De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:43

MelanieB schreef:
Als daardoor meer mensen een cap gaan dragen prima toch.
Precies wat Relaxed ook zegt. Is met alles zo, zeker niet alleen caps. Kijk eens naar de dekjes, beschermers, setjes hype. Veel onzinnigere 'hypes' dan de cap 'hype'.

En mij zal het een worst wezen of je 20 euro op je hoofd hebt of 2000. Goed iets dat het meer gedragen word.
Draag altijd een cap. En als ze steeds comfortabeler en mooier worden dan is dat alleen maar een plus.

Precies... eerst was het continu dat mensen geen caps droegen... nu zijn ze hip en beschermen mensen hun hersentjes beter. Ik vind het wel een goede ontwikkeling eigenlijk.

Ik zou ook wel een prachtige glimmie glammie Kep willen met croco :+:
Maar ik ben zo lomp en laat het vaak ergens vallen of langs schuren dat ik het echt niet waard ben :P

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:46

Ik ben sinds een jaar overgestapt naar western. Rijd in het bos met een charles owen cap van 5 jaar oud en voor de rest zonder of op wedstrijd met hoed.. En vind het wel prima.

Zou ook nooit meer extreem veel geld uitgeven aan een cap, een simpele is net zo veilig als zo'n ding waar ze krokodillen en slangen voor hebben moeten killen.. Daarnaast vind ik al die tierelantijntjes echt verschrikkelijk afleiden.. Maargoed iedereen moet zelf weten of ze een kermis op hun hoofd willen zetten ;)

Heb ooit een hele dure gpa cap gekocht, en viel na 2 maanden samen met paard en daar ging mijn cap van 650 euro, die kon daarna de prullenbak in ;)
Laatst bijgewerkt door CharmingS op 24-05-18 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:47

Iris82 schreef:
Ik vind de Kep en de Samshield echt prachtig. Ik kan ze zelf niet betalen maar ik vind het helemaal mooi als ik iemand anders ermee zie rijden.

Mee eens, ik vind ze ook erg mooi. Zelfde verhaal hier

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:47

Je betaald vooral voor de andere veiligheidsnormen waaraan bijvoorbeeld KEP Italia aan voldoet. Of dat ook perse nodig is, is een andere discussie. Maar dat is wel de reden waarom deze caps vaak duurder zijn. Meer certificaten kosten nou eenmaal meer geld, en dat moet de consument betalen.

Ikzelf zoek een goede, fijn zittende cap uit rond de 100 euro, dat vind ik meer dan genoeg.

Citaat:
VEILIGHEIDSNORMEN
EN 1384:2012 (= vervangen voor de VG1)
Deze Europese norm is vastgesteld voor alle hippische helmen en jockey helmen volgens de British Standards. Deze standaard is een stap voorwaarts ten opzichte van de vorige standaarden uitgegeven door de Britse certificatie-instellingen. Het wordt erkend op Europees niveau door vele landen met uitzondering van enkele landen die nog strengere normen hanteren. Een bijzonder nieuw detail: het gebruik van een kindop is niet meer toegestaan omdat in het geval van een val dit ernstige schade aan het kaakbeen kan toebrengen. Meer informatie: http://www.italcert.it

SEI/ASTM: F1163/2015
Deze standaard wordt gebruikt en erkend door de Amerikaanse en Canadese markten en vereist een zeer hoge veiligheidsniveau voor helmen voor de paardensport. Het vereist de uitvoering van strengere controles op de helm. Het SEI merk is een Amerikaanse Keurmerk, vergelijkbaar met de Britse BSI; ze zorgen er constant voor dat de gecertificeerde producten altijd de specifieke normen en regelgeving doorstaan en dat de constructie en het fabricageproces van topkwaliteit is. Meer informatie: http://www.seinet.org

BS EN 1384:2012 KITEMARK
​Deze standaard wordt uitgegeven door de British Standards Institution (BSI). Kitemark is het BSI registratie merk en kan alleen op producten komen die uitsluitend zijn gecertificeerd door hen en die periodiek worden getest en gecontroleerd om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan de normen en voorschriften die op dat moment van kracht zijn.Meer informatie: http://www.bsigroup.com

IC Mark EN1384: 2012
Dit is een nieuw Engels certificaat die er op let dat de producten van fabrikanten goedgekeurd zijn volgens de EN 1384:2012 norm en voldoen aan het door de INSPEC IC opgelegte keurmerk op grond van de INSPEC Regulations kwaliteitseisen. Het IC keurmerk zorgt ervoor dat fabrikanten de hoge productie kwaliteit op peil houden en geeft aan dat het bedrijf in staat is veilige producten te produceren van hoge kwaliteit. Meer informatie: http://www.inspec-international.com

​PAS015: 2011 KITE MARK
Deze standaard is ontwikkeld door het British Standards Institute (BSI) om de toenmalige lange wachttijd op de formulering van het EN1384 keurmerk te overbruggen. Na de officiële bekendmaking van de EN1384 in1997 werden een paar verschillen geconstateerd tussen dit keurmerk en de PAS015. Dit leidde tot de herziening van PAS015 in 1998 om deze verschillen weg te werken en om nieuwe veiligheidsregels op te stellen zoals breukvastheid en bescherming tegen schade in geval van vallen op scherpe oppervlakken. Een stabiliteitstest moet er voor zorgen dat overmatige beweging van de helm tijdens het paardrijden of tijdens een val wordt beperkt. Meer informatie: http://www.bsigroup.com

_Zoe

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:51

Ik heb een Charles Owen, een samshield en een kep. Kep vind ik toch wel veruit de beste, voelt het fijnste aan en word m’n hoofd amper warm in, Charles owen zit ook fijn maar zeker met warm weer krijg ik er altijd beetje zweet hoofd in en hij voelt ook minder licht. Samshield was een miskoop want ik vind hem qua vorm niks dus hij ligt alweer 1,5 jaar stil. Maar ken ook veel mensen die hem erg fijn vinden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:00

Vroeger was er maar 1 soort. Die je ouders te groot kochten (want op de groei gekocht) en dan kranten erin om het toch passend te maken. Nu is er idd belachelijk veel keus. Wij hebben gewoon een Harry's Horse van 60 euro, alle 3 (dochter man en ik). Voldoet prima. Ze voldoen allemaal aan dezelfde eisen dus waarom zou je een cap van tegen de 1000 euro kopen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:01

SusanH schreef:
Vroeger was er maar 1 soort. Die je ouders te groot kochten (want op de groei gekocht) en dan kranten erin om het toch passend te maken. Nu is er idd belachelijk veel keus. Wij hebben gewoon een Harry's Horse van 60 euro, alle 3 (dochter man en ik). Voldoet prima. Ze voldoen allemaal aan dezelfde eisen dus waarom zou je een cap van tegen de 1000 euro kopen?

Waarom niet?
Waarom zou je een huis van 500k kopen als je in een huis van 100k ook prima kan wonen?
Dat is volgens mij eigen keuze, en zo lang mensen het kunnen betalen en het het paard niet schaad vind ik het helemaal prima :D

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 11:04

Zelf denk ik dat het een beetje gekomen is toen de hoed verdween uit de ring.

De cap kwam terug op hoog niveau en er kwamen merken die gingen sponsoren en doorontwikkelen.
Waar destijds de hoed een status had is dat nu een dure cap waaraan je vooral moet zien dat hij ook veel geld heeft gekost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:06

SusanH schreef:

Omdat iemand dat mooi vindt en er dat geld voor over heeft.. Daar is iedereen gelukkig vrij in ;) En dat jij het niet doet is net zo goed helemaal prima :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:06

c_alsemgeest schreef:
SusanH schreef:

Waarom niet?
Waarom zou je een huis van 500k kopen als je in een huis van 100k ook prima kan wonen?
Dat is volgens mij eigen keuze, en zo lang mensen het kunnen betalen en het het paard niet schaad vind ik het helemaal prima :D

Ik vind het zonde geld, maar idd het is heel persoonlijk.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:15

M'n zus en ik moesten al cap dragen voor het mode was, mochten van m'n ouders nooit zonder rijden.
Ik heb een tijd de HH challenge gehad en nu simpele uvex, maar heel oude cap dragen gaat de veiligheid van weer een beetje voorbij denk ik. Er wordt aangeraden om iedere 4-5 jaar een cap te vervangen omdat de kwaliteit achteruit gaat door bijv zweten en blootstelling aan de zon ed.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 11:16

Een bodyprotector is ook heek veilig maar wat minder interessant om te dragen.
Tijd dat die ook worden beplakt met svarovski

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:20

Festeropre schreef:

swarovski? tijd dat ze die dingen eens comfortabel maken allereerst... het blijft een bewegingsbelemmerend ding. Dat vind ik van een cap toch stukken minder, zeker de caps van tegenwoordig die heerlijk licht zijn en het voordeel van zoveel modellen: voor ieder iets dat past bij zijn hoofdvorm.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:26

Ik heb een Samshield. Ontzettend goede ventilatie en pasvorm, voldoet aan meer veiligheidsnormen dan een goedkopere cap en ziet er ook nog eens mooi uit. Voor mij redenen genoeg :) veilig en zeer comfortabel. Heb in die andere caps altijd een gigantisch zweet hoofd en lekker zitten ze niet :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:28

Skippy01 schreef:
Festeropre schreef:

swarovski? tijd dat ze die dingen eens comfortabel maken allereerst... het blijft een bewegingsbelemmerend ding. Dat vind ik van een cap toch stukken minder, zeker de caps van tegenwoordig die heerlijk licht zijn en het voordeel van zoveel modellen: voor ieder iets dat past bij zijn hoofdvorm.

Inderdaad. Ooit eens zo'n ding gehad maar wat een ellende. Als ze nu eens fatsoenlijk zittende bps gaan maken zou ik daar wel wat geld voor over hebben...

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:34

Ik vind het inderdaad wel een mooie ontwikkeling. Het is gewoon super goed dat mensen vaker een cap dragen.
Ze worden steeds veiliger en comfortabeler dat je eigenlijk geen goede reden meer kunt verzinnen om er geen op te zetten.

Deels zijn die KEP etc. idd duurdere door de vele veiligheidskenmerken, maar natuurlijk is het ook een beetje status/blingbling die de prijs opdrijft. Maar ach, als je het hebt en het er voor over hebt, waarom niet :) .

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:34

Amy schreef:
Inderdaad. Ooit eens zo'n ding gehad maar wat een ellende. Als ze nu eens fatsoenlijk zittende bps gaan maken zou ik daar wel wat geld voor over hebben...

Met een airbag-vest kon ik nog enigszins uit de voeten, maar BPs, dráma. En dan ben ik nog van de categorie 'twee erwten op een plank'. De beetje gevormdere vrouw zal het nog lastiger hebben...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:36

Ik heb verschillende goedkope caps gehad en die stonden altijd vreselijk en ventileerde te weinig met als gevolg hoofdpijn door de druk en warmte. Ik droeg hem toen ook enkel bij wedstrijden (mennen). Een jaar of 8 geleden heb ik uit sponsering een Kep italia endurance pro gekregen. Superlichtgewicht en je voelt hem gewoon niet zitten. Ik hoop dat hij nog een tijdje mee gaat want 600 euro betalen voor een nieuwe zie ik inderdaad niet zo zitten.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:37

Hmm ja ik doe daar wel aan mee :+

Ik heb een bruine Kep met python.. Ik kan er niks aan doen maar ik ben gewoon verliefd op dat ding. Hij zit mij trouwens ook enorm goed. Geen zweetkop meer en geen rode striemen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:42

Ik heb altijd met een gewoon goedkoop ding gereden. Tot in de ruiterzaak van een bepaald merk de caps in de uitverkoop waren. Ik hou van apart, zwart en leer. dus toen ik daarbij een cap zag die bijna een kwart van de prijs was in zwart leer... nou ja *verkocht*

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 12:31

Dragen degene die hier een cap dragen voor veiligheid op de fiets ook een helm?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:35

Nee, een fiets heeft geen eigen hersenen en reageert dus alleen zoals ik dat wil. :+

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:39

Ik draag een cap van 100 euro, nu 4 of 5 jaar. Vond hel het geld wel waard tegenover die van 50 die ik ervoor had door de verstelbaarheid en ventilatie. Meet mountainbiken draag ik wel een helm maar met gewoon fietsen niet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:43

Festeropre schreef:

Das toch een hele andere discussie?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:44

Festeropre schreef:

Ik fiets bij voorkeur liever niet of anders op mijn oude opoefiets die superbraaf is en er nooit vandoor gaat