Ontmoeten vorige eigenaar, effect op paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 10:57

Zoe_97 schreef:
Ik zit een beetje aan de andere kan. Vorig jaar lijn paard verkocht omdat ik er niet meer kon voor zorgen door een knieblessure die ik had en hij werkte nog zo graag. Mijn knieblessure is chronisch en verzorgers waren geen succes.
Hij staat nog bij dezelfde stam waar ik stond en ik weet dat hij het super heeft. Pensionhouder heeft al meerdere keren gezegd dat ik altijd nog welkom ben. Maar de nieuwe eigenaar is een heel stil persoon die niet makkelijk praat. Dus ik heb geen idee wat zij ervan vind. Ik ben dan ook terughoudend om langs te gaan. Hoewel ik hem nog wel eens wil zien wil ik niet dat ze het gevoel heeft dat ik haar controleer. Terwijl ik weet dat hij het super heeft. Hij staat vol pension en heeft exact dezelfde verzorging als toen hij van mij was.

Het lijkt me niet dat de huidige eigenaar denkt dat je haar wilt controleren, zeker als ze zelf heeft gezegd dat je altijd welkom bent. Het is wat anders als je elke week op de stoep staat, maar ik zou het gewoon eens vragen. Ik kan me zelf namelijk wel heel goed de behoefte van de vorige eigenaar voorstellen.

meerju schreef:
Ik had mijn vorige paard een paar maanden, hij deed alles braaf maar daar was het ook wel mee gezegd. Een échte band leek het niet te worden. Tot zijn vorige eigenaresse een keer kwam kijken. Door het dolle was hij! Ik had hem nog nooit zo blij gezien. De hele tijd rollen en weer in de benen springen, gek doen en aandacht vragen. Na dat bezoek had ik een totaal ander paard en is onze band snel gegroeid. Alsof hij het eerder niet begreep en het nu goed was, heel bizar.

Wat bijzonder! Zo kan het dus ook gaan.
Dan ben ik even benieuwd, heb jij je paard na aankoop zelf naar zijn nieuwe plek gebracht of heeft zij dat toen gedaan?

cobiie schreef:
Vaak is het effect van enkel het weerzien van de oude eigenaar niet heel erg groot.

Ikzelf zou er wel gewoon bij willen zijn. Zeker bij mensen die veel moeite met de verkoop hadden en nog dichtbij wonen. Die zou ik niet onbeperkt zelf toegang verstrekken tot het paard uit angst dat ze er wekelijks op de stoep staan.

Dat wil ik inderdaad graag voorkomen :j

monnikenburg

Re: Ontmoeten vorige eigenaar, effect op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:03

Ik persoonlijk zou ook gewoon een afspraak met de vorige eigenaar maken van ja hoor je kan dan en dan komen dan zorg ik dat ik er ben, anders misschien de kans dat ze vaker er heen gaat zeker als ze het er moeilijk mee heeft.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:29

Ik zou dat verzoek denk ik afwimpelen.
Zoiezo komt er niemand bij mn paard zonder dat ik erbij ben. Dat zou ik heel raar vinden.
Tevens zou ik liever ook niet hebben dat de oude eigenaar weet waar t paard staat om gekke situaties op het erf te voorkomen.
Iemand is dan 'toch in de buurt' en komt langs. Nee bedankt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:59

De ts heeft al gezegd dat ze welkom is om eens langs te komen. Dan is het niet netjes om dat zomaar terug te draaien vind ik. Zoiets geef je dan aan bij de verkoop als de verkoper erna vraagt. Ik zou mijn pony niet verkopen aan iemand die dat niet goed zou vinden. Ik zou toch graag zien waar ze terecht is gekomen en even kijken of het goed gaat zodat je het kan afsluiten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:14

Afhankelijk van de situatie en het karakter van het paard op zich, kan zo'n bezoek van een vorige eigenaar zeer ontregelend werken voor een paard.
Hoeft niet, maar paarden hebben een betonnen geheugen, en dat kan dan ook na zo'n bezoek een hele indruk nalaten. Het gaat er daarbij verder niet om of de vorige eigenaar leuk/goed of juist niet t.o.v. het paard is geweest,maarhet kan zéker een set-back in het gedrag van het paard veroorzaken.
Alleen al daarom zou ik als nieuwe eigenaar daar beslist BIJ willen zijn, om nog enige hedendaagse invloed uit te kunnen oefenen.

Met honden (ik heb in m'n leven veel rescue-Dobermanns gehad) kan dit ook nefast uitwerken.
Maar dat is ook weer heel individueel: ik had ook een getrainende Dober-reu (via het asiel, ik wist er aanvankelijk niets van, wie het was, naderhand bleek het een hele bekende sportreu, bij wie de oude trainer/eigenaar bij mij op bezoek kwam. Dat vond ik nogal iets, maar die man was nog niet binnen of die reu ging naast/schuin voor mij zitten (ik zat op de bank) en hoe die man ook riep en deed, hij bleef hem straal negeren.
Maar ik heb ook een rescue Dober gehad die een jaar lang op z'n vorige baas heeft zitten wachten bij het raam, en bij iedere motorrijder (vorige baas reed motor) helemaal blij werd, dat was hartverscheurend.

Bij paarden is dat ook heel individueel, maar zelf zou ik er niet blij mee zijn als een vorige eigenaar zonder mijn aanwezigheid eens paarden van mij kwam opzoeken.

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:14

Ik vind het hele langskomen als jij er niet bent een beetje gek, raar, apart.
Ik zou er geen problemen mee hebben als iemand mijn paard weer wil zien, maar wel als ik erbij ben. :D

Ooit een keertje op wedstrijd de vorige eigenaresse tegen gekomen, en nu regelmatig, ze heeft er verder niet veel van. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:24

Mijn pony heeft na 2,5 jaar zijn eerste eigenaren bij mij gezien.
Pony vond het zo ontzettend leuk, hij had het liefst gehad dat ze naast hem in zijn stal bleven slapen zo blij was hij.
Zijn hele vertrouwde clubje van 5 mensen was er, waar hij 13 jaar gewoond had.
Nooit iets negatiefs daarna gemerkt, maar zijn vorige baasje die heel veel verdriet had nog steeds van de verkoop kon zich eindelijk gaan hechten aan haar nieuwe paard.
Het was onwijs leuk en hij gaat nog eens op vakantie bij ze samen met mij.
Zijn moeder hebben ze ook nog. :D

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:42

Moet zeggen dat mijn strategie was en is: verkocht is verkocht. Dus geen bezoekjes, videootje sturen en meer van dat soort. Nu mijn paard en het was jouw paard.
Moet zeggen, bevalt prima, geen getut van oude eigenaar of zelfs dramatisch gedoe over wel of niet goed voeren etc. Dan had je het dier niet moeten verkopen.
En wil je het dier niet verkopen als je niet meer welkom bent bij je expaard, ok best. Hou je 'm toch en zoek ik verder.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:43

Lastig. Heb ervaring met de andere kant. Voor 6 jaar mijn paard verkocht door ziekte. Voor mij een vreselijke beslissing maar eerlijker voor het paard. Via via is ze hier vlakbij beland. Eigenaar kende ik daar ik haar vroeger les heb gegeven. Uitnodiging stond heel lang maar kon het niet. Ook bang voor de reactie van paard en vooral mijzelf daar de verkoop ook gelijk het einde was van mijn paardenhobby en werk en dat voor mij vreselijk moeilijk was. Alleen was het makkelijker geweest. Heb vorig jaar eindelijk de stoute schoenen aangetrokken. Had ik veel eerder moeten doen. Paard blij en ik blij, even een portje gejankt samen. En nu kom ik er regelmatig help waar ik kan als dat gevraagd word en voor beide partijen een fijne situatie eruit ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:48

Is het niet zo dat jij meer moeite er mee hebt dat de vorige eigenaar het paard graag wil zien? En dat je dat interpreteert op je paard?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-06-18 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:49

Ik vind contact prima!
Mailen, appen, bellen, fotootje sturen...keer langskomen mag ook, maar op afspraak en dus in mijn aanwezigheid!

Nu loopt alles hier thuis, maar zou dat zeker eisen als mijn paard op een stalling stond.
Zo'n stalhouder zou er een dagtaak aan hebben om al die vreemde mensen in de gaten te houden...kun je in feite niet maken :n

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:53

Ik zou er niet zo'n problemen mee hebben als ze hem een knuffel komt brengen als ze toch langs de stalling rijdt. Zolang dat maar wel het enige is..en als je daar niet op kunt vertrouwen dan zorg je dat je erbij bent.

Maar paarden reageren niet zo dramatisch op mensen hoor wbt bezoekjes, ze leven inderdaad in het hier en nu.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:55

CharleyT schreef:
Moet zeggen dat mijn strategie was en is: verkocht is verkocht. Dus geen bezoekjes, videootje sturen en meer van dat soort. Nu mijn paard en het was jouw paard.
Moet zeggen, bevalt prima, geen getut van oude eigenaar of zelfs dramatisch gedoe over wel of niet goed voeren etc. Dan had je het dier niet moeten verkopen.
En wil je het dier niet verkopen als je niet meer welkom bent bij je expaard, ok best. Hou je 'm toch en zoek ik verder.

En wat is de moeite om misschien 1 keer een foto te sturen ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:10

Ik ben zelf ook aantal keren op bezoek geweest bij mijn eerste paard dat ik had verkocht.
De nieuwe eigenaar had daar helemaal geen problemen mee, paard ook niet, die had ‘t prima naar ‘r zin en reageerde ook niet eens echt op mij.
Wij zijn wel al die keren geweest als zij er ook waren, was een eind rijden en paarden stonden bij hun bij huis, dus dan maak je een afspraak van te voren om langs te komen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:54

Ik wil de vorige eigenaren van mijn dieren best eens een foto of update sturen, keertje langskomen mag ook mits op afspraak.
Maar gaan ze hangen en claimen en doen dan zijn ze heel vlot geblokkeerd en krijgen ze geen updates meer of wat dan ook.
Helaas heb ik dat vd week nog gedaan, oud-eigenaar van mijn hondje vertoonde stalkerig gedrag naar de bemiddelaar en het lef had om het chipnummer te googlen en zo mijn gegevens had en mij lastig begon te vallen en kritiek te leveren op de foto's en filmpjes die ik had gestuurd via de bemiddelaar. 8)7
Als ik zelf een dier herplaats dan hou ik in het begin even contact om te volgen hoe het gaat en evt tips te geven, na een maand zakt dat contact terug naar eens in de 2-3 maanden en een jaar na uitplaatsing stopt het vrijwel altijd helemaal, een enkele keer nog een laatste bezoekje.
Uiteraard in overleg met de nieuwe eigenaar(s), geven die verder geen updates meer en/of staan die niet open voor dat bezoekje dan is dat ook helemaal prima.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:03

Bij mij wilde de vorige eigenaresses van mijn paard ook op bezoek komen.
Een daarvan vroeg het adres om zelf een keer langs te komen. Heb toen direct aangegeven dat dit niet de bedoeling was o.a. omdat we op prive terrein staan met veel honden.

De eerste eigenaresse is toen wel langs geweest. Zij had mijn merrie al zeker 11 jaar niet meer gezien. Mijn merrie was helemaal verbaast dat haar eerste vriendin er weer was. Maar ze wilde niet alleen met haar mee, want ze leek prima te weten dat ik nu haar mens ben.
Nu ziet ze haar 1e eigenaresse nog regelmatig omdat we daar wel eens gaan rijden en ze op wedstrijd tegen komen. Maar ze geeft nu weinig reactie meer.

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 15:50

AmoorM schreef:
Is het niet zo dat jij meer moeite er mee hebt dat de vorige eigenaar het paard graag wil zien? En dat je dat interpreteert op je paard?

Nee, dat vind ik geen probleem. Zoals gezegd kan ik me die behoefte goed voorstellen. Het paard is jaren in iemands leven geweest en als diegene hem nog eens wil zien dan vind ik dat prima evenals af en toe een update te sturen.

Het gaat mij erom dat hij hier nu een paar weken is en het op dit moment veel inspanning vraagt om een basis op te bouwen. Hij ziet mij echt nog niet als 'zijn mens'.
En dat is precies de zorg die ik heb. Als we een basis gelegd hebben en hij mij meer als 'zijn mens' ziet of in ieder geval als dusdanig respecteert dan voelt het minder kwetsbaar.

Het is voor mij dus niet de vraag of ze kan langskomen, maar of dat op dit moment handig is.

Mooi om de positieve verhalen te lezen, zoals Wilawander en moonfish13. Hoe fijn wat zoiets dan kan betekenen :j Het lijkt me alleen wel anders als je het paard/pony al enige tijd hebt en je zelf een band hebt met hem.

lor1_1984 schreef:
Ik wil de vorige eigenaren van mijn dieren best eens een foto of update sturen, keertje langskomen mag ook mits op afspraak.
Maar gaan ze hangen en claimen en doen dan zijn ze heel vlot geblokkeerd en krijgen ze geen updates meer of wat dan ook.
Helaas heb ik dat vd week nog gedaan, oud-eigenaar van mijn hondje vertoonde stalkerig gedrag naar de bemiddelaar en het lef had om het chipnummer te googlen en zo mijn gegevens had en mij lastig begon te vallen en kritiek te leveren op de foto's en filmpjes die ik had gestuurd via de bemiddelaar. 8)7

Jemig, wat vervelend. Soms lijk je het hoe dan ook niet goed (genoeg) te kunnen doen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:55

Was zeker heel vervelend, maar na verloop van tijd moet het maar eens klaar zijn.
Anders hadden ze die hond maar niet weg moeten doen. :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:00

Als paard op een openbare pensionstalling staat of manege kun je dat niet tegen houden.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:04

Als je het zelf nog zo prik vind. Kun je dat toch gewoon aangeven? Als ik de oude eigenaar was had ik dat prima begrepen hoor.

Doodle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:04

Mijn paard staat gestald bij haar vorige eigenaresse. Is daar na aankoop blijven staan.
Ze trekt nu toch enorm naar mij ondanks dat zij 12 jaar haar baasje is geweest.

darkangel23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:25

Als het voor jou niet goed voelt, zou ik dat gewoon aangeven. Beter iets te voorzichtig dan dat je later spijt hebt omdat je geen nee wilt zeggen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:41

CharleyT schreef:

Precies dit.
Aan de andere kant, mocht ik een paard ergens ver weg hebben gehaald en die mensen zijn een keer in de buurt (wat ik me niet kan voorstellen) en ze willen eens zien hoe er bij staat... prima. Ik heb niks te verbergen en hef is mijn paard. Daar kunnen zij helemaal niks van zeggen.

meerju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:49

meerju schreef:
Ik had mijn vorige paard een paar maanden, hij deed alles braaf maar daar was het ook wel mee gezegd. Een échte band leek het niet te worden. Tot zijn vorige eigenaresse een keer kwam kijken. Door het dolle was hij! Ik had hem nog nooit zo blij gezien. De hele tijd rollen en weer in de benen springen, gek doen en aandacht vragen. Na dat bezoek had ik een totaal ander paard en is onze band snel gegroeid. Alsof hij het eerder niet begreep en het nu goed was, heel bizar.

Livion schreef:
Dan ben ik even benieuwd, heb jij je paard na aankoop zelf naar zijn nieuwe plek gebracht of heeft zij dat toen gedaan?

We hebben hem gezamenlijk laten keuren en toen hij goedgekeurd werd heb ik hem zelf meegenomen naar zijn nieuwe stal. Zij was daar niet bij.

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 18:03

Absolem schreef:
Als je het zelf nog zo prik vind. Kun je dat toch gewoon aangeven? Als ik de oude eigenaar was had ik dat prima begrepen hoor.

darkangel23 schreef:
Als het voor jou niet goed voelt, zou ik dat gewoon aangeven. Beter iets te voorzichtig dan dat je later spijt hebt omdat je geen nee wilt zeggen.

Ik denk inderdaad dat het goed is om hierin bij mijn gevoel te blijven zoals een aantal anderen al benoemden, of dat nu te voorzichtig is of niet.
Dat ga ik uitleggen en hoop dat ze het kan enigszins begrijpen.

meerju schreef:
meerju schreef:

Livion schreef:

We hebben hem gezamenlijk laten keuren en toen hij goedgekeurd werd heb ik hem zelf meegenomen naar zijn nieuwe stal. Zij was daar niet bij.

Ik kan me voorstellen dat dat ook een verschil kan maken. Mijn paard is door de vorige eigenaar naar zijn huidige stal gebracht en ook door haar op de paddock gezet. Ze hebben daar rustig gedag kunnen zeggen.