risico verkocht veulen/paard,hoe zien jullie dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:52

Gillbo schreef:
Lily_Fee schreef:
Ik heb het in het koopcontract laten opnemen. Paard is pas van mij als het geleverd is op stal. Daarvoor is wel betaald, want anders wilde ze haar niet leveren. Mocht er onderweg wat gebeuren dan was dat voor hun risico en kreeg ik mijn geld terug.

Maar doe jij dan zelf het vervoer of laat je het brengen door de verkoper?
Ik vind daar ook nog wel een verschil in zitten.
Degene de rijdt neemt het risico dus ook de rekening als het mis gaat zou ik zeggen.

Zij brachten haar naar mij toe. Dus betalen, trailer in, verkoper rijdt, koopcontract tekenen op locatie.

Anoniem

Re: risico verkocht veulen/paard,hoe zien jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 16:01

Lijkt me logisch dat je een paard in dezelfde staat aflevert als dat het gekocht is
Dus is pas van verkoper als je het daar netjes aflevert of als ze hem hebben opgehaald

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 16:11

Ik betaal pas en ben dus pas eigenaar wanneer het dier op de plaats van bestemming is, gezond en wel. Of dat nu opfok of hier thuis is. En dat spreek ik van te voren af, gaan ze daar niet mee akkoord dan geen koop. Ik verkoop ook op die manier, koper moet zelf voor vervoer zorgen, paard op de wagen en dan betalen. Nog nooit problemen mee gehad. Wanneer ik niet zelf voor een gekocht paard/veulen kan zorgen om wat voor reden dan ook blijft hij eigendom van verkoper met alle lasten en lusten. Wanneer ik er eentje verkoop en er gebeurt iets bij ons thuis dan gaat de verkoop simpelweg niet door, of het paard nu wel of niet hersteld. En natuurlijk heb ik wel eens te maken gehad met kopers die zich toch terugtrokken , prima, dan komt er wel een andere.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 16:23

En om die reden willen wij meestal dat de persoon die het paard koopt deze gelijk na de keuring in zijn eigen trailer laadt, betaalt en meeneemt. Heb je ook geen gezeur als er onderweg wat gebeurt.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:01

Ik heb een aantal jaar terug een trekpaard veulen gekocht in de Ardennen. Hij was toen nog niet oud genoeg om van zijn moeder af te mogen, dat duurde nog een aantal maanden. We hebben toen een contract getekend en het volledige aankoopbedrag betaald.
Een maand voordat we hem mochten ophalen kregen we het bericht dat hij zijn been had gebroken tijdens het spelen in de wei. Een paar dagen later hebben ze hem moeten laten inslapen.
We kregen toen de keuze om ons geld terug te krijgen of om een ander veulen mee te nemen.

Vond dit erg netjes geregeld van hem. Ondanks dat we al volledig hadden betaald was hij nog niet in ons eigendom en was het risico dus nog voor de verkoper.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:34

Elise_0o schreef:
Ik heb een aantal jaar terug een trekpaard veulen gekocht in de Ardennen. Hij was toen nog niet oud genoeg om van zijn moeder af te mogen, dat duurde nog een aantal maanden. We hebben toen een contract getekend en het volledige aankoopbedrag betaald.
Een maand voordat we hem mochten ophalen kregen we het bericht dat hij zijn been had gebroken tijdens het spelen in de wei. Een paar dagen later hebben ze hem moeten laten inslapen.
We kregen toen de keuze om ons geld terug te krijgen of om een ander veulen mee te nemen.

Vond dit erg netjes geregeld van hem. Ondanks dat we al volledig hadden betaald was hij nog niet in ons eigendom en was het risico dus nog voor de verkoper.

Dat moet je dus nooit weer doen, zolang een veulen bij de moeder loopt is dat het risico van de fokker. Wel goed dat je je geld gewoon terug kon krijgen want reken maar dat er mindere verkopers tussen zitten. Een kleine symbolische aanbetaling of een geldig contract dat het dier word geleverd zoals hij gekocht is, prima maar volledig betalen?? Nooit weer doen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:44

Alles op contract, staat in contract ook inspectie van de weide etc in hoe ik het bijhoud alles.
Zelfs als paard in training moet blijven staat dit apart vermeld op het contract.

hier mogen veulens gereserveerd worden met aanbetaling puur voor het niet zomaar annuleren
mocht er wat gebeuren met veulen is dat wel weer voor mijn risico.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:28

ik kocht een paard voor mijn dochter, van een naar mijn idee goed bedrijf ( een beste dure ) paard gekeurd en was goed, alles op de foto laten zetten. hier thuis reageerde paard vreemd, en deed onder het zadel ook aparte acties, lang verhaal in t kort paard is rechts blind, ziet links slecht. vorige eigenaar bleek door keuring in het buitenland zelfs op de hoogte ,heeft een imuunziekte waar dit door komt. terug natuurlijk geen optie, rechtszaak na een jaar ( door een jurk van een rechter verloren )

echt een naar verhaal, en t lijkt mij dat je dit als verkoper niet wil ( en als koper is dit ook een hele nare ervaring )

petje af voor Molenhoek,

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:31

Zolang het veulen na verkoop nog bij mij staat omdat ie nog niet gespeend is zijn alle risico's voor mij.

Eenmaal het erf af is het niet meer mijn verantwoordelijkheid.
Dus "schade" tijdens transport is volledig voor de nieuwe eigenaren.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 23:09

tanjaatjuhh schreef:
Bij ons is het zo mochten wij een veulen verkopen blijft het minstens 5 maanden bij ons en mocht er onverwachts wat mee gebeuren is het ons eigen risico en gaat de aanbetaling terug. Bij dag van afhalen is het zodra het dier eenmaal op de trailer staat en ze rijden weg dan is het hun risico.

Zo heb ik het ook altijd gedaan met de verkoop van mijn veulens. Wilden de nieuwe kopers wel dat ik het veulen kwam brengen, dan wilde ik het geld voordat het veulen in de trailer ging op mijn rekening hebben. Vervoer was dan voor hun eigen risico. Handgeld/aanbetaling heb ik ook altijd gedaan om te voorkomen dat de kopers zich voor afleveren terug trokken.