Pony gekocht en heeft verborgen gebrek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 17:46

Ik zou de nieuwe eigenaren even bellen en melden dat je het hele process "on hold" zet, zodat je zelf je rechten uit kan zoeken.
En ook meteen melden dat de pony nu dus nog niet terugkan/gaat.

En dan asap naar juridisch loket. Jij bent ook particulier, dus het is een particuliere aankoop. En dat betekent over het algemeen dat de plicht van de koper om te onderzoeker anders weegt dan wanneer je handelaar was geweest :).

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 17:48

Paardenfann4 schreef:
Een advocaat wordt duurder dan de pony en zo'n procedure kan jaren duren. Dus daar zou ik niet aan beginnen. Ik zou de pony terug nemen en te koop zetten als klophengst. Of ruilen voor een beter verkoopbare pony bij de handelaar en die dan te koop zetten. Dan kost het het minste geld. Je hebt het beestje zelf ook niet laten keuren.

Hier zat ik zelf ook aan te denken....

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 17:52

Kan de pony niet terug naar de handelaar? Als dit uit komt hebben hun ook een zaak aan hun broek.

Optie van Paardenfann4 is het beste voor de andere partij, maar niet voor jou. Helemaal niet als je een stal met merries hebt. Zo snel mogelijk contact opnemen met een juridisch adviseur of loket

Absoluut niet de pony aannemen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 17:53

missanous schreef:
Pony word hoe dan ook vanavond bij mij terug gebracht.....

Dan sowieso hoe dan ook geen geld teruggeven.
Verkocht is verkocht en de koper heeft onderzoeksplicht ( dat wil zeggen dat een aankoopskeuring hadden moeten doen) willen ze ergens recht op hebben.
Jij hoeft die pony niet terug te nemen en in jou plaats zou ik dat dan ook niet doen. Laat die kopers dan maar terug gaan naar die handelaar als zij er vanaf moeten.

Jurisch loket is overigens gratis dus het kan geen kwaad om daar advies in te winnen voordat je de pony eventueel terug neemt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 17:54

Ik zou eerder de optie stuur de kopers maar naar de handelaar en laat hun ruilen.
Als je het ook niet wist is als partikulier niet nodig de pony terug te nemen

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 17:55

de handelaar dient je geld terug te geven. aangezien een handelaar in zoverre verstand er van had moeten hebben om te kunnen weten dat het om een klophengst ging.

maar de mensen die hem van jou hebben gekocht hebben daarintegen geen keuring oid gedaan en hebben gewoon pech.
ik zou zeker de pony niet terug laten komen.

Autumnn

Re: Pony gekocht en heeft verborgen gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 17:57

Waarom hebben ze pas een bloedonderzoek laten doen ná aankoop?

Jolliegirl

Echt TS, neem ons advies aan..

Alles op hold... Dit recht HEB je.

Nouvel

missanous schreef:
Nouvel schreef:
Misschien kunnen jouw kopers hem in overleg ruilen voor een andere pony bij jouw verkoper?
Dan is het opgelost lijkt me.

Ze willen geen andere pony zeggen ze

Nee zij zelf niet, maar hun kopers die nu constateren dat het een klophengstje is misschien wel

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 17:58

Op basis van oa https://www.knhs.nl/kennisbank/je-eigen ... ontbinden/ lijkt mij dat het inderdaad onder verborgen gebrek valt, en dat is dus een grond om de koop te ontbinden. (Dat wil zeggen: geld terug naar de koper, paard terug naar de verkoper.)

Klophengst zijn voldoet voor zover ik kan zien aan alle eisen van een verborgen gebrek:
- het is duidelijk in strijd met het gebruiksdoel en de verwachtingen die je hebt als je een ruin koopt
- het is niet duidelijk waarneembaar op het moment van de koop
- het was duidelijk al aanwezig ten tijde van de koop (het is niet iets dat later kan zijn ontstaan)
- het enige punt waar je nog over zou kunnen discussieren is of je moet keuren, maar ik denk eigenlijk dat het erg onwaarschijnlijk is dat dat als een logische keuring gezien wordt, om te bepalen of een ruin ook echt een ruin is. De verkoper zegt dat, daar moet je volgens mij gewoon op kunnen vertrouwen.

Volgens mij moet je hem dus als verkoper wel terugnemen, en kun jij vervolgens dus ook richting de vorige verkoper eisen dat de koop ontbonden wordt.

Ik kan uit de tekst van de KNHS wat dat betreft niets anders halen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 18:02

Shadow0 schreef:
Op basis van oa https://www.knhs.nl/kennisbank/je-eigen ... ontbinden/ lijkt mij dat het inderdaad onder verborgen gebrek valt, en dat is dus een grond om de koop te ontbinden. (Dat wil zeggen: geld terug naar de koper, paard terug naar de verkoper.)

Klophengst zijn voldoet voor zover ik kan zien aan alle eisen van een verborgen gebrek:
- het is duidelijk in strijd met het gebruiksdoel en de verwachtingen die je hebt als je een ruin koopt
- het was duidelijk al aanwezig ten tijde van de koop (het is niet iets dat later kan zijn ontstaan)
- het enige punt waar je nog over zou kunnen discussieren is of je moet keuren, maar ik denk eigenlijk dat het erg onwaarschijnlijk is dat dat als een logische keuring gezien wordt, om te bepalen of een ruin ook echt een ruin is. De verkoper zegt dat, daar moet je volgens mij gewoon op kunnen vertrouwen.

Volgens mij moet je hem dus als verkoper wel terugnemen, en kun jij vervolgens dus ook richting de vorige verkoper eisen dat de koop ontbonden wordt.

Op basis hiervan kan je met de trailer dus linea recta doorrijden naar de handelaar

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 18:04

Heb je al je eigen DA gehoord en de bloeduitslag gezien?

Want stel nu dat hij bv gecastreerd is vlak voor jij hem kocht.
Men zegt dat je een hengst die gecastreerd wordt tot 8 weken weg moet houden van merries.
Reken dan og wat tijd om alle hormonen uit zijn bloed te krijgen,dan kom je aardig in de buurt van het moment waarop zij hem kochten....

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 18:16

tengeltje11 schreef:

Men zegt dat je een hengst die gecastreerd wordt tot 8 weken weg moet houden van merries.
Reken dan og wat tijd om alle hormonen uit zijn bloed te krijgen,dan kom je aardig in de buurt van het moment waarop zij hem kochten....

Dit vind ik een goed punt. Zo lang hebben jullie die pony niet gehad.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 18:37

Shadow0 heeft gelijk. Helaas is voor een verborgen gebrek niet vereist dat de verkoper het wist toen hij de pony verkocht en moet TS de pony terugnemen maar heeft zelf ook het recht de pony weer terug te brengen naar de handelaar die haar de pony verkocht. En die handelaar is verplicht haar het geld terug te geven. TS hoeft geen genoegen te nemen met een andere pony. Probleem is natuurlijk dat als de handelaar dit weigert er maar één weg is en dat is via de rechter en inderdaad dat kost een hoop geld en tijd en ondertussen zit je dan toch met die pony. En wat tengeltje zegt is helemaal waar! Eerst goed vaststellen of het wel een klophengst is voordat je de pony terug neemt.. Zelf moet ts ook bewijzen richting handelaar dat het inderdaad een klophengst is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 18:49

Ben ik nu misschien wel heel praktisch.. ik denk neem die pony terug, rij ermee naar de handelaar, zoek een andere pony uit en verkoop die weer. Ik bedoel, gedoe heb je er toch van en die mensen die nu de pony terug gaan brengen staan hoe dan ook in hun recht.
Dat het een probleem is voor de TS is de volgende stap. En dat zal ze op moeten lossen met de handelaar in kwestie.

Klophengst is gewoon echt hopeloos zeker bij een kinderpony dus wees blij dat handelaar überhaupt wil ruilen...

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 18:50

Wel sneu voor de pony dat er zo mee heen en weer gesold word

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 18:53

VanHuisUit schreef:
Ben ik nu misschien wel heel praktisch.. ik denk neem die pony terug, rij ermee naar de handelaar, zoek een andere pony uit en verkoop die weer. Ik bedoel, gedoe heb je er toch van en die mensen die nu de pony terug gaan brengen staan hoe dan ook in hun recht.
Dat het een probleem is voor de TS is de volgende stap. En dat zal ze op moeten lossen met de handelaar in kwestie.

Klophengst is gewoon echt hopeloos zeker bij een kinderpony dus wees blij dat handelaar überhaupt wil ruilen...

Dit had ik inderdaad ook in gedachten. De makkelijkste weg naar mijn idee

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 18:54

Waar haalt iedereen vandaan dat ze in hun recht staan om die pony terug te brengen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 18:59

OleJon schreef:
Wel sneu voor de pony dat er zo mee heen en weer gesold word

Ja,want een paardje hoort ergens te zijn waar men blij met hem is.Zo'n plek moet voor deze pony nog even gezocht worden.Maar ik begrijp dat een klophengst als kinderpony geen succes is.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:01

emilyslaluna schreef:
tengeltje11 schreef:

Dit vind ik een goed punt. Zo lang hebben jullie die pony niet gehad.

Zij hebben zelf de pony 3 maanden gehad, de huidige eigenaren 1 maand.
Met 4 maanden is het testosteron echt wel weg hoor.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:07

Ben benieuwd voor wat voor kneus je mag ruilen. Ik zou het niet meer vertrouwen. Geld terug lijkt me meer op zijn plaats.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:11

VanHuisUit schreef:

Dat is wat ik ook zou gaan doen.........

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:12

Shadow0 schreef:

Dit klopt. Het is een non conformiteit. Dat je het zelf ook niet wist, doet niet ter zake. Je hebt hem verkocht als ruin en dat is hij niet. Als de teelbal nog in de buik zit, dan komt bij een gewone keuring ook niet aan het licht dat hij Klophengst is. Erg vervelend maar je moet de pony terugnemen en het geld terug betalen. Zelf moet je er zien uit te komen met de handelaar. Zou bij hem de pony terugbrengen en het aankoopbedrag terug eisen.

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 19:19

Lieve mensen dank jullie wel voor s3 tips
Ik heb de uitslagen gezien en doorgestuurd naar mijn dierenarts
Deze uitslag neemt de huidige eigenaar ook mee (Ze zijn onderweg met de pony)
Ik ga morgen met de pony naar de handelaar en breng hem terug
Ja ik vind het heen en weer zeulen ook zielig maar ik heb niks aan een klophengst aangezien wij geen ruimte hebben voor hengsten

Ik ga proberen mijn geld terug te krijgen en hopelijk word dat ook teruf betaald.....zo niet dan heb ik enkel de keuze om een andere pony mee te nemen

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:33

Silly1972 schreef:
Zij hebben zelf de pony 3 maanden gehad, de huidige eigenaren 1 maand.
Met 4 maanden is het testosteron echt wel weg hoor.

Oh daar heb in overheen gelezen. Ik zat nog met die 1 maand. Mijn excuses.