RoyceMack schreef:Hier hetzelfde probleem gehad met een jonge barock pinto ruin (fries x tinker).
Was destijds nog niet ingereden en we mochten alleen longeren of rijden in de bak (we konden nog niet rijden) terwijl ik ook erg van het los trainen ben. Paard moest van de pensionhouders altijd aangelijnd zijn.
Dus we waren zeer beperkt in trainingsmogelijkheden.
Paard ging zich op gegeven moment ook lostrekken alleen op de linkerhand.
Heb de bak afgezet, tijdje geprobeerd om absoluut te weigeren los te laten (want dan won hij), heb korte reacties gegeven, hij heeft kletsen met zweep gehad, heb bitloos geprobeerd, korter touw, heb geprobeerd eerst goed loswerken op rechts en daarna heel rustig steeds ietsje verder/harder op links (het ging vaak mis in draf).
Heb een tijdje andere oefeningen gedaan, aan de hand, buiten wandelen, trekken etc.
Had het idee dat paard het gewoon saai vond. Heb balkjes neer gelegd (issie dol op) en dat ging beter maar nog niet foutloos. Heb osteopaat laten checken of hij vast zat op links of rechts. Die constateerde niks.
Toen zijn we verhuist, lekker gaan wandelen, vrij springen in de bak, beetje grondwerken, maar longeren heb ik nog niet gedaan met hem. Mede omdat in deze bak gewoon gras groeit. Ben bang dat ie dan zoj gaan lostrekken om te eten.
Longeren is niet goed voor een jong dier (korte bochten maken) dus ik ben me gewoon gaan focussen op het inrijden en dat ging perfect. Ik merk dat hij makkelijker is op rechts, en daar een voorkeur heeft. Dat heb ik als. Persoon ook dus is het belangrijk om ons ook op links te orienteren. Zodra de drie gangen erop zitten wil ik les nemen en kijken wat dat doet.
Ik vind het ook heel fijn om los met haar te werken, dit pakt ze nu ook heel goed op! Ik laat haar vaak los achter me aan lopen en loop dan niet in 1 rechte lijn maar maak ook figuren en bochten. Longeren kan ze nog niet en doe ik ook niet met haar omdat ze dat zelf op het moment heel moeilijk en niet leuk vind. Dat komt later wel, ik ga voor nu gewoon door met grondwerk en ga met dr wandelen