Geen instructie van buitenaf.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 00:43

_Sofie schreef:
Ergens snap ik het dat staleigenaren het niet willen. Anderzijds is het wel erg lastig, want het moet maar net klikken met de manier van lesgeven van de vaste instructeur van stal.

Ik sta (en werk) zelf bij een manege, waar in totaal acht instructeurs werken. Genoeg keuze dus. Wil je als pensionklant les van een externe instructeur dan is dat prima, maar dan betaal je ‘bakgeld’ (à €5,- per les) en de instructeur moet wel gediplomeerd zijn. Prima regeling wat mij betreft :j

Is dit dan prive huur of mogen er ook anderen in rijden?

cissy

Re: Geen instructie van buitenaf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 08:41

Waarom bakhuur betalen, jij rijdt dan toch zelf in die bak waar je paard ook staat?
Als er verder niemand dan bij mag rijden snap ik het maar anders niet.
Bij ons op stal mag eigen instructie zonder bakhuur. Mag je erbij rijden indien nodig. Wij schrijven onze lessen op kalender en houden rekening met elkaar. Werkt prima.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 08:42

Ik zou daar een stal voor overslaan, ongeacht welke instructeur trouwens, ik ben fan van af en toe wisselen voor een frisse blik.

Ook vraag ik me af of zo’n stal er ook klanten voor weigert, ik als westernruiter ben natuurlijk niet interessant voor een dressuur/spring instructeur.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 08:45

JMJ schreef:
Kimmotje schreef:
Mijn staleigenaar wil het ook niet. Hij geeft zelf gratis les, maar ik match niet met hem qua rijden en dus wilde ik op zoek gaan naar andere instructie. Hij gaf aan dat hij geen vreemden op zijn erf wilde hebben, waar ik goed in kan komen eigenlijk.

Geen vreemden op het erf vind ik een vreemd argument, bepaalt de stalhouder dan ook welke hoefsmid, DA of zadelmaker je mag laten komen?

Genoeg stallen waarbij alles gezamenlijk gaat en waar idd maar 1 hoefsmid etc ook komt....

Voor mij zou het niets zijn zoiets. Ik wil mensen om mijn paard heen verzamelen die bij ons passen en niet omdat het moet en geen andere keuze heb. Ben blij dat dat hier geen punt is op onze stalling.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 08:51

Ik ben ooit op een stal wezen kijken, waar het ook niet toegestaan was (bleek tijdens de rondleiding). Hun dochter gaf dressuurles en als je wilde lessen moest dat bij haar.
Dat ik western en aangespannen reed was mijn probleem (werd me letterlijk zo verteld).

Ben daar dus niet gaan staan 8)7

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 08:59

Secretly schreef:
_Sofie schreef:
Ergens snap ik het dat staleigenaren het niet willen. Anderzijds is het wel erg lastig, want het moet maar net klikken met de manier van lesgeven van de vaste instructeur van stal.

Ik sta (en werk) zelf bij een manege, waar in totaal acht instructeurs werken. Genoeg keuze dus. Wil je als pensionklant les van een externe instructeur dan is dat prima, maar dan betaal je ‘bakgeld’ (à €5,- per les) en de instructeur moet wel gediplomeerd zijn. Prima regeling wat mij betreft :j

Is dit dan prive huur of mogen er ook anderen in rijden?

Ongeschreven regel is dat je alleen rijdt :j Er zijn drie bakken, dus er is altijd wel een bak vrij.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 09:20

Ik heb jaren op een stal gestaan waar ook geen instructie van buitenaf mocht komen. Waren niet mijn eigen paarden, ik reed ze voor een eigenaar die ze daar stalde. Maar ik ging dus met de trailer buitenaf trainen. Zelfs daar waren ze niet blij mee en kreeg zelfs een keer de opmerking, "je mag blij zijn dat we dat toestaan"...dhhuuhhh.

Maar zij zagen het echt als een persoonlijke aanval als iemand elders wou lessen. Vonden dat een uiting dat ik hun lessen niet goed genoeg vond (wat ook zo was). Waren ook bang dat als er 1 schaap over de dam was...(wat ook gebeurde)
Maar geen haar op mijn hoofd om op een dergelijke stal mijn eigen paarden ooit te gaan stallen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 09:40

Ik denk dat het ook afhankelijk is op wat voor stal je staat. Sta je op een manage waar lessen toch 1 van de hoofdinkomsten zijn snap ik het wel, terwijl als je bij iemand aan huis staat die 5 pension kanten heeft en een simpele bak ik het niet zou snappen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 09:48

Bij ons is eigen instructie ook gewoon toegestaan. Wel even netjes laten noteren. En er mag dan wel gewoon bij gereden worden. Het kost verder ook niks extra's.

Ik zou een stal waar dat niet mag ook overslaan. Ik wil zelf kunnen kiezen en kijken wat het beste past op dat moment. Ik vind het ook niet klantvriendelijk als zoiets niet mag. Ik betaal immers alleen voor de huisvesting en de verzorging. En dan wil ik vrij zijn in al het andere. En dan gaat het over inkomsten. Ik kan me niet voorstellen dat als je een manege hebt met pensionstalling dat je enorme inkomsten misloopt als mensen vrij zijn in hun keuze. Immers je hoofdinkomsten zijn de lessen van manegeklanten.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:03

Bij ons is eigen instructie ook toegelaten, naast dat we ook kunnen lessen bij de staleigenaresse.
Aangezien ponylief nogal een specialleke is, ben ik daar wel blij mee. Meneer gaat van sommige lesgevers gewoon letterlijk lopen, dus het is altijd even afwachten met wie het klikt. Plus ik wissel ook wel af in het soort les dat ik neem: dressuur, centered riding, horse agility, springen. Iedere lesgever heeft zijn of haar eigen kwaliteiten en legt eigen accenten. Dat vind ik dan weer een voordeel van bij verschillende mensen lessen en binnen die lessen verschillende accenten leggen, je kan veel bijleren.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:07

Ik ben ooit eens bij een privé stal gaan kijken en die man gaf aan dat we geen eigen DA, smid en lesgever mochten kiezen. Moesten diegene zijn die al op zijn terrein kwamen.
Mag hij zelf weten natuurlijk, ik heb om die redenen besloten daar niet te stallen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:12

Zijn al die pensioneigenaren die zelf lesgeven en geen derden toestaan dan zo geroutineerd dat ze alles kunnen? Zowel engels als western, grondwerk, vrijheidsdressuur, rechtrichten en parelli? Ik zou overslaan als er geen flexibiliteit in zou zijn. En inderdaad, bekapper en dierenarts ook. Die kies ik liever zelf.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:13

Wow, ik zou zo'n stalling persoonlijk ook meteen links laten liggen.

Hier is het nogal een vreemde situatie, maar eigen instructeurs zijn de standaard. Als het op 'vreemd volk op het erf' aankomt echter... Dan is er inderdaad een probleem. Bijrijders vind de stalbaas maar onnodig en lastig, en toen ik meldde dat ik drie keer per dag (is diy stalling) medicatie moest komen geven maar soms niet kon in de middag of avond en daarvoor een vriendin inschakelde die dan ervoor kwam (die hij overigens kent), werd mij verteld dat ik dat niet mocht doen.

Zeverij dus, dat 'geen vreemden op mijn erf' eigenlijk. Jouw paard staat er, jij betaalt ervoor.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:15

Bij ons is het toegestaan, we hebben zelfs geen instructeur die aan ons verbonden is omdat we dat gescheiden willen houden. Dus ik ga helemaal met jullie mee.

Wat ik echter nog wel wil meegeven is dat het mogelijk niet om inkomsten hoeft te gaan wat betreft lessen, maar dat instructeurs soms ook je klanten wegtrekken.

De keren dat een instructeur een klant naar zijn 'eigen' stal heeft getrokken zijn ontelbaar.

Daarnaast kan je zo anders denken over het houden van paarden dan die instructeur dat je daar een pensionklant op verliest.

Ik denk dan altijd dat die mensen toch wel weggegaan waren vroeger of later...

En toch, als je een discussie heb met een 21 jarige die met haar ORUN doet alsof ze jou kan vertellen hoe je een magere 4 jarige Fries met meer krachtvoer dik moet krijgen, terwijl ze 3 keer per week een uur lessen en betreffende instructeur hem met een longeerzweep achterna zit.

Dan is het toch vervelend als een klant vertrekt omdat je voerbeleid niet goed is :')

En dan denk je heus wel eens: Eigenlijk zou je willen kiezen wie hier les geeft.

Even om de andere kant te bespreken :)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:19

Skyefate schreef:
Zeverij dus, dat 'geen vreemden op mijn erf' eigenlijk. Jouw paard staat er, jij betaalt ervoor.

Dat vind ik niet helemaal zeverij, geen vreemden op het erf. Bij ons mogen vreemden ook niet zomaar op het terrein. En dat vind ik wel logisch. De staleigenaar wil ook gewoon een oogje in het zeil kunnen houden wat er met de paarden gebeurt he.
Ik heb het meegemaakt dat de persoon bij wie mijn pony vroeger stond een paar maand na de verhuis ineens op stal stond om nog eens naar mijn pony te komen kijken. Heel vreemde situatie en totaal niet gewenst noch door mij noch door de staleigenaar. Die persoon is dan ook snel de deur gewezen (en daar ben ik zeer blij mee).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:19

JMJ schreef:
Kimmotje schreef:
Mijn staleigenaar wil het ook niet. Hij geeft zelf gratis les, maar ik match niet met hem qua rijden en dus wilde ik op zoek gaan naar andere instructie. Hij gaf aan dat hij geen vreemden op zijn erf wilde hebben, waar ik goed in kan komen eigenlijk.

Geen vreemden op het erf vind ik een vreemd argument, bepaalt de stalhouder dan ook welke hoefsmid, DA of zadelmaker je mag laten komen?

Ik denk dat het eerder is van: niet te veel vreemd volk op het erf. En op zich, als ik me heel erg inleef in de stalhouder, kan ik me daar ook wel een voorstelling bij maken. Zeker als je een kleine stal bent waar niet echt een scheiding is van woonhuis en stal. Hoefsmid en dierenarts zijn noodzakelijk en zijn meestal ook vaste personen die om de zoveel tijd komen. Maar als er iedere week praktisch om de dag wel een instructeur op je erf staat, dan kan ik me wel zodanig inleven dat je daar als privé-pensionstalhouder niet op zit te wachten. Ongeacht of ik het zelf fijn zou vinden om op zo een stal te staan.
Het is en blijft natuurlijk een subjectief gegeven. Het is aan de pensionhouder om de regels te bepalen (die wel op voorhand duidelijk moeten zijn) en aan de toekomstige klant om daarmee akkoord te gaan of niet.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:41

Fleury schreef:
Die "bakvergoeding" voor instructeurs van buitenaf daar kan ik me nog wel een klein beetje in vinden als je zelf ook verschillende instructeurs hebt op de eigen stal. Maar aan welke bedragen moet ik dan denken?

Edit: Oh wauw, 15 euro..... :=
Ik dacht meer aan 5 euro per keer.

Bij ons is het 5 euro per keer. Maar het staat je natuurlijk ook vrij om de trailer te pakken en bij een trainer op stal te gaan trainen. Bij ons lopen er 5 instructrices rond waar je les bij kan boeken vanuit het bedrijf zelf.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:44

pateeke schreef:
Skyefate schreef:

Dat vind ik niet helemaal zeverij, geen vreemden op het erf. Bij ons mogen vreemden ook niet zomaar op het terrein. En dat vind ik wel logisch. De staleigenaar wil ook gewoon een oogje in het zeil kunnen houden wat er met de paarden gebeurt he.
Ik heb het meegemaakt dat de persoon bij wie mijn pony vroeger stond een paar maand na de verhuis ineens op stal stond om nog eens naar mijn pony te komen kijken. Heel vreemde situatie en totaal niet gewenst noch door mij noch door de staleigenaar. Die persoon is dan ook snel de deur gewezen (en daar ben ik zeer blij mee).

Daar ben ik wel volledig met je mee eens :j Het is gewoon dat in de specifieke situatie van de stal waar ik sta dat gewoon onzin is. Échte vreemden (had het beter moeten verwoorden, sorry :') ) zou ik ook niet graag op het erf hebben. Maar waarvan je op voorhand verteld hebt dat ze komen om voor je paard te zorgen? De staleigenaar heeft helemaal niets met paarden en ik sluit me nog liever twee weken op dan hem de medicatie te laten geven.

Dus even voor de duidelijkheid - inderdaad geen 'vreemden' op het erf, maar waar de eigenaar akkoord voor heeft gegeven vind ik dan weer wel muggenzifterij moest dat niet mogen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 12:51

pateeke schreef:
Skyefate schreef:

Dat is toch een heel ander verhaal dan wanneer jij iemand vraagt om les te geven. Dan ben jij er als eigenaar bij en die lesgever heeft verder niks te zoeken in de stallen. Lesgeven en waar verder. Klaar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 13:10

Als je bang bent dat klanten worden weg getrokken heb je wel erg weinig vertrouwen in je eigen toko. Bij ons op stal ben je geheel vrij in je keus. Wel moet je lesgever of lesgeeftster een intstructeursdiploma hebben. Dat heeft met het veiligheidscertificaat en de daarbij behorende controles te maken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 14:40

SusanH schreef:
Wel moet je lesgever of lesgeeftster een intstructeursdiploma hebben. Dat heeft met het veiligheidscertificaat en de daarbij behorende controles te maken.

Maar dat bestaat niet voor wn instructeurs, hoe zou je daarmee omgaan?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 15:22

Wat is een wn instructeur? Is dat western? Niemand die dat dat rijdt bij ons op stal. Maar die mogen dus ook geen les geven daar idd. Boetes zijn niet misselijk.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 15:35

Het veiligheidscertificaat is gericht op de 'meute'. Ik vind dat bekrompen, maar dat vind ik van wel meer dingen. :D

Een plek waar eigen instructie niet is toegestaan moet wel bijzonder goed zijn, wil ik er mijn paard naartoe verhuizen. Zo een regel vind ik niks.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 15:35

Ik ben zelf in bezit van trailer en E rijbewijs, dus heb er geen moeite mee als een (voor de rest ideale) stal deze regel heeft.
Ik vind het vooral belangrijk dat bij het kennismaken/kijken deze regel (en alle overige regels) verteld worden zodat een ieder een overwogen keuze kan maken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 15:50

SusanH schreef:
Als je bang bent dat klanten worden weg getrokken heb je wel erg weinig vertrouwen in je eigen toko. Bij ons op stal ben je geheel vrij in je keus. Wel moet je lesgever of lesgeeftster een intstructeursdiploma hebben. Dat heeft met het veiligheidscertificaat en de daarbij behorende controles te maken.

Slaat dat op mijn post? Want dat is gewoon realiteit, heeft niets met niet achter je eigen toko staan te maken.

Indtricteursdioloma zegt mij niets over iemand zijn kennis over paarden overigens :)