen pijn. is niet uitsluiten toch?

Als je het niet weet, laat je toch een dierenarts komen.

Trappen mag niet maar het gebeurd soms wel, brainless.
En als er getrapt wordt, lijkt me beter om uit te zoeken waarom dan zeggen dat het niet mag.
En vervolgens een `parcoursje`uitzetten om te leren dat hij zich gaat gedragen.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 16-11-18 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:33

Brainless schreef:
Ik had een paard met een wond aan zijn achterbeen.
Dat moest elke/om de dag behandeld en verbonden worden.
En ja, dan deed ik hem zeer.
Maar hoe vervelend dat ook was; hij mocht best zijn been even optrekken van "auw" vervelend, maar er wordt niet naar mij getrapt.
Ook al heb ik dan alle signalen prima door, ik had geen keus om hem toch te behandelen en hem daarbij pijn te doen.

Maar ook dan pas je je (al is het miniem) toch aan aan de signalen van je paard. Als ik een wonde moet schoonmaken en mijn paard trekt ineens met haar been, dan stop ik even en begin ik zachtjes opnieuw. Als ik dan met dezelfde intensiteit gewoon zou blijven doorraggen (alle signalen negerend), dan zou ik het best wel "normaal" vinden als mijn paard de signalen groter zou maken.
Net zoals toen ik eens een gigantisch ontstoken wonde moest schoonmaken. Daar moest ik eerst dagelijks ongezonde porties etter uitduwen. Dan duw je net zolang totdat je ziet dat het paard echt ongemakkelijk wordt en dan stop je even, geef je een aai en begin je weer opnieuw. Ook dat is rekening houden met je paard zonder meteen te verzaken aan wat moet (namelijk de wonde schoonmaken). Ook hier zou ik het perfect begrijpen dat mijn paard bozer wordt, als ik haar niet in haar ongemak zou erkennen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:35

Goed verwoord Gini.