Ank89 schreef:Zet rationaliteit even voor de emotie. Je hebt nu het geld niet, dus het gaat niet. Punt. Een potje voor een shetlander is iets anders dan een potje voor een grotere pony. Ook het feit dat je vader de huur van je studio betaalt, is een puntje. Wat als je vader besluit dat je het geheel zelf moet gaan doen?
En wat bedoel je met een goed betaalde baan? Als je er nog een 2e baantje bij moet zoeken, heb je minder tijd voor beide pony's. Vergeet niet dat 2 dieren ook extra tijd kosten.
Ik ben van mening dat het hebben van een pony/paard een luxe is. Die welbekende 'klik' is puur emotie en zorgt voor de welbekende roze wolk. Als je de keuze maakt om 2 pony's te houden, betekent dat ook dat je dierenarts kosten voor 2 pony's moet kunnen dragen. Je wilt niet voor de keuze komen te staan dat je eventueel een operatie niet kunt betalen en afscheid moet nemen omdat het potje voor onvoorziene kosten toch niet zo groot bleek te zijn.
De ijslander is nu nog onbeleerd. Ik neem aan dat je deze wilt (laten) beleren? Dan komen er ook kosten voor tuigage e.d. bij. Naast de aanschaf van ijslander heb je het ook over het huren van een eigen weide. Dan komen er ook aanvullende kosten voor onderhoud van de weide.
Wees realistisch en ga eens zitten met pen en papier. Schrijf de kosten allemaal eens op, zet er je vaste lasten ernaast, kijk wat je nog kunt sparen voor je potje 'onvoorziene kosten' en maak een zorgvuldige afweging.
Succes.
Ik waardeer je reactie enorm, maar dit is niet wat ik vroeg. Hier ben ik mij natuurlijk van bewust, en heb ik allemaal al uitgeschreven. Alles heb ik al, behalve het aankoopbedrag. Betreft het potje, zoals ik al in eerdere berichten zei, is hij groot genoeg voor twee paarden.
Even een berichtje aan iedereen die heeft gereageerd; ik waardeer enorm jullie berichten en tips. Ik heb er echt heel veel aan, dankjulliewel!