Rijbewijs BE bijzondere verrichtingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:16

AustriaTrick schreef:
Bedankt iedereen! Ik ga rechts ook nog even goed oefenen! Dag cursus erbij en dan komt het vast goed. Ik laat jullie weten hoe het gegaan is. Vrijdag moet ik afrijden.

Sorry, maar als je het principe niet snapt dat bocht rechts achteruit precies hetzelfde is als bocht links achteruit (rijtechnisch gezien, niet verkeerstechnisch) dan wens ik je veel sterkte met oefenen want de trailer op je examen zal ongetwijfeld anders reageren dan je eigen trailer. Ik trek dan toch in twijfel of je dat verschil dan wel kunt handelen.......

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 20:44

ikke schreef:
AustriaTrick schreef:
Bedankt iedereen! Ik ga rechts ook nog even goed oefenen! Dag cursus erbij en dan komt het vast goed. Ik laat jullie weten hoe het gegaan is. Vrijdag moet ik afrijden.

Sorry, maar als je het principe niet snapt dat bocht rechts achteruit precies hetzelfde is als bocht links achteruit (rijtechnisch gezien, niet verkeerstechnisch) dan wens ik je veel sterkte met oefenen want de trailer op je examen zal ongetwijfeld anders reageren dan je eigen trailer. Ik trek dan toch in twijfel of je dat verschil dan wel kunt handelen.......

Het blijft ook echt bokt he. Kan die even? Je hebt heel ander zicht, en als je nog nooit iets gedaan hebt of überhaupt met een trailer hebt gereden moet je toch eerst even oefenen? Of kan jij alles in een keer? Dus als ik jou een vrachtwagen geef kan jij direct alles even laten zien want 'technisch ' is dat hetzelfde als gewoon he. Bah wat een nare opmerking van je. Walgelijk gewoon.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:47

Ik heb het vroeger ook in dag gehaald, en ook ik heb maar 1 kant hoeven oefenen.

Het was bij mij idd ook bij een kruising: draai maar om.

Dan kun je dus of vooruit de zijstraat in en dan achteruit keren, of eerst de kruising voorbij rijden en dan achteruit de zijstraat inrijden.

Ik kan beide kanten, geen probleem, maar op die dag was ik wel blij dat ik maar 1 kant hoefde te oefenen. Heb alleen geen idee meer welke kant het op was. Kan mij alleen nog herinneren dat het langst een stoeprandje was, dus hoefde in de spiegel alleen maar het stoeprandje te volgen en klaar!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:51

AustriaTrick schreef:
Je hebt heel ander zicht...

Heel ander zicht? Hoezo? Je ziet in je linkerspiegel precies hetzelfde als in je rechterspiegel. Je gaat toch hopelijk niet achterom zitten te kijken als je een bocht achteruit maakt?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:53

In principe heeft ikke wel gelijk. Gewoon insturen en achter je trailer aan rijden :+ dat is bij zowel links als bij rechts.
Ook moeten je ogen overal op gericht zijn, bij zowel linksom als rechts om, vooruit en achteruit.

Misschien een beetje rot uitgelegd maar je weet denk ik wel bij wie je daar doorheen moet lezen ;)

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 21:01

palousa_boy schreef:
In principe heeft ikke wel gelijk. Gewoon insturen en achter je trailer aan rijden :+ dat is bij zowel links als bij rechts.
Ook moeten je ogen overal op gericht zijn, bij zowel linksom als rechts om, vooruit en achteruit.

Misschien een beetje rot uitgelegd maar je weet denk ik wel bij wie je daar doorheen moet lezen ;)

Dat iedereen inmiddels haar botte gedrag gewend is naar al die jaren hoeft niet te betekenen dat iedereen dat gedrag hoeft te pikken toch.. ?

Ik vind het gewoon anders. Je ziet net iets minder in de buitenspiegel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:04

AustriaTrick schreef:
Dat iedereen inmiddels haar botte gedrag gewend is...

"Zijn" - Ikke is een hij :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:05

Het nodige kun je eruit pikken, de rest gewoon laten voor wat het is ;)
Is in het dagelijks leven soms ook heel nuttig :Y)

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 21:10

Ibbel schreef:
AustriaTrick schreef:
Dat iedereen inmiddels haar botte gedrag gewend is...

Zegt al genoeg :') :+

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 21:11

palousa_boy schreef:
Het nodige kun je eruit pikken, de rest gewoon laten voor wat het is ;)
Is in het dagelijks leven soms ook heel nuttig :Y)

:Y) wijs

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:13

ikke schreef:
AustriaTrick schreef:

Nee want links kan ik over mijn schouder kijken of ie naar de stoep toe rolt en rechts is dat lastiger te zien. Ja het sturen en volgen blijft hetzelfde maar je blikveld is wel anders.
Onaardig ook om het kunnen van iemand via een computer in twijfel trekken...

Ik heb overigens met mn examen BE linksom gehad maar met mn vrachtwagen aanhanger CE rechts achteruit dus op examen kan je alles overkomen. ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:15

AustriaTrick schreef:
Ibbel schreef:

Wat is er mis met mannen? }>

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 21:19

AustriaTrick schreef:
Ibbel schreef:

Wat is er mis met mannen? }>[/quote]

Laten we daar maar niet over beginnen :')

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 21:20

AustriaTrick schreef:

Sorry, maar als je het principe niet snapt dat bocht rechts achteruit precies hetzelfde is als bocht links achteruit (rijtechnisch gezien, niet verkeerstechnisch) dan wens ik je veel sterkte met oefenen want de trailer op je examen zal ongetwijfeld anders reageren dan je eigen trailer. Ik trek dan toch in twijfel of je dat verschil dan wel kunt handelen.......[/quote]

Nee want links kan ik over mijn schouder kijken of ie naar de stoep toe rolt en rechts is dat lastiger te zien. Ja het sturen en volgen blijft hetzelfde maar je blikveld is wel anders.
Onaardig ook om het kunnen van iemand via een computer in twijfel trekken...

Ik heb overigens met mn examen BE linksom gehad maar met mn vrachtwagen aanhanger CE rechts achteruit dus op examen kan je alles overkomen. ;)[/quote]

Yes! Dat!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:46

AustriaTrick schreef:

Palousa is ook een hij - je pikt ze er wél uit :+

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 21:48

Ibbel schreef:
AustriaTrick schreef:

Palousa is ook een hij - je pikt ze er wél uit :+

Staat teminste in zijn naam :')

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 22:06

Op examen word alleen bochtje linksom gevraagd. omdat je dan beter overzicht hebt.
Dit is mij 1,5maand geleden verteld toen dag cursus had.
Rechtsachteruit word eigenlijk nooit gevraagd omdat je het verkeer niet in de gaten kan houden zelf.
Helaas heb ik dus alleen linksachteruit geoefend. En tijdens examen moest ik rechts.
Omdat een vrachtwagen opeens de straat in kwam, waardoor ik geen kant meer op kon.
Rechtsom was toen de enige mogelijkheid.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 23:28

happyhorse schreef:
Op examen word alleen bochtje linksom gevraagd. omdat je dan beter overzicht hebt.
Dit is mij 1,5maand geleden verteld toen dag cursus had.
Rechtsachteruit word eigenlijk nooit gevraagd omdat je het verkeer niet in de gaten kan houden zelf.
Helaas heb ik dus alleen linksachteruit geoefend. En tijdens examen moest ik rechts.
Omdat een vrachtwagen opeens de straat in kwam, waardoor ik geen kant meer op kon.
Rechtsom was toen de enige mogelijkheid.

He wat balen.. was het nog gelukt?

malih

Re: Rijbewijs BE bijzondere verrichtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 23:42

Overigens mocht ik op mijn examen t kruispunt voorbij auto links op de weg parkeren (dus tegen het verkeer in)en dan draaien de zij straat in. En dus een bocht linksom maken.

Misschien verschilt het per cbr ?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 00:29

Ik heb hem vorig jaar gehaald en hier ben ik de straat voorbij gereden om hem links achteruit erin te rijden. Op het examen werd er specifiek gezegd 'naar eigen inzicht'

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 02:20

Ikke heeft gewoon gelijk, technisch gezien is het helemaal hetzelfde, en je wordt ook nog geacht het op je spiegels te rijden (en dus niet omkijken, heeft ook meestal geen zin om dat de meeste BE examens met een transporter busje met aanhanger worden gereden). Tijdens mijn examen is beide gevraagd plus nog een heel stuk recht achteruitrijden. Wel is het belangrijk om inzicht te hebben in de 'vrije optie'... voor keren bij een kruispunt is de beste optie het kruispunt oversteken, dan links aan de weg gaan staan, links achteruit draaien en dan keren naar rechts. Moet je keren en daarna links de kruising over, dan maak je de bocht naar rechts. Zie foto
Afbeelding

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 06:51

Ik heb links achteruit gedaan. Ik reed een straat in waarop ze zei doe hier ergens maar bocht achteruit ik moet die kant op,

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 07:15

Ik heb BE gekregen toen ik CE had gehaald dus heb nooit die bochtjes hoeven te doen. Ik moest hem inparkeren bij een laadperron.
Maar ik heb zelf met de trailer wel veel bochtjes geoefend om het sturen goed te snappen. Ik vond links en rechtsom ook hetzelfde. Je hebt evenveel zicht, je hebt een buitenspiegel aan beide kanten en dat is het.
Over je schouder kijken mag niet en kan ook vaak niet als je een busje hebt met aanhanger. Met een vrachtwagen lukt je dat al zeker niet dus dat schouder kijken had ik al afgeleerd. Ik ben met de trailer het industrie terrein opgereden en ben gaan oefenen. Je zag mensen wel raar kijken maar dat maakte me niet uit.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 07:41

Waar woon je
Bij boensma super goedkoop super uitleg en je doet op de dag vh examen alle rijrichting op de plekken waar examinatoren afrijd.
Links achteruit bocht om
Doc parkeren
Garage parkeren
Keren
Recht achteruit rijden
Rechts draaien zal je echt niet krijgen is ook niet de makkelijkste kant wel
Makkelijk als je het kan

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 08:01

Polly schreef:
Een examinator ziet, als hij een bocht achteruit wil zien, liever de bocht over rechts.

Dan zal ik als oud-examinator dat maar even ontkrachten. De bocht over links geeft veel meer zicht dan de bocht over rechts. Dus als het enigszins kan kun je hem beter op die manier maken.

Je moet ze wel beide kunnen natuurlijk anders heb je nog niets aan dat rijbewijs.