Rijden met warm weer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:16

Toen ik nog mijn eigen paardje had reed ik steevast niet op warme dagen (lees: 25 graden of warmer). Tussen de 20 en 25 graden wilde ik sporadisch nog wel eens in de ochtend of avond rustig buiten stappen, maar meestal sloeg ik het over en kwam ik alleen langs om een aai over haar bol te geven en te kijken of ze niets had 'opgelopen'. Ook op mijn werk reed ik bij 25 graden of warmer niet. Dan belde ik rustig af, omdat ik het niet eerlijk vond tegenover de dieren. Ik vind het echt triest dat mensen hun dieren met dit weer niet de gelegenheid geven om het even rustiger aan te doen. De comfortzone van een paard ligt tussen de -10 en +10 graden, dus die beestjes hebben het gewoon bloedverziekens heet met dit soort dagen. Lekker op het land laten. Krijgen ze genoeg beweging. Ga lekker in de 'koudere' maanden rijden, is mijn mening. Dat is voor de paarden fijner en dan kun je ook weer actief aan de slag (krijg je het zelf ook weer warmer van ;)).

Dat is overigens ook hetzelfde als met dit weer met een hond aan de fiets. Ik verbaas me er dagelijks over hoe hondenbezitters snoeihard voorbij komen zetten met zo'n arm beestje er naast. En zelf lekker lui genieten van de rijwind... Of actief laten rennen achter balletjes aan. Bewaar dat alsjeblieft voor de koelere maanden.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:21

Ik rij de hele dag door. Met een trainingsstal kan je moeilijk zeggen dat je enkel in de avond of vroeg in de ochtend rijdt. Het betreft bijna allemaal 4 jarige paarden en ik werk max 20 min bij dit weer. Nadien lekker onder de douche, kennen ze dit ook gelijk. Lessen en dergelijke verzet ik wel makkelijker naar de avond omdat je dan toch makkelijk 45 - 60 min intensief rijdt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:25

Waya schreef:
ik heb een paard *D En aangezien zij beweging nodig heeft vind ik het allemaal niet meer zo leuk.

Waarom heeft je paard beweging nodig, staat ze 24/7 op stal?

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:26

Ik rij zelf niet tussen 12-18 in de volle zon, daarbuiten rijdt ik wel,maar wel korter dan normaal.

c_alsemgeest

Re: Rijden met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 23:55

Vanavond vrij laat gereden... 20min was zat.
stapje, drafje, galopje en daarna lekker afspuiten en de paddock in.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 23:59

Ik was wel benieuwd naar alle reacties op dit topic dus ik heb het vanaf het begin meegelezen.
Ik rijdt zelf eigenlijk wel gewoon met dit weer, ik pas me wel aan, ik rij meestal in de avond rond 8 uur nu, of s’ochtends voor half 12. Qua intensiviteit pas ik weinig aan. Ik let goed op de ademhaling, en doe misschien iets meer in de stap, maar eigenlijk rijdt ik gewoon hetzelfde door. In het begin van deze warmte niet, toen stond ze te zweten op de wei. Nu lijkt ze er redelijk aan gewend!
Ik rij nu vaak 40 minuutjes, dan eventjes afspoelen en lekker 20 minuutjes buiten uitstappen. Goed in de gaten houden of ze het niet te warm krijgen maar dat valt bij mijn paard in iedergeval erg mee!

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 00:36

Ik rijd niet vanaf 25 graden, eronder wel. Vanaf 25 graden is een paard namelijk uit zijn comford zone, dus met dit weer rijd ik heel vroeg of heel laat.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 01:01

Ik rijd nu niet.
Mijn paard staat in een praxhtige dijkweide met prive poel waar hij tot zn buik in kan en legt kilometers per dag af door de hele weide.

Ik werk tot 18:00 uur en de laatste tijd is het onwijs druk. Dan heb ik met 28 graden savonds geen puf meer.
Dus ik ben in het weekend met hem aan de slag. Daarnaast hebben wij alleen een weidebak, waarvan de grond nu kei en keihard is.
Van de week wil ik hem weer even uit de wei halen en wat mee doen maar ben ook niet tevreden met het zadel nu dus wil er snel een zadelpasser bij hebben.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 02:10

Ik kan niet veel zeggen aangezien ik nog geen 2 keer per week rijd. En aangezien ze de galop en de normale draf nog niet goed beheerst gepaard met geen conditie door op stal staan mede door een grote wond. In ieder geval, áls ik rijd rijd ik na half 9 savonds, ik heb nu vakantie en ik ga écht niet vóór 11e opstaan :Y). We hebben een binnenbak met open wanden als het ware, dus wind komt naar binnen en een dak zit boven ons hoofd. Natuurlijk telt dat ook mee. Longeren doen we sowieso niet langer dan 10 minuten aangezien 3 rondjes draf al te zwaar zijn voor der conditie. _O-

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 07:58

jumpyhorse schreef:
Ik rijd niet vanaf 25 graden, eronder wel. Vanaf 25 graden is een paard namelijk uit zijn comford zone, dus met dit weer rijd ik heel vroeg of heel laat.

Eerder deed ik het ook zo, maar nu mijn IJslander in betere conditie is en de warmte lang aanhoudt, trainen we door. Afgelopen zondag zat ik er om 7 uur 's ochtends op voor een lange rit met aangepast tempo en op werkdagen ga ik 's avonds. Na de training douchen, zweetmes erover en in de schaduw opdrogen werkt goed!

Mijn jonkie van 5 staat trouwens wel stil met dit weer. Normaal doen we 3-4 keer per week iets, maar zijn conditie is niet goed genoeg om nu te kunnen trainen. Hij heeft dus even vakantie, ook lekker!

FelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:12

Ik probeer het rijden s avonds laat te doen of vroeg in de ochtend en dan gewoon lekker rustig aan en kijken waar het paard zich fijn bij voelt en vol kan houden. Daarna lekker afspuiten en dan houdt hij het prima vol hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:16

Je training aan passen aan het weer is het beste denk ik. Ik zou niet met dit weer in de volle zon in de buitenbak gaan rijden. Maar ik ga straks wel op buitenrit in de bossen, daar is het koeler en dan passen we onze rit aan. Lekker stappen in de schaduw. Ik denk dat ik mijn paard daar meer plezier mee doe dan dat ze in de volle zon in de wei staat of in een benauwde stal.

Direct het rijden helemaal staken bij 25 graden vind ik ook wel weer overdreven. Training/rit aanpassen en niet in de volle zon. Maar ik denk dat je met deze temperaturen prima een rustig ritje in de bossen (schaduw) kunt maken.

kimkraakman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:18

Idd niet rijden als het 25+ graden is.. Als het zo warm wordt toch 's ochtends vroeg of 's avonds laat rustig aan rijden. En even kijken naar de conditie van het paard.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:26

Ik rij altijd rond 19u, en mijn paarden zijn momenteel nogal fris := dus aangepaste training heb ik maar laten varen. Ze geven het wel aan wat ze nodig hebben. (staan 24/7 buiten, dus aan beweging hoeft het ze niet te ontbreken).